Popis
Leptaná stavebnice dálkového autobusu Karosa ŠD11 včetně obtisků a interiéru. Stavebnice obsahuje vše potřebné – lept karosérie, lept rámu, kola řešená vrstvením leptaných a kartonových dílů, interiér řezaný laserem do kartonu a obtisky. Nově je součástí kompletní zasklení celého autobusu – přesně řezané boční fólie a čelní tvarovaná skla. Obtisky obsahují základní univerzální motivy (světla, SPZ, loga ČSAD a další drobnosti). Je možno objednat přímo z rozvinovacího menu variantu obtiskových pruhů. Autorem všech obtisků je tentokrát Rosťopiš, a tak je zaručena maximální detailnost a shoda s originálem. Velké sady jsou na výběr 2 druhy. Jednak pro sérii 2040, tedy dálkové provedení ve vínové barvě pruhů – na střeše nádechy větrání uprostřed vozu, obtisky obsahují verzi bez popisu v horní bočním pruhu, nebo s popisem ČSAD Banská Bystrica. Dráhá verze obtisků je v modré barvě pro sérii 2040T, takzvaný “Turist”, tedy dálkovou verzi pro kratší trasy v modrém provedení s bílým proužkem v horním pruhu. Protože provedení vozů bylo tehdy unifikované, je možno obtisky použít jakoukoliv oblast Československa.
První funkční vzorky řady Š11 začaly sjíždět z výrobní linky již v roce 1961, poslední vozy vyjely v roce 1981, kdy byly nahrazeny Karosami řady 730. Vozy ve verzi Turist byly vyráběny od roku 1972, dálková verze od roku 1974, obě do roku 1981. Stavebnice představuje sérii 2040 nebo 2040T dle použitých obtisků a dle osazení nasávacích otvorů na střechu. Pro více informací doporučujeme navštívit stránku věnující se celé řadě Š11.
Stavebnice je kvůli tvarům skutečné předlohy oproti novějším autobusům Karosa řady 700 složitější na sestavení a není tak vhodná pro úplné začátečníky. Je nutné pečlivě naohýbat celý díl skříně dle fotodokumentace, poté zpevnit připájením příček na čelech, a poté připájet pečlivě naohýbaná čela, která netvoří nosnou část skříně. Leptaná kola vyžadují chvíli na jejich sestavení, ale toto řešení umožnilo omezit počet subdodavatelů, kvůli kterým by vznikaly problémy s dostupností celých stavebnic. Protože je většina kol skryta v podbězích, výsledný efekt je přesto velmi dobrý. Je možno objednat jako dodatečný díl odlitá kola (ze seznamu zvolte variantu “starší Š11” a “odlitky 2+2”).
Použití: Autobus je vhodné pájet. Interiér je po oddělení dílů z rámečku (u větších dílů občas nutné projet drážku nožíkem nebo prostříhnout nůžkami, pokud není řez na 100 % skrz) nejlepší lepit disperzním lepidlem (Herkules) nebo řídkým vteřinovým lepidlem. Obtisky jsou řešeny tiskem na čirý obtiskový papír, potřebují tedy pod sebou vždy světlý (nejlépe bílý) podklad a je nutné je vždy obstříhnout dle požadovaného tvaru (popisky nemají samostatný lak). Pouze obtiskové pruhy obsahují malý aršík tisknutý na bílý podklad, zde je naopak nutno obstříhnout přesně požadovaný tvar výsledného obtisku. Před započetím stavby je vhodné si přečíst články popisující stavbu včetně vypsaných tipů, triků a rad.
Materiál: Tvrdá mosaz 0.3 mm.
Důležité články: