Retro koutek – Singrovka z roku 2008
Objevil jsem tenhle “skvost”, uveřejněný přesně na den před 15ti roky a potřeboval jsem aktualizovat pár věcí v článku po technické stránce, tak jsem si říkal, že to buďto smažu, nebo přepíšu část článku jako vzpomínku na časy, které už jsou dávno pryč. Tehdy jsem tuhle Singrovku stvořil horkou jehlou za jeden večer.
Tehdy jsem článek pojal jako “start verzi” toho, jak se dá odlitek zpracovat, aby udělal radost. Důvod byl, že jsem někde na aukru kdysi dávno koupil asi 5 odlitků singrovek, které už byly vybroušené (tehdy se taková věc dala sehnat za příplatek i na burze) a chtěl jsem model nějak jednoduše zpracovat, abych měl svou první singrovku. Byla to první verze odlitku, ještě z čiré pryskyřice, od p. Molaty. Lepená čela, tlusté stěny, na vnitřní straně střechy ještě vylisovaná cenovka 70,-. Podle cenovky (tehdy stály odlitky 150 Kč a víc) si ani raději netipnu rok výroby. V té době jsem jezdil po koberci na kolejích s podložím, cokoliv českého bylo vzácné a tak jsem byl rád za každou příležitost, prohánět něco domácího.
Odlitek byl už vybroušený a byl na něm pokus o nátěr. Střecha šedá, spodek sytě červený. Natíráno štětcem. V tom stavu, ve kterém byl, už neměl opravdu žádnou hodnotu. Byla možnost buď ho někomu darovat, nebo ho zkusit trošku “vrátit do reality”. Byla to jen taková záchrana z posledních sil.
Vzal jsem tedy můj tehdy oblíbený antikorozní sprej na auta a stříkl model s tím, že se uvidí, jestli má cenu se mu dál věnovat.
Červená barva se však začala pod agresivním sprejem loupat a “puchýřovat”. Takže jsem postupně při třech vrstvách spreje odlitek očistil, oškrábal a vyhladil.
Omlouvám se, že nemám fotky ze stavby, natož surového odlitku, ale byla to tak rychlá akce, že mě ani nenapadlo fotit. Navíc jsem moc nevěřil v jakýkoliv výsledek…
Když byl odlitek už vcelku slušně vypadající, následoval nástřik. Jako nejjednodušší se ukázala historická varianta krémová / červená.
Takže jsem vzal základní odstín akrylovky Agama – Krémová a stříkl celý model. Pak jsem vymaskoval červené pruhy a stříkl i je mixem Červené a Tmavě červené lihovky.
Obtisky jsem samozřejmě neměl, tehdy byl 1 až 2 výrobci a dodací lhůty byly spíše v řádu měsíců. Použil jsem jen tabulky M240 a tabulku ČSD ze sady od Detailu, což bylo jediné, co se dalo na burze obvykle sehnat přímo “na místě”.
Nárazníky jsou z výlisků p. Haišmana – tehdy jiné nárazníky vpodstatě nebyly a sehnat třeba velké obdélníkové se rovnalo štěstí.
Další zjednodušení – okna. Plast jsem použil z obalu od sýru, nalepený je přes oboustrannou pásku přes celý bok odlitku z vnitřní strany (i přes silné rámy oken, které ten efekt trochu kazí). Ale pro start verzi to nevadilo. Největším problémem byla čelní kulatá okna, která jsem dělal poprvé v životě.
Udělal jsem je ze stejného materiálu a napasoval je do rohů fest. Při ohnutí plast trochu zbělal. Dneska bych to třeba nahřál a ohnul. Poté jsem rohy zakápl Herkulesem nebo ClearFixem (jak kde).
Metalickou barvou hliník jsem vzal všechna světla a to bylo vše. Z dnešního pohledu jsem mohl aspoň natřít rámy oken (byly součástí odlitku) nebo schůdky…
Stavba přípojných vozů ze stejných odlitků, která už by se dala považovat za tehdy standardní provedení, byla ve zvláštním článku.
A stavba Singrovky z tehdy vylepšeného odlitku byla v dalším článku.
Tehdejší rychlopostup ve zkratce:
1. Vezmeme vybroušený odlitek, přebrousíme, přestříkneme základem 2x – 3x dle potřeby.
2. Stříkneme dominantí barvu (Krémová).
3. Vymaskujeme maskovací páskou Tamiya nebo papírovou malířskou páskou.
4. Stříkneme červený pruh.
5. Stříkneme lak (polomat nebo mat).
6. Z plastové fólie nebo podobného materiálu podlepíme okna.
7. Vytvarujeme čelní okna a zalepíme Herkulesem nebo ClearFixem.
8. Nalepíme tabulky.
9. Užíváme si hotový model 🙂
Pojezdu se nikdy nedočkala a při nějaké příležitosti šla z domu v tomto stavu. Byla to prostě jiná doba, nároky nebyly tak vysoké a i na to, že byl “už” rok 2008, tak vlastně v TT skoro nic nebylo, nebo toho bylo z dnešního pohledu zoufale málo na výběr.
Dneska nám tu jezdí tovární motoráky i s přípojáky. Myslím, že můžeme být jedině rádi, že už nemusíme v TT jezdit s odlitky. Protože jinak by tu spousta téčkařů už nebyla a jezdili by jiná měřítka.
I když stále platí, že ty odlitky jako polotovar tehdy nebyly úplně špatně provedené a dal se z nich udělat celkem hezký Balm nebo Singrovka… Ona kdyby se ta původní Singrovka asi trochu přepracovala, vylepšila, dala na pojezd, a pořádně vyfotila, asi by i dnes nějakou tu radost na lokálce udělala.
Ahoj Vojto 🙂 Pjéééékný 🙂
Dík 🙂 Už jsem si na to u p. Pletichy objednal pojezd na míru, on ten odlitek totiž, kromě toho že je v něm strašně málo místa, je asi o půl cm kratší než by měl být, takže jeden můj pojezd od p. Vilingera co mám na 820 v zásobě se do toho nevejde.
Řekl, bych že teno odlitek má lepší tvar toho čela než ten nový. Ale je to jen můj názor.
Mně to přijde dost podobné. Určitě na tom novém jsou ty detaily o 300 % lepší. Uvidí se, až bude hotová “poctivá” Singrovka, pak se to porovná. On je občas ten odlitek po vybroušení k nepoznání (než když je v surovém stavu) 🙂
ta singrovka je teda pěkná.
Nádhera 🙂 …
Moc krásné.
Tak jsem si dneska přinesl z burzy objednaný odlitek z této původní formy,protoře var čel u nového mne odrazoval a tento mne příjemně překvapil…Čela vypadají o dost lépe,stěny byly rovné a hlavně! Z oken stačilo vyřezat nožíkem blanky a jsem připravený na stříkání… Už mám od pana Pletichy objednaný o 5mm kratší pojezd a bude to tedy 820 021 ještě v uni laku s 60cm pruhem kolem celé skříně…
VoVo dobrý dobrý, kdo bude hledat nedostatky, vždy je najde. Ale už jsem se tu zmínil, že pokud stavím nějaký model, tak sobě pro radost, ne pro soutěže.S odlitkem je vždy práce,některé jsou dobré a některé se moc nepovedly,takže pak je to o broušení a kitování,nahřívání skeletu, čili práce jako na kostele.Je pravda, že pokud si nechávám dělat pojezd od p. Pletichy vždy se mně ptá zda dělám odlitek nebo lept.
starsivlk: Mohl bych prosim poprosit kontakt na pana Pletichu? Měl bych taky zajem o nějaké pojezdy