Jak na vůz Sgnss ze stavebnice Malé Železnice
I mě se dostala do rukou novinková stavebnice nákladního vozu od Malé Železnice, takže jsem dlouho neotálel a pustil se do jeho stavby.
Hodně zde již popsal VoVo, takže jen se nebudu moc rozepisovat, podělím se pouze se svými postřehy ze stavby.
Vlastně mi tato stavebnice posloužila jako takový malý oddych od neustálého pájení leptaných stavebnic.
Nejprve jsem si tedy oddělil jednotlivé díly plastových součástí, které jsem si rozložil po stole, chvíli jsem přemýšlel čím to jako slepit, a potom jakoby náhodou jsem si nechtěně kápnul na plastový odpad z této stavebnice mokrým mosazným modelem, který jsem vyndával z roztoku perchloretylénu-který tedy používám na konečný oplach modelů před nástřikem základovkou – a bylo rozhodnuto.
Pak už to šlo od ruky, přesně jak popisoval VoVo, do hodiny nebylo prakticky co dělat. Jednotlivé části do sebe perfektně zapadají, papírové díly stačilo na plastový základ přiložit, štětečkem navlhčit pechlorém, chvíli přidržet a bylo přilepeno.
Takto jsem sestavil celý rám. Osadil jsem nárazníky a navíc pár doplňkových dílků-kotvičky, které z neznámého důvodu nejsou součástí stavebnice, čelní háky a z drátku o průměru 0,26 mm jsem naohýbal madla pod nárazníky.
Do podvozků jsem raději ale nepouštěl a použil jsem již osvědčené od p. Čambalíka, které jsem samozřejmě vybavil ložisky Peho.
Vzhledem k tomu, že chci tento vůz provozovat hlavně samostatně bez kontejnerů, rozhodl jsem se ho zatížit, takže za tímto účelem jsem vyrobil z olověného plátku síly 2 mm na místa otočů podvozků závaží, která jsem zároveň využil jako držáky podvozků.
Vůz jsem nastříkal pouze základovou barvou červenohnědé barvy (měl jsem doma zbytek ve spreji, které nemám moc rád), ale byl jsem mile překvapen. Následoval nástřik lesklým lakem, potom nanesení obtisků, další nástřik lesklým lakem, lehce jsem rám i podvozky „ušpinil“ černým prachem, nezbytné části podle fotografií skutečného vozu natřel výstražnou žlutou a pak zase přelakoval.
Díky nadšení, jak jde práce hezky od ruky, trochu jsem pozapomněl, že do rámu budu umisťovat také kinematiky. Když jsem to celé sesadil a zkusmo upevnil kinematiky, hned mě to trklo, takže jsem zcela nezvykle tyto kinematiky vsadil do podvozků, do nichž jsem ještě přidal trochu olova.
Váha vozu se mi nyní jeví jako dostatečná, při zkušebních jízdách se choval naprosto bezproblémově. K detailním dílkům bych měl trochu výhradu pro jejich „papírovou robustnost“. Raději příště použiji tyto detaily z leptíků a vlastní výroby. A to „sklopné“ madlo, které je vlastně u loženého vozu sklopené, bude rovněž modelovější při použití drátku.
Ještě se vrátím k obtiskům, jsou bez úprav použitelné ke čtyřem různým číslům vozů, ale postrádal jsem na nich obtisky na horní plochy nárazníků, takže ty jsem použil ze svých zásob.
Na závěr mohu jen konstatovat, že určitě nebude jedinou vlaštovkou v mém vozovém parku a těším se další novinky od tohoto výrobce.
model je to good, ale u mna nehrozi. papier na voznoch moc neoblubujem. ale klobuk dole pred peknou pracou.
suprova prace 🙂
Hmm moc hezky.
Dobrý den,
chci se zeptat, jak se chová kinematika takto vsazená do podvozku – plní svou funkci? Vzhledem k samotnému natočení podvozku mi vychází, že by ji měla plnit jen omezeně (právě díky natočení nedojde k dostatečnému vysunutí vpřed) a při představě dvou spojených takto upravených vozů v ostřejším oblouku, zejména vzhledem k jejich délce, tuším problém… Jinak se mi ovšem toto místo pro kinematiku velmi zamlouvá.
Díky.
Možná se mi to zdá, ale není nějaká velká díra mezi podvozkem a rámem? Všiml jsem si toho i u ostatních 4 nápravových vozů z MŽ. Vypadá to jako by byl rám o 1-2mm výš i od koleje.
Možná je to jen optický klam. Jinak se mi model jeví prudce jedlý.
Michal
Luis: Kinematika funguje normálně, ale dva vozy takto vybavené zatím nemám, takže nevím. až postavím další, tak uvidím, vsadím ty kinematiky zase takhle, plánuju totiž právě tyhle vozy provozovat neložené.
Michal: Hlídal jsem si správnou výšku nárazníků vůči ostatním vozům, tak by to snad mělo být v pořádku. Jirka.
Ta výška nárazníků je vidět, ale prostě to nějak …
Jirka: budu zvědavý na zprávy z ucelené soupravy. Já osobně bych se ale bál soupravu s kinematikou na podvozku tlačit…
Dobrý den, nejprve chválím prácičku. Moc hezký a také již delší dobu uvažuji o koupi (ne)jednoho takového. Mám však jeden dotaz. MŽ nabízí stavebnici v základní verzi a v kompletní verzi. Chci se zeptat, zda Vámi zakoupený byl v kompletní verzi a popřípadě jestli nevíte někdo jaký je rozdíl mezi kompletní a základní verzí? (Předpokládám, že v základní verzi budou chybět obtisky a nějaké doplňky, ale rád bych věděl jaké přesně).
Díky.
Jakub: Viz stránky výrobce….
Stavebnice je dodávána ve dvou variantach:
1. Komplet
Obsahuje skříň vozu, podvozky včetně dvojkolí a šachty spřáhla “s drátkem” pro spřáhlo “s očkem”.
2. Základ
Díly stejné jako komplet, ale bez dvojkolí, šachet spřáhel – určeno především těm, co mají možnost si některé díly zajistit z vlastních zdrojů a tím i ušetrit !!!
U kompletu jsou navíc dodávány obtisky…alespoň já je tam měl :O)
Taky mi to vyskove nejak nestimuje, sice jsem to v ruce jeste nemel, ale dle mych pozorovani je zakopany pes prave v tech naraznicich. Maji totiz licovat s horni hranou celniku, ne spodni…a to je pesne ten milimetrik a kousek o ktery ma byt cely ram niz nad temenem kolejnice. Kdovi ale jestli by to pak fungovalo v modelu…
http://www.parostroj.net/katalog/nv/images/fotografie/Sgnss_55a.jpg
Pěkna práce, taky mě čeká 😀 jen doufám, že mi dojdou objednané modely ještě do Vánoc!
Jinak s těmi obtisky se to má tak, že si musí člověk přikoupit obtisky k modelu ( je jedno jestli zaklad nebo komplet) pod zvlastnim objednacim cislem !!! Nevim proč sice tak hloupě, ale prostě to tak mají. Což si myslím že je dobrá filozofie v tom, že obtisky samostatně nedávají!!! ( je dobré ” šmalinářům” a jiným vychytrálkům nedávat moc křídla).
Ikdyž twyggy máte pravdu v tom, že ten vůz vypadá že je víc nad kolejí než v reálu. Není to třeba těma podvozkama od čambalíka?! Protože co jsem viděl existují různé ” destičky” pro zvýšení vzdálenosti podvozku od rámu. Je to součástí každé 4 nápravové stavebnice. Takže to tam asi nepatří ?! Ale na druhou stranu to vypadá, že nárazníky máš v ose?!
Mě se spíše zdá, že v modelu by dost dobře nefungovaly podvozky tolik zapuštěné do rámu, a proto je vůz “zvýšený” čambalík nečambalík. Stačí porovnat foto skutečného vozu a vozu v modelu. Na skutečném nárazníky leží na horní hraně čelníku, na modelu na dolní. Model jsem v ruce neměl, takže vedu spekulace a hmotnosti anděla. Ale třeba by se s tím dalo něco při troše snahy dělat. Každopádně to nic nemění na tom, že je to velmi pěkná stavebnice, super nápad a jen díky za ní 😉
Možná by se s tím dalo dělat to, že by se otočily ty čelníky, zaslepily výřezy pro spřáhla (při použití kinematik je třeba je stejně zaslepit), odřezat zámky na nosných dílech pro podvozky, pak doladit výškově vlastní podvozky. Sám jsem musel při použití Čambalíkových podvozků tyto výškově upravit, ale to zase kvůli olověným závažím. Tímto řešením by se asi docílilo věrohodnosti s těmi nárazníky, ale teď nejsem schopen odhadnout, zda by pak nebyly problémy právě s těmi podvozky. Příště to ale mohu zkusit.
Twyggy:
Dívám se na tu “tvou” fotku z parostroje a na model od Jirky. A co tohle: Na skutečnosti je průměr nárazníku co “je na čelníku” skoro stejně velký jako výška čelníku!!! Což chápu že to nedokážeš v modelu udělat, už je proto, že by jen čelník s nárazníky byl na několik dílů a navíc nárazníky na modelu se zasunují “do díry” a v reálu se šroubují pomocí příruby nárazníku. Tedy šlo by to pokud by výrobce udělal nárazníky včetně přírub, ale to má další uskalí jak by si věděl kam přesně nárazník umístit ?! S těží by tam asi byli nějaké značky pro jejich umístění. Tedy podle tohoto srovnání si myslím, že to má výrobce dobře promyšlené byť mírně na úkor reality.
Jirka:
Ano máš pravdu, s tou výškou to chce prostě jen zkusit, ale vzhledem k tomu že mám Vase a Roos na podvozcích od malé železnice se mi to zase až tak moc nezdá vysoké. Možná je to tím, že těžko soudit svou práci.
pantany :
Jak kdysi, kdosi, kdesi řekl: ZKUS ŘÍCT, ŽE BY SI POZNAL NA HOTOVÉM KUSU, ŽE JDE O KOMBINACI ” PAPÍR a PLAST “. Suď podle výsledku a né podle toho ” z čeho to je ” (nic ve zlém). Toto je ( dle mého názoru) jeden z nejlepších počinů českých výrobců za několik let. Myslím to udělat stavebnice vozů za přijatelné peníze, v přijatelné kvalitě!
Zdravím pánové. Je škoda že se tu řeší (maličkosti) jako spára mezi podvozkem a skříní vozu. Zajímájí mě spíše jízdní vlastnosti tohoto vozu, vypadá super. Moje historické plechové kolejivo tu spáru zaručeně využije do poslední desetiny. To nemluvím o vyhybkách. Myslíte že by ty ložiska šly dát i do těch podvozků co jsou k tomu vagonu?
Áno dajú sa tam osadiť ložiská PEHO. 🙂
Spára mezi podvozkem a rámem je fatální problém 🙂 Jak by se ti v modelu líbílo Ferrari Enzo na podvozku Tatry 815 ? 😀 Ale teď vážně. Nedostatek to je, tedy jak pro koho. Ovšem vznikl určitě jako kompromis, právě pro maximálně dobré jízdní vlastnosti(bezrpoblémové vytáčení podvozků, jak MŽ tak Čambalík). Ǔchylové jako já, si model poupraví k obrazu svému za cenu nervy drásající agonie a nikdy nekončícího zatracení v milimetrovém pekle. 😉 Nepatří se však říci jinak, než díky! MŽ za tyto modely, byť jsou víceméně papírové (sám jsem postavil celopapírový model vozu Taes a jsem s ním víc než spokojený) a jen houšť 😉 Jakmile poleví vánoční masakr plastovou kreditkou, objednávám po tuctech 😉
Koukám že nejsem jediný komu se ta spára nezdá, uvidím jak bude vypadat ve skutečnosti. Já si to ověřím na Vase protože tenhle se mi do epochy nehodí. Uvidím co se s tím bude dát dělat protože já jsem taky milimetrový šílenec (ostatně mám to i v přezdívce:-)).
Ale musím říct že čím víc toho MŽ udělá tímhle stylem tak tím líp. Zpočátku jsem to zavrhoval také kvůli papíru (po svých několika neúspěšných pokusech o Bmto z papíru) ale vidím že tohle je úplně jiná liga. A moc se mi líbí, taky se hlásím o další.
mezera mezi originál podvozkem a rámem je přibližně stejná jako s tim podvozkem od čembalíka.Ten výřez v čelníku je přesně pro kinematiku od Peha(vejde se jen verze s magnetem).U sestavování podvozků se mi osvědčilo pro ložiska udělat díru skrz ten plast.Pak na to lepit papírovej vršek a pak do těch děr ložiska,vyjde to akorát.Co se váhy týká první vagon jsem udělal podle návodu,a je to snesitelný tak se zatíženym kontajnerem.Další verzi jsem zkusil zatížit a dal jsem olověnou zátěž do výřezů v bočnicích a nad podvozky.Ty jsem zatmelil a neni ani poznat že tam nějaká zatěž je.
No to byla moje otázka, která se mi nějak vykouřila z hlavy! Myslel jsem si, že to bude muset být tím kontejnerem vytížený, proč by jej tam jinak dávali. Dle mého názoru to mají promyšlené dost důkladně, ale asi né uplně bez chyb ( o čem bychom se tady potom mohli dohromady bavit ) 😀
jeden dotaz pomimo. na jednej fotke su odliatky aut – tatra, a pod. nemate info o akeho vyrobcu ide popripade link na kupu?
Pro pantany : Tuto tatru dělal jeden můj kamarád, který v současné době žádné modely nevyrábí. Jsem s ním v kontaktu, pokud by něco bylo dám vědět prostřednictvím těchto komentářů.
Zrovna jsem ho dolepil … zatím vypadá fešácky. Sice jsem se bál jak to dopadne ale na to, že je to moje z prvních stavebnic tak to nedopadlo jak jsem si myslel. I když sem zvědavý jak se bude chovat v provozu, tak ty 3 stovky za to stály … 😉