Stavba Es 11 ze stavebnice Malé Železnice
Moje první stavba vozu od Malé Železnice volně navazuje na úvodní článek o stavebnicích celkově, tentokrát už chci konkrétně popsat stavbu vozu Es 11, tedy typicky českého dvouosého uhláku.
Doporučuji přečíst první článek, budu už pokračovat rovnou stavbou bez velkého rozepisování. První jsem začal slepovat korbu. K lepení jsem už používal jen lepidlo na plastikové modely a musím uznat, že to drží.
Stačí vyříznout a sesadit, všechno prostě pasuje.
Minule jsem to vychválil, takže teď už nějak nevím, co víc bych k tomu dodal 🙂
Zevnitř je plast naříznutý jako imitace vrat, což je super detail.
Závaží obsažené ve stavebnici nalepené zespodu dřevěné podlahy.
A už se lepí výztuhy na bok.
Osazený celý bok. Postupuju od jedné strany ke druhé, abych trefil správně velký prostor pro vrata.
Čelo přilepeno. Tady se musí trochu přemýšlet, než se bude lepit. Čelo totiž zapadá do boků dosti přesně a doporučuju zkusit na sucho.
No jeslti to trvalo hodinu, tak je to moc. Osazené nárazníky, “leptané” papírové kotvičky, páka pro zavírání dveří…
…stupačky, madla… To máte latě, krovy, tašky…
Jakmile se to stříkne základovkou, bude vidět, že to získá dostatečně plastický tvar.
Pohled na bříško odhaluje stupačky, které doporučuju buďto napustit vteřiňákem nebo nahradit leptanými, protože karton není v tomto případě z nejpevnějších.
Pro madla jsou připravené otvory v čele. Ale opět doporučuju přemýšlet nad strunou místo přiložených papírových, protože ty papírové taky nevydrží všechno (viz foto).
A už je usazeno na pojezd. Kolečka jsem osadil 8.3 mm, protože jak jsem zjistil dle poznámek kolegů a následně i na Parostroji, Es 11 měla dvojkolí průměru 1000 mm, což je těch našich 8.3 mm.
Z leptu jsem osadil schránku na dokumenty, která u stavebnice není. Stejně tak chybí ve stavebnici přestavovače, které ale přebytečné z leptu asi nenajdu.
Spodek kompletního vozu.
Výborná dřevěná podlaha.
No po Surfaceru se uvidí, jestli některé díly zpětně nenahradím… Ale to jen díky své nešikovnosti 🙂
Porovnání s vozem Tillig.
Podruhé.
A potřetí. Prodáno!
Taaak a po Surfaceru a červenohnědé Agamě 22L.
Obtisky přímo od MŽ. Na výběr jsou dvě varianty čísel – první jako ČD a druhé jako CZ-ČD. Popisků je spousta a sada je tak velmi detailní.
Tisk je krááásně ostrý a čitelný. K čemu bych snad měl výtku, pokud budu hodně hnidopišit, že se mi občas při nanášení povedlo ztratit třeba kousek písmenka, zřejmě malá vrstva laku nebo je tisknuto až na lak – proto doporučuji přelakovat obtisky před aplikací. Jinak se s obtisky pracuje výborně, každý obtisk má svůj lak, takže není třeba žádné složité obstřihávání. K čemu bych měl ještě výtku, a tentokrát větší, je logo ČD. To už na první pohled není nic moc. Jednak je dle mě malé, ale hlavně má moc tenké linky, mělo by být takové masivnější.
Pro porovnání jsem udělal skupinové foto více vozů – odzadu je obtisknuto logo od Malé Železnice, dále pak logo SDV (o této sadě snad někdy příště) a dále samolepka od p. Slowiaczeka (nojo já vím, jsem barbar). Logo od MŽ z toho vychází na první pohled jako chudý příbuzný. Všechny vozy kromě zadního jsou přestřiky Es od Tilliga, nově tedy Es 31. Nebýt toho loga, jsou obtisky naprosto výborné svou kvalitou, provedením i jednoduchou aplikací. Zda budou i pro verzi ČSD netuším, zatím jsou jen pro ČD.
Patina olejovkou (Umbra pálená), na jednom voze více, na druhém méně. Některé drobné detaily (stupačky a kotvičky) opravdu možná doporučuju udělat spíš z leptu, protože karton je na tyhle vyčuhující věci moc citlivý materiál, ale to není výtka směrem k MŽ, jejichž filosofie je, že dodávají základ a dle zručnosti si každý modelář může doplnit či nahradit zvolené části dle svého uvážení. Ono jaksi slovo “modelář” se nerovná slovu “skládač”, což dává smysl.
Pak už jen nastříkat pojezd černě, pak rzí, přilepit k vozu, stříknout matným lakem, kotvičky žlutě a podlahu nějakou “dřevěnou” barvou (v mém případě patinátor Prach Agama). O nákladu napíšu pár slov příště…
Takto skompletovaný vůz váží 16 gramů, což je o více než 5 gramů méně, než by chtěla norma. Proto bude pro bezproblémový provoz vhodné vozy dovážit.
No prostě stavebnice “úplně v cajku”, jednoduchá, rychlá, propracovaná, přesná…
Nevim co víc bych k tomu řek 🙂
Snad jen že nezbývá než doporučit…
Malá Železnice prostě těmito stavebnicemi boduje. Příště se těšte na Roos na přepravu dřeva. Pokud se netěšíte, tak já moc 🙂
Lákavé, jednoduché, pěkné, levné = proč ne ?
pěkné ,ale víc bych udělal rez škrábance i v korbě a taky jinou barvou a nestříkal to jen metoda suchý štětec tak se dá znázornit mnohem víc rez,odřeniny atd .
A na Roos se těším mám ho v plánu koupit taky
Jardo jak to píšu na Modelforu už 6 let, každej tank, letadlo, potažmo vagón, byly někdy NOVÉ 😀
Doufá že bude i ČSD, jinak b y se to mu selo řešit solo objednavkama u pana Jirana nebo Hektora
Paráda, že bych si taky na nějaký našetřil? 🙂
to Filip jasný ,že jo taky nějaký udělám nějaký ten čistý vagon
Vojto super, na tyhle obrázky jsem se moc těšil, vypadá to, že budu msuet asi fakt všechno vyhodit a jen stavět 😀 Vagon se ti fakt povedl a vypadá oproti Tilligovi o dost lip 😉
Jirka1: Já jdu do nich urcite, svezem se na postovnym, prej je docela masakroidni…
😀 co je masakroidní poštovný? víc než 130Kč tu v republice nedáte, i PPLka a spol jsou levnější
150 s dobírkou.
Hold Česká Pošta … Z docela ověřených informací mám, že by měla Malá železnice začít nabízet i jiný druh typu dodání. Bohužel Česká Pošta, nedávno jsem posílal balík a taky s dobírkou zaplatil cca. 130 Kč nebo kolik to za mě někdo chtěl 🙂 Co se týká PPL apod. tak tam tuším je s dobírkou cena někde okolo 190Kč …
A ještě mne napadlo, není v ceně také balné?
150 dobírka rozhodně není, je cca 135 max, vzhledem k tomu jak často mi choděj balíky… se máte hoši dohodnout na platbě předem ne? Já sem jim už v září psal ohledně platby předem s tím že nehodlám živit poštu, vyšli mi maximálně vstříc, pak máte dopravu do 70ti kč dle velikosti a vzhledem k výšce balíčku s jedním modelem se to dá poslat jako doporučenej dopis za 38Kč, pošta bere krabičku do 5ti cm výšky jako dopis, samozřejmě musíte to u okýnka říct, předpis je předpis ale neznalému to rádi napařej jako standart balík…
Cena PPL… 90Kč, nebo 490Kč, to vy neovlivníte, záleží na prodejci v jakém objemu přes ně posílá a jaké mají nasmlouvané ceny, čím větší firma a čím víc zakázek, tím to de samozřejmě dolů, což u MŽ rozhodně nebude platit…
Když už sme ještě u těch dobírek… hodně eshopů využívá tzv “economy” dobírku, kde zaplatíte za poslání včetně všech náležitostí jen 95Kč místo oněch 135ti…
abych to shrnul, když ten model chci a nemám možnost nikde zakoupit, holt si tu dopravu zaplatit musím, nic není zadarmo, takže nechápu nějaké povzdechy nad cenou dopravců… a druhá věc je ta, že mám hubu a ruce a dotyčnému zavolám nebo napíšu abych se dohodl na co nejnižší ceně dopravy, to už je asi o lenosti…
další řešení, proč neobjednat nad 1000Kč? pak u většiny eshopů poštu neplatíte, uděláte jim dobrej byznys, máte “dárek” v podobě dopravy zdarma…
Nebo si to objednejte u svého místního prodejce, pokud bere MŽ nebo by chtěl rozšířit sortiment…
Moc sem se rozepsal, ale ono občas se nedá nereagovat, takhle to prostě je 😀 a na závěr… nezdá se vám cena dopravy? proboha tak si nekupujte, pak se nemusíte stresovat že ste MUSELI někomu dát něco navíc 😀 😀 😀
a hlavně, toto není namířeno proti nikomu, spíš to je taková prevence, aby se tu Vojtovi tahle debata nezvrhla v debatu o dopravě místo debaty o modelu 😀
Je v tom balné. Když vim, kolik to stojí už při objednávání, tak cenu akceptuju. A víc bych to neřešil. Objednám tolik, aby se mi to poštovné rozplynulo. Oni určitě čekají na každého zvlášť, až jim bude volat a smlouvat dvacku na poštovným.. :/
dvacku ne, 65, ale to jen tak na okraj…
čáu, hele tu červenohnědou agamu máš matnou, nebo lesklou ?
Lesklou.
Vovo, na vůz sk. 11 s koly 1000 mm sis myslím dal obtisky ze sk. 12 (čísla viz Parostroj). Ale já při stavbě teď taky tápu, v umístění stupaček na čele a jiných dílů je lehce hokej, i díky modernizacím. Dobré fotky jsou třeba tady: http://www.goederenwagens.nl/gallery3/index.php/Type-E/Es-Wagens
Nově jsou vozy k mání i na ttmodelar.cz, pokud můžu trošku reklamy 🙂
Když už reklama, tak upozorním, že v tuhle chvíli finišuje u SDV výroba stavebnic PLASTIKOVÝHO Es. Budou časem všechny tři skupiny, se všema odlišnostma (teda krom průměru kol, což ale dělá ve výsledku pár desetinek), každá bude mít samozřejmě odpovídající obtisk, součástí bude i imitace nákladu… Pokud všechno půjde nejlíp jak by mohlo, stihne je naskladnit i Ježíšek, radši už ale počítám se začátkem ledna…
Super zpráva, těchto vozů není nikdy dost 🙂
Bude ale možnost osadit dvojkolí 8,3? A zeptám se na řešení spodku – uvažuješ o dvojvrstvém dně, tedy pod nástavbu nalepit závaží a až pod to pojezd a brzdové armatury? Protože Smmp, či co to bylo, byl poněkud zapeklitý, co ze závaží týká.
Co se týče rozdílné velikosti koleček u různejch skupin, při konstrukci došlo ke zprůměrování a ke všem stavebnicím budou balený stejný kolečka (plastový). Samozřejmě do pojezdu půjde vsadit libovolný dvojkolí (zatim teda neni uplně potvrzeno, zkušební výlisky pojezdu jsou očekávaný až koncem týdne), ale bude se tím měnit výška nárazníků (byť o desetinky, kterejch si stejně nikdo nevšimne a budou se různit va závislosti vůlí v pojezdu).
Samotnej pojezd bude mít v sobě vybrání pro závažíčko (balený ke stavebnici), až na to přijde podlaha vagonku. Přesto zůstává zachovaná její reálná vejška.U Smmp to tak věru neni, ale to byl odlitek a teď už jsme technologií krapet jinde 🙂 Cílem je takový “znovuzrození tradice LPH”, takže pokud bude zájem o další modely, budou už taktéž lisovaný z plastu a teda se všema možnostma, který to nabízí.
Dík za info, už se těším! A ten výškový průměr je myslím dobré řešení.
Tak přidám ještě jeden komentář – dokončil jsem stavbu pěti těchto Es a rád bych se podělil o poznatky:
– obtisky mají kvalitní krásně tenký tisk, i malá čísla na čele jdou přečíst, logo ČD je správné, jen chybí tabulka laků a označení bodu pro zdvihání. Pořadí značek na bočnici zkontrolujte dle fotek, je jiné, než na obtisku a Cargo má ještě jiné. Pozor na soutisk bílé barvy a krycího laku – stalo se mi, že lak byl jinde, než obtisk, raději proto přelakujte;
– vůz se prodává jako skupina 11, čemuž odpovídá i rozteč svislých výztuh na čelech. Číselný interval je pak ale jen do 21 54 554 0 … (viz Parostroj), druhé číslo z obtisku tedy nevyužijete, já ho rozřezal na jiné kombinace. Ale doporučuju obtisk p. Jirana, který je pro ČD i ČSD se správným písmem i černou barvou pod schránkou na dokumenty (třeba zde: http:/tinyurl.com/Jiran-Es)
– vozy sk. 12 (zde použijete to druhé číslo) mají čelní výztuhy blíž k sobě a myslím nemají na čele stupačky. Kola jsou průměru 920 mm (7,7 mm v TT).
– čelní madla jsem vyrobil z drátu, stupačky dal leptané a papírové části po nalepení napustil velmi řídkým vteřiňákem ať to drží, doplnil jsem i uvazovací háčky a pod kotvičky dal podložky;
– pokud použijete nárazníky SDV (jsou kratší, než originál), hodí se zapustit kinematiku o necelý 1 mm dozadu – doporučuju spasovat přes slepením spodku na nástavbu, budou se muset mírně cvakat rožky v rámu (lépe, než řezat kinematiku);
– přestavovače jsou strašně velké, já jsem je nakonec vycvakal a znovu slepil víc natěsno. Měly by se vejít pod jednu půlku dveří, což je při jejich rozměrech nereálné. Vovo je na fotce nemá, musí být pod tou půlkou dveří, která je blíž k čelním stupačkám. A pozor na pořadí, je jiné na každé straně. Ale možná bude lépe, v aktuálních stavebnicích už MŽ dává přestavovače v menším provedení;
– na závěr musím výrobce rozhodně pochválit, i při použití laserem řezaných dílů a tedy jistém tvarovém omezení je výsledek velice precizní, a současná kanonáda nových a nových modelů je opravdu rájem pro modeláře – stavitele. Jen tak dál!
Omlouvám se za superdlouhý příspěvek, ale čerpal jsem odtud spoustu rozumů, když jsem zase začínal, tak mi přijde slušné se teď zase na oplátku podělit, třeba se to někomu bude hodit.