El (Vtdr) ze zbytků co dům dal – renovace šrotu
Takové vozy už dneska většina modelářů vyřadila z vozového parku. Jednak bývají často olámané od dětí a jednak se zdánlivě nepodobají ničemu, co kdy jezdilo ve skutečném světe… A ona to není zas tak pravda…
Dnes bude řeč o jednom z vozů, které bývaly součástí Start setů BTTB. Když se skloubí trocha chuti do práce a trocha fantazie, možná se z toho bude dát něco kloudného postavit. Dnešní článek chci pojmout zároveň jako poctu těm, kteří dokáží postavit z prdu kuličku ať už z důvodu nedostatku financí (někteří stále nemohou pochopit, že ne každý může vypláznout 500 Kč za novinku od Tilliga), z důvodu nostalgie (citový vztah z dětství atd) nebo z důvodu obyčejného nadšení pro přestavby…
Základem je tento krasavec. Věnoval mi ho kolega Twyggy “za děkuju” s tím, že ho sice má doma 20 let, ale že je mu už opravdu k ničemu a jen mu je líto ho prostě hodit do koše…
Začátečník se bude tvářit, že je to vysokostěnný uhlák “Es” a bude v něm vozit klády a uhlí. Proč ne. Ale vůz nemá ani popisky ani žádné “hezké” detaily… Natož ta krásná zelená… Při podrobném pohledu však začínají šrotovat mozkové buňky. Vůz je vysokostěnný, ale s relativně nízkými stěnami. Je dvounápravový a poměrně dlouhý. Má uprostřed dveře a vypadá to na otevírací čela na vysypávání nákladu. Bočnice jsou dřevěné… Co by se tomu tak mohlo podobat??? Jasně, co takový český vůz Vtdr? Hm ten by byl dobrý, ale ty plechové bočnice tomu kazí dojem… A kupodivu jsem se dočetl, že před plechovými bočnicemi se dělaly i dřevěné… Bohužel jediný obrázek, který jsem našel, je tento pidiobrázek do spořiče obrazovky. Ale i s tím se bude dát pracovat. Rozměrově to plus mínus sedí a víc to řešit nebudu. Cílem je prostě tentokrát zkusit přestavbu něčeho zdánlivě nevyužitelného na nějaký slušný vůz, rozumíme si? 🙂 Vůz jsem dostal ve stavu klasickém u těchto vozů – bez nárazníků, bez brzdových zdrží, bez dvojkolí, bez spřáhel.
Kupodivu výborně funkční bylo uchycení spřáhel na pružinku. Uložení dvojkolí bylo samozřejmě vyjeté.
Vůz jsem zapáčením rozpůlil na podvozek a na korbu. Podvozek odhazuji vdál. Nikoliv z důvodu, že by byl na vyhození, ale pohovořím o jeho využití v příštím článku…
Místo toho jsem v zásobách našel zbytkový podvozek ze Zetky Tillig, co se dává do Start setu. Tahle Zetka je sice fajn, ale do páté epochy úplně k ničemu (když nepočítám, že už mám jednu přestavbu v podobě nářaďového vozu). Navíc malým rozvorem náprav se nedá použít téměř na žádnou přestavbu.
Z té už jsem zase vykuchal jinam kinematiky. Výhodou však je, že uložení dvojkolí je v kovových plíšcích takže jízdní vlastnosti budou fajn. A kinematiky nalepím na hladký spodek jiné…
A protože korba se dá považovat (včetně vestavěného závaží) za pevný článek vozu, tak si můžu dovolit říznout podvozek vejpůl.
A přílepit ho už teď na dvě části zespodu vozu.
Vůz jsem ještě před lepením dal do myčky na nádobí, která umí krásně odstranit všechnu staletou mastnotu. Pro odstranění leštidla pak ještě vůz oplachuji pro proudem tekoucí vody. Jen pozor, myčka umí bělit barvu a odstraňovat popisky, takže se tato metoda mytí hodí jen pro vozy před přestavbou. A pak jsem do toho “říznul” žiletkovou pilkou, protože se mi přeci jen zdály dveře moc úzké. Takže jsem vyřízl i jedno pole po stranách dveří.
Foto včetně podvozku. Podvozek už teď není oddělatelný, s čímž si ale snad při stříkání poradím.
Vyhrabal jsem Evergreen profil tvaru “U” a začal s ním pracovat. Dolepená výztuha ve spodní části vozu a samozřejmě klanice, které jsou takovou nejvýraznější optickou změnou (vpodstatě kdo to chce mít nejjednodušší, stačí dodělat klanice a má hotovo). Prostor po vyříznutých dveřích jsem vylepil balzou, když už máme ty dřevěné bočnice.
Klanice jsou dle fotek seříznuté dle skutečnosti (i profil odpovídá).
Jsou lepené k bočnicím lepidlem na plastikové modely (lze použít i vteřiňák) a umístěny jsou tak nějak dle skutečné fotky. Výšku jsem dělal tak nějak od oka protože dle náčrtku na parostroji mi vycházely moc krátké a vypadalo to divně.
Pohled na podvozek – pomocí Evergreenu jsem nastavil rám pojezdu, protože ta mezera trochu prosvítala…
Naznačené dveře jsou ze zbytku leptu – prostě co dům dal.
Dodělané výztuhy podvozku (evrgrýn) a přihrádka na klanice pod vozem (plastová tabulka).
Až se to natře černě tak to bude fajn. Zatím to samozřejmě vypadá jako chaos.
Takto to vypadá při pohledu z boku. Je vidět přihrádka i výztuhy.
Tím je vpodstatě hrubá stavba hotová a jsou provedeny hlavní úpravy. Není toho tolik, je to jednoduché a najednou ten vůz vypadá úplně jinak…
Vůz dostal nárazníky SDV. Tenhle typ nárazníků asi tyto vozy nikdy neměly, ale vzhledový rozdíl je malý a nárazníky od SDV jsou dle mě výborně provedené a za ty peníze není co řešit…
Vůz jsem přestříkl lehce základovkou ve spreji abych viděl, jestli někde něco výrazně nevadí a myslím, že až vůz dostane červenohnědý kabátek, tak to bude paráda. Klanice by mohly být jemnější, ale Evergreen menší velikost tohoto profilu nedělá.
Tady už je nastříkáno – vršek červenohnědou klasikou.
A spodek samozřejmě černou.
Lesklý lak pod obtisky.
Konečně se celý povrch sjednotil a i když je rozdíl mezi balzou a původní bočnicí znát, není to špatné.
Obtisky ze zbytků – s obtisky jsem se záměrně nerozjížděl, dle starších fotek jsem osadil jen dva na každou stranu.
Dotřené bíle “hrany” vozu a osazené kinematiky.
Patina z větší části jen přestřikem Rzí.
Jen uvnitř je navíc podlaha barvená patinátorem Prach a trochu Hlína.
Tuto techniku na podlahu používám u všech vozů, aby byla podlaha tak nějak podobná ve všech případech.
Vůz pojme jakýkoliv náklad, vozilo se v něm vše od kusových zásilek až po sypké materiály.
Na světle se ještě trochu leskne, ač je vzatý poctivě matným lakem.
Celý vůz mě vyšel bratru asi na 150 Kč tak, jak tu teď stojí – tedy s kinematikam, výbornými jízdními vlastnostmi a slušným vzhledem. A to samozřejmě největší položkou byly nárazníky, kovová dvojkolí a hlavně kinematiky se spřáhly. Zbytky “na vyhození” nepočítám a naopak jsem rád, že jsem je sdělal.
Podobné Vtdr v plechové verzi se dá koupit u ES Pečky (pod značkou BDDP) za podobný peníz, jako mě stála tato přestavba, ovšem bez všech těch “vychytávek” jako jsou kovová dvojkolí a kinematiky.
No,pěkná práce,líbí se mi hlavně tvůj důvtip a fantazie,toto by mě asi nenapadlo.Ty klanice na mě z fotek působí velkým dojmem,ale třeba to tak dělají jen ty fotky a navíc se to asi jinak vyřešit nedá.Každopádně mě to po pár přečtených řádcách nadchlo,začal jsem dokonce přemýšlet o tom,že bych si někde splašil ten zelenej start vagonek.Jak se dají i tyto nezajímavé staré věci s trochou důvtipu a materiálu využít!Jen tak,pěkná práce za super cenu.
Nádhera. Stejný krumpl mám doma taky už přes 10 let. Konečně vidím, co z něj může být:-) Díky VoVo.
A na Aukru neočekávaně vzroste poptávka po Start vozech BTTB. Aby za chvíli nestály taky 500 🙂
Jinak vůz Vtdr má na Parostroji plánek -http://www.parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=91 – a ty proporce vycházejí trochu jinak. Nevím, jestli ti nevznikl taky “ničemu nepodobný” vagón, jen jiný. Model je krátký, to je asi hlavní problém. Ale nakonec – vždyť to děláme pro radost…
Ale aspoň podobný to je, to musíš uznat 😀 Ten náčrtek je na verzi s plechovými bočnicemi, i když samozřejmě proporce sedí jen zhruba 🙂 A to vydrž, až uvidíš, co jsem udělal z druhé půlky toho vozu. Co jsem to oměřoval tak mám matný pocit, že to délkově přes nárazníky dokonce sedí?! 🙂
VoVo na nás zítra vybalí z druhé půlky vozu WRmz do EC soupravy 😀 Ne, vážně. Líbí se mi ty úpravy šrotů. Když to dobře jezdí a vypadá, tak proč si neudělat „za pár korun” vůz třeba do manipuláku? Taky se pustím do těch svých krámů, ale nejdřív se musím donutit koupit dvojkolí správných rozměrů. I když teď jsem zkoušel dát dvojkolí na 010 na BTTB Zetky a ten rozdíl nárazníků nebyl až tak hrozný. Podle předpisů by to už asi jet nemohlo,ale v takové jedoucí soupravě nebo u samostatně odstaveného vozu si toho nikdo nevšimne. A kdyby jo, tak má hodně sjeté kola 😀 Jak je psáno výše, hlavně, že máme radost!
VoVo: ale jo, v pohodě, neber to prosím jako nějako zásadní kritiku, jen mi vůči jiným modelům (a modelářům) připadlo nekorektní fanaticky provolávat třikrát sláva 🙂 Je to dobrý nápad, z metru to nikdo nepozná (mnozí ani z půl) a službu to udělá.
Připomíná mi to takové ty dodávky, co s nimi vozí sklenáři tabulové sklo – jak mají na boku Fordu Tranzit zvenku namontovaný velký rám. Ovšem pokud to délkově sedí, tak to teda pěkně klame. Ale tím líp. Jen bych možná tu spodní “šínu” udělal tenčí a posadil ji o fous vejš, pak by ten protáhlý tvar byl patrnější. Ovšem – já jsem detailista, tak prosím přistupovat ke komentáři s rezervou 🙂
A zítra – co takhle něco netradičního – třeba vůz Ptdr? http://www.parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=87 🙂 🙂 🙂
Suvis to trefil přesně! Sice z toho podvozku měl být původně 16ti nápravový hlubinový vůz, ale pak jsem usoudil, že WRmz se bude na lokálku hodit víc. (Zlámalíku, pššššt, ale uhodl jsi)
proč jsi z toho vozu neudělal vůz Vl ten pasuje viz: http://www.parostroj.net/modely/popisy_vozu/popisy_vozu.htm
tenhle vagónek mám doma taky,z BR92 start sem udělal 213.902 🙂 ,z toho plošiňáku sem udělal smyšlenej vagon,z tohohle udělám Vtdr 🙂 . a z tľch osobních sem udělal pracovní vozy 🙂 …
Dobrý večer, chtěl bych se zeptat kde se dá sehnat Evergreen tohoto profilu? Děkuji za odpověď.
aircobra: viz http://www.litomysky.cz/txt/ever14.pdf, strana 4, případně http://www.litomysky.cz/mat/rabsplem.htm, mosazné u stejného dodavatele.
aircobra: evergreeny se také dají koupit na pražských burzách u stolku p. Banka.
Koukal jsem na poznámku, že i po matovým nátěru se to leskne. Tohle řešim jednak “filtrem” z práškovejch pigmentů rozmíchanejch buď v ředidle, nebo v matným akrylovým laku (podle toho, jakej je podklad). Většinou je to hodně řídká směs “prach” + “rez” + …(podle potřeby hlína nebo černá) a pajcuju to štětcem. Nebo rovnou “na sucho” opatrně štětcuju práškovej patinátor na povrch ošetřenej matným lakem – drží celkem slušně a nemusí se lakovat…
V textu sem si všiml malé poznámky o výšce klanic.
Tuto přestavbu už sem také dělal. A tento zelený vůz má vyšší bočnice. Délka klanic na parostroji je správná. Ovšem na tento vůz se dosazovaly nástavby, na původní bočnice. Proto se ty klanice zdáli moc krátké.
To jen tak pro informaci, jinak supr model!
přátelé, jsem začínající modelář, tak postupně nakupuji nařadí, pomůcky, materiály atp. Došla řada se poohlídnout po profilech evergreen. Jaké se tak nějčastěji v TT dají využít? Případně konkrétně u tohoto vozu jsou použity jaky?děkuji