Hnací vozidla

V řadě za sebou dvě Rosničky jdou (ČD 710)

dsc_0112…ťápají si v blátě cestou necestou… Už dlouho se chystám, že si konečně trochu upravím dle svých představ Rosničku ze Start setu Tillig. Kdysi to byla moje první lokomotiva v TTčku, která me vlastně k celému TT přivedla od H0 celkem náhodou. Jako rozehřívací model po delší odmlce jsem si vybral tedy právě Rosničku…

Tento článek může být dobrým námětem opět spíše pro začínající modeláře, jak si jednoduše upravit tovární modrou (nebo jinak barevnou) Rosnici na něco, co více odpovídá českému provozu. Původní Rosničku už jsem kdysi prodal (tehdy jsem si říkal, že jí nevyužiju) a tak jsem musel nějakou zase někde sehnat. Od kamaráda jsem sehnal nejen Start Rosničku Tillig, ale i jednu kastli s rámem navíc. Kamarád už skoro s přestavbou začal, ale on je spíš na digitál, takže začal vyvrtáním otvorů pro světla a tím také skončil 🙂 Jinak je vše v původním stavu.

Pojízdná Rosnička je ta „starší“ s hranatým motorem, ale zase ne ta úplně stará s kulatým BTTB motorem. Spřáhlo bylo osazené ještě staré očkové. Jízdní vlastnosti jsou pro mě v pohodě, já toho stejně moc nenajezdím :) Vzorem pro hnanou lokomotivu bude přesně tato krasavice (i tu europaletu hozenou přes kapotu bychom už v TT měli). Nechal jsem si vyrobit i leptané tabulky u p. Banka. Tamtéž jsem sehnal i samolepku pruhovaného vzoru na pluh, kterou však nakonec nevyužiji. Vzorem pro maketu bude “třeba” tato lokomotiva.

K úpravě jsem se rozhodl použít nikoliv dostupnou leptanou sadu doplňků, ale pouze dolepovací díly Tillig, které jsem sehnal na modelyvlacku.cz celkem za pár kaček. Určitě někteří namítnou, že bez leptů to nebude nikdy ono, což nikomu jako názor neberu a stejně tak nechci, aby mi ho někdo vnucoval 🙂 Plastové díly mají výhodu minimálně v tom, že instalace je velmi snadná a dobře přilepené díly jsou celkem blbuvzdorné a poškozenívzdorné.

Obě Rosničky jsem zbavil kabin. Jedna šla celkem dobře, druhá byla přilepená fest. Nakonec se s použitím hrubé síly povedlo. Ale co už se mi nepovedlo, bylo odlepit zasklení. Hrozilo to spíš totální destrukcí kabiny… Takže jsem se rozhodl obě lokomotivy ponechat v takovém nátěru, abych mohl ponechat krémovou kabinu a nemusel rozdělávat zasklení.

Nejprve jsem začal s osazováním doplňků na rám. No doplňků… pár zábradlí, dvoje schůdky a jedna bedna na podvozek, takže je to hned hotové…

Nelze samozřejmě porovnávat lept a výlisky co se týče jemnosti, ale určitě mnoha modelářům udělají radost právě i tyto tovární výlisky pro doplnění jejich startovací Rosničky.

Hle jak to hned prokoukne…

Trochu jsem zabrousil původní koše na nárazníky a nalepil na ně komplet nárazníky SDV, které se do páté epochy hodí víc než původní kulaté a navíc na tom vypadají fakt dobře 🙂

Všechny tyto doplňky se dají lepit vteřiňákem nebo lepidlem na plastikové modely.

V pluhu jsem si vyřízl u makety zkušební otvor pro protažení spřáhla, které bude do makety uchycené trochu jinak než původní očková spřáhla a jinak než u hnané lokomotivy. Otvor jsem vyřízl trochu větší, ale finální velikost snadno přizpůsobím instalací “potisku” pluhu, jak uvidíte dále.

Takto to vypadá sesazené zase dohromady. Nakonec jsem se rozhodl ještě pro malou úpravu u nárazníků – u makety jsem je upravil na zkosené, protože dnes platí, že co Rosnička, to originál…

Jsou to pořád ty samé SDV nárazníky, jen opět seříznuté jako u 714 od p. Cekula.

Provedení makety Rosničky se mi zalíbilo “klasické” zelené s černo-šedým rámem a červeno-bílým pluhem zhruba takto. Mně se tyto nátěry líbí nejvíce a podtrhují samotnou “přezdívku” lokomotivy.

Nakonec jsem pro maketu zvolil modrou kastli a to z důvodu, že při páčení kabiny od kapoty se mi povedlo kabinu naštípnout, jak je vidět na fotce. Na maketě mě to nebude tolik trápit jako na hnané lokomotivě.

Díru po původním spřáhlu jsem jen vyplnil kouskem balzy, přijde přes to obtisk šrafovaného pluhu, takže není třeba to nijak tmelit nebo začišťovat. Jen aby se obtisk moc nepropadal do otvoru…

Hnaný kousek nemá jen díru do pluhu pro spřáhlo (díru vytvořím na míru, až mi dorazí spřáhla, která budou jinak uchycená než na maketě). Do kastle jsem odvrtal světla stejně jako u modré kastle.

Nárazníky jsem nechal obdélníkové.

Pro stříkání jsem zbylé pohyblivé části pojezdu zamaskoval páskou. Vše demontovat se mi nechtělo.

Pojezd jsem očesal jen o části, které vypadly samy – po vycvaknutí krytu pojezdu vypadnou dvojkolí a dvě čelní ozubená kola.

Nejprve jsem pojezd stříkl černou.

Poté jsem ho vymaskoval a stříkl podvozek šedivou.

Kapotu jsem stříkl zelenou dle vlastního uvážení odpovídajcí spíše osdstínu prvních sérií. Nalepil jsem i leptané tabulky a logo ČKD. Kliky jsou natřené Hliníkem. Ten odstín zelené je možná takový “khaki” a lokomotiva působí tmavším a matnějším dojmem, ale myslím, že k silnější patině, kterou plánuji, to nebude na škodu a bude to nakonec lepší, než více křiklavé odstíny, které se hodí spíše pro nově nalakovanou lokomotivu…

Světla jsou natřená světle šedou.

Střecha kabiny je v reálu šedivá, takže šup na přestřik.

Žlutý výstražný pruh na čele je z obtisků od Propagteamu, kteří nabízí žluté proužky v různých šířkách už jako hotový obtisk. Moje zkušenost s těmito pruhy je však taková negativně neutrální – pod obtisky trochu prosvítá podklad a mají tendenci se dost trhat. Tady u Rosničky (která bude napatinovaná a tak se to dá svádět na vyšisovaný pruh) to nevadí, ale někde jinde by mohlo.

Vše jsem zalakoval lesklým lakem.

A budou následovat obtisky…

A to opět v provedení “co dům dal” povětšinou z univerzální sady na mot. lokomotivy od p. Jirana.

Obtisků se moc dávat nemusí. Opět platí, že co lokomotiva, to unikát.

Vypadá to hned zase o kousek veseleji.

Ještě chybí potisk pluhů…

A už nechybí. Obtisky mi nakreslil a vytiskl na bílý obtiskový papír kamarád. Tímto mu děkuji.

Zkoušel jsem schválně osadit i jeden samolepkový pluh od p. Banka a s ohledem na finální výsledek určitě doporučuji obtisky, pokud máte tu možnost.

100_2112 100_2113 100_2114 100_2115 100_2116 100_2117 100_2118 100_2154 100_2155 100_2156 100_2157 100_2158 100_2160 100_2162 100_2163 100_2165 100_2166 100_2169

dsc_0092 dsc_0093 dsc_0094 dsc_0095 dsc_0096 dsc_0097 dsc_0098 dsc_0099 dsc_0100 dsc_0101 dsc_0102 dsc_0103

dsc_0091 dsc_0104 dsc_0105 dsc_0106_01 dsc_0107_01 dsc_0108 dsc_0109 dsc_0110 dsc_0111 dsc_0112

9 komentářů: „V řadě za sebou dvě Rosničky jdou (ČD 710)

  • No je to pěkné, takový “bezlepkový” pokrm pro začátečníky. Já bych ovšem, když už jsi se páčil s kabinou, zbrousil její spodní okraj (pod okny) na nejnutnější míru – ono jí to dodá lehkosti a vyřešíš tak i ty odstávající rohy, kde je jinak furt mezera. Na té kastli je spousta dalších nepřesností, takže kdo chce, vezme fotky, pilník a může se vyřádit do sytosti (hlavně přechody hrany kapoty na rozích, nelícující forma a tak). Zajímavé je, že 40 let starý model Zeuke tyto nedostatky nemá… 😉
    Doplňky – jak píšeš, jsou pak věcí každého, na co si troufá.

  • VoVo, je škoda, že jsi nepoužil leptané doplňky. Chci se do jedné s nimi pustit a teď abych to dělal bez Tvého článku 😀 Jinak, ta kastle se blbě brousí – taví se! Taky horní světlomet jsem měl problém odvrtat. Je lepší ubrat trochu materiálu zevnitř a až pak vrtat. Jsem zvědavý na ten maketový pojezd. Taky bych rád nějakou mašinku bez pohonu, tak, třeba se inspiruji…

  • Ahoj Vojto,
    jsou super líbí se mi, tu s tím žlutým pruhem teké plánuji. Podle mě je škoda, že jsi neudělal madla ze struny (když už ne lept). Co by mi chybělo z leptu jsou reflektory, ty světlům dodávají krásný detail. Všem doporučuji vyměnit origo nárazníky za ty sdv, to je parádní. Určitě doporučuji osvětlit ;] Já ve svém šílenství jsem osvětlil i kabinu… http://www.youtube.com/watch?v=PFlkw1ZDH2E&list=UUA_1YIbgcp7uKnjiTenXNDg&index=1&feature=plcp

  • Dodnes si pamatuju u jednoho z prvních článků pohled na tabulky 710 028,a jak vidím tak se povedla,super…

  • Dobře Vojto ! Sice TTčko nedělám ale tohle se mi líbí a asi taky jednu upatlám po tvém vzoru … 🙂

  • Rosniček Viamont bylo 10 ks.

  • Nemáte někdo přebytečný rám na t334?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..