Bdtn756 / Bdtn757 (ČD 054) – reko přípoják ke Katru
Nedávno jsem stavěl BRam, mimo zápis i 056 a 053. A dnes poslední ze série vozů na téma “Bam a Baim” – rekonstrukce na řadu 054. Více už toho odvozeného z těchto vozů neexistuje, takže sérii budu mít kompletní. Vozy Bdtn756 (054) a Bdtn757 (054.2) vznikly rekonstrukcí starších vozů Btn (053) především úpravou interiéru a dosazením předsuvných dveří.
Když říkám, že toho víc neexistuje, tak vlastně existuje – ještě byly 4 vozy řady 042, což jsou původně vozy 053 s podvozky shodnými s řadou 842 – měly sloužit jako provizorní zaplnění nedostatku přípojných vozů k motorákům 842. Obtisky na tuto řadu vozů už jsem taky dělal, ale protože vizuálně se jedná kromě podvozků o vůz 053, tak si každý může podvozky sehnat (dají se koupit třeba leptané) a obtisky v sortimentu mám.
Kdo nečetl stavbu vozu BRam, určitě doporučuju, pár věcí tu už opakovat nebudu.
Ale teď už k podstatně řady 054. Leptaná sada – bočnice, interiér, obtisky. Zde není potřeba nic víc, střecha vozu zůstává bez změny a bočnice je provedená vcelku až ke kraji skříně.
Součástí leptu jsou i nové stupačky pod dveře a madla posunovačů. Vloudila se mi tu chyba – otvor pro madla na levé straně dveří (jde vidět vpravo na leptu) a taky zbytečný prolis pro madlo na pravé straně bočnic. Popíšu později.
Opět použiju něco z Vindobony – vůz Aam.
Na práci budu potřebovat tři nástroje – řezací koutouč, brusný kotouč (smirkový talíř) a frézku.
Vyznačil jsem si fixou, o kolik je potřeba zvětšit okna dveří.
Řezat začínám na spodní hraně oken – vždy až pod sloupkem, aby se daly vsadit nové rámy oken.
Přeříznuto do obou stranu.
Pak začnu vždy uřezávat sloupky, a ufrézuju o něco víc prostor mezi posledním oknem a dveřmi.
Horní hranu cca o 0,5 mm frézuju směrem ke střeše – vedu jen kotuouček na dotyk k hraně, on trochu materiálu ubírá. Zkusil jsem kotoučkem zvětšit okno, ale nejde to – proto přijde na řadu frézka.
Druhá strana – jsou vidět cucky, jak se plast taví. Většina jde rukou odloupat.
Zvětšené okno frézkou. Pro zachování tuhosti skříně je ideální sloupek mezi okny a dveřmi nechat.
Brusným kotoučkem jsem obrousil prostor dveří, aby tam nezůstal žádný nechtěný výstupek. Pozor, že nad dveřmi je zesílený okap a ten je vhodné ubrousit / uřezat před lepením bočnice.
Začišťuji jehlovými pilníky.
Třeba okno dveří dobroušené trošku do nějakkého pohledového stavu. Důležité je se ujistit, že pod okapem nezůstávají nějaké otřepy, které by měly negativní vliv na přilehnutí leptaných bočnic k původní bočnici.
Přilepeno lepidlem B7000.
Tady je ten omyl v prolisu – nějaký pozůstatek otvoru pro madla původních dveří. Prosím, kdo budete stavět první verze bočnic, zatmelte si. V pozdějších sériích už chyba není. Vyplnil jsem kusem papíru a vylil vteřinovým lepidlem.
Po přebroušení to bude ok.
Na pravé straně bočnice jsem udělal taky prolis pro madlo, ale zde madlo být nemá – takže taky zatmelit. Respektive někde jsem ho viděl, ale naprostá většina vozů ho nemá, takže je na výběr.
Použil jsem lepidlo Revell Contacta a zbytky z řezání / broušení původní skříně. Lepidlo plast naleptalo a já pak hmotu upěchoval do prostorů, které jsem chtěl vyplnit. Rovnou jsem i zamaskoval přechod leptu a původního plastu.
Zabroušeno brusným kotoučkem. Vypadá to solidně.
Střecha bude bez úprav, pouze klasicky začistit vtokový nálitek. Takže může jít do základovky.
Od otevření krabičky s novým vozem do stavu v základovce mi to vše zabere cca 30-45 minut, takže opravdu žádná zásadní stavba.
Červená RAL3003 a příprava maskování, abych mohl nastříkat střechu.
Střecha hotová, odstín C60P Agama syntetika. Nehodí se používat RAL7005 (šedá střední), protože tyto vozy ho neměly. I MTB ale používá odstín odpovídající RAL7005 (což je špatně), takže kdo chce stavět jeden vůz a chce, aby mu splynul s motorákem, tak lze RAL7005 použít. Ale správně to není.
Na řadu přijde novinka – obtiskové pruhy 60cm slonové kosti. Už se mi nechtělo maskovat a stříkat pruhy, vždycky mám pak nějaké nedostatky a nemám z toho moc radost. Obtisk by mohl být jednoduchým a velmi čistým řešením.
Obtiskové pruhy jdou zakoupit na eshopu i samostatně a využít i pro jiné stavby (např. vozy 010, úpravy modelů MTB a další).
Obtisk krémových 60cm pruhů pro motorové a přípojné vozy
Obtisknuto za 10 minut celý vůz. Než bych to vymaskoval, natož nastříkal, tak mám pruh hotový a perfektně čistě bez zafoukání 🙂
Hypersolem je potřeba přemluvit partie kolem nouzových ovladačů dveří a kolem čelních partií pozičních světel.
Ukázka nacvaknuté skříně na původní pojezd a původní interiér – bude to vypadat opět dobře.
Srovnání dvou provedení – vlevo starší rekonstrukce 056 s lámacími dveřmi, vpravo už předsuvné dveře. Ale taky vlevo krémový pruh stříkaný, vpravo obtisknutý. Rozdíl odstínů je minimální, jinak řečeno – v provozu nerozeznatelný.
Rámečky oken jsem stříknul základovkou a pak RAL7005 – rámy mají být matně šedé. Určitě ne stříbrné, jako má MTB 🙂 Rámy WC natírám předem černou fixkou – mají být černé, jsou usazené jen v gumě.
Původní podvozek s bednami bude muset projít úpravou.
Interiér samozřejmě pryč a dosadit velkoprostorový oddíl.
Ke stavebnici jedodávaná jednoduchá maketa beden z kartonu – lze sestavit komplet nový spodek, nebo lze využít jen některé díly a část původních beden zachovat nebo přemístit.
Já se rozhodl pro cestu nejmenšího odporu – jen doplnit nutné a jednu naopak odebrat.
Rozmístění není 100% správné, ale jakousi představu o spodku to dává.
Nový interiér vychází z interiéru pro 053 (Baim), jen se nepoužije středová příčka a neosadí se na jedné straně záchody.
Já jsem středovou příčku nalepil, a pak jsem jí seříznul podle sedaček.
Pro Bdtn757 by se posunula příčka oddílu o jedno okno dál (ubrala by se jedna řada sedadel, u Bdtn757 je zvětšený prostor pro přepravu kol.
Je potřeba si pohlídat orientaci proti bateriím a bednám na spodku, aby se pak setkaly místnosti WC pod stranou, kde jsou na střeše nádrže na vodu a ventilace.
Z rámu jsem vyndal dvojkolí, vymaskoval jsem otvory pro hrotová dvojkolí, vyndal spřáhla, a je připraveno na nástřik.
Pojezd zde nemůže zůstat černý – měl by být tmavě šedý. Nejprve jsem sesadil interiér s pojezdem a stříkat budu najednou. Použil jsem základovku ze spreje, odstín celkem odpovídající.
Podle původních manuálů by měl být pojezd stejnou barvou, jako střecha.
Ale v provozu se to kvůli rychlému zašpinění skoro nevyskytuje a takový pojezd pak zbytečně přitahuje pozornost, takže jsem volil raději tmavou šedou.
Sedačky jsem natřel jen červěně – podhlavníky jsou šedivé, madla jsou šedivá, takže ta zvolená šedá vlastně dost vyhovuje a dostačuje pro celý pojezd s interiérem.
Obtisky umožňují obtisknout i ekolak i najbrt, čísla jsou na výběr, popisy na bočnici i na rám v bílé i tmavé. Čísla jsou všechna pro Bdtn756 (původní provedení interiéru s menším oddílem pro kola), v sadě jsou i piktogramy jízdních kol, pokud najde někdo předlohu, která je měla (občas se vyskytovaly).
Jedno z čísel je prototypový 054 240, aby se dal vůz zasadit do provozu od co nejdřívějšího data (rok 2004). Obecně – sestavit obtisk je potíž, protože se v poslední době označení a používané znaky mění tak rychle, že postihnout delší časový úsek je relativně problém a modeláři to spíše zamotá hlavu.
Obtisknuto je za chvilku, vše potírám Hypersolem, aby se okraje obtisků trošku zažraly.
Černě zvýraznit rámy světel a zeleně/oranžově ovládací prvky dveří.
Pak už přestřik matným lakem, a jde se sestavovat. Obtisk mřížek na střechu nesmí chybět.
Nejprve nalepit rámečky oken, pak zasklení.
Vše už bylo popsáno u stavby vozu BRam, mění se zde jen nutnost zasklít navíc okna ve dveřích.
Poté dolepit zpět návalky a přechodové můstky, zatlačit zpět skla světel.
Okna WC zatřít bíle. Jsou jen na této straně vozu pod mřížkami.
A secvaknout. Pro můj způsob jsem opět prohodil pojezd, takže je potřeba uřezat jeden výstupek ve skříni, který brání zapadnutí pojezdu do skříně.
Na hotový vůz zbývá osadit výklopné schůdky.
Dolepeni zevnitř dveří lepidlem. Dalo by se i pájet před barvením.
A madla posunovače (jsou 2 navíc).
Tím je vůz hotový.
Za mě volba barvy pojezdu dopadla dobře, pod vozem “něco je” ale nezáří to a neruší to pohled na skříň vozu.
Pohled z druhé strany – je vidět volný prostor na představu pro uložení jízdních kol.
Na závěr pár tématických fotek souprav jako obvykle – nejběžnější parťák bude samozřejmě motorový vůz 854.
Všimněte si rozdílu odstínů (854 je originál MTB, stejně tak 842 za ní). Pojezd je odstínově téměř shodný, ale střechu má MTB úplně jinou u všech svých vozů.
Setkání dvou motorových rychlíků asi někde u Brna, protože na královéhradecku sice jezdí Katry, ale nejezdí tam Kvatra.
Díky vozu Bdtn můžu sestavovat delší motorové rychlíky s vozem Bdt754.
I když tyto vozy spolu asi nikdy nejezdily, pro kolejiště se to snese.
Pohled na samotný vůz – podle mě to vůz Bdtn756 vystihuje celkem solidně.
Srovnání se starším typem Bdt754 ještě s lámacími dveřmi (vpravo).
Stavebnici vozu Bdt754 nabízím na e-shopu také, její dostupnost bude nepravidelná, protože se jedná o celkem unikát, i když Najbrtu se dočkal vůz také a na Moravě tvořily s Kvatry celkem běžné dvojice.
A zároveň pohled na rozdíl v pojezdu černém a šedivém.
Tím jsem rozšířil svou motorovou vozbu o další zásadní vůz, který se v každém motorovém provozu využije tam, kde se jezdí současná epocha.
Leptanou sadu můžete zakoupit na e-shopu.
Není to moje epocha, takže jsem to nerealizoval v praxi. Nicméně, má-li 854 takové stopy po lisování a párování formy jako jiné modely, pak doporučuju tyto nedokonalosti na střechách motorů přebrousit, vymaskovat a stříknout správným odstínem šedé, ideálně zároveň s vlekem/vleky. Tím odpadne dilema jestli stříkat vlek tak, aby ladil s motorem, nebo aby nesl správný odstín dle vzorkovníku.
Včera se zrovna objevila zpráva, že oba Bdt754 míří do šrotu (nejpozději v lednu bude po nich), tak jako připopínku je možné mít alespoň ten model: https://zdopravy.cz/pristi-stanice-kovosrot-ceske-drahy-prodaly-109-tornad-honeckeru-a-spol-180533/
To byla sláva a vožení po veletrzích, když je rekonstruovali. Nojo, jenže dneska je to už 1/4 století od rekonstrukce a 1/2 století od výroby