Osobní vozy

Epocha III a označování osobních vozů

Kvůli stavbám vozů Be, Ci, ABe a podobných, jsem se musel nedávno trochu ponořit do označování osobních vozů v  období 50. a 60. let. Asi to bude lepší vydat jako samostatný článek, lépe se to potom v historii článků hledá 🙂

Důvodem bylo, že jsem vlastně nesehnal vhodné obtisky na dřeváky do III. epochy tak, aby pasovaly právě do zmíněného dvacetiletého období žlutých popisů, a tak jsem se pokusil je vytvořit sám. Ono samozřejmě “něco” by se sehnalo, ale jen na dosud dostupné verze vozů. V momentu, kdy jsem se vydal probádat vody dosud neznámé – přesněji stvořit vozy, které v TT dosud neexistovaly, bylo stejně potřeba si to obtisky vytvořit. Dodnes se lze na dřeváky LPH setkat hojně s popisy IV. epochy, tedy od roku 1966. Takových obtiskových sad se dá sehnat dokonce několik druhů. Určitě se takové vozy dochovaly, které to přeznačení zažily. Část z nich byla přečíslovaná možná jen administrativně, ale na vozy nápis nedostaly. Některé ty nápisy dostaly, ale jejich úloha v té době byla 95% času chránit pražce na odstavné koleji, aby na ně nepršelo. To, že se pak vytahovaly vozy “na víkend” bych řekl, že neopodstatňuje to, aby se na kolejištích proháněly soupravy dřeváků s popisy UIC a 12-místným číslem. Respektive, mnohem smysluplnější mi přijde, mít tyto soupravy právě v období “zlatých šedesátých” ještě se starým označením. Osobně jsem pořád váhal, jakou alternativní epochu na své kolejiště pustit. Čtyřka mi přišla moc “podobná” té mojí. Na “dvojku” toho zase není moc z lokomotiv a je to už hodně vzdálené – takže “trojka” byla vlastně jasná volba. Lze využít vozy první republiky, kořistní vozy i lokomotivy, nástup motorových lokomotiv (Hektoři a Zamračené hlavně) a vše to pokrýt žlutými popisy vozů.

Když koukám do katalogu TT, tak třeba Loco neuvedlo ani jeden Dřevák v epoše III, všechno to byly “čtyřky”. Možná z důvodu, že ve čtvrté epoše se již dají dokázat fotky bez žebříků na střechu, které Loco nebylo schopné k vozům dodat a pro třetí epochu byly stále aktuální?!

Nelze nezmínit Jackův souhrn III. epochy, ze kterého jsem hojně čerpal a tímto děkuji! Já se to pokusím trochu “přežvejkat” a interpretovat po svém z pohledu modeláře, který nechce tvořit nesmysl ale zároveň nelpí na konkrétním čísle vozu.

  1. Druhá republika (od 1945) až do roku 1950 – vozy mají stále staré bílé značení, červeně stínované (pozor, na trhu jsou obtisky ČSD Ce od Leptaných Modelů SK, které nemají to červené stínování, máme je tu taky na eshopu skladem). Řada a číslo vozu byly velkými písmeny uprostřed vozu na bočnici. (Zdroj: https://www.sdvmodel.cz/produkt/osobni-vuz-be-rybak-csd-ep-iii-7-oken/)

    • Toto je ideální období pro kořistní vozy a lokomotivy, kterými nás hojně zásobují naši oblíbení výrobci. Dává tedy smysl se v případě hojného zastoupení kořistních parních lokomotiv zaměřit na toto období. Nejlépe to ilustruje třeba pára Kuehn 537.0 s ČSD čísly nad původními německými – takové označení v provozu téměř jistě nepřežilo právě přechod na žluté popisy osobních vozů snad na žádné lokomotivě.

2. Přechod na žluté popisy od roku 1950. Tady předpokládám, že byla (jako u všech ostatních momentů přeznačení) nějaká přechodná doba (v řádu let), než se vozy dostaly do dílen na lak a přeznačení, takže se nějakou dobu potkávaly nově značené vozy žlutě se starými značeními v bílé.

Označení vozu se přesunulo do levého dolního rohu vozu.

Stanovilo to ale standard na dalších minimálně 15 let s drobnými obměnami. V rámci těch 15 let se měnily názvy dep / drah atd. – koho to problematika zajímá, ten už toto jistě zná nebo si to rád zjistí. Lze zde také nasekat spoustu nekompatibility jednotlivých popisů, ale už je rozliší snad jen opravdový znalec.

I nové vozy typu Y nebo řady Bai dostávaly toto značení, než byly na přelomu 60. a 70. let přeznačovány a přešly tak pro nás “do epochy IV”.

3. Zrušení 3. vozové třídy v roce 1956 znamenalo sice ponechání čísel, ale změnu řady vozu. Dříve A = 1. třída, B = 2. třída, C = 3. třída. Najednou třetí třída nebyla, z C se stalo B (z Ce se staly vozy Be, ač měly pořád dřevěné lavice), dále z (některých?) vozů B se staly vozy A (Rybák Be se změnil na Ae), pokud byl dostatečně hoden první třídy. (Zdroj: https://www.sdvmodel.cz/produkt/osobni-vuz-ae-rybak-csd-ep-iii-7-oken/)

4. Přečíslování vozů podle příslušnosti ke správě v roce 1957. Vozy, které sotva obdržely novou řadu, dostaly i jiné číslo, vůbec nenavazující na původní značení. Toto kompletně zamíchalo jakoukoliv strukturou čísel a bez konkrétních seznamů / fotek / zdrojů se pro tvorbu obtisků nedá obejít, nebo to pojmout metodou ŽaVeS. Původní číslo bývalo vyznačené na rámu vozu, přeškrtnuté.

5. Přeznačení některých vozů zpět na druhou třídu v průběhu 60. let, například vozy Ae (Rybák), kde už s příchodem modernějších vozů nebylo první třídy potřeba, došlo k jejich přeznačení zpět na druhou třídu (Be) se zachováním interiéru první třídy, vozy pak dosloužily “na lokálkách”.

Asi se v realitě neprolnou bílé stínované popisy na jednom voze s vozy “Ci” už značenými jako “Bi” druhou třídou. V zásadě se dá říct, že míchat bílé popisy a žluté popisy do třetí epochy není dobrý nápad, protože žlutých popisů, jak z uvedeného vyplývá, se dá najít minimálně 3 varianty v průběhu těch 16 let a dalších třeba 5 podvariant kvůli drahám a depům. Dá se kombinovat období kolem roku 1950, tam ale můžeme zapomenout zase na využití motorových lokomotiv ČKD.

Zdroj následujících obrázků: Vladimír Zuska – Modely osobních vozů ČSD (Nadas Praha 1971)

Schválně kontrolní otázka – co si tedy myslet o muzejním voze Ae s bílými stínovanými popisy? (Zdroj: https://vagony.cz/vozidla/rybak/rybak.html)

Na doplnění informací ohledně drah, které mají vliv na značení dráhy pod nápisem ČSD. (Zdroj: https://www.brnak.net/)

V roce 1952 se změnila organizační struktura ČSD. Spočívala ve zrušení oblastních ředitelství a zřízení nových dopravně-hospodářských celků zvaných dráhy. Na síti vzniklo šest drah: Košická, Bratislavská, Ostravská, Pražská, Ústecká a Plzeňská, kterým podléhala oddělení dráhy. Pod Bratislavskou dráhu – oddělení dráhy v Brně spadala většina tratí na území jižní Moravy.

K další velké změně organizace ČSD došlo v roce 1963, kdy byly zrušeny dosavadní správy drah a nahrazeny čtyřmi drahami s následujícími sídly správy: Východní dráha (Bratislava), Střední dráha (Olomouc), Severozápadní dráha (Praha) a Jihozápadní dráha (Plzeň).

Stále platí, že kolejiště snese všechno. Někdo chce mít “od všeho něco” a setkají se vozy s bílými, žlutými a UIC popisy, ale kdo si chce vymezit nějakou užší část epochy, tak dává smysl míchat maxmimálně dvě po sobě jdoucí kombinace a tedy se zaměřit vždy na období cca 10 let.

Několik sad obtisků, které se můžou pro třetí epochu hodit. Ds (Daa-k LPH).

Obtisk vozu ČSD Ds ep. III žluté popisy

Kořistní vozy Bi a Dd.

Obtisk vozu ČSD Bi nebo Dd (kořistní ex DR)

Obtisky na dřeváky bez plošinky.

Obtisk vozu ČSD Be / Ce / ABe / BCe

A na dřeváky s plošinkou.

Obtisk vozu ČSD Bi / Ci

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..