Recenze

V100 Tillig a její využití k přestavbě

100_2568Dlouho jsem odolával módnímu trendu zvanému Tillig V100 Start. Určitě jste o ní už slyšeli. Jde o přepracovanou V100 (dříve označovaná BR110). Pětipólový motor Mashima, dva setrvačníky, osvětlení, příprava na osazení dekodérem, perfektní jízdní vlastnosti… a hlavně podvozky využitelné svým rozvorem pro stavbu lokomotiv ČKD.

Jak se tedy vlastně věci mají? Protože jsem po internetu nacházel jen takové střípky, pokusím se zde shrnout moje postřehy. Náhoda tomu opět chtěla, že se ke mě jedna V100 dostala, a tak mi nedalo do ní hned “říznout” a začít jí upravovat k obrazu svému.

Popis samotného pojezdu po sundání kastle.

Při nedávném snížení kurzu jsem V100 objednával asi za 1305 Kč, teď už se bohužel cena opět zvedla, ale i za těch 1400 Kč je to výborná cena. Když nebudu počítat práci, kterou trvá výroba nebo obstarání vhodného rámu, souhlasím, že to je zřejmě ta nejlepší volba. Pojezdy od p. Vilingera v současnosti stojí 1300 Kč, což už není takový rozdíl. A když jsem posadil na koleje V100 a “Vilingera”, byl to opravdu rozdíl. Pětipólová Mashima byla znát už za nízkého napětí, dojezd díky velkým setrvačníkům byl také mnohem delší a hlasitost, ta byla nejznatelnějším rozdílem. V100 jede téměř neslyšně. Suma sumárum, určitě není V100 špatnou alternativou. Já osobně budu kombinovat mosazné pojezdy a V100. Hlučnost mi zase tak nevadí, skutečná železnice také není tichá a když jsem měl možnost vyzkoušet pojezd pro 854 od p. Vilingera, pojezd brumlal stejně, jako nové motory v 854, takže zvukový dekodér v ceně 🙂

100_2568

Tohle už jste určitě někde zahlédli. Prostě setrvačníky na obě strany, vše naletované na plošném spoji. Rám celé lokomotivy je z kovu (takže dostatečně těžký, slouží rovnou i jako závaží). Nádrž pod rámem je také odlita z kovu. Ve výsledku je pojezd dostatečně těžký i bez přídavných odlitků závaží. Stejně už by se nikam nevešly…

100_2570

Z jedné strany je naletovaná analogová propojka, místo ní by stačilo připájet dekodér. Lokomotiva samozřejmě svítí pomocí SMD LED diod na obě strany s přepínáním dle jízdy v analogu. I na FZ1 začínají diody svítit, když motor ještě skoro stojí.

100_2573

Na každém podvozku je jedno kolo bandážované. Součástí jsou kinematiky se šachtou.

100_2575

Nejdříve je pro demontáž potřeba odpájet drátky z podvozků a přívody k motoru od plošného spoje. Plošný spoj po odšroubování od rámu sám odpadne.

100_2705

U podvozků je potřeba vycvaknout černý díl, podvozky pak taky vypadnou samy. Chvíli mi trvalo, než jsem na to přišel 🙂

100_2583

Takto vypadá podvozek secvaknutý dohromady.

100_2588

Oba podvozky jsou stejné, takže při jedné bandáži na podvozek jsou bandáže dvě, z toho každá na jedné kolejnici.

100_2593

Srdce pojezdu, pětipólová Mashima se dvěma setrvačníky. Musím uznat, že je to opravdu výborný motor.

100_2600

No a za chvíli to půjdu zase složit dohromady…

Jak je to s jejím využitím na přestavbu na české mašiny?

Všude se opěvuje vhodný rozvor, avšak po přepočtu je rozvor náprav o více než 0.8 mm menší, než u českých lokomotiv! V100 má v reálu 2300 mm, podvozky ČKD mají 2400 mm. Rozdíl to určitě není zanedbatelný. Hlavně pro vyhlášené počítače nýtů, kteří se prezentují názorem “nic jiného než V100 není”. Proto mě to trochu překvapilo. Při posazení masek kyvačkových podvozků je vidět, že středy kol jsou trošku jinde, než by masky chtěly. Ale musím na druhou stranu říct, že ten rozdíl masky schovají. Pod nimi vykukují jen malé části kol, a to už tolik poznat není. A já si na tyhle rozdíly, na které mi nestačí obyčejná šuplera, zrovna moc nepotrpím. Takže rozměrová přesnost je za nula bodů, výsledný efekt je však uspokojivý. Nevýhodou je samozřejmě malý rozvor otočných čepů podvozků v původním rámu, kterému se budu věnovat v druhé části povídání. Ale to už není nic, s čím by se nedalo nic dělat.

Dostal jsem dobrý tip na web, kde už se podobná problematika probírala při stavbě Kocoura, takže hodím jen odkaz: http://www.vlaciky.eu. Je tam pěkná tabulka se spočítanými rozměry.

Pokud budu počítat s tolerancí rozdílu reálných 100 mm na podvozek, možností je určitě víc, než je uvedeno v tabulce – uvádím ty, o kterých vím.

Rozvor 2300 mm: 745, 820, 842, 843, 850, 851

Rozvor 2400 mm: 714, 720, 721, 725, 726, 730, 735, 736, 740-744, 749-755, 852, 853, 854, 860

Takže než si postavím všechno, co z toho udělat jde, Tillig určitě vyleze s nějakou další vhodnou lokomotivou 🙂

Jen takový tip na okraj. Doneslo se ke mě, že pojezd z nové BR218 Tillig (která ve Start verzi stojí asi 1500 Kč) jde bez úprav použít na Zamračené a Brejlovce. Je tam sice rozdíl asi 3 mm na jednom podvozku, kdy BR 218 má větší rozvor náprav (ale zase se to vyrovnává v rozvoru podvozků, takže krajní nápravy jsou daleko tak, jak by měly být). Kdo si nepotrpí na milimetry a měl by to pro radost na ježdění, stačí sundat kastli z BR218 a nasadit třeba Brejlovce a je to (možná jen nějaké lehké zabroušení rámu, sám jsem to zatím nezkoušel).

Stavba vlastního rámu pro Zamračenou – řešení č. 1 (zdarma)

Svojí první V100 jsem se rozhodl obětovat pro rozdělanou leptovou Zamračenou KuBer hlavně z důvodu, že mosazný pojezd na Zamračenou od p. Vilingera mám do odlitku a bylo mi líto ho použít, když to rozměrově nesedí. Samozřejmě jsem začal rozmýšlet, jak prodloužit rám. Jednou variantou je rozříznutí, prodloužení, a obroušení původního rámu. Na to v domácích podmínkách nemám vybavení. Určitě by přišel vhod pořádný svěrák a pilník na železo. Druhou variantou je vytvoření nového rámu z mosazi nebo kuprexitu. Stejný problém. Tak mě napadlo, co to zkusit z obyčejné plastové tabulky. Je sice pružná, ale to se dá zachránit. Udělaj jsem jen takový test. Vyřízl jsem rám do potřebných rozměrů a vyřízl do něj otvory. Jestli to vůbec bude fungovat. No kupodivu to fungovalo, ani ten rám nemusel být tak přesně vyříznutý. O to víc mě to překvapilo. Takže jsem začal zkoušet a doplňovat rám o další prvky, které budou potřeba ke správné funkčnosti.

Nejdříve tedy tabulka 0.5 mm, nařezáno dle naměřených rozměrů přímo v Zamračené. Otvory pro podvozky vyřezané dle rozměrů původních otvorů v rámu V100. Úhly jsem moc nedodržoval, ale jak se ukázalo, vůbec to nevadí. Toto je pohled na spodní stranu, pro správné výškové usazení podvozků jsem ještě nalepil “sloupky”, na kterých bude podvozek sedět.

100_2619

Na vrchní část nalepená podložka pod motor. Po stranách jsem si nastříhal z plechu jakoby výztuhy, to odstraní to nežádoucí pružení plastové tabulky.

100_2622

Plechy dosahují až k prostoru podvozků, kde jsem je zabrousil jehlovým pilníčkem, aby se podvozky volně pohybovaly. Na čela otvoru jsem nalepil kousky plechu, které zamezují podélnému pohybu podvozků. Šikmo je proto, aby se podvozek nepohyboval při jakémkoliv natočení.

100_2624

Pro finální výškové usazení jsem vzal zbytek leptu, naohýbal do tvaru U a vlepil na okraje otvoru. Podvozky sedí pouze na něm, doufal jsem, že styk na kov by mohl mít lepší chod.

100_2627

Nasazené podvozky na zkoušku. Je vidět jak černá část podvozku dosedá na plech na čele. Pokud se natočí podvozek, pořád je hranou těsně u plechu. Ty černé výstupky na bocích podvozků sedí na tom naohýbaném leptu. Přeci jen to nějakou přesnost chce, ale ne úplně na setiny milimetru 🙂 V tuhle chvíli je potřeba ověřit, jestli se podvozky pohybují opravdu v pohodě, jinak by bylo následující osazování zbytkem věcí zbytečné. Já měl štěstí a je to opravdu OK.

100_2613

Nádrž je z odlitku od p. Molaty vč. vzduchojemů. Protože rám je v lokomotivě trochu zapuštěný, nechám na na nádrži kus nálitku z vrchní strany a nalepím jí přímo zespodu rámu. Bude to zároveň další zpevnění rámu, takže tuhosti není třeba se bát.

100_2637

No a tady zatím poslední výsledek práce. Motor zatím nalepený na oboustrannou pásku. Jeden kardan je prodloužený, druhý jsem nechal v původní délce (proto není motor na středu rámu). Nádrž a masky podvozků taktéž zatím oboustranou páskou. Chybí propojení sběru proudu s motorem a další detaily, dodám příště. Zároveň chybí dovážení, kinematiky, nástřik… to všechno ještě přijde na řadu příště.

100_2671

Motor jsem nakonec nechal přilepený jen oboustrannou páskou. Ze zvonkového drátu (je dostatečně pevný a nekroutí se – i když to není úplně ideální řešení) jsem udělal na každou stranu propojení podvozků a přípájel k motoru. Drátky jsem si zafixoval páskou a na dvou místech zakápl vteřiňákem.

100_3466

A obložil v rámci možností závažím, abych dosáhl podobné hmotnosti jako původní V100, jejíž trakční vlastnosti jsou pro mě naprosto vyhovující.

100_3507

Teď už stačí jen usadit skříň lokomotivy, posadit pojezd na koleje a užívat si krásnou jízdu!

Pojezd má totožné jízdní vlastnosti s V100, což je paráda. Výhoda určitě je, že pohyblivé části se nikde nesetkávají s rámem ani jinými částmi, takže opravdu stačí jen tak přibližně umístit podvozky, motor a to celé propojit kardany a nemusíte mít strach, že bude někde něco drhnout.

Hotový rám z polyuretanu – řešení č. 2 (za pár kaček)

Další variantou, kterou jsem vyzkoušel, je rám z polyuretanu od p. Bártka (prodává na pražské burze). Rám je určený svým uspořádáním pro jakoukoliv T478, nezáleží zda jde o odlitek či lept. Starší verze měla problém, že pružila a bylo nutné jí vyztužit (polyuretan postupem času pracuje a rám by se při stálém tlaku zdeformoval). V současné době už se tato verze neprodává, takže jen tak pro úplnost 🙂

100_4879

Nová verze už je včetně výztuh, takže pevnost je dostatečná. Stačí pouze odstranit blány po odlévání v otvorech pro podvozky, případně otvory velmi jemně obrousit od nálitků a vsadit podvozky.

100_4861

Pro motor je uprostřed náhražka původního “motorhalteru” včetně otvoru pro přišroubování nádrže zvrchu.

100_4865

Oba kardany je potřeba prodloužit (povedlo se mi umístit motor tak, že jeden kardan mohl zůstat původní, ale pak trochu “bouchal”, takže doporučuju umístit motor přesně doprostřed). Motor sám o sobě je přilepený jen oboustrannou lepenkou, v kolíbce drží dobře.

100_4873

Na pospojování elektriky jsem opět použil zvonkový drát. Je sice robustnější, ale dobře drží naohýbaný tvar a snadno se pájí. Rám je sám o sobě samozřejmě opět lehký a je potřeba cpát závaží všude kam se vejde. Pro co nejnižší těžiště jsem dal olovo do nádrže a pár olověných pásků jsem umístil, kde bylo místo. Tím jsem docílil podobné hmotnosti jako u původní V100.

100_4874

Fotky hotového pojezdu jsou ještě se starší verzí rámu, kde jsem k výztuze použil smrkové letecké nosníky (chtělo by to něco těžšího, ale po ruce jsem nic neměl).

100_4871

Tahle vychytávka stojí 100 Kč. I když je jen ve verzi pro T478, dá se rám díky snadné opracovatelnosti polyuretanu případně rozřezat a prodloužit či zkrátit i pro jiné lokomotivy. Je to určitě snadnější než řezat původní rám V100. Další montáž pojezdu do tohoto rámu je možno shlédnout v článku o stavbě 751 004.

Jak jsem za pomoci upraveného polyuretanového rámu stavěl pojezd pro 853 se můžete podívat zde.

100_5579

28 komentářů: „V100 Tillig a její využití k přestavbě

  • Zdravím,
    tak tohle opravdu nemá chybu. Moc se mi líbí, jen tak dál.

  • Ahoj.
    Mam jen 2 male poznamky:
    1) Na riznuti z zuprextitu staci jen obycejna lupenkova pilka za par korun….
    Ten ram by pak byl mnohem pevnejsi a rovnejsi.

    2) Ohleden BR218: 3 mm na rozvoru naprav na podvozku to je docela hodne….

  • Ahoj,
    1) chtěl jsem to zkusit takto a ukázat, že to jde i bez čehokoliv… určitě se tomu kuprexitu na příště nebráním, ale spousta lidí si prostě ten rám sami nevyrobí, protože se bojí. tohle by jim mohlo trochu pomoct…
    2) jak už jsem psal, jsou lidi, kterým to určitě vadit nebude. pak to některým vadit bude, a ty do toho nenutím 😉

    Jinak pokud by chtěl kdokoliv přispět vlastní variantou výroby rámu, napište mi mail, místa je tu dost, rád vám tu uveřejním váš vlastní článek 🙂

  • Ahoj, mám připomínku ke kuprextitu. Dělat z něho rám není úplně šikovné, poměrně snadno se totiž zkroutí do vrtule a pak nejde narovnat.

  • Já jsem koupil jako náhradní díl rám BR 215/218 a zkombinoval jsem ho s podvozky BR 110.Mám vyřešené závaží i rám.

  • co se týká té úpravy včetně rámu z BR215/218 je to dobré řešení, ale vzhledem k cenám náhradních dílů je daleko lepší koupit jen ten rám a k tomu celou startovní V100 od Tillgu.
    No a pokud páni modeláři vydrží tak budou i univerzální podvozky pro diesely v měřítku čili ne 2300 jak je Tillig ale 2400 tak aby stačilo nelepovat i jenom masky

  • No ke kuprextitu.Já ho taky jak blbec řezal až sem měl ruce červený.Pohodlnost mi to nedovolila tak sem si zkusil test lámavosti.Odted nakreslim.Udělám drážky a olámu pak jen brousim.Kuprextit se krásně láme podle drážky a nikam to neuteče.

  • Jo k té V 100, tak TILLIG nám je od nového oku opět zdraží, takže se ještě vyzásobte (já už mám doma napaletováno, holt, kdo se tím chce živit, musí), zražení o patnáct procent bude znát…tak se zase zamyslím nad možnostmi pojezdu E499.0…

  • No to je ale hodně nepříjemná zpráva to zdražení… Popravdě o tom slyším poprvé. Jak říká fivejohny, páni modeláři budou asi s napětím čekat na ty nové podvozky 🙂

  • No dneska sem opět mluvil s prodejcem a ROCO ohlásilo zdražení plošně o deset procent. TILLIG zdražil už v listopadu, ale ne věci ČSD, některé koleje, a start věci, ty zdraží až po novém roce. Nebude se to týkat letošních objednávek tak páni modeláři být napjatí nemusí… Jinak TILLIG srovná ceny výhybek a stavebnic výhybek, to je asi pro mnohé ta horší zpráva.

  • Na modely.biz mám objednáno už od prosince a dle info z tohoto týdne prý “V100 jsou nedostupné” i když ostatní obchody už je mají po nedostupnosti zase naskladněné, takže jestli na to nechcete čekat věčnost tak se radši poohlédněte jinde… Navíc se bojím že ta cena není nízká záměrně, ale bude to spíš pomalá reakce na zdražování, takže doufám že mi nepřijde V100 “o chlup” dražší než je na e-shopu…

  • šla by na pojezd komplet z V100 hodit nějaká loko čd která na to sedí ??

  • Ha tak zrovna dneska mi přišlo echo že V100 už je připravená k odběru 🙂

    Loko která na to sedí přímo je 745 Raitrans (stejně tak dříve T476.1 oranžová) nebo ten rám jde po lehkém obroušení použít snad na Karkulky, doporučuju prohlédnout tu tabulku v odkazu a kouknout na stránky kolegy Jacka, který už karkulky stavěl a má u sebe přímo návod.

  • Takže kdybych z toho dělal karkulku tak musim jen odříznout masky podvozků a obrousit rám ?a pak na to hodit kastli

  • No jak říkám já to nedělal tak nechci šířit plané naděje 🙂

  • V sobotu jsem si V100 kupoval ale už stojí 1800. Což mě trochu zarazilo ale vzal jsem ji. Udělám z ní pojezd pro Brejlovce.

  • Taky jsem to už zaslechl, začíná to být “dost drahé” na to, aby se to mohlo cpát do všeho 🙁

  • Měl bych dotaz jakým způsobem jsi protáhl tu převodovku.

  • Vždycky tak nějak co se najde – bužírky od drátů, tyčinky do uší a další trubičky… Když to zakápnu vteřiňákem tak jsem s tím zatim neměl problém.

  • Někde jsem slyšel, že V 100 už nebudou, snad konec výroby ?!?
    Nevíte o tom někdo něco?

  • Taky jsem to slyšel, ale ten termín, kdy to mělo nastat, už je dávno za námi a V100 se vesele vyrábí dál, takže uvidíme…

  • Tak se to potvrdilo, obchodník z mašinek.cz mi napsal že se V100 přestávají dělat ve verzi Start. 🙁

  • Dobrý den mám dotaz jak prodlužujete nebo zkracujete kardany?Vidím tam nějakou objímku či co můžete poradit děkuji.Jinak ty přestavby máte dobré zdravím JUŘÍK.

  • Jsou to tyčky z uchošťourů, ale protože ty jsou moc silné, jako mezikus je vložena ještě bužírka z drátu. Takové hodně improvizované samodomo, zalepené vteřiňákem…. Jsem na tohle nešika…

  • Je ten motor na 12 voltu nebo ne??

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..