Humus na 10 způsobů – patina vozu ABa ČSD
Ano, je to přesně tak jak napovídá nadpis. Dnes uvaříme kotlík toho nejvydatnějšího sajrajtu a potom to všechno nakydáme na našeho obětavého figuranta, donedávna čisťoučký vůz ABa z vagonky Zeuke.
Zase vám neukážu celý postup, byla to rychlá akce s nejistým výsledkem a tak mám až fotky hotového kusu. Prozradím vám ale všechny ingreience, ze kterých připravíte reprezentativní výběr toho nejběžnějšího bordelu, který můžete po cestě na kolejích potkat. Jako vzorek posloužil vagon typu Y vyráběný firmami Zeuke, BTTB a Tillig. Dnes už je to záležitost minulosti, novou verzi téhož vozu připravuje Kuehn, a aby Tillig nebyl pozadu, ohlásil stejnou akci. Protože plánuji přezbrojit na nové kousky, týká se můj zásah jenom patiny, nic jiného jsem neupravoval, o čemž svědčí staré (dnes už možná i s určitou historickou hodnotou 🙂 ) spřáhlo, původní kola a otočné čelníky. Prostě jenom taková zkouška, jak to bude vypadat.
Takže jako první jsem vzal olejovky v odstínech Siena a Umbra pálená a Černá, a namíchal jsem pár odstínů. Různě hustou barvou jsem napustil různá zákoutí a střechu popatlal hustou barvou. Po zavadnutí přišla setřít, vytvořila se ložiska rzi kolem větráků (zároveň to pěkně zvýraznilo jejich plastičnost) a v okapu. Zároveň se tak dají vytvořit stékance z těchto míst. Olejovky to chce nechat nějaký ten den schnout a pak přijde přestřik sidoluxem. Tak je hotový základ pro další špinění.
V další fázi jsem vzal do ruky pistolku (nic extra, jednoduchá foukačka z injekční jehly) a začal stříkat barvu Rez (lihová Agama). Rez můžete klidně ztmavit černou, v soupravě také najsou všechny vozy stejně špinavé. Nastříkat přijdou hlavně partie podvozku a spodní části bočnic, nejviditelnější a nejzásadnější úpravy podstoupí ale střecha.
Ta je totiž to hlavní a snad i nesložitější na rychlíkových vozeh. Velká jednolitá šedá plocha přijde rozbít tenkými proužky stékanců, tolik typickými pro tyhle vozy. Barvu to chce naředit radši víc, aby byly přechody plynulé a jemné. Jeden proužek jsem přejížděl asi třikrát hned za sebou. Potom jsem lehce fouknul stékanečky z dolních rohů oken.
No, a posledním aktérem budou patinátory. Já použil Prach, Rez a Světlá rez od agamy. Světlá rez na brzdové špalky a nejbližší okolí, Rez na podvozky a všude možně po bocích a střeše, Prachem jsem lehce přejel detaily na podvozcích a bednách na spodku. Pigmenty moc nedrží, takže přestřik lesklým sidoluxem je nutností. To pěkně rozjasní barvy, na druhou stranu dost výrazně utlumí pigmenty. Takže do ještě ne úplně zaschlého laku přidat znovu patinátory na místa kde zmizely. Na závěr matný lak a je hotovo.
Není to práce až tak složitá, spíš to vyžaduje cit a pečlivost. Taky to chce nastudovat pár fotek, a zkoumat, kudy se voda dopadající na střechu dostane na zem a kde zanechá rezavý flek. Dalším špinícím faktorem je rezavý prach, který jednak vzniká při jízdě samotné a také při brždění.
Také čela vozu snesou trochu bordelu. Ten se tu vyskytuje především nad návalky. Na čelo střechy totiž dopadá kouř z lokomotivy (a nebo grafit ze sběračů elektrických lokomotiv) takže trocha silně ztmavené Rzi nebo rovnou Černé neuškodí.
To už je snad všechno. Určitě existují i jiné cesty jak na to, taky by se dal v širší míře uplatnit “suchý štětec”. Největším zdržovákem je schnutí olejovek, jak je ale máte z krku, zabere to ani ne hodinku.
Nebojte se ani míchání vlastních odstínů, v provozu se také setkávají vozy různě špinavé. A soupravu to jenom pěkně ozdobí. Tenhle můj vzorek jsem chtěl udělat trochu špinavější, takže spodek vozu je trochu zašlejší, střecha by možná snesla víc, prostě pokus. Aspoň mám novou zušenost a nebudu se tolik bát špinit Kuehnovic novinky.
Typičtí představitelé československé osobní dopravy v 80. letech.
Hned to vypadá jinak, přitom jde jenom o rez v různých podobách.
Rychlík už nám sviští přes přejezd a nabaluje na sebe přitom další špínu. Patina tedy modelům vdechne zase jinou tvář a obzvlášť takhle dlouhým a krabicoidním vozům v přiměřené míře prospěje.
Vidíte, že i s primitivním vybavením jde vcelku rychle dosáhnout uspokojivého výsledku.
Tím uzavřeme dnešní kulinářské povídání. Všechen bordel je zpracován a tak nezbývá než vymýt štětce, pročistit pistol a radovat se nad výsledkem se slovy “no to jsem to ale dneska zase zprasil”. Takže se mějte, a přeju vám, ať toho také hodně zprasíte. V dobrém slova smyslu, samozřejmě!
GOOD 😉
říká se méně je více, spěch škodí, taky je patina a patina… za mě jednoznačně NELÍBÍ, promiň ale šlo by to mnohem líp, a koukám že si nacákal lakem i okna, tím se to ještě více zazdilo 🙁 mluvím z pohledu letitého technikáře, kterej koketuje s “pětatřicetinama”
abys neřekl, už finišuju pár věcí od DKmodelu, tak budou k dispozici nějaký fotečky, např. Eas nebo Hadgs
No nevím, ty pruhy na střeše, měly by se držet žeber. A na těch čelech se mi to zdá moc “mastný”. Prospěla by tomu světlejší matná barva…
Náhodou,ty už si někdy viděl čistá okna na rychlíkáči ? 😉
Za mě říkám, že se mi to naopak jednoznačně LÍBÍ. Jeli jste chlapci někdy vlakem? Nebo jste ho viděli jen z tepla klimatizace svého auta? Jak se rosí dvojskla zevnitř, jak mezi okny roste mech, jak skrz bílá okna není vidět? To ten lak naprosto vystihuje. S těmi žebry – skutečný vůz má nad každým oknem cca 3 žebra, tzn. 2 rezavé pruhy mezi žebry. Tady jich je třeba taky dost – http://zeleznice.e-metro.cz/foto/Bdt_1.jpg. Jak spočítat žebra na voze, který je v modelu o 1 cm kratší a má o 1 okno méně? Asi to nejde jinak, než to “nějak nakamuflovat”. Na čela by možná víc pásla barva do černa než do hněda, ale ty fotky se taky můžou lesknout jinak, než reál, žejo 🙂 Nezapomeňte taky, že v dobách ČSD byla ta čistota vozů jiná (všude samé saze, nafta atd), takže to nejde porovnávat s tím, jak ty samé vozy vypadají dneska a navíc v jiném barevném schématu… Má někdo fotku, aby to objektivně porovnal? Stejně si s celou tou érou ČSD jen tak “hrajeme” na něco, na co už třeba mnohdy ani nejsou pořádné podklady. Opět jsme se tu dotkli palčivého tématu, a tím je patina. Co se půlce líbí, druhé půlce se nelíbí…
Kritika je oprávněná. Musím taky vysvětlit pár věcí. Model jsem dělal za účelem pokusu, proto nic není upravováno, je v provedení ČSD, má stará spřáhla… Prostě nepočítám, že s ním někdy budu jezdit a nebo vystavovat. Okna je samozřejmě lepší před jakoukoliv prací vyndat, kdo ale někdy měl v ruce tenhle vagonek, ví, že někdy jdou okna samy a nebo naopak je můžete urvat s půlkou bočnice. Takže okna jsem nechal (ostatně nic nebylo vyndaváno, ani kola..) , ono ruku na srdce, jestli kdy průhledné byly, modýlek je starší než pražské metro, “usměrnil” jsem patinu olejovkami z dřívějška a za 20 minut bylo hotovo. Hlavním důvodem akce bylo zkoušení, řadu věcí jsem si zkoušel vůbec poprvé. Hlavní bylo ověřit stříkání tenkých proužků na střeše svým vybavením, a to s povedlo. S jejich počty to je složitější a některé “historické” fotky je třeba vůbec nemají-střecha je jednolitě zašlá. Jinak na čelech je opravdu černá, fotky dělají divy. Já modeloval silně “opotřebený” vůz, takže je špínou rádně naložený a čistá okna jsou jen zbožným přáním cestujících : ) Samozřejmě u novinky od Kuehna si tohle nedovolím, tam se budu držet víc při zemi a taky už budu zkušenější.
A to mně se to zase líbí, a to s pětatřicetinami nejen koketuji, ale z mistrovství ČR si vždycky něco odvezu;) VoVo to s tou naftou a sazemi vystihl naprosto přesně a s tím hraním si na ČSD ještě přesněji… Já například vlaky ani nepatinuji, protože, zhýčkán kity, stejně vidím, že je to mašinka s brutálně ošklivým čímsi místo šroubovky a realitu v tom vidět nedokážu, takže toť můj názor;)
Mě se naopak líbí. Patina hodně přiblížila vůz realu… sice to není dokonalé, ale to není nic, leč na první pokusy je výsledek výborný… zapřažen za brejlovcem co je zde na fotce mu moc sluší!
Nepolemizoval bych nad tím zda se to blíží či neblíží reálu, stačí projít pár fotek na ŽelPage a člověk vidí, že neexistuje žádné univerzální schema – i v jedné soupravě se najdou výrazně různě “zaprasené” vozy.
Druhá věc je ta že TT modely jsou v měřítku 1:120, zatímco modely letadel v měřítkách 1:48, 1:32 či 1:72, bojovka pak většinou 1:35 – to je zcela jiná úroveň detailů, zvláště bojová vozidla jsou enormě členitá a tam se dá s různými úkapy kapalin, zašlou kamufláží, oděrky či rezí pohrát.
Pokud jde o můj názor, tak patina na vláčcích jednoznačně ano – mašinka či vagónek hned vypadají jinak než obyčejná hračka.
To je právě to, na každém vozu je špína jinak. A to je na tom všem to krásné. Ale souhlasím s tebou že vláčky v TT se nemohou srovnávat s bojovou technikou v 1:35. To je jako porovnávat pravé auto s jeho modelem v 1:35. Model může být sebelepší ale real je prostě real… Houmr na svých stránkách, když stavěl Hurvínka, psal: “Ono barvu dělá vlastně spíše lak, ten způsobí to, že model nevypadá jako hračka.” a já do pojmu “lak” zahrnuji i patinu. 😉
To Piiry: Přesně tak, při špinění vozů hlavně nepoužívat nějakou šablonu, v reálu se každý vůz ušpiní trochu jinak. S těma hračkama má Homr naprostou pravdu, na Houmrových stránkách je i oddílek přímo věnovaný patině a myslím že následující dvě fotky pěkně vystihují rozdíl mezi hračkou a modelem.
http://houmrovyvlaky.bluehost.cz/Galerie/Patina/img00030.htm
http://houmrovyvlaky.bluehost.cz/Galerie/Patina/img00038.htm
Budu tak trochu reagovat na to co psal Filip. Obcas, kdyz vidim fotky z modelarskych zavodu, tak mam pocit, ze aplikaci milionu olejovek, washu, dry brushu a podobnych metod se vysledny model dostava spis do kategorie libiva omalovanka nez. Navic je spousta lidi, kteri to v zivote nedelali, a inspirovani fotkami takovych modelu na netu pak capnou umbru, sikativ, pomazou s ni vsechno a vsude (a cim vic, tim lip) a vysledek podava jako patinovany model. Rostuv model mi s ohledem na to, ze to je jen pokus, prijde hodne realny.
Ad linky ktere daval Airwar: Ackoliv Homerovy stranky radim mezi to nejlepsi co se da u nas na netu najit, tak si myslim, ze patina zrovna na tomhle pivovarskem voze je uplne mimo a patri podle fotek prave do te kategorie “umbra na vse”. Vuz ma sice ocelovou konstrukci, ale zbytek je dreveny. Opravdu by drevo takhle “rezlo”? Pokud uz by se spinil, nebyl by spis od sazi a tudiz spis cerny? Je prece z obdobi, kdy se o dieselove lokomotive vedly akorat tak vasnive debaty v anarchistickych kruzich… A nestaral by se o nej majitel za prvni republiky lepe, kdyz mel jen jeden dva? Na fotkach ktere se daji na netu najit byvaji tyhle vozy vyobrazeny ve spickovem stavu, bez spiny… Stejne tak jasne rezave pigmenty na rozoschach, brzdovych spalcich atp. Takhle by maximalne mozna vypadaly na voze, ktery stoji 20 let nekde v koprivach. Ale barva skrine by bledla, odlupovala se a odhalovala nasedle (pripadne nahnile nahnedle/nacernale) drevo pod sebou. Pri trose zkoumani se da dost casto nejaky takovy zapomenuty vuz najit na mnoha mistech a patina udelat podle nej.
Nejlepsi je samozrejme to, kdyz si clovek muze vsechno prolezt, pokoukat, nafotit – jedna z vyhod toho, ze delam epochu VI a nemusim se uplne spolehat na stare fotky (s mnohdy zkreslenymi barvami).
No a samozrejme ve finale muzeme zjistit, ze model, ktery se nam na fotce nelibil, v realu vypada daleko lepe, protoze si na nej pri foceni autor svitil lampami trech ruznych barev a jeste vyvazil blbe bilou nebo se mu nepovedla editace v Photoshopu…
Tomuhle modelu bych vytknul akorát výrazný lesk – patrné hlavně na čelech a na střeše – což by jistě spravil nástřik bezbarvým matem. Jinak to ale vypadá dobře.
Tak za mě říkám že taky dobrý a na první pokus myslím spíš výborný-jen ten lesk bych taky zmírnil. Jak už bylo psáno-každému se bude líbit jiný stupeň provozního opotřebení. A taky je dobré to nebrat tak křečovitě-nejsme na soutěži a děláme to nejvíce sobě pro radost. Další věc je ta, že když se chce někdo fakt hooodně držet reálu-to je potom docela věda a hodně přemýšlení, zda je to či ono reznutí tady anebo támhle vůbec možné-to nejlépe vystihl JBr.
airwar: Rozdíl opravdu obrovský! V tom oddílku věnovanému patině se dá hodně přiučit…
VoVo, denně jezdím vlakem 80 kiláků, takže vím co a jak, ale jde o to že když patinu, tak s citem danému měřítku, toto při zvětšení do reálu by vypadalo jako vytažené z hnoje. Takovouhle střechu má skoro každej vagon, ale když to sleduju, tak vždy je to méně konstrastní.
Můj názor – patina na mašinky rozhodně ANO ! Nicméně když píšu že se mi to nelíbí, neznamená to, že dotyčný to mí hnusný. Navíc píše jeden z prvních pokusů, takže na začátek to dopadlo ne zas tak špatně jen to bije do očí…
K těm zamlženým oknům – jo, ale za deště, poslední týden okna suchá, mech málokdy, … a to bych moh pokračovat… Dnes sem jel například trasu Pardubice – havlíčkův brod a přes kolín – 4 spoje sem vystřídal, škoda že nejde v kolejišti napodobit i zápachy … smrádek v kupátcích posledního vagonu rychlíku Šohaj v 8:56 v Pardubicích byl epesní…
Aspoň jsme udělali radost taky milovníkům ČSD, které tu výrazně opomíjíme 🙂 Jinak pod to, co napsal JBr, se můžu jedině podepsat…
To JBr. máš jistě pravdu v tom, že ne vše na tom vagónku je plně realistické, já chtěl spíše poukázat na to, že patina dá vystoupit mnoha detailům, které na skutečném voze jsou a v modelu při valisování z jednobarevného plastu totálně zaniknou. Jinak na kovových věcech které nejsou kvalitně ošetřeny proti vnějším vlivům se udělá rez po prvním dešti. Ale jinak s tebou v zásadě souhlasím.
Airwar: O tom, ze zelezo koroduje se nema smysl dohadovat 🙂 Na tom konkretnim obrazku mi vadila ta jasna oranzova rez. Ta bude mozna tak na voze, ktery nekde stoji a mozna ani to ne. Realneji by tam podle me vypadala tmava rez (Houmr pouzival myslim pigmenty od Agamy, maji v nabidce jak svetlou, tak tmavou).
Presto ze nejsem velkym priznivcem patiny tak ty houmrovyvlaky jsou
udelany paradne.
To JBr: u hodnocení barevnosti na fotkách jsem vždy maximálně zdrženlivý, vím co fotoaparáty a monitory dokáží. Ale máš pravdu že ta rezavá je hodně jasná.
Fotky z mezinárodní výstavy modelové železnice pořádané v Kolíně dne 19.6.2010 najdete na adrese: http://mickhesh.rajce.idnes.cz/Mezinarodni_vystava_modelove_zeleznice_Kolin_19.6.2010/
Mě se zdají houmrovy vozy jak když 20 let trčely v keřích pak na ně byla nanesena umělá patina a pak provozovány.
Neříkám že by třeba ten pivák u houmra byl zrovna dvakrát reálný, ani neříkám že bych to uměl líp ale zrovna ty brzdy jsou trefený docela dobře. Brzdový špalíky jsou dělaný z nějaký kovovo-keramický slitiny a když zreznou tak je to poměrně dost jasná hnědá, až oranžová. Však si všiměte špalíků pohozených někde v depu. Je pravda že pokud je ale vůz provozován dýl jak týden a to dost intenzivně tak tahle barva zanikne v nánosu prachu, špon a dalších sra*ek (někdy doslova, viz vývod ze záchodů), ovšem je to stále docela znát že je světlejší.
povedená patina
Zdrže jsou z litiny, možná ještě nějaký kov, ale o keramice nevím. Teď se začínají používat nové „nekovové” špalky, tam možná něco keramiky bude, ale pokud si dobře pamatuju poslední školu pro strojvedoucí, tak nám říkali něco o plastech… Takže u vozů z lehce budoucí doby máme po patině znázorňující rezavý prach od zdrží 🙂
Ten autobus je dost hnusnej a tu fotku pokazil
Jojo ten bus je fakt vodpornej 😛 Je celej takovej rozmazanej… Brrr… Fuj… Bleeee…
Ja bych ten autobus normalne zakazal 😀
Tak vám pěkně dekuju, kamarádi 😀
Ne, samozřejmě, nebudu někomu rozmlouvat co se mu má líbit nebo nemá, lituju, z odlitku za 70 kaček ale víc vykřesat neumím…
Za 70 kaček bys to měl prodávat hotový a v mnohem lepší kvalitě, vidíš přece, že Tomášovi se to nelíbí! Styď se holomku!
No hele aby to i za tech 70 nebylo moc :/ Ale jestli to rozjedes tak beru osm 😀
No pánové, musím ještě napsat referát, jinak si už ale pletu oprátku (leč vím, že ani sebevražda není adekvátním trestem za pošpinění dobré pověsti webu takovýmto výtvorem) a hned jak to budu mít, vykonám tedy trest. Jenom teda nevím, za co si to lano pověsim, mám tu hrozně nízký stropy a k tomu měkký zdi, neni to na co navázat 😀
Mě ten bus připomíná (až na ten typ) klasické výlukové busy ČD 😀
Suvis : asi před pěti lety byla výluka Karlovy Vary – Nová Role. NAD zajišťoval Dopravní podnik Karlovy Vary. No a protože jim kleklo několik busů najednou, tak jako NAD jezdil tenhle typ busu 🙂 (tuším že je to ŠM11 – znalci mě opraví)
čo urobí samopal typ…blabla keď ho ponecháme na vetre a daždi?Zhrdzavie?ano to tiež ale hlavne zkoroduje vy blbci 😀 to len tak pomimo k tej patine:D
Krásná patina.