ČD Bee240 – jak se mi to nepovedlo…
Není to zrovna vhodné vozidlo na lokálku, ale při troše fantazie může jezdit i EC po trati, kde jezdí normálně solo 810. Nehoda, výluky nebo jiná mimořádnost a už to je. I Vindobona vedená “Delfínem” se jednou provezla přes Posázavský pacifik a šlo to.
Vozy vzniklé rekonstrukcí starších vozů B a Bh, vozová skříň typu Y. Vznikaly z nedostatku vhodných vozů pro vlaky vyšší kategorie zaváděné v druhé polovině devadesátých let. Pohodlí je v těchto vozech určitě na mnohem lepší úrovni, než v obyčejném B. Na burze jsem už před nějakou dobou koupil odlitky určené pro vozy Bee a Bpee – rozdíl je jen ten, že Bee je normální vůz s kupé a postranní chodbičkou, kdežto Bpee je velkoprostor. Jejich podrobnější fotky jsou v článku o odlitích.
Jedná se o holý odlitek, ke kterému jsou jako doplňky leptané předsuvné dveře a ovládání dveří. Dále je zde ještě mřížka topení.
A okna v provedení potisknuté fólie. Jsou však tónovaná, což bude potřeba.
Opracování (v tomto případě spíše začištění) odlitků jsem začal odbroušením zbytků nálitků na čelech.
Celý vůz jsem lehce přebrousil a stříknul lehce základovkou.
Proti původnímu stavu jsem odřezal výstupky na odlitku v prostoru předsuvných dveří. Z jakého důvodu ukážu později.
Všechny největší nedostatky přetmelené, i když odstranit všechny se asi nepovede (no spíš se mi nechce).
Z leptu nouzové ovládání dveří.
Leptaná mřížka chlazení/topení na jednom boku.
Až potud bylo vše v pohodě. První, co se mi nezdálo, byly nějak nízké dveře. V reálu jsou minimálně do úrovně výšky oken. Přilepil jsem dveře už teď, protože pro Bee240 je bude třeba přestříkat na červeno.
Přestříknuté dveře základovkou pro sjednocení. Leptané dveře totiž ten dříve ubroušený výstupek obsahují taky.
A už je vůz v červené. Je to obyčejná “Červená” od Agamy.
Nešetřete nápady, šetřete náklady. Vzal jsem osičku od dvojkolí ze stavebnice LPH, na ní jsem nalepil jedno 7.0 mm plastové kolečko, upnul do vrtačky a “vysoustružil” jsem si něco jako větrák…
Do odlitku jsem vyvrtal díru a osičku tam vrazil.
Vyvrtal jsem mu ještě dodatečně světla, ta původní se mi moc nelíbila, tahle nebudou o nic lepší, ale budou moje 🙂
V obtiskovém šílenství… Takhle uspořádaně vypadá můj pracovní prostor pravidelně. Světle šedá je opět moje osvědčená Agama R3M. Všimněte si, že ačkoliv se mi potkává horní hrana červeného pruhu s hranou střechy, je nad okny pruh ještě hodně široký. Je to špatnými proporcemi odlitku. Kdyby mi to došlo dřív, šlo by to spravit dobroušením střechy do správného tvaru, ale to by se mi asi stejně nechtělo. Takto je střecha plošší. Že přijde lesklý lak před obtisky a po nich už snad opakovat nemusím, žejo?! Obtisky jsou vlastní výroby, číslo na rámu odpovídá skutečnému vozu, bylo také potřeba vytisknout logo ING na pravou část vozu.
Pak už to vzalo rychlý spád. Zasklení oken proběhlo jak jinak než hladce až na to, že otvory pro okna jsou většinou tak o půl milimetru větší, takže mi kolem vystřižených fólií fouká dovnitř a některá okna prostě “plavou”, na což jsem rezignoval. Většina lidí mi dá snad zapravdu, že zasklívat 24 oken jednotlivě vystřihováním z fólie je opravdu pakárna. Ale jako dejme tomu, že je to moje chyba – přiznávám, jsem vinen 🙂 Prostě tohle jsem “nedal”. Řešením by byly asi rámečky z BTTB rychlíkáčů, které to prosvítání trochu omezí, ale to by zase nebylo Bee240…
Podvozek je upravený z vozu Y Zeuke, o tom se zmíním někdy příště.
Imitace oddílů jsou obyčejná balza nalepená vteřiňákem dovnitř skířně vozu.
Přechodové měchy jsou z tyčinek Evergreen.
Z výsledku nejsem moc nadšený, protože vůz nevypadá tak, jak jsem si představoval na začátku. Přesto při pohledu z větší dálky nevypadá tak špatně a “do sbírky” je to jeden nevšední kousek.
Rozhodně to není žádná stavebnice “zacvakneme a máme hotovo”.
Ukázalo se, že by to chtělo opravdu fůru práce, kterou jsem nebyl ochotný vozu dát, zas tak důležitý vůz to pro mě není. Kdyby aspoň ty základní proporce byly v pořádku. Příště bych radši oželel 10 oken a upravil tovární BTTB rychlíkáč. A pokud někdo touží po podobném voze, doporučuji mu to samé.
Dobrá práce, zvláště ta čela, živě vidím, kolik s tím bylo sr… Ovšem, s dovolením, ubezpečilo mne to, jako po letech znovuzačínajícího modeláře, v rozhodnutí s odlitky ani nezačínat. Proporce střechy, pozice a provedení oken, čela – to všechno buď znovu, nebo ignorovat…
K podvozkům Zeuke jednu radu – já jsem do nich zavrtal (do plechu) ložiska Peho (ta s osazením, typ 206), dal nová kola, a staré rychlíky jezdí i na pohon průvanem 🙂
K těm podvozkům – pokud nejsou ty rozsochy úúúúplně skrz vyjeté, tak právě využívám toho, že už jsou kovové, takže jen dávám nová dvojkolí a jsem spokojen 🙂
To Zlámalík: kvalita odlitků je jedna věc, další věc je tvarová neopřesnost, mě ale nejvíc trápí to že jsou nepřesné rozměrově a to dost zásadně. Koupil jsem odlitky na M296 a ty jsou po proměření kratší a širší, o špatném tvaru a rozměru oken nemluvě, koupil jsem odlitky na páry 422 a 423 a ty jsou menší, stejně tak odlitky na předválečné motoráky “Modré šípy” jsou všechny menší. Nějak nechápu, že si výrobce odlitků nezjistí ani základní rozměry.
Jinak na toto odlitku mám pocit, že ho někdo dělal podle starého Ýčkového vozu od BTTB, takže si troufám tvrdit, že je proti skutečnosti určitě kratší a širší. 🙁
airwar: Není to tak jednoduché, on je totiž ještě asi o 1 nebo 2 mm širší než BTTB Y a zároveň minimálně o 5 mm delší… Zařadit do soupravy s Y BTTB to jde, ale není to ono…
Takže je to ještě lepší než jsem myslel. 🙂
VoVo – k těm podvozkům: no já jsem asi zmlsanej, když jsem reinkarnoval vláčky, tak jsem přeházel Peho ložiska na všecky starý BTTB a teď mně už ani fungl nový Tilligy nepřipadnou nic moc 😉
Dej ten vůz na Aukro, uvidíš, že se najde blázen a tisícovku za něho vyplázne 🙂
Nojo ale když už tak to má kovový rozsochy? :-O Prodávat ho nebudu, on je sice ošklivej ale mám ho rád 🙂 I když kdyby ho chtěl někdo za tu tisícovku, tak mi napište do mailu 😀
Říkám, jsem zmlsanej maximalista, viz ty moje Ua mazaný grafitem 🙂
A děkuji za nabídku, zeptám se v bance 🙂
MĚ SE LÍBÍ až na ty okna.
Vůz je to hezký, líbí se mi. Jen ty okna je škoda, že jsou trochu menší vypadá to nějak divně 🙂 Jen by mě zajímalo zda-li barva je opravdu nějak tak vybledlá nebo to dělalí fotky, tuším, že originál má trošku sytější červenou.
Okna jsou správně (resp. pasují přesně do Y BTTB), ale ty díry už tam byly 🙂 Barva je ok, dělají to opravdu jen fotky. Je to nemíchaná červená agama 04M.
Ups, stane se s těmi okny. Já osobně jsem se teď pral s odlitkem Btn, ale měl jsem kliku, že se dají použít okna ze starých rychlíkáčů. Hajzliky a dveře jsem “zasklíval” Clearfixem, ale nevím z jakého důvodu mě po čase mlékovatí. Pracoval jsem s ním poprve, tak pokud by mi někdo dal vědět důvod proč tomu tak je, tak budu vděčný.
No mě Clearfix během tuhnutí taky udělá bílej flek, ale zase zmizí a okno je pak krásě jednolitý, tak nevim. A taky se ten flek dělá jak kdy, někdy pořádnej a někdy žádnej…
Poslední dobou používám na zasklívání menších otvorů průhlednou barvu na sklo Amos, která nedělá bublinky jako Clearfix, ale zase dýl tuhne a je pořád taková gumová, takže větší otvory by se asi snadno promáčkly… Ale bok brejlovce tím jde zasklít dobře. Ale hlavní výhodou je právě ta nebublinkovatost, díky který se výsledek nedá s Clearfixem srovnat.
Pěkný model. Chci se zeptat, kde je možné sehnat lepty dveří vč. doplňků (mimo burzy v Praze a Brně, kam se nedostanu). Díky.
Možná ještě na burze v Ostravě, protože p. Slowiaczek je někde odtamtud.
tt je sračka
Děkujeme za názor.
Nepozna niekto osobu ktora by mi bola schopna podla navrhu vyrobit okna podobnou metodou ako su u tohto modelu? T.j. na foliiu vytlacene ramy?
ty okna se moc nepovedli ale jinak hezkej 🙂