Služební Rybák z odlitku (ČD Daad)
Když se řekne “Rybák”, každého jistě napadne dnes již historický osobní vůz, dalo by se snad říct “poslední vůz staré školy” – nástupce Dřeváků, sice ještě dvounápravový, přesto už s tehdy vyspělou technologií otočných podvozků právě konstrukce “Rybák”.
Pro vytvoření ucelených souprav byly později vyrobeny i služební a poštovní vozy. Některé “Rybáky” zůstaly v provozu velmi dlouho (pro drážní účely až dodnes, pro běžné traťové výkony až do 90. let) a to především v jejich služební nebo poštovní variantě.
Já jsem dnes vybral právě Rybáka služebního, který jistě vhodně doplní soupravu nejen patrové jednotky Bpjo, ale i dalších zamýšlených vozů (není výjimkou, že bylo možno ještě v roce 2001 spatřit soupravu ve složení 753 + Daad + 3×053 na rychlících z Prahy na sever Čech.
Nepovedlo se mi sice sehnat obtisky odpovídající V. epoše, ale jen 70. letům, ale to mě tolik netrápí 🙂
Největším nedostatkem pro mě je, že jsou žlutým písmem, kdežto v 90. letech už byly nápisy bílé.
Nejlepší Rybáky nabízí zřejmě Detail. Ale nemá služební (i když by měly být v přípravě). Za cenu o něco nižší je k sehnání lept od KuBera a za cenu o mnoho nižší odlitek p. Molaty. Já tentokrát sáhl po odlitku, protože jsem vůz sice chtěl, ale úměrně vynaloženým nákladům, což mi odlitek dobře splnil co se týče ceny i provedení odpovídajícího ceně.
Nebude to žádný top kvalitní vůz, prostě taková pohodová stavba “abych ho měl”.
Odlitek je trochu prohnutý, jakoby zlomený “vejpůl”, ale jinak je vcelku povedený, myslím že pro běžné kolejiště naprosto vyhovující.
Na dobré úrovni je plastické provedení detailů.
Líbí se mi i dobře odlité schůdky.
Na čelech jsou přechodové lávky, které by možná tolik plastické ani být nemusely. Ale kdo by chtěl, daly by se jistě vyrobit lepší.
Síla stěn je na běžné úrovni, čili opracovatelná.
Okna jsem odvrtal vrtáčkem co šlo a finální tvar jsem jim dal jehlovými pilníky.
Ve schůdkách je jen provrtaná vrtáčem díra.
O síle odlitku dobře vypovídá pohled dovnitř.
Následoval přestřik základovkou pro zjištění, kde to bude chtít dodělat.
Původně jsem to neměl v plánu, ale nakonec jsem vybrousil celé výhledové okno, kde byla síla materiálu značná.
A příčky jsem nově vytvořil z pásku Evergreen.
Odlitek snese nějaké lehké přebroušení a přtmelení střechy. Pak už jsem přistoupil k nástřiku rámu černou barvou.
Pro jistotu jsem stříknul i okolí nově vzniklého výhledového okna.
Zeleň vagónová Agama.
Černě natřené přechodové lávky.
Střecha takovým středním odstínem šedé.
Obtisky jsou od p. Kwasnici, který měl jen verzi pro 70. léta, ale nevadí, nějak se to do toho provozu “vměstná”.
Tentokrát jsem byl s kvalitou obtisků i nanášením velmi spokojený.
Popisků je tak akorát.
Napatlané dřevěné schody hnědou.
Vůz bude už poměrně zašlý, takže schody jsou řádně odrbané.
Testovací podvozek ze stavebnice 010.
Navrtaná ložiska Peho do masek.
Původně jsem chtěl zkusit podvozky otočné jako v reálu – příčníky jsou z Evergreenu.
Z nápadu však rychle sešlo, do odlitku to nešlo vsadit ani rovně, natož otočně – to by musely být bočnice i podvozky z leptu, asi nějak jako to má Detail… Takže jsem podvozky zalepil napevno.
Takže takto… Do oblouků už to nejede úplně volně kvůli velké vzdálenosti dvojkolí, ale jede to. Je poznat, proč konstruktéři navrhli takto dlouhý vůz s otočnými podvozky 🙂
Masky podvozků jsou natřené černou. Patina provedená zatím napuštěním řídkou Umbrou pálenou a setřením hadříkem. Vzhledu vozu to hodně pomohlo. Co ovšem nepomohlo, že mi slezly obtisky v momentě, kdy se jich dotkl sikativ. Podcenil jsem lakování a bohužel se mi to vymstilo. Mám domněnku, že je to způsobeno jinou technologií tisku (tisk barvy na lak) než u jiných výrobců (např. Detail tiskne barvu písmen zřejmě pod lak). Moje blbost… Písmenka se prostě zkrabatila, vzedmula a odplavala v kapce sikativu pryč. Podkladový lak zůstal na svém místě…
Dolepené nárazníky.
Patina je taková střední, opravdu záleží kus od kusu, střecha může být kompletně zrezlá, ale také nemusí být skoro vůbec…
No dalších 80 Kč se mi investovat nechtělo tak jsem začal stříhat obtisky na Faccs a Gags.
A už na to kašlu, je mi jedno že tam budou jiné popisky, stejně mu to s těmi bílými sluší víc a číst to (opět) nikdo nebude 🙂
Z drátu natřeného černě udělané zábradlí.
Dodělání patiny přestříknutím hodně naředěnou Rzí.
A přestřik matným lakem.
Okna jsou z fólie, která je dle pravítka nařezaná nožem – představuje mřížovaná okna.
Okna u dveří do nákladového prostoru jsem jen podlepil – nechtělo se mi všechno zasklívat zvlášť.
Okno u WC čiré.
A zatřené zevnitř krémovou barvou.
Výhledové okno a okno ve dveřích zasklené ClearFixem.
Okna na přechodových lávkách také ClearFixem, nechtělo se mi to všechno zasklívat ručně.
Tady je dobře vidět zasklení dveří až “pod” odlitkem, ale v reálu to skoro poznat není.
Okna zakápnutá opět Sidoluxem pro zalepení. Až to uschne, nebude Sidolux vůbec vidět. Jen to chce opatrně, aby nevytekl na už zaschlý matný povrch skříně vozu.
Dovnitř odlitku jsem udělal příčku za nástupní prostor a za WC z kartonu. Zespodu jsem vůz podlepil kartonem a začal s dovažováním. Seknul jsem se ve výpočtech, vůz by měl vážit 31 gramů a já došel k počtu 50 gramů, takže jsem lepil závaží jako vzteklej.
Vědom si své chyby (no přišlo mi to hlavně dost těžké) jsem výpočty zkontroloval, karton se závažím vyrval a dosadil závaží méně. Je v místě, kde jsou zavěšené baterie, plní tak i funkci estetickou. Celé je to postupně prolévané řídkým vteřiňákem, aby to drželo u sebe. Na závěr přetření černou akrylovkou.
Protože okno na WC dost svítilo, popatlal jsem ho zvenku navlhčeným štětcem patinátorem Hlína. Záměrně nepravidelně.
A došlo na poslední část – instalaci kinematik. Vešlo by se cokoliv, ale já tentokrát pro jistotu zvolil Peho 101 z důvodu, že pro kinematiky DK-model jsem si tam nepřipravil moc vhodný podklad. Jinak bych je bez obav použil.
Celý podvozek ve výsledku vypadá takto.
Do kinematik samozřejmě nová spřáhla Tillig.
A na druhé straně.
Pohled ze strany nástupního prostoru.
Spojení s vozem Tillig z té samé strany.
Z druhé strany.
A v oblouku.
Taaaak. To bude asi ze stavby vše…
Celá stavba bez kinematik vyjde na lehké dvě stovky, což je pěkná cena i v případě, že chcete dlouhou soupravu.
Práce s tím taky zas tolik nebylo, i když jistě by se dal vůz vyšperkovat ještě víc.
I ta “bedna” je tak akorát pod vozem.
Modelu opět hodně pomohou detaily – například madla u nástupních dveří.
A i ty mříže na oknech dělají dost. Přitom je to taková kravina a hned hotová 🙂
Nakonec z toho vznikla verze ČD, tedy přesně to, co potřebuju.
Bude to super záloha pro manipulační i osobní vlaky, když zrovna vypadne nějaký vůz z řazení 🙂
A na závěr…
…pár fotek z krajiny.
měl si zkusit zatřít to S az CSD by bylo CD a myslím si že by to bzlo lepší ale to je můj názor takže jak chceš
Mohl jsem to vystřihnout ale nechtěl jsem (protože pokud vím, tak u ČD byly nápisy stejně už jen bílé). Bude to průnik epochami, Rybáky jsou dle mě pohledné vozy a rád bych časem nějakou tu historickou soupravu, takže tenhle služebák bude využitelný pro cokoliv. Časem uvidíš, že takhle je to nejlepší volba, ale víc zatím prozrazovat nebudu 🙂
Super práce, budeš nějak řešit okénka ?
No jasně že jo, zatim neni hotovo 🙂 Budou jednotlivě vystřihávaná z plastové fólie na míru, výhledové okno bude zřejmě clearfixem. Zkusim je udělat i včetně toho mřížování, co je vidět na fotkách.
Aha tak už mlčím
On je taky problém, že správně by to v 80.-90. letech mělo být Daad – nikoliv Dsd. Takže opět kompromis, jsem rád že jsem sehnal obtisky aspoň s 12ti místným číslováním.
Mřížování by šlo lehce udělat z leptané mřižky.
Btw. Clearfixem bych to radši nedělal, jenom z acetátu.
No som zvedavy ako to dopadne zatial to vyzera nejasne. Ta zelena mohla byt matna ale asi pojde este na to patina matny lak.
Pánové proboha jistě že to není hotové, vždyť to nemá v tuto chvíli okna, nárazníky, madla atd atd. Zeleň vagónová se dělá jako polomatná. Pod obtisky ale patří lesklý povrch. Protože jsem zatím stihnul nanést akorát obtisky, je jasné, že je to v tuto chvíli lesklé, jo? 🙂 Pod patinu olejovkami dávám taky lesk. A leptanou mřížku pod okna, no nevím, asi existují jednodušší, levnější a rychlejší možnosti… Tak se nechte překvapit a nechte soudy až to bude hotové, ok?
Nemám kitník plný jenom železnice, ale i modelů letadel a techniky a to se hodí mít několik druhů leptaných mřížek.
Například teď jsem jednu používal jako šablonu při stříkání kostek co jsou na koridorových peronech, peron je v TT, nejprve jsem si to chtěl celé vytisknout ale tiskárnička to nepřechroumala tak jsem tímto vytvořil takovou tečkovanou textůru a jsem s tím spojen.
Dobrý práce gratuluji, nemám co dotat.
Tak já, narozdíl od všech inteligentních kritiků zde, jsem pochopil, že ještě dodělanej neni…=D Ale líbí se mi;) Ten podvozek z akvárka je dobrej nápad, dokonce to snad má i podobnej rozvor, nebo ne?
Hanis85: díky 🙂
MIKO: jojo, Rybák má 9400 a 810/010 má 9000, ty čtyři milimetry jsou určitě vidět ale teoreticky…
Už jenom splašit ty Hektory…:) http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=297587.jpg&httpref=28/168973
Mně před tím bude stačit Zamračená 🙂 Jinak kamarád mi poslal fotku z roku myslím 2001, kde je ještě služební rybák v běžném provozu (753 + Rybák + 3×053). Jinde jsem se na webu dočetl vpodstatě to samé že při nedostatku 853 se místo Hydry řadila běžná lokomotiva + služební Rybák jako náhrada za služební oddíl v 853. Bylo to myslím v rychlících od Prahy na sever (Turnov, Trutnov, Tanvald – něco z toho).
my mame v brandejse vrak rybaku je posprejovanej tak ze se z nej loupe ta sprejerska barva a pod ni jsou popisy pro ČD a jsou zlute
s bilymi popisy je super
V 90 letech se jezdilo na MN Plzeň-Žatec i s rybákam dnešní řady Baa-k.
Místo služebáku upravený osobák na manipulačním vlaku jestli to chápu dobře?
Jo jo,byly i s kamínkama,mám tu i foto ještě se čmelákem.
krása nemám co dodat
oprava nemam co doDaad
jaké barvy používáš ? lesklou nebo matnou
Jak kdy, je to jedno, je potřeba dodržet postup “pod obtisky lesk – na závěr polomat nebo mat”.
V časopisu Dráha 4/2010 v článku “Zvoní žehličkám hrana?” je uvedena zajímavá informace, že některé rekonstruované vozy Daak sloužily jako akumulátorové v manipulačních vlacích. To aby žehličky mohly jezdit i bez trolejí, “na baterky”. Tato informace mne celkem zaskočila, jelikož jsem nevěděl, že něco takového vůbec existuje.
velmi pekny model
ježišmarjá chlape!jak můžeš použít na Rybák řady Daad popisy na vůz Fa???a ještě k tomu s ČD?? prasečina!!doporučil bych ti pořádně prostudovat historii osobních a služebních vozů a popisy v jednotlivých obdobích!!!ing.Mahel mi dá určitě za pravdu!!!
Kdyby sis to i přečetl a ne jen prohlížel obrázky, tak tam je to vysvětlené, takže klid 🙂 My si tu na počítání nýtů moc nepotrpíme…
Jako vždy dobrá práce. Jen se chci zeptat, zda pevný rozvor,a u těchto vozů je opravdu velký, i při použítí kinematiky nedělá problém v obloucích .Rybáky mám postaveny dva a u obou jsem použil jednu nápravu otočnou, bez problémů projiždí všechny oblouky .
Moc pěkne. jen se chci zeptat , kde se dají sehnat ty ložiska do podvozku.
Kafemlejnek: hledej heslo “Peho 201”, viz: http://tinyurl.com/Peho201
Dík 🙂