Leptová Zamračená III. série jako ČD 751 176
Je to přesně rok, co jsem začal s prvním modelem z leptu, a to Zamračenou 749 265 KuBer. Po roce jsem si usmyslel, že už je to poměrně dlouhá doba, a zabrousil jsem tentokrát do Hekttorova sortimentu. Tam jsem si (mimo jiné) pro začátek vybral “povinnost” v podobě stavebnice lokomotivy T478.1, tedy opět Zamračené.
Lákalo mě především silné PR, že Hekttorova stavebnice je přesná co se týče tvarů i rozměrů, což se o odlitcích rozhodně říci nedá. Nechci se zde opět vracet moc k odlitkům, ale když odlitek II. a III. série je jinak dlouhý, na pohled jiný, III. série má dodatečné prolisy dolepované a celá III. série je sama o sobě delší než ta II., tak to není úplně ono 🙂 Už z fotek postavených leptů je vidět, že tato stavebnice bude hrát úplně jinou ligu a především si zachovává typické výrazné partie, jako je nesražený čumák nebo nebo vyklenutá střecha (ta placka na odlitku se snad nedá střechou nazývat). Takže pokud se stavba vydaří, mohl by z toho být poměrně sympatický model. Tak uvidíme…
Planžeta s díly. Vše dorazilo dobře zabalené, přilepené papírovou páskou na kus kartonu. Protože mi přišly tři stavebnice najednou, každá nalepená na svém vlastním kartonu, není se snad opravdu třeba bát o bezpečí zásilky (i když u naší pošty člověk nikdy neví).
Masky podvozků jsou zvlášť.
Ke stavebnici jsem dostal zkušební výpalek rámu z mosazi pro díly z V100.
Protože zatím nemohu moc porovnávat, co se týče leptaných stavebnic, nechám na každém, ať si udělá obrázek. Pro začátek si můžete potrénovat sestavením masek podvozků – stačí navléknout na drátek 0.4 mm (který pasuje tak akorát do otvorů) a já tedy všechny vrstvy slepil vteřinovým lepidlem.
Přestože jsou masky z leptů, 4 vrstvy jsou opravdu dostatečné a masky vypadají parádně.
V návodu je ještě jako “nadstavba” doporučováno tvarování pružin do kulata, což ovšem nechci prozatím riskovat.
Vyřezaná bočnice a čelo. Narazil jsem hned zde na jeden nedostatek stavebnice, a to poměrně zásadní, i když těžko postřehnutelný. Když si zkusíte spočítat prolisy (jistě, to děláme každý den všichni – byla to opravdu náhoda), dopočítáte se počtu 11. A teď si zkuste spočítat prolisy na skutečné lokomotivě. Dostanete se pravděpodobně ke stejnému číslu jako já – tedy 12. Tento prohřešek by však měl být v brzké době odstraněn, takže pokud plánujete nákup stavebnice, doporučuji počkat na novější verzi leptu.
Než se moje vietnamská 30W superpájka za stovku rozpálí, mám dost času připravit si zásobu dílů vyřezáním z planžety.
Nádrž může být dobrou rozcvičkou. Jen jsem jí naohýbal.
Položil jsem jí na plynový sporák a narval do ní olovo.
Na mírném plameni povaříme a po vychladnutí máme nádrž o krásné hmotnosti 42 gramů.
Pluhy jsem zatím jen natvaroval a odložil. Na model je budu umísťovat až jako poslední po usazení na pojezd a domyšlení uchycení spřáhel.
Kompletní návod je k dispozici přímo na stránkách výrobce – přesněji zde. Před nákupem jakékoliv stavebnice doporučuji alespoň prohlédnout a pročíst, ať člověk ví, do čeho jde. Naohýbané bočnice – co mě zaujalo jsou tvarované boky písečníků, které působí poctivým dojmem.
Naohýbaná čela jsou poctivě tvarovaná.
Popravdě je kvalitně provedné čelo u Zamračené poměrně zásadní, u Brejlovce byste také nechtěli “brejle” jen naznačené.
Připravené díly čel střechy.
Když se pájka rozehřeje, může se jít pájet. Jak pájím se můžete podívat ve starším článku. Popravdě jsem si tentokrát návod jen tak prohlédl předem a pak už se řídil intuicí, takže nejprve spájet oba hlavní díly k sobě skrz rohy rámu.
A hned poté připájení výztuhy bočnic. Tím se lokomotiva stává pevnou a už se může jít v klidu pokračovat bez obav z rozpadnutí či zohýbání modelu.
Připájená základna čel střechy.
A je čas na nejnáročnější (a nejobávanější) část stavby – střechu. Dle návodu jsem jí podržel asi půl minuty nad plynovým hořákem (pak už se začala kroutit nechtěnými směry) – mosaz trochu změnila barvu, ale hlavně měla ztratit pružnost.
Základní tvar jsem dle návodu vymlátil kladívkem (gumovou palici nemám) na trubce od vysavače, ovšem s tou ztrátou pružnosti to tak slavné nebylo. Ostřejší úhly na bocích střechy mají předleptané z vnitřní strany drážky pro ohýbání. Tyto úhly jsem ohýbal malými kleštičkami postupně. Když se v uspokojivém výsledku zvládnou tyto dvě činnosti, je téměř vyhráno. Určitě to jde, jen to chce nespěchat a s rozvahou. Naohýbání čel střechy už je to nejjednodušší (ač jsem se toho bál nejvíce).
Čela jsem pořádně zalil cínem, lépe se to bude brousit do požadovaných tvarů (protože dokonale naohýbat střecha snad nejde, o to více to chce místy zabrousit do pozvolných přechodů).
Střecha v prostoru bočnic musí zapadnout do připravených otvorů, nad kabinou už je to však jen o ohýbání, proto bude potřeba místy tmelit.
Teď už jsem připájel i čumáky, které se pájí trochu špatně (chtělo by to tři ruce), ale lokomotiva tak nabere své spcifické tvary.
Zatím to vypadá nevalně, ale jsme stále na začátku.
Teď je důležité, že to všechno drží. Estetika stranou.
Prvotní obroušení frézkou s nasazeným smirkovým kotoučkem.
Hned to vypadá o poznání lépe.
Už jsou připájené i rámy čelních oken.
Zdrsněný povrch navíc pomůže dobrému přichycení základovky.
Už vteřinovým lepidlem nalepím výdechy nad bočnicemi, dekly a mřížky ventilátorů.
Co jsem neinstaloval byly výztuhy střechy z důvodu, že naohýbaná střecha s nimi nebyla zrovna kompatibilní. Trefit se do dokonalého tvaru je totiž opravdu náročnější. Naopak přilepené jsou ještě dělící pásy jednotlivých částí skříně.
V tomto stavu jsem prováděl další začišťování a přípravu na přestřik základovkou. Po dolepení všech detailů už by se totiž některé partie brousily obtížněji a hrozilo by jejich poškození. Dupli-Color základovka došla a jednou jsem zkusil (na rady kolegů) Surfacer Resin. S ním jsem však spokojen nebyl, měl tendence se loupat, což by při maskování modelu nepotěšilo. Proto jsem skočil do nejbližších domácích potřeb a koupil tuto základovku, se kterou jsem (musím přiznat) po prvním použití více spokojený, než s Dupli-Colorem. Povrch je kvalitní srovnatelně, ale přijde mi trochu lépe naředěná a při nástřiku lépe aplikovatelná. Zároveň výborně drží a co hlavně – méně smrdí a rychleji vyčichne, než Dupli-Color (který je sice za pár minut na oko suchý, ale musí se nechat vyschnout do druhého dne, jinak je pro čichové smysly silně dráždivý).
Kryvost byla hned napoprvé výborná a vylezly všechny nedostatky.
Takže opět brousit a brousit.
Avšak v tuto chvíli už přichází první chvíle, kdy je čas se chvíli kochat téměř dokonalými tvary lokomotivy neporovnatelnými například s odlitkovými modely.
Už jen to čelo je na tom tvarově úplně jinak a konečně to působí jako mohutný stroj.
A oblá střecha? To se taky u odlitků jen tak nevidí… Až tady si člověk uvědomí, jak ty tvary na odlitcích jsou očesané a jak moc to vzhled modelu kazí…
Stále probíhá začišťování jednak smirkovým papírem různé hrubosti (dobře funguje i hrubost 180, tedy relativně hrubý).
Kam se smirek nedostane, tam jsem použil tenký vrtáček namísto frézky upnutý do vrtačky.
Další přestřik už přináší lepší výsledky.
Shledáno dostatečným.
Začištěné čumáky.
Zbývá osazování detailů.
Některé detaily jsou důmyslně vymyšlené a jejich připevňování je tak bezproblémové, přesné a rychlé.
Okapové lišty…
Příjemný plastický doplněk…
Leptané střešní háčky.
Jako přípravu (podložku) pro trubky jsem nalepil do otvorů jedno malé madlo.
Střecha ve výsledku vypadá velmi plasticky a pod detaily se ztratí i drobné nepřesnosti naohýbání střechy, takže není třeba se ohýbání bát.
Takto vypadá kompletně osázená kabina (kromě čela rámu). Madla jsou všechna předleptaná, takže stačí vlepit. Žádné tvarování a nepravidelné ohýbání. Práce tak jde pěkně od ruky.
V současné verzi leptu nepostačují madla pod okna kabiny (je jich pět, ale potřeba je tohoto rozměru na modelu 6 kusů).
Obroučky světel se lepí zvlášť do předleptaných prohlubní, což je také výborný nápad.
Další super vychytávkou jsou závěsná oka na boku rámu, která se tvoří ze dvou na sebe kladených částí a výsledný efekt je super.
Přilepené schůdky (včetně stupačky v rámu) a kliky dveří (to už je fakt úlet).
Na čela jsou ještě dolepené podložky pod nárazníky a pod hák a lokomotiva je osazená hranatými nárazníky.
Co se mi moc nelíbilo, bylo řešení závěsek. Na okrajích působí díky naohýbání plasticky, to je určitě jejich plus. Ale naopak samotné ústrojí působí až moc ploše (zkoušel jsem dle návodu i jejich zaoblení, ale ničemu to nepomohlo a ještě se to špatně vešlo při lepení na rám).
Navíc závěsky vystupují “ven” z rámu a slícování s rámem je problémové.
Závěsky je poté třeba včetně schůdků vyhnout trochu ven (dle skutečnosti).
Kliky jsou i na žaluziích.
Po posledním přestřiku základovkou už to vypadá velmi dobře.
Jedinou úpravu, kterou jsem provedl, bylo zatmelení výdechu parního generátoru na střeše, po které zůstalo mezi okapovými lištami volné místo.
Drobné škvírky na střeše jsem tmelil štětcem Surfacerem 500 a přebrousil.
Nádrž dostala přestřik základovkou, přebroušení, přetmelení a dosazení krytů baterií. Víčka nádrží jsou z přebytečných závěsných ok určených na boky rámu.
Vidět to není, ale boky jsou stříknuté Světlou šedou lihovou Agamou R3M.
Střecha a bočnice jsou stříknuté syntetikou Revel SM331, což je ekvivalent RAL3004. Lokomotivy a motorové vozy obecně používají odstín RAL3003, který ovšem v modelářských barvách nikdo nedělá (alespoň o tom nevím). Všechny barvy jsou buďto ekvivalenty RAL3002 (tedy o odstín světlejší), nebo RAL3004 (o odstín tmavší). Bude se tak dát simulovat omšelost nátěrů jednotlivých vozidel, kdy na některém se může použít RAL3004 a na jiném RAL3002. Nebo by teoreticky stačilo promíchat RAL3002 a RAL3004 v poměru 1:1 k získání RAL3003.
Ještě v rámečku doplňků od Detailu jsem vymaskoval a nastříkal barvou skříně loga ČD a nanesl na ně obtisky.
Rám jsem nastříkal barvou Revell 78 MATT. Revellka mě tentokrát mile potěšila. Jednak bylo víčko barvy (byla úplně nová) podloženo gumouvou plackou pro lepší těsnost plechovky a jednak se barva tvářila za deset minut jako suchá. Navíc kryla pěkně. Kdyby to tak nesmrdělo, nemělo by to chybu.
Tentokrát jsem použil autentický odstín i na rám. Když už se to dělá, tak pořádně. V reálu se jedná o odstín Umbra šedá, RAL 7022.
Nádrž a masky dostaly stejný nástřik.
Klasický nástřik lesklým lakem.
Vhodný čas pro nalepení bočních štítků s logy.
Madla jsou v odstínu světlejší červené než skříň.
Kliky Hliníkem, to je naprosto nepostradatelný doplněk 🙂
Obroučky světel Hliníkem.
Rámeček reflektoru Hliníkem.
Skoro vyrazit na trať…
Už teď je jasné, že investice do kvalitnějších materiálů se vyplatila, lokomotiva vypadá výborně.
Stavebnice obsahuje i obtisky, ale mně se moc nezamlouvaly (mým subjektivním pohledem mi tam chyběly některé poměrně výrazné popisky, které současné lokomotivy mají – ale může to být očima nebo tím, že obtisky jsou určeny pro IV. epochu), proto jsem sáhl po sadě od DK-modelu, která mě uspokojila.
Občas je potřeba trochu zapojit hlavu, trubky jsou původně nástěnkové špendlíky, ze kterých jsem uštípl jen hlavičku s kouskem hrotu.
Původně jsem měl použít mosazný rám z V100, ale jelikož se jedná o zkušební kus, nemá vybrání pro schůdky do kabiny, které se lepí na vnitřek skříně. Obroušení by snad takový problém nebyl, ale naskytla se mi jiná příležitost. Koupil jsem přes internet bazarový pojezd od méně známého výrobce – sám nemám 100% jistotu, o koho jde, ač mám podezření 🙂
Pojezd pasoval do leptu téměř dokonale co se týče výšky, navíc měl velmi dobré jízdní vlastnosti a poměrně tichý chod (například proti pojezdům p. Vilingera). K tomu vysoká hmotnost a bylo rozhodnuto.
Původně jsem měl pojezd určený pro jiný model. Pojezd už jsem měl osazený odlitkovými maskami, které ve výsledku tak špatné nejsou, a proto jsem se rozhodl pro jejich zachování.
Masky jsou stejně z větší části schované za závěskami.
Navíc co leptané masky získávají na detailnosti, to získávají odlité na plastičnosti, takže je to myslím vcelku jedno. Leptané se využijou jindy.
Po vybalení jsem byl nepříjemně překvapený, protože při rychlejší jízdě to v motoru slušně skřípalo a vrzalo. Inu, bazar… Motor jsem vytrhl ze spárů vteřinového lepidla a rámu a v tu chvíli se pojezd rozjel a od té doby jezdí jako víno, zřejmě byl v rámu nějak špatně “skřípnutý”.
Pro posazení skříně stačilo jen drobné vypodložení pod střechou.
Protože lept je samozřejmě uvnitř prostornější, než odlitek, pro který je pojezd určen, podlepil jsem boky pojezdu balzou. Balza se ukázala jako velmi dobrý materiál, protože je měkká a při nasazování / sundavání skříně se spíše promáčkne balza než by se ohnulo něco na skříni.
Zbývá poslední problém – jak vyřešit spřáhlo. Inspiroval mě kolega Roman ze Slovenska, který chtěl původně instalovat kinematiku. Nakonec se rozhodl pro použití spřáhla “ze Sergeje” provedeného pod pluhem. Protože pojezd měl už připravené plochy pro lepení spřáhla, pomocí naohýbaného zbytku leptu jsem udělal pro nové spřáhlo výškově odpovídající nástavec a spřáhlo vteřinovým lepidlem přilepil.
Po ověření funkčnosti jsem byl spokojený. Je možné dosáhnout i poměrně blízkého spojení vozů.
Jak kolega Roman také poradil, bylo potřeba ubrousit kus pluhu.
Ve výsledku to bude vypadat takto fešácky.
Nazval bych to asi tak, že vlk se nažere (výkyvné spřáhlo), a koza zůstane celá (téměř nenarušený pluh).
Spřáhlo je trochu více vystrčené kvůli dodatečnému plíšku pro přilepení spřáhla, záleží na konkrétním pojezdu.
Po spojení s vozem Bmto – mezera tam je, dostal jsem se i na méně, kdy to fungovalo spolehlivě, ale právě kvůli výškovému usazení a vzniklému “předsazení” spřáhla to na méně nešlo. I tak je to dobré. Příště už se to může zase ladit lépe, tentokrát to byl první pokus – a úspěšný.
Ve větším kontextu to bude super souprava. Všimněte si prosvítající balzy za okny strojovny.
Proto stačí natřít pojezd černě.
Zatím tedy kompletní pojezd. Ty dva kroužky na vršku pojezdu značí stranu, na kterou se usazuje skříň stranou ventilátorů na střeše. Přeci jen pojezd vždy ve finále upravuji pro jednostranné usazení skříně, abych odladil drobné odchylky.
Se spřáhly to tedy bude vypadat takto.
Až se strojovna zasklí, bude to v pohodě. Alespoň nebude prosvítat jako u pojezdu z V100 🙂
Nádrž jsem pro usazení také podlepil balzou. Úchylové na hmotnost mohou použít olověné pásky, ale myslím, že ta hmotnost lokomotivy bude i tak až až.
Až budou pluhy přilepené, bude to lepší.
Loga ČD i na čumácích.
Pluhy nastříkané základovkou.
Z vnitřní strany jsem pluhy natřel černou a z vnější jsem je nastříkal takovým mixem červené a oranžové, skutečný odstín se snad jmenuje Krvavě červená?!
Pluh přilepený.
S pluhem už to opravdu vypadá mnohem lépe.
Mezera mezi vozy opravdu bude, ale přežitelná.
Usoudil jsem, že pro už tak těžký model je škoda plýtvat dalším drahocenným olovem. Proto jsem postavil nádrž novou (ještě klika, že mám další stavebnici v nesloženém stavu) a naházel do ní jen tak pár vrutů – hmotnost je sice jen 16 gramů proti původním 46 gramům, ale bude to stačit.
Boční výdechy jsem zevnitř utěsnil kouskem plastikového rámečku, aby nebylo vidět skrz.
Hliníkem jsem zvýrazníl dle skutečné lokomotivy madla na čele.
Za kabinu jsem nalepil zelený papír jako lehkou imitaci stěny za stanovištěm.
Jde o výztuž balení s profily Evergreen.
A ještě jsem zevnitř ucpal výfuk, aby dovnitř nepršelo.
Nádrž a odlitek vzduchojemu jsem nalepil na destičku a budu s nimi pracovat společně, což mi ulehčí práci při usazování na pojezd.
Zároveň slouží destička jako výškové doladění umístění nádrže.
Ve výsledku to bude nějak takto…
A konečně aplikace výše zmíněných obtisků.
Obtisky jsou vždy velká improvizace, protože opět nebylo v sadě úplně všechno, co na skutečné lokomotivě.
Tentokrát jsem světla naznačil vykápnutím barvou Hliník – naznačení zasklení je sice pěkné, ale za tím zasklením je pak “nic”, kdežto v reálu je hned za zasklením světlomet. V případě potřeby se to dá kdykoliv prorazit a osvětlit…
Začal jsem nesměle s patinou – patinátory na vlhkém štětci…
Stékance stejnou technikou, která se mi na tyto čáry osvědčila.
Na druhé straně u výdechu olejového něčeho je špíny o dost víc.
Druhý pokus o patinu čel pod okny – pořád nic moc. Do reflektoru jsem krémovou udělal pár čar imitujících odraz světla – takový pokus o optický klam.
Přilepené černě natřené stupačky.
Pokračující trápení s patinou “prsou”.
A další pokus… a zase to nebylo ono. Tentokrát opět moc tmavé a intenzivní – výhodou lesklého laku pod patinu je, že se dá většina nepovedené patiny setřít.
Nádrž se začátkem patiny a pár obtisky.
Finální podoba čumáku – musela zafungovat Siena přírodní.
Pluh patinovaný přestřikem černou.
A celé patinované čelo.
Střecha přestřik černou.
Kolem toho výdechu je špíny nejvíc.
Vychytat to “tak akorát” je občas oříšek.
Z žaluzií stéká humus.
Přestříkané masky Rzí.
Nádrž je přestříkaná o trochu víc Rzí, což působí její lehce odlišný odstín.
Do reflektoru i světel jsem kápnul trochu ClearFixu pro skleněný efekt. Okna jsem zevnitř zasklil tenkou fólií lepenu ke skříni Sidoluxem. Stěrače ze stavebnice natřené černě lepené na skla také Sidoluxem.
Zasklena celá lokomotiva.
Patina nakonec celkem odpovídající skutečné lokomotivě.
Bočnice jsem nedával úplně do matu – ani skutečná lokomotiva není úplně matná kromě hodně špinavých částí.
Skutečná lokomotiva má žluté schůdky, které jsou ovšem tak špinavé, že žlutá není moc vidět, takže nechávám šedé.
No velké údržbě se lokomotiva netěší…
A blíží se závěr… Co na závěr? Stavebnice je to pěkná. Není moc složitá, zvládnout se určitě dá.
A výsledek je bombový (tím myslím výsledek stavebnice, ne mojí práce) 🙂
Nemůžu říct, že bych se někde výrazně zaseknul.
Nejhorší je určitě ohýbání střechy, což se ale zvládnout dá.
Stavebnice je se vším, co je ke stavbě potřeba, snad jen kromě nářadí, cínu a práce.
Závěrečnou poctou bylo usazení leptnaých tabulek s odpovídajícím číslem od p. Banka.
No chtěl jsem jí mít trochu rychleji než za půl roku, ale hlavně že to je.
To čekání se určitě vyplatilo…
Už se těším, až jí protáhnu na nějakém tom kolejišti 🙂
A pro příště se polepším, pár chyb jsem přeci jen udělal 🙂
Krása a až bude hotová tak ti budu moc závidět ! 🙂
Je tam tolik detailů že to bude ve finále vypadat že jsi jí někde ukradl na nádraží a nějakým způsobem zmenšil XD (myslím to jako vtip tak to prosím neber osobně)
Bezva práce, ale zejména obdivuji tvoji trpělivost vše fotit. Já většinou po chvíli zapomenu na foťák, stavím a průběh práce není zdokumentován.
Velmi pekna praca. Mam jednu otazku, ake sekundove lepidlo pouzivate na lepenie detailov. Ja som sa pri prestavbe Hektora pokusal tiez na celniky lepit detaily sekundovym lepidlom Loctite Super Bond liquid. Tieto dolepene detaily vsak aj po vytvrdnuti lepidla idu pri urcitej sile zlupnut skalpelom, takze mam obavy , aby v buducnosti neopadavali. Vopred dakujem za radu.
Teď jsem používal taky nějaký Loctite (gelový) ale zrovna včera mi došlo a tak jsem si nakoupil do zásoby nějakého českého Samsona (fotka v článku o lepení) a ten mi vyhovuje jak cenou tak kvalitou. Jedna možnost je oba lepené povrchy zdrsnit smirkem před lepením. Ale že jdou lepené spoje od sebe násilím odtrhnout je myslím způsobeno podstatou vteřinového lepidla, na značce nezáleží a mám stejnou zkušenost. Nějakého samovolného odpadávání se ale nebojím, tu sílu je potřeba vyvinout poměrně značnou.
To marian: co se týče vteřinových lepidel tak tam mám několik postřehů, tak především vteřinové lepidlo je tzv. lepidlo kontaktní, kvalitu spoje mnohdy víc než kvalita lepidla ovlivňuje kvalita ploch které se lepí, takže pokud to jde doporučuji jemně přebrousit a odmastit (jarovou vodou, technickým benzínem). Co se týče lepidel mě osobně se osvědčila řada lepidel Roket firmy Ripmax, dělá se několik druhů podle doby tuhnutí do 5 sekund, 5-10 sekund a do dvaceti sekund (ROKET HOT, ROKET RAPID), dělají i vlastní debondér (odstrańovač), vodičku ROKET BLASTER která je skvělá na přípravu hůře slepitelných materiálů. Co se týče debondéru, já používám tzv. Doučkovu směs, tedy Debonder P od firmy Dousek.
Ještě existují tzv. aktivátory, tedy urychlovače které lepení urychlý, ale spoj je křehčí, dají se doporučit při použití gelových vteřinových lepidel, a zvláště pokud toto lepidlo člověk používá při tmelení. Aktivátory jsou na bázi vody, takže jako nejlepší aktivátor mohu doporučit na spoj několikrát dýchnout, je to nejlevnější a minimálně stejně účinné. 😉
To VoVo, pokud jde o přípravu kovových dílů před stříkáním tak mě se osvědšilo kovové díly jemně přebrousit pokud to jdeš, pokud by člověk poškodil povrch tak jen překatrtáčuji kartáčkem a nějakou zubní pastou s mikrogranulema, odmastím benzínem nebo jarovou vodou, následně přestříkám vodičkou Mr.METAL PRIMER od Gunze – dělá se sprej nebo vodička, já ppoužívám vodičku a ředím to cca. 1:3 ředidlem Mr.Color Thiner (něco podobného dělá i Tamiya), a následně už stříkám normální Surfacer. Barva drží a na problém se sloupáváním při maskování jsem zatím nenarazil.
airwar: Díky moc za doplnění a radu. Ještě v rozpracovaném stavu jsem rovné plochy přejel šmirglem, ale u takto členité lokomotivy to bohužel šlo místy těžko. Také jsem slyšel o drbání zubním kartáčkem a pískem na nádobí nebo pracím práškem, ale zatím jsem to nezkoušel.
mohl bych se zeptat jak si dal do té nádrže to olovo dik.
dáš nádrž nad plynový hořák, zapálíš a do nádrže postupně přidáváš olovo, které se žárem rozteče a zateče do všech koutů nádrže. přidáváš tak dlouho, dokud ti zaplnění nádrže nevyhovuje dle potřeb.
prosi te kde se dá koupit olovo
Nadherny model, len jedna malickost. Ten jeden kryt na streche si asi nalepil hore nohami. Tie vyletane uhlopriecky v kryte su na ohnutie do tvaru ihlanu a maju ist smerom k streche. Inak model naozaj pekny. A k olovu je asi najednoduchsie uz dnes len olovene zavazia pre rybarov.
Ad sekundove lepidlo .
dakujem za info
roman: Díky, už jsem na to byl upozorněn i jiným kolegou, bohužel přestavbou bych už nadělal zřejmě víc škody než užitku. Poslední Zamračená to ale určitě není, takže příště se polepším 🙂
to VoVo: tu zubní pastu klidně vyzkoušej, nemusíš investovat do kvalitní hrubé pasty s mikrogranulema, stačí nejlevnější pasta do které zamýcháš obyčejnou jedlou sodu, prášky na umývání keramických desek a dřezu jsem nezkoušel ale logicky by to mělo fungovat. Co se týče kartáčku, od té doby co mám doma elektrický vybrační kartáček a zjistil jsem, že tím se čistí zuby mnohem lépe používám na tyhle práce právě takový elektrický vybrační kartáček, bohatě stačí bateriový kartáček za 2-3 stovky co mají na prodej dnes v každé slušné drogerii.
to VoVo: pri tom pouziti spriahla som nemusel takto brusit pluh. Mne to sadlo na spodku presne (teda zo spodu sa nebrusilo nic), len som musel mierne zabrusit spicku pluhu z predu (ale to bolo naozaj len par desatin mm, aby sa volne pohybovalo), spriahlo je viacej vsadene do vnutra. Ked budem mat cas, tak to nafotim.
Já to mám takto akorát, desetina milimetru méně a už by to drhlo. Nárazníky mám srovnané s okolními vozy přesně a hlavně jsem to spřáhlo umisťoval trochu výš, protože jinak jsem měl problém spojit ho třeba s Es od Tilliga, který má spřáhlo výš a ještě vystrčené do výšky. Asi na to má vliv více faktorů, každopádně jsem s tím spokojený i tak.
prosim te kde se da koupit olovo
Už jsem ti odpovídal tady – http://www.mojett.cz/?p=4854
všimnul jsem si promiň
total demolice 🙂 🙂 ale líbí se mi
Luxusní patina! Obdivuji tě….
No vidíš to a já s ní nejsem na 100 % spokojený 🙂 Ale je pěkné, co dokáže “blbá” naředěná barva v pistoli, jsou chvíle, kdy to samotné patlání olejovek nezachrání 🙂 Jsou lidé, kteří považují přestřik pistolí a patinu olejovkami za dvě rozdílné techniky, který využívají buď tu nebo tu. Já to všechno kombinuju a jsem relativně spokojený 🙂
To Vovo: myslím že vypadá skvěle, ta patina je velice decentní, jakoby ta lokomotiva byla používána jen krátce, a myslím že takhle je to tak akorát, i když v reálném provozu je většina lokomotiv odřenějších a upatlanějších. Každopádně díky patině vypadá lokomotivka hodně věrohodnějš a “nehračkově”.
Jinak co se týče patinovacích technik, je určitě dobře jednotlivé techniky rozumně kombinovat, nejednolitost barevné plochy se nejlépe dosáhne pomocí předstříkání tmavší barvou nebo dodatečným zesvětlením světlejší barvou, to lze kromě pistole prověst ještě tupováním, ale je to mnohem pracnější a výsledek je obvykle horší.
Naproti tomu odřeniny se dělají nejlépe štětcem metodou tzv. suchého štětce. Stejně tak různé stékance a úkapy by zvláště v tomto měřítku byly jinak než štětcem těžko realizovatelné.
Nebo například takovéty pochůzné perforované plechy které se určitě nacházejí na lokomotivách jako je Hektor se parádně zvýrazní právě “omytím” olejovkou. Dále je olejovka vynikající na ztvárnění tmavě šedého až černého omšelého povrchu.
Prostě chce to kombinovat. Co se týče modelové železnice hodně se mě líbí patina na kolejišti a modelech Tomáše Samohýla a nebo také na Houmrových stránkách.
Díky. Ona ta 176 v reálu sice není žádná leštěnka, ale přesně jak říkáš, jsou mnohem horší kusy. Moje střešní inspirace – http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/751640.jpg a inspirace boku, kterým je lokomotiva na dioramatu natočená – http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/751366.jpg. Špinavější strana zhruba dle tohoto – http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/751175.jpg, zde má ale loko jinou nádrž, tu fotku podle které jsem to dělal teď nemůžu najít.
Ty fotky jsou dobrá inspirace, zvolil jsi střídmou cestu patiny a podle mě to byla dobrá volba. Podle mě by modely na modelovém kolejišti rozhodně patinu měli mít, protože jinak vypadají jako dětské hračky, ale zase by se neměli příliš držet reality co se týče množstvý zašpinění.
Ahoj.Prosim tě jenom kdo je autorem táhle Barči?Je fakt nádherná.Když jsem viděl ty konečný fotky tak jsem fakt slintal.Je naprosto krásná a ta patina.No nádhera.Kdo jí stavěl?
To ondra: no nejspíš autor článku. 🙂
Jo tak to jo.Já myslel že to je práce nějakýho kolegy.
To Ondra: obvykle je to tu tak že ten kdo model postaví také napíše článeček.
přesně tak, a je zároveň uveden jako autor článku pod nadpisem 🙂
Pro Vlstik. Zajdi si do rybářských potřeb, kde seženeš olověné zátěže různých gramáží.Stojí to pár korun
Pěkná práce!
A jestli můžu podotknout-u mě jasně a bez kompromisů vedou lepty nad odlitkama. Z leptů vypadají lokomotivy opravdu jako živé-tedy když se povedou jako např. tato.
A patina si myslím je také povedená.
Tak jsem se do ní taky pustil. Pájení netřeba se bát. Chce to jen nespěchat a stále hlídat jestli to někam “neletí”. Teď už mi jen zbývá doufat, že se tilig pochlapí a začne zase dělat V100 start 😀
Tenhle tvůj počiň by mě skoro přemluvil k klasickému zbarvení, ale to až nějaká další 🙂 Jen mi stále vrtá hlavou jak přichytím spřáhla. Hraju si s myšlenkou jedno čelo vyhotovit neporušené se šroubovkou a na druhém udělat díru do pluhu alá ty a kuber. Na přápadné posunováni holt budou msuet být jiní adepti. Až se někdy dokopu ke kolejišťi 😀
S tou dírou do pluhu – chtěl jsem to tak udělat ale kinematika se za pluh nevejde kvůli té horizontální příčce, na kterou se připevňuje pluh. Leda by se musela už před spájením vykousnout. KuBer měl výhodu, že za čelníkem byl volný prostor pro seberealizaci. Jakou teda zvolíš barevnou kombinaci? Já si brousím zuby ještě na 60 cm žlutý pruh II. série od DK-modelu 🙂
dá se sehnat ta “červená” barva i agama ? a jestli ano jaký je to číslo?
a ta na rámu to je prosimtě jaká mezi agamama
RAL odstíny tu máš vypsaný a vzorník Agama si najdeš 🙂
to bych udělal velice rád kdyby agama měly vzorník ve kterým sou odstíny RAL
http://www.domacimodulovka.kx.cz/tabulka.htm
Hmm, myslis vyriznout tu pricku tak, aby zevnitr kopirovala tvar pluhu? To snad jeste zachranim, mam spajene jen bocnice s oporou strechy. Tak do toho necim hlodnu. Barevne to zatim vidim na Cargo. Proste se mi libi 🙂 Jen cekam jak se vyjadri Kwasnica ohledne obtisku. Jestli negativne tak to bude cara prez rozpocet 🙁
Jojo přesně tu, ale i tak ti teda nezaručim, že se tam s tou kinematikou vejdeš, aby nebyla moc zastrčená pod lokomotivou (a tudíž by se to nespojovalo)… Budeš to muset zkusit 🙂
díky
No, přesné měření od oka nedává tušit moc valné výsledky, ale třeba by se dalo prodloužit spřáhlo, ať už v šachtě, nebo ho na kinematiku chytit jinak. No nemám s tím moc zkušeností, tak to budu řešit “až to příjde” 🙂 Přinejhorším bude spřáhlo na “brusli”. Zatím budu muset vymyslet čím uhlodám tu příčku. Asi si fakt budu muset koupit tu brusku 🙂
Brusku nekupuj, páč pak už ji nedáš z ruky 🙂 Ale ne, ted’ vážně-bruska je velký pomocník a sám jsem jí byl nucen použít u např u již dokončené leptové zamráči (uvnitř-na výztuhu střechy-překážela osazení pojezdu z V100. Nemít tu brusku, byl bych někde… 🙂
Tak to abych uz psal obědnávku a začal pomalu hlodat do té stropní příčky, dokud nemám připájenou střechu 😀 Akorát jsem narazil na jeden “problém” a to je rám čelních oken. Vše se zdá, že je tak jak má, ale rám pokud kopíruje úhel čela, nepostačí na šířku skříně. 🙁
Pokud máš lept o Hekttora, tak tam žádný problém není…možná máš jen ještě “prozatimně” ohnutá čela, až to během kompletace doladíš jak to má být, problém by měl zmizet.
Asi to bude jak říkáš. Lept je přesný a tudíž stačí drobná odchylka při práci a už se zdá, že to nesedí 🙂 Maličko jsem to poladil a je to o poznání lepší 🙂 Přišel jsem taky na to, že ačkoli se snažím pracovat pečlivě, povedlo se mi hned na začátku spájet k sobě bočnice velmi nepatrně šejdrem, řádově v desetinách a už mi to dělá trochu neplechu. Naštěstí nic fatálního. pilník tady a támhle to zpraví 🙂 Rodící se lom,otoiva je ale ůžasná a v detailech a itvarech bezkonkurenční 🙂 Z leptů jsem tedy nadšen 🙂
Jojo ty čela mají v tom prostředním ohybu dost vůli – přihni si je jak potřebuješ. Určitě neplatí, že ta vzniklá škvíra na vrchu čumáku by měla být všude stejně šíroká, spíš se mi ta mezírka zužovala. Zůstatek po díře zalít cínem. Lepší zalomit to víc než míň, už jsem viděl Zamračenou, která to měla ohnuté míň, a ten zlom pak není znát a vypadá to divně, jako by byl ten čumák rovný.
Tak, dneska už na to nemám nervy 😀 Po delším boji mám kompletní čela. Rámy oken mi daly zabrat. Na druhé fotce je vidět nepřesné spojení rámu a to mi maličko zadělalo na potíže. Naštěstí se to dalo zachránit broušením a doufám, že další povrchové úpravy to schovají 🙂 Pro příště už mám pár tipů jak si kde pomoci.
http://twyggy.wz.cz/DSC01103.JPG
http://twyggy.wz.cz/DSC01104.JPG
chtěl bych se zeptat ten vzduchojem je součás leptu nebo se musí dokoupit?
vzduchojem bude od někoho kdo dělá karoserie,,, proč to vlastně dokupovat, modelář, od slova modelařit… dělaj se trubičky v X pruměrech a z různých materiálů, kulatiny X druhů se taky najou všude. Máš to za 20 minut doma a zadara a eště to klidně může vypadat lépe…
Vzduchojem je nejlepsi udelat z ocelovy kulatiny. Poslouzi jako zavazi.
To Twyggy: no rámy oken mě daly také zabrat, také jsem trošku ladil s ohnutím čel. Ještě dej pozor na vytvarování střecha a její zapájení. Nespěchej a určitě to bude dobrý model.
…a nebo si počkat na odlité vzduchojemy. Za pár neděl budou k dispozici v 1000 i 500l variantě v provedení odlitku. To sice jako závaží moc neposlouží, vykompenzuje to ale kovový odlitek nádrže pro T478, který je také ve výrobě. Ten bude kvalitativně jinde než odlitky z burz a hlavně nebude třeba řešit nízké těžiště. Kdo si počká, ten se dočká 🙂
Strechu uz jsem pajel, neni to tak slozity jak se zda. Nespechat, s rozvahou a jde to samo 🙂
http://pazzuzzu.aspone.cz/default.aspx?ptid=8&aid=67&w=prvni_pokus_z_leptu…
VoVo mám pro tebe radu já jsem takto jednou pomáhal s patinou kamarádovi a je to fakt realistické,prostě vemeš stříkací pistoli dáš do ni barvu rez lihová stříkneš s ni skrz nezasklené čelní okno na čumák a patina čumáku je dokonalá.TOŤ VŠE
Hezký model. Moc hezký. Dívám se na to na telefonu, takže nevidím všechny detaily. Jen se mi nelíbí ta příliš silná patina pod žaluziema chlazení vodních okruhů. Být celá skříň špinavější, bylo by to, podle mě reálnější. Krásná je ta špína pod čelníma oknama. Ale to vše je jen můj názor…