Lept bez kapky cínu – Zamračená Hekttor
Lepty se nedají krom detailů lepit jakýmkoliv lepidlem. To jsem dříve také četl a byla to jedna z věcí, která mě od stavby leptů odradila. Pájení jsem se bál. Pak přišli kolegové, že si slepili vteřiňákem MUVku nebo Prasátko (vcelku malé lepty) a neměli s tím problém. Já se pustil rovnou do pořádné Zamračené.
Možná to není úplně ideální návod a nemůžu po kompletaci stavebnice lepení 100% doporučit, ale slepit se to určitě dá! Pokud tedy váháte se stavbou leptů a jedním z důvodů je strach z pájení, kupte si opravdu něco menšího a zkuste to slepit, třeba se vám lepty zalíbí a nakonec zkusíte i to pájení. Celkově měla tato stavba za úkol ověřit, zda se dá náročný lept skompletovat v naprosto základních domácích podmínkách, čtěte tedy vy, kteří takové podmínky máte. Pokud máte pájku s regulací teploty a cítíte se s ní jako ryba ve vodě, číst snad ani nemusíte.
Co jsem tedy ke stavbě použil?
a) Pevná podložka pro vyřezávání dílů z planžety.
b) Skalpel nebo odlamovací nůž pro vyřezávání dílů.
c) Nůžky pro totéž, případně pro začišťování hran leptů.
d) Pilník na začíšťování hran i začišťování spojů.
e) Vteřinové lepidlo řídké (v mém případě HVP Modell)
f) Vteřinové lepidlo gelové (v mém případě Loctite)
g) Aktivátor pro vteřinová lepidla (bez něj bych si to nedokázal přestavit).
h) Kleště na ohýbání a přidržování dílů.
i) Pinzetu na malé díly.
Po prohlédnutí návodu a obsahu dílů jsem se tedy pustil hned do práce. Slepení základní kostry pomocí gelového vteřiňáku – stačí kápnout na hranu, přidržet a případně zastříknout aktivátorem.
Do naohýbaných písečníků jsem kápnul kapku řídkého lepidla a opět zastříkl, lepidlo se rozlije do koutů a zároveň je tak ucpe namísto tmelu.
Pár kapkami gelového lepidla jsem přilepil výztuž nad bočnicemi.
Celý čumák z jednoho dílu stačí přilepit k bočnicím pár kapkami gelového a pro jistotu se může opět zevnitř lehce vylít řídkým lepidlem (kápnout kapku a roztáhnout do hran třeba párátkem a přestříknout aktivátorem).
Díly, které se “připlácávají” na kostru, v tomto případě závěsky, stačí přichytit pár kapkami gelového lepidla.
Výhodou lepení je, že je to poměrně čistá práce a nebude potřeba ani tolik toho broušení jako po cínu.
Za chvíli už nabírá lokomotiva konkrétní tvary.
Nádrž je jen naohýbaná (nelepená).
Lepené jsou jen kryty baterií, později se nádrž zpevní roztaveným olovem.
Pluhy přilepené také pár kapkami gelového lepidla.
Když se čumák trochu proleje lepidlem… To se potom začistí.
Nejobávanější část stavby byla střecha. Pro lepší simulaci domácích podmínek jsem nepoužil doporučované vyžíhání nad plamenem, ale ohýbal jsem rovnou neupravený materiál o hranu stolu, o tenkou tyč a tak dále, finální zalomení střechy nad bočnicemi je z větší části naohýbané postupně malými kleštičkami.
Spousta tekutého vteřiňáku a spousta aktivátoru to jistí.
Více vteřiňáku neuškodí, alespoň to potom bude stačit přebrousit do hladka.
Potom nějaké to broušení, přetmelení, přebroušení a přestřik Surfacerem Resin. Základovka na auta mi bohužel zrovna došla, ta byla jinak dobrá a byla dělaná přímo na kov.
Detaily už samozřejmě není problém lepit, bylo by lepší je lepit přímo na kov bez vrstvy stříkacího tmelu, ale kvůli přebroušení jsem to tentokrát tmelem vzít musel.
Některé větší části by bylo lepší na střechu také určitě pájet, ale to už není tak závažný problém, když se to přilepí.
Jen to instalování detailů mi zabralo asi 5 hodin, ale detaily jsou parádní.
Při lepení detailů už občas hrozí zapatlání od lepidla…
Malé dílky je nejlepší lepit kapičkou gelového lepidla.
Případně je možno použít i řídké, ale opět ve velmi decentním dávkování.
Zastříknutí aktivátorem ničemu neuškodí, není třeba se bát, že by třeba surfacer slezl.
Do nádrže je rozpuštěné olovo, tady jsem využil luxusu plynového sporáku, ale to už je “detail” bez kterého se to dá také zvládnout a jako závaží použít cokoliv jiného.
Masky už není problém slepit.
Navlečené jsou na drátky 0.4 mm, které pasují do otvorů ideálně.
Tím dnešní povídání končí, dále už pokračuje povrchová úprava běžným způsobem a je zbytečné jí zde opět zmiňovat.
Opakuji, že lepení velkých dílů není ideální, ale jde to.
Stačí si nasucho složené díly prohlédnout a vymyslet, kam nejlépe kápnout lepidlo a v jakém množství.
Takto slepený model je (na to pozor!) o poznání křehčí a je potřeba s ním manipulovat opatrně (např. při pádu na zem by mohl – narozdíl od pájeného spoje – některý spoj prasknout). Což je ostatně další nevýhoda lepení.
Vteřinové lepidlo rádo praská a při větším zabrání by mohly povolit i důležité spoje.
Jakékoliv lepení leptů tedy provozujete na vlastní nebezpečí, já se vzdávám veškeré odpovědnosti za způsobené škody a nemůžete říct, že jsem vás nevaroval.
Ovšem pokud vám tato metoda pomůže alespoň pro první (a ideálně menší – i když jak vidíte, dá se postavit cokoliv) stavby v rozhodování zda lepty ano či ne, budu jen rád.
Ono na těch leptech totiž přeci jen něco je 🙂
ano na leptech opravdu něco bude ….. stačí porovnat jednu z těchto fotek a některou z fotek které zde byli uveřejněné při stavbě 751 219 z odlitku …. rozdíl je opravdu velký a musím uznat že tento článek mě přesvědčil že bych mohl něco z leptu také zkusit (samozřejmě že vteřiňákem XD)
Parádní práce lept opravdu bomba. Je vidět, že k leptům není nutně potřeba pájka a cín. Jen se chci zeptat od jakého výrobce je ten lept?? Díky za odpověď.
Zkus si znova přečíst nadpis článku a možná to v tom objevíš 🙂
Vojto je to i v názvu (Lept bez kapky cínu – Zamračená Hekttor)
Piiry: co se týče toho rozdílu, tak ten je opravdu znatelný a i “špatně” složený lept bude vypadat krásně proti “výborně” udělanému odlitku – snad zvládnu v brzké době něco nafotit a dát to sem,..
Vovo mohu se zeptat k čemu je dobrý ten aktivátor??
No vidíš, to jsem mohl dát do článku link na článek o lepení… 🙂 http://www.mojett.cz/?p=101 Nebo stačí napsat do vyhledávacího pole vlevo “aktivátor” a vylezou články, kde se tohle slovo vyskytuje 🙂
Dík VoVo tvoje stránky jsou super hodně jsem se tu přiučil.
Jinak jsem teď někde četl, že místo aktivátoru se dá použít obyčejná voda – polít vodou a mělo by to fungovat podobně.
To aktivátor: jo je to jak říkáš, aktivátor je na bázi vody, takže lze například do mechaniského rozprašovače dát vodu a používat toto, já používám obyčejný dech – stačí několikrát dýchnout a tvrdnutí vteřinového lepidla to výrazně urychlí.
Jinak co se týče aktivátoru pozor – každé urychlení tvrdnutí vteřinového lepidla snižuje pevnost spoje.
airwar: Už vim kde jsem to četl ohledně toho aktivátoru, v Tvém příspěvku u vedlejší Zamračené 🙂 Promiň za “okopírování” a díky 🙂
VoVo kde jsi koupil to olovo? dik
Olovo se už koupit nedá (asi krom pár výjimek). Zkus klempířský (nebo jakýkoliv) cín.
Olovo se dá koupit v jakýchkoli rybářských potřebách
Ano pravda v každých rybářských potřebách se dá koupit olovo v podobě olůvek. Sám jsem jich v Písku pár obešel a byly ve všech. Mají různé velikosti takže je z čeho vybírat.
ahoj vsichni,lepty jsem uz take zkoušel lepit,pro začatek jsem si koupil jenom podvozky. Pracoval jsem s vteřiňakem poněvadž tenkrat jsem s pajkou zachazet moc neumel. Tenkrat jsem chtěl zjistit jestli to vteřiňakem drží. Ja jsem tedy pro oba zpusoby,velke casti spajeta detaily dolepit. A jinak k tomu olovu. U nas v Polné u Jihlavy maj olovo v rybařství taky,takže sehnat to opravdu není problém.
Ahoj, vsimol som si jednu nepresnost v stavbe pri leptanych 478.1 Zavesky davas z vonku na kasnu, ale oni maju ist z vnutornej strany. Pekne je to vidiet v skutocnosti na prvej foto prototypovej co mas pri jej stavbe. Inac velmi pekna praca.
No vidíš, díky, to se mi zase jednou něco “povedlo” 🙂
Nieje zač. Tiež som postavil prvý model naopak 🙂 až potom mi to nedalo, že načo tam leptali tie výstupky na koncoch. Tak som hľadal na fotkách a …. Už som to neprerábal. Na druhej to mám už ok.
No tehdy jsem koukal ke kolegovi Romanovi na rominov-svet a měl to stejně jako já tak mi to nepřišlo divné a víc jsem to neřešil, až teď už to na skutečných fotkách “vidím” 🙂
kde se daj sehnat lepty vlaku
http://www.hekttor.biz
http://www.sweb.cz/dk-model
http://www.lepty.cz
zkus kouknout sem
krásná a čistá práce ! otázka, jak to lepení vydrží v provozu. Já to zkoušel kyanoakrylátama i 5min epoxi a moc mi to teda nedrželo potom při provozování
krásnááá, jne sedět v ní, opět 😉
Co se týče lepení mosazi obecně, mají existovat lepidla určená speciálně na lepení mosazi a pevnost je udávaná srovnatelná, nebo dokonce i vyšší než u pájeného spoje. Narazil jsem na tuto informaci jak v diskusích tak na stránce jendoho malosériového výrobce, ale bohužel jsem nepátral po typu lepidla a postupech.
Jinak za sebe bych doporučil asi jako většina větší části pájet, spoj je velice pevný a náročné to opravdu není.
Olovo somruju v pneuservisu, naposled pul kila za kavu
Já včera našel jedno závaží u nás na náměstí “na kostkách” – někomu upadlo a mně ještě poslouží 😀
VoVo já taky. ❗ to je náhoda ,co 😀
To je děs, jak to dneska v těch pneuservisech flákají 😀
tak,tak 😀
Taky jsem začal s lepty, ale jak píšeš ze začátku – s malým modelem tj. PVK přívěs za MUVku. Jen s tím rozdílem, že vůz je komplet pájený i s nejmenšími detaily. Další bude samotný MUV a po troše nasbíraných zkušenostech se pustím do 754. Pokud by byl zájem, můžu pak fotky ze stavby poslat mailem. Třeba se budou hodit, sám pořád pátrám v těchto ne příliš častých fotopostupech.
Suvis: Myslím, že když to sepíšeš jako takovýto článek, tak to bude lepší. 😉