ČDC 751 219 – Zamračená v Cargo laku
Co mě k tomuto modelu dovedlo je vlastně záhada. Je v tom zřejmě částečně unikátnost lokomotivy. Ač jsem se chtěl všemu s logem ČD Cargo vyhnout, nedaly mi jejich nově natřené lokomotivy spát. Původně to měl být Brejlovec 753.7, když ale vyjela z dílen natřená Zamračená 751, bylo rozhodnuto.
Šušká se, že a) 751 219 je jediná Zamračená v Cargo laku, b) ČD Cargo do budoucna s řadami 749 a 751 nepočítají. Protože jsou lokomotivy přeci jen jedněmi z nejstarších pravidelně provozovaných lokomotiv, jejich konec v běžné službě se zřejmě neodvratně blíží. A tak jsem využil příležitosti nového (a v rámci možností poměrně slušivého) nátěru, a rozhodl se 751 219 zpracovat do modelu. Částečně v tom má prsty také přirozená modelářská soutěživost, protože co si budeme namlouvat, být jedním z prvních, kteří budou mít jakýkoliv model, působí pozitivně na modelářské ego 🙂
Vzhledem k tomu, že Cargo Zamračená je sice atraktivní vozidlo, ne však naprostá nezbytnost ve vozovém parku, bude model zhotoven z odlitku od p. Číže řady 752 (s prolisy pod střechu, tedy odpovídající III. sérii lokomotiv T478.1).
Bude posazen (konečně) na mosazný pojezd p. Pletichy. Pro výškové usazení na pojezd lepím “co dům dal”.
Protože p. Pleticha dává do prostoru nádrže dodatečné závaží, tentokrát jsem se rozhodl k jeho odstranění.
Stačí zabrat nožíkem, závaží je lepeno vteřinovým lepidlem. Hmotnost pojezdu zůstává i tak velká, takže o tažnou sílu se není třeba bát.
Celá stavba se tak vejde do poměrně příjemného rozpočtu 1560 Kč za kompletní model, přičemž 80 Kč budou stát jen obtisky a 150 Kč budou stát spřáhla a šachty Peho.
Důvod odstranění závaží z nádrže je poměrně jednoduchý – p. Číž totiž začal nádrže odlévat vyplněné materiálem.
A do nějakého velkého vybrušování se mi nechtělo.
Pro průchod kardanu mezi podvozky je jen potřeba udělat ve vzduchojemu i nádrži prostor pro jeho pohyb.
Poslední přípravnou prací je vyřezání masek podvozků.
Stavba utíkala poměrně rychle, proto jsou některé fotky tentokrát v “nesterilním” prostředí. Odlitek po vybroušení.
Na vybroušení jsem použil šmirgl-válec, jak jsem si to nazval. Pro drobné dobroušení (okna kabin) pak jehlové pilníky a na prvotní uřezání nálitků na spodku skříně rozbrušovací kotouč. Víc potřeba na obroušení odlitku nebylo.
Povedlo se mi zachovat všechny žebříky a dokonce i polovinu závěsek na svém místě.
Pluh se mi povedlo podbrousit natolik, že vykukují otvory v něm. Ještě přijde samozřejmě začistit, a to vrtáčkem 1 mm upnutým na malé otáčky do vrtačky, kde bude fungovat jako malá frézka.
Při broušení odlitku hned koriguji usazení na pojezd.
Světla a světlomet jsou vyvrtána vrtákem 1.5 mm, při tomto průměru vydrží obroučky.
Na řadu přišlo předvrtání naznačených otvorů vrtákem 0.4 mm pro madla a dosazování madel z 0.3 mm struny.
Na střechu…
Na dveře do kabin…
Pod čelní okna…
Dokonce i pod nárazníky…
Na čumák jsem udělal i z drátu 0.4 mm dvě imitace hadic. Nárazníky jsou v tomto případě (jako v reálu) sešikmené ze sady p. Čambalíka.
Plná stupačka je z leptu od Hekttora.
Celkově to vypadá efektně.
Odlitek z vnitřní strany. Je vybroušený poměrně hodně tence, aby do pojezdu zapadl.
Menším problémem odlitků III. série je, že jsou viditelně prolisy mezi okny dolepované dodatečně. Abych tento efekt alespoň částečně srazil, přebrousil jsem prolisy šmirglem, aby tolik nevykukovaly – krom toho jsou totiž i poměrně vystouplé.
Tuto akci určitě doporučuju, vypadá to určitě v rámci možností lépe.
A lokomotiva je připravena na nástřik. Záměrně jsem si pro tento účel vybral odlitek p. Číže, kde není tolik práce s čelem a nemusí se do něj akutně zasahovat, kdežto u odlitku p. Molaty si to říká jednak o předělání světel (do čehož se mi nechtělo) a do doplnění nějakých těch detailů na čelo rámu.
Nástřik základem, a poté přišlo na řadu laborování s odstíny. Tuto práci už přede mnou naštěstí z větší části provedl kolega JBr, když dělal svého 753.7 (kterého by mimo jiné mohl vystavit na web, co? :D). Na světle modrou poměrně dobře sedí Agama Modrá 05M, případně do ní lze zamíchat trochu Bílé (což jsem udělal já). Na tmavě modrou se dá použít Agama Tmavě modrá 09M s lehkým přimícháním čehokoliv šedého. Nejdříve jsem stříkl světlejší modrou, poté tmavší, a poté žlutý pluh.
Šedá je prostý mix Černé a Bílé v odhadnuté kombinaci. Žlutý proužek ve spodní části pluhu se samozřejmě musí vymaskovat. Tato fotka však především pro ilustraci vybrání pluhu pro spřáhlo.
Protože mě zaujal článek kolegy Honzy Toufara o použití spřáhla pro Sergeje, chtěl jsem zkusit spřáhlo umístit sem, ale prostor mezi pluhem a hranou kolejnice je příliš malý.
Žlutě jsem natřel schůdky do kabin.
Madla jsou natřená světle šedou.
Stejně tak obroučky světel a světlomet.
Prozatím jsem celek přestříkal polomatným lakem.
Pohled na detail kabiny.
Spřáhlo je opět provedeno šachtou Peho s plastovým pružením zalepenou do pluhu.
Spřahování bylo hned vyzkoušeno, aby si poradilo i s “kratšími” vozy. Dle toho volím vzdálenost mezi vozidly raději větší.
Hrany masek podvozků jsou natřené světle šedou.
Vzduchojem a nádrž přilepené k rámu.
Přilepené to vypadá takto. Průhled volný.
Jediná škoda je, že nádrž je užší než skříň lokomotivy.
Na střechu přibyly houkačky.
Opět pohled do útrob.
Zabroušené prolisy.
Možná to není moc vidět, ale odlitek má závěsky o pár milimetrů dále od sebe, a ty tak nevychází přímo na střed podvozků.
No, celkově to myslím vypadá dobře 🙂
Pokud byste se teď chtěli zeptat, jestli ty odstíny nejsou moc tmavé, rovnou na to odpovím: nejsou! Lokomotivu jsem viděl naživo, a sám jsem se lekl, jak je ta světlejší modrá tmavá a jak celá lokomotiva splynula s potemnělým nádražím. Na fotkách vypadá světlejší odstín modré o hodně světleji než v reálu. Navíc obtisky ještě modrou rozjasní.
Čekání na obtisky od Parostroje tak dlouhé nebylo. Na to, jaká byla 219ka v reálném provozu novinka, zareagoval Parostroj velmi rychle. Tím pro mě ovšem pozitiva vpodstatě končí. Nedotisknuté odstíny, špatné soutisky barev… Čelní loga byla dobrá, tabulky už tolik ne (na jedné bylo vidět, jak je stříbrná natisknutá křivě). Setkal jsem se se třemi různými aršíky obtisků od Parostroje a dva z nich mě svojí kvalitou tisku rozhodně nepřesvědčily. Že se tabulky nevejdou už není chyba obtisků ale odlitku, který tam na ně po dosazení madel místo prostě nenechá.
Že se obtisky “nezažerou” do silných prolisů také není chyba obtisků, ale nepomohl ani Hypersol. Ten proleptal vrstvu laku a zůstaly jen vrstvy barvy krásně plasticky vystupující mezi prolisy… Kdyby se obtisky zacucly do prolisů, zbyla by z nich jen půlka, takže těžko říct, co by dopadlo lépe.
Co je ovšem větším nedostatkem, je to, že 751 219 má na boku loga velká. Toto menší provedení se nachází na Brejlovcích a na 219ku nepatří.
Jinak jsem byl na druhou stranu velmi spokojen s kvalitou nanášení, obtiskový papír byl namočený během dvou vteřin a práce tak pěkně utíkala.
Ty nejdrobnější nápisy jsem ani nepoužil, protože jsem nenašel, kam s nimi. Celkově mi obtisky přišly jako upravené z nějaké jiné lokomotivy a ne šité na míru přesně 751 219 (některé popisy chyběly, některé byly naopak navíc).
Přestřik polomatným lakem a na závěr zasklení tenkou fólií (víčko z cottage sýru, ale funguje skvěle).
Stěrače jsou z leptové stavebnice Hekttor, vypadají totiž mnohem lépe než ty z doplňků od Detailu.
Vše opět lepeno Sidoluxem.
Nakonec to nedopadlo tak špatně.
Ve výsledku si toho málokdo všimne (já sám jsem si toho všiml až když jsem na bok plácnul ta menší loga), ale když už se ty obtisky jednou připravovaly, mohlo se to udělat pořádně.
Příště porovnáme odlitkovou Zamračenou s leptovou a to se budou teprve dít divy…
S pojezdem p. Pletichy a spřáhly v Peho šachtách se však jedná o provozně téměř nepřekonatelný stroj, což se také počítá.
Případné polemiky, zda Cargo ano či ne, prosím tentokrát neřešte. Nedělám vozidla z přesvědčení vůči dopravcům, ale z důvodu sympatií k jednotlivým vozidlům. Ona ta Zamračená nemůže za to, pod koho spadá.
Hezký model, jsem zvědav jak bude vypadat po dokončení 🙂
Zamračené jsou mé oblíbené. Proto mě potěšilo když se 219 minulý týden objevila u nás v depu a měl jsem možnost si ji prohlídnout. Mašinka je krásně čistá a opravená nejen zvenčí, ale i uvnitř. Hezké stanoviště, čistá a světlá strojovna mno prostě radost pohledět. Kéž by se takovéhle opravy dočkalo více lokomotiv této řady, ale to je asi jen zbožné přání 🙁
Musím uznat…Pěkná práce! Škoda, že ten pojezd nevyšel přesně, ale to nevadí…Docela je zajímavé umístění spřáhel do pluhů. Mě by se teda “kuchat”mašinu a ještě k tomu na čele moc nechtělo, ale hlavní je, že to splňuje účel jak má. Jen tek dál, už se těším, až ji uvidím kompletní s obtisky!:-)
Neboj, brejlovce vywebim, ale zatim neni hotovy a nejak neni cas na dokonceni. Jinak pekna prace, jako vzdy 🙂
Pojezd je v pořádku, bohužel ten odlitek to tak má. Odlitek II. série je přitom ok. Toť záhada… Jinak za reakce díky. Žádné velké kuchání se nekonalo díky tomu, že pluh byl dokonale tence vybroušený. Stačilo jen stříhnout nůžkami a otvor byl na světě. Bohužel s uchycením nového spřáhla je to těžké, pak už v tomto případě jen na plíšek a napevno na podvozek, ale to není ono, to je až nejzazší varianta. Je ironií, že práce na téhle začaly před pár dny a už jezdí, přitom 751 004 je rozdělaná snad dva měsíce a pořád ne a ne se hnout 🙂 Ale jezdí pěkně a sluší jí to. Jen opravdu ten nátěr je hodně tmavý sám o sobě, už aby byly obtisky 🙂
Budeš dělat i 749 039?
Tu zatim ne, ta se mi až tolik nelíbí. Ale budou jiné zamračené, a hezčí :)))
Dotaz na Mirdu23. V jakém je zbarvení 749.039. Jelikož jde o bývalou jihlavskou krasavici a mám na ní objednaný takbulky, ale v Kryšpínovic stylu tak mě to zajímá. Já sem totiž nenašel žádný aktuální fotky 039.
Předběhnu Mirdu, 039 je v reklamním nátěru AŽD. Stačí vlézt do tématu o Zamračených na k-reportu a fotek je tam dost.
Model zatím vypadá perfektně. Chtěl bych se jenom zeptat jestli by si neukazal treba zapojení světel u některého modelu?
No já zatím osvětlení nedělám, takže není co ukazovat. Na první osvětlovací pokusy se zatím psychicky chystám, snad někde u kolegů se bude dát něco najít?
něco se najít dá třeba na http://www.houmrovyvlaky.wz.cz když dělal zamračenou (to je ale náhoda co ? :-D)
Ahoj VoVo, len mala reakcia na članok, konkretne na časť, kde píšeš o tom, že na Molatových odliatkoch je viac práce na čelách. Musím ťa poopraviť, pretože minulý týždeň mi došli odliatky od p. Molatu, konkrétne Zamračené 751-tky. Sú fantastické, a už nemajú lepené čelá, resp. majú, ale nie je to vôbec vidieť.Takže o robotu nemej. Ale pravdu máš v tom, že svetlá je treba urobiť nové. Zobral som od teba inšpiráciu, a spravil som ich z 2mm medenej trubky. A aby toho nebolo dosť, tak som spravil nové aj nárazníky…:)
Ahoj, tentokrát jsem nemyslel přechody lepených čel, ale obsah detailů na čele rámu, kde p. Molata má jen světla (a křivě a daleko od sebe) a část nárazníků, kdežto p. Číž má světla použitelná, část šroubovky, přípravu pro brzdové hadice, dle série i parní vytápění, připravené otvory pro předvrtání na madla a další detaily, proto už se na čelo nemusí ani nic dodělávat (krom hadic a madel).
Ano, tak v tomto máš pravdu, a veľmi sa mi ich dorábať nechce. Ale nemôžem si pomôcť, aj tak mi pripadá, že odliatky p. Molatu sú “ostrejšie”. Keby ešte dorobil zopár detailov, boli by úplne super.
Taky už jsem si toho všiml, vždyť vlastně jsem to zmiňoval už v článku o odlitcích že ty molatovy jsou takové ostřejší. Přisoudil bych to rozdílnému materiálu a možná jiným prostředkům používaným při odlévání?! Ovšem to už jsou drobnosti, které asi záleží na osobní preferenci každého a možná (třeba u mě) i na konkrétní situaci, jestli plánuju hodně předělávat nebo naopak to mít bez práce.
Tak zejtra si asi budu objednávat odlitky 750 a 751 abych o prázdninách měl co dělat když se budu nudit jako že jo ,když už mi škola zkončila 😉 🙂 tak zkusim taky něco nafotit 😉
Mohu míti připomínku? Zamráča má pod dveřma kouse nerezu. Skus to dodělat.
zamracena,barca,bardortka tak se prezdiva lokomotivam 749 je to muj druhy nejoblibenejsi vlak a ten model se mu mov povedl
Vlakovy fanda hovori sa lokomotiva a nie vlak. Vlak je vyraz pre lokomotivu aj s vozmi /suprava/.
VoVo,pročji prodáváš?
Velkou roli v tom hrajou finanční důvody. Musel jsem se pro jednu rozhodnout…
Aha tak to chápu,já mám teď peněz dost tak investuju já. Přeju Ti ať se z toho vyhrabeš. Budo ještě aktualizace atd?
Jasně že budou aktualizace, jen prostě pár věcí musí uvolnit místo novému (a snad i lepšímu), aby bylo o čem psát, v tvorbě se snažím nepolevit 🙂
Tak to je supr
Je to nádhera.Dokonce i ta modrá jí sluší.Měl bych jeden dotaz, jak jsi upevnil karoserii k pojezdu?
Je jen posazená volně bez pevného uchycení. Na pojezd jsem nalepil pár “podložek” díky kterým nemá odlitek na pojezdu vůle a potom jsem pojezd proti pohybu zajistil zapadnutím do příček nalepených do střechy odlitku v prostoru přepážky za kabinou. Je to stejný princip jako jsem používal třeba u Singrovky.
skvělá práce
prosim te muzu se zeptat jak si pridelal kastli na pojezd?
Nijak, je tam jen posazená pomocí “systému” různých zarážek a vycpávek, viz ostatní články.
Ahoj,
velmi krásný model barči, jak pravil můj synek, i krásný lak, snad vydrží déle na tvém modelu, oproti skutečnosti. Krásný model.
čůráci
Jaký čůráci čůráku
Marku tím, že budeš reagovat na nějakýho primitiva, tak mu dáš další důvod a akorát se to tu bude zasírat… A že na něj deš jako on na Tebe, tak by ses moh za chvili přiřadit na jeho uroveň a to přece nechceš, chce to hezky s minimem vztahovačnosti a POVZNÉST se nad dotyčného chudáka 🙂 toto by měl být web o modelech, plný užitečných rad a návodů ( alespoň pro mě, díky VoVo ) a ne nějaká žumpa typu fejsbuk a dalších adolescentních sítí …
Chlapci nechte si tyhle srandičky od cesty, jinak začnu blokovat IP adresy a to se pak budem divit, kolik pravidelných přispivatelů se sem ze svojí původní IP už nedostane 🙂
máte pravdu hoši
VoVo, je radost, že se nebojíš dělat ne úplně tradičně zbarvené Bardotky. Nepřemýšlel jsi i o AŽD Zamračené? http://www.zelpage.cz/news_n/749-039_azd_nakres.jpg
Nepřemýšlel, složité obtisky…
Tak už už sprintuju k finiči s tou svoji 🙂 Právě jsem osadil střechu detaily. Lept je už podle fotek opravdu něco jiného. Akorát jsem při pyšném zkoumání své práce zjistil, že sice jsem hezky osadil střechu, ale 219 má uplne jiný tlumič výfuku než je v leptu, užší…jo chce to pořádně koukat i na mizerné fotky než se začne něco dělat 🙁 Budiž to ponaučení pro ostatní, desetkrát měř…pak ještě pětkrát a druhý den teprve po opětovném přemeření podej žádost o povolení k žezání… 🙂 Já už to předělávat nebudu…
No tak šup nahodit nějakej článeček k sobě na web 🙂
No… 🙂 Cláneček jako takový by asi byl zbytečný, stavbu leptu tu máš výborně popsanou ty, a ani nemám radši ze stavby moc fotek, ale pár obrázků bych přecijen nahodit mohl…zvlášť teď, když jsem přepracoval ty pratie výfuku. Dva dny mi to nedalo spát, až jsem to teď uřízl přímo na lokomotivě, gynekologická práce hadr 🙂
Pochybuju že zbytečný, vždycky někdo přijde na něco nového! 🙂
No, sepisuju már postřehů tak uvidíme. Fotek moc nemám. Musím ale znovu smeknout před leptem a určite postavím nejednu další. Doslova jsem se do zamračených zamiloval 🙂
Ahoj Vojto, chtěl jsem se zeptat, zda jsi nezkoušel pojezd někde na starém U-profilu. Stává se mi na dědově kolejišti, že pojezd na starých výhybkách jede rovně, i když má zatočit -> vykolejí. Zatížený je až až, moc nevím jak si s tím poradit. děkuji, Michal
Ahoj, nezkoušel, ale logicky to bude buďto v použitých dvojkolích, ve vzdálenosti dvojkolí od sebe (možná jsou moc daleko) nebo v chybě výhybek, které k sobě nedoléhají (to ty staré dělají rády, stačí trochu přihnout) a ta těžká lokomotiva to dokáže rozříznout, když se okolek zařízne do spáry?! Jestli to stejné pojezdy nedělají, viděl bych to na šířku nalisovaných kol na osu…