Kolejiště a doplňky

Násypka na uhlí a jiné sypké hmoty v TT

image001Zhruba v srpnu proběhla na nějakém modelářském fóru nabídka leptané stavebnice násypky na uhlí, nebo jiné sypké hmoty. Jelikož tato stavba byla součástí mnoha uhelných skladů, které byly poblíž každého většího nádraží, rozhodl jsem se, že si jednu na zkoušku pořídím.

Zkontaktoval jsem autora leptu a jeden kousek si objednal. Jelikož neměl ještě stavebnice k dispozici, tak jsme se dohodli, že se ozve až je bude mít v ruce. A tak někdy začátkem října zazvonil pošťák (u nás tedy pošťačka) a podával(a) mi dopis, který…… obsahoval kýženou stavebnici.  Co následovalo asi každý ví a zná. Okamžité otevření a alespoň oční polaskání se s obsahem.  Uvnitř byl pytlík s vlastním leptem, čtyřmi mosaznými trubičkami, návodem na sestavení a aršík se samolepkama značek pro různé modelové velikosti a časová období.

Samotný lept byl vyroben velice precizně. Horší to bylo se samolepkama, ty byly kapánek neostré, tak že jsem je nakonec nepoužil.

image003

Stavbu jsem začal spájením samotné násypky. Je vyleptána z jednoho kusu a jelikož v místech ohybů jsou proleptány výrazné drážky, tak se velice dobře ohýbá. Volná strana se pájí na tupo, ale to nevadí. Já jsem si první přichytil cínem růžek svislé stěny a pak vytvaroval samotný konus násypky.

image005

Tím se zajistila dokonalá pravoúhlost celého útvaru.

image007

Následně jsem všechny hrany zevnitř důkladně propájel, což celou stavbu dokonale zpevnilo.

image009

Dále jsem vyrobil horní výztuhu celé násypky. Skládá se bez problémů, jednotlivé díly jsou opatřeny zámečky, jak je vidět z obrázku. Tento díl jsem ale zatím odložil bokem k dalšímu použití.

image011

V další fázi jsem zhotovil nosnou konstrukci násypky. Je opět vyleptána z jednoho dílu. Takže ohnout do pravých úhlů a spojit cínem. Vznikne jakýsi košík, do kterého těleso násypky posadíme, vyrovnáme a přichytneme cínem. Pozor pájí se jen horní obvod konstrukce, který se dotýká vlastní násypky. Mezi spodními nosníky je mezera na nohy, které připájíme v další fázi. Ale ještě v této fázi stavby je nutno osadit uzavírací mechanizmus násypky, což jsem ovšem opomněl vyfotit, ale nic na tom není.

image013

Pájení noh je asi největší pakárna z celé stavby. Pájí se totiž na tupo a dodržet nějakou pravoúhlost je dost záhul. Naštěstí se to dá, v případě nezdaru, zase odpájet a využít další pokus.

image015

Už stojí na vlastních nohách.

image017

A tady leží nohama vzhůru. Je vidět ten uzávěr násypky. Dále je třeba ke každé noze připájet její patku.

image019

Tak patky připájeny a následuje řetěz ovládání uzávěru. Tady je nutno pomoct si drátkem a najít správnou polohu dolní traverzy, která není naznačena.

image021

Následovala věc, které jsem se bál, tedy žebřík s ochranným rámem. Ale díky dobře vyleptaným drážkám to šlo velice dobře. Rám jsem ohnul kolem trubky příslušného průměru (myslím, že to byla násada preparační jehly) a postupně připájel k vlastnímu žebříku.

image023

Žebřík jsem hned připájel na patřičné místo násypky. Rám nahoře je stále jen položen na sucho. Tím je vlastně stavba hotova

image025

V planžetě zbylo pár součástek, které jsem se snažil identifikovat. Tak předně 2 lopaty, pak vpravo ty dlouhé pásky. To jsou díly na sestrojení plnícího potrubí v případně, že by si chtěl někdo z této stavebnice postavit zásobník na šrot a postavit to někde do areálu zemědělského družstva. Dva špičaté předměty cca uprostřed jsem identifikoval jako dopravní značky. Dlouho jsem nebyl schopen určit předmět v dolní části uprostřed. Vypadalo to jak rozšlápnutý šváb a byly tam celkem 3.

image027

Až když jsem to sestavil, tak jsem zjistil, že to jsou osvětlovací tělesa s ochranným košem. Já jsem je nepoužil, ale pokud se někdo najde, kdo by tam uměl namontovat diodu, tak to může vypadat dost dobře.

image029

A jdeme do finále. Po nástřiku základem na kov jsem použil nějaký sprej, co jsem našel v sklepě. Vrchní rám je ještě pořád jen položen.

image031

V další fázi došlo na nějakou tu patinu. Dovnitř násypky jsem z polystyrénu vytvořil podklad pod uhlí. Nyní jsem přilepil horní rám násypky a vnitřek nastříkal černou barvou.

image033

Vnitřek jsem vymazal lepidlem herkules a vysypal opravdovým  drceným uhlím, tak ať i pár kousků zůstane na vrchním rámu. A zbylo jen dodělat nějaké detaily. Výstražné šrafování na nohách, natřít ovládací kolo výsypky, konce žebříků, dodělat patinu.

image035

Tím bych považoval za hotovo.

image037

Za účelem vyfocení jsem model postavil zcela chaoticky do kolejiště, jelikož na stole to není ono.

image039

image041

Závěrem bych si dovolil tvrdit, že se jedná o povedenou stavebnici, která obohatí každá větší nádraží. V reálu byly tyto násypky zpravidla sestaveny do skupin z více kusů a byly plněny soustavou pásových dopravníků. Pokud bude někdo modelovat nějaký ten uhelný sklad, tak základ je k dispozici.

image001

7 komentářů: „Násypka na uhlí a jiné sypké hmoty v TT

  • Moc se mi to líbí, je to dobrý doplněk kolejiště, dobrá práce, pěkně a pečlivě postaveno .

  • V současnosti vídam na nádražích tyhle násypky silně orezlý a se zbytky původního nátěru, který je bez ohledu na původní odstín vyšisovaný do růžových fleků různé intenzity. Málokdy je ale u jednotlivých kusů ”na place” poblíž nějaké plnící zařízení, takže je otázkou, čím se to plnilo.

  • Nebyl by kontakt na výrobce toho opravdu povedeného leptu?

  • Hodně vydařená stavebnice, určitě se též primlouvam za kontakt na výrobce, při svých cestách jsem takovéto zařízení viděl na Moravě u malého nádraží, kde byla vedle hned pila a byli tam takto do čtverce postaveny čtyři tyto kusy a z jedné strany byl přistavěny velký dopravní pás. Pochvala za pěkně postavenou stavbu, určitě další zajímavý doplněk kolejiště či jen dioramat

  • Dík za chválu, to potěší. Výrobce má, zatím, jen svoji osobní adresu, snad se nebude zlobit, když ji tady zveřejním: vladanovak@seznam.cz , ale viděl jsem, že tyto stavebnice nabízí na Aukru, má tam asi 8 kusů k dispozici, po 300,-Kč.
    Ano, v současnosti tyto násypky už jen dožívají a rezaví. Vzhledem k tomu, jak nás ekologové přesvědčili o škodlivosti topení uhlím a těžaři “zlidovňují” cenu této komodity, tak si málokdo koupí celý náklaďák uhlí. A když už tak jsou dostupné různé mobilní nákládače. Tyto zásobníky se plnily zpravidla soustavou pásových dopravníků na začátku opatřených vybíracím zařízením, které se zasunovalo přímo do vagonů, nebo do “vany”, do které se obsah vagonů vysypal. Byly to takové 2 šneky, které se točily proti sobě a tím unášely materiál na pásový dopravník. Dnes už to asi moc k vidění nebude.

  • Čisto a pekne postavené.

  • Ladis-63 – ty šneky ještě leckde fungujou, Uhlí nejde do násypek, ale na hromady. Funkční kusy šnekových vykladačů bývají oranžové, Naposledy jsem je zaregistroval cca před měsícem na nějakém nádraží na okraji Prahy. Za nimi bylo pár hromad uhlí, částečně zakrytých plachtami. Násypky ve výše popsaném stavu jsem pozoroval ještě letos po některých nádražích kolem trati Plzeň – Budějovice, patrně slouží k manipulaci se stavebními hmotami. Bylo mi divné, že pod nimi občas stál náklaďák, ale nikde okolo nebylo nic, co by dokázalo sypat substrát do násypky. Při výšce celého zařízení klasický mobilní dopravníkový pás nepřipadá v úvahu. Násypky dnes většinou stojí na zpevněném place pro volnou skládku nákladu (pokud možno uprostřed bez návaznosti na další objekty).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..