Vozy Be “Rybák” nás přijely potrápit i potěšit
Novinka dlouho očekávaná. Po sto letech od dřeváku další “opravdová” stavebnice osobního vozu a to hned něčeho tak typického pro naše tratě, jako jsou Rybáky. SDV si ukouslo zásadní sousto, tak se dneska mrkneme, jestli se to povedlo.
Teď bych měl začít že velký počin, bla bla, historie, bla bla, velký posun v kultuře cestování, bla bla, otočné jednonápravové podvozky, bla bla, v provozu do 80. let, bla bla, v klasické krabičce, bla bla… rychle do lakovny, bla bla… To jste ale už všichni určitě všichni četli, a jestli ne, tak se šupejte rychle samovzdělávat, protože historie a provedení těchto vozů určitě stojí za to o nich trošku znát. Dneska se radši dostaneme hned k tomu podstatnému.
Velmi dobrá recenze už je k přečtení u Zejmiho (s jeho názory se velké míře ztotožňuji), další je u Jacka (určitě stojí za to vidět kvůli porovnání se stavebnicí Detail) a u Trainmaniaka (ta proběhla mimo jiné Železničním magazínem, takže svou kvalitou stojí za vidění).
Takže ta krabice, bla bla…
…v pytlíku… bla bla blaaa…
Obtisky. Zastavení první. Papír vypadá hodně hrubý oproti dnešnímu standardu, evokuje trochu období raných devadesátých, kdy písmo bylo rozpité. A ono tak skutečně působí i tady na tomto papíře. Ale nebojte, na kvalitě obtisků se to neprojeví, jak uvidíte dále. Na výběr jsou dvě čísla vozu, a až se doprodá série stavebnic, tak budou čísla nová, takže kdo chce osmivozovou soupravu na Pacifik, bude muset během příštích měsíců a let pečlivě sledovat web a kupovat 4x po dvou stavebnicích a poctivě je sbírat.
Součástí jsou i černé pruhy na rám. To je u SDV novinka, ulehčí to opět práci s lakováním a maskováním.
Sada leptů. Jemná jako vždy. Tady bych se zastavil taky. Ten, kdo to navrhoval, měl asi špatný den. Například háky nejsou vůbec nijak oddělené zeslabením od zbytku, takže je opravdu velká šance, že je při oddělování ohnete.
Některé díly jsou přichycené z rubu a některé z líce – také dost nesmyslně. Precizností přípravy to tak nějak “není SDV”, na které jsme si velmi rychle a rádi zvykli. Spíše to připomíná lepty od ES Pečky, které mají podobné mouchy.
Součástí jsou samozřejmě skla do oken.
Každé sklo je zvlášť a má již dodaný stříbrně potištěný rámeček. To je věc, která strašně pomůže výslednému vzhledu, když to každý modelář nemusí dělat sám.
Dneska už jsou naštěstí různé stříbrné patinovací fixy, takže odpadá rozpíjení barvy natírané štětcem, ale stejně je to hodně příjemné.
V oknech jsou madla, ta už natřená nejsou a ani bych se popravdě do jejich natírání moc nehrnul 🙂
Bočnice v barvě plastu. První, co jsem hledal, byly nálitky – samozřejmě z čistě výzkumných důvodů.
Dole jich pár je, ale jsou naprosto výjimečné a hlavně tenké, takže jdou hodně dobře odstranit.
Jinak je to paráda, pěkně čisté výlisky, opět posun o kousek výš.
Barva plastu je chycená dobře, při nějakých problémech při barvení se případný nedostatek slušně ztratí. Určitě bych doporučil to jako vždy stříkat, ale přežít by se to dalo. A nebo to stříknout jen černou ve spreji a říkat tomu patina (ne, pardon, ale musel jsem) 😀
Chtěl jsem si tu postěžovat, že se mi tentokrát díly dost špatně oddělují. Tady u bočnic je to samozřejmě pochopitelné, kde je potřeba díly oddělit, ale spojky jsou tentokrát skoro všude bez jakéhokoliv naznačení místa, kde přechází díl ve spojku, což hlavně u rámu dost komplikuje práci. Když vzpomenu na Eas, tak tam bylo vše naprosto perfektní, tady je to zase o stupeň horší. Člověk to rád uřízne v místě, kde očekává, že je konec dílu, ale není nic horšího než následně zjistit, že jste si uřízli třeba díl zámku zapadající někam jinam. Také v tuto chvíli nevíte, jestli s tím výstupkem nemá výrobce později nějaké plány při stavbě.
Tady Zejmi dobře zmiňoval, že nad každým oknem je zevnitř nálitek po vyhazováku. Ten je dobré odstranit už teď. Já jsem to neudělal, respektive mi nějak nedošlo, že to bude vadit zasklení, a musel jsem je odřezávat na už nalakovaném voze.
Díly představků – vypadá to na složení složitě, ale není.
Dveře nad sebou mají rovnou i díly, které budou tvořit okápky.
Čelní díly v sobě už mají držáky nárazníků.
Tady je opět jasné, kde se mají díly oddělovat, ale naznačené tam nic není. Už jen proto, že se o to dá krásně zapřít nožík při vyřezávání, to pomáhá.
Hlavní díl rámu.
Z horní strany hladký, bude se na něj lepit závaží.
V rámu jsou napevno připravené díly pro otočně-neotočné podvozky. SDV zvolilo řešení pevného podvozku, což lze pochopit. U Tilliga to nikdy spolehlivě nefunguje, a neotočné jsou i vozy Kbkks, které jsou delší. Na jízdní vlastnosti by to tedy nemělo mít vliv.
Líbí se mi, že jde tentokrát víc často oddělovat díly zatlačením proti podložce – spojky jsou v takové úrovni, že nehrozí jejich ulomení při zatlačení. Takže odlamovák do ruky, a krájet.
Střecha je perfektně provedená včetně všech nýtů.
Stavebnici bych tím pádem doporučil všem počítačům nýtů, tady jich je opravdu dostatek a počítání tak vystačí na hodně dlouhé zimní večery. Všimněte si spojky – za tuhle spojku bych vraždil snad nejvíc.
Jednak je hodně tlustá a není jasné, jestli mám nálitek zarovnat do úrovně střechy…
Ale hlavně jste bez šance, když byste chtěli zachovat spoj plechů až dolu. Mně se kus plastu vylomil, když do toho půjdu nožíkem, tak mi tam bude zase přebývat a nikdy to netrefím tak, aby tam byla neznatelná plocha.
To se mi stalo na více místech.
Díly interiéru jsou zvlášť takto poskládané na dalších dvou rámečcích. Ještě se k nim rád vrátím… 😉
Díly oddělujte nožem – a když nožem, tak pouze naším reklamním, tím to jde nejlíp. Nůž se občas rozdává jako prezent na výstavách, takže každý má šanci ho mít 🙂 Ještě mám od SDV propisku, ale ta je naprosto nevhodná pro leváky, protože se v levé ruce při psaní sama zavírá, tou nejen že toho moc nepostavím, ale ani nenapíšu 🙂
Opravdu hodně by se mi tu hodilo nějaké “zarážecí” místo pro nožík jako u Easu.
Tady se to zase odděluje špatně, že je spojka opravdu masivní – silnější než samotný díl. Možná už jsem moc zhýčkaný, ale u SDV jsem si zvyknul na přátelštější provedení. Zatím si hodně stěžuju, ale neodcházejte před koncem, vážení diváci, rozuzlení bude nečekané 🙂
Představky se neoddělují moc dobře, ty proti podložce moc zatlačit nejdou. Nedá se tu ale odhadnout, jestli ty spojky nebudou sloužit třeba jako zámky střechy…
Takže šly pryč všechny.
“Hromada” vyřezaných zelených dílů – celkem 8 dílů. Je toho podezřele málo.
Ještě jsem nezmínil návod. V návodu je doporučovaný postup stavby, ale já bych spíš doporučoval řídit se vlastním úsudkem. Jinak přijdete na to, že jste v kroku x něco přilepili, přičemž v kroku x+1 se počítalo s tím, že tam ještě budete něco dosazovat, nebo jste si to měli před krokem x+1 nalakovat.
Dobře jsou popsaná umístění obtisků.
O historii vozu je zde napsáno dost na to, abyste se nemuseli nikde jinde samovzdělávat, pokud jste neměli už na začátku článku opravdovou chuť do bádání. Celá textová část se věnuje jen historii vozu, pro stavbu slouží pouze obrázky.
Třeba u návodu sestavení podvozku jsem si trochu zanadával, řekl bych, že tam není úplně jasné, kam přesně mají díly přijít. Šipky tam sice jsou, ale míří někam na hrany nebo na výztuhy.
Návod v jednom z kroků doporučuje slepit sestavenou skříň (zelené díly) s rámem a dovnitř se pak dostávat střechou. To já bych naopak doporučil spíš obráceně – přilepit střechu a lézt tam pořád spodkem. Ostatně, na spodku jsou na to docela vhodné zámky pro rozebírání.
Je zde i detailní návod sestavení interiéru. Čtvrt hodiny jsem na to čuměl jak vůl do lékárny a pak jsem si řekl, že to nějak zkusím dát dohromady metodou pokus omyl. Jakmile jsem přilepil díly napevno, náhle jsem v návodu teprve viděl přesně ty detaily, které mi nebyly jasné, dokud jsem díly neměl v ruce.
Tady už je to pak bez problému.
Díly podvozků a spodní výbavy. Je to 2x ten samý díl a některé díly zbydou navíc.
Ta tyč uprostřed je výztuha pod rám, a u té teda zrovna vůůůůbec není poznat, kde se má na konci správně odříznout.
Co hodně chválím jsou schůdky. Je na nich sice malý otřep na konci, ale jsou krásně jemné a vypadají na voze docela “leptaně”.
Nahoře uprostřed je dlouhá stupačka pod dveře do služebního oddílu – první náznak připravované služební verze.
Stupačka má nálitek snad největší.
Nová verze kinematiky, spřáhla, nárazníky.
Kola s osami.
I na kvalitě kol je znát zlepšování, kolem nákolků žádné otřepy.
Díl závaží. V něm jsou dva otvory. Zdánlivě k ničemu. Pokud neosvětlujete, tak jsou opravdu k ničemu. Kdo osvětluje, protáhne jimi dráty ke kolům.
Vyřezané díly. Tady jsem u výztuhy špatně identifikoval prostřední příčku a odřízl jí. Naštěstí je v tomto případě díl 2x a potřeba bude jen 1x, takže jsem měl náhradní. Bateriové skříně jsou taky 2, takže 1 se dá využít na cokoliv jiného.
Boky podvozků. Pozor – na nich jsou drobné nálitky, které je potřeba před vsazením pečlivě odstranit, jinak nepůjdou dobře zasunout. Druhé pozor – podvozky jdou vsadit dost ztuha, doporučuju hned zbrousit plochu, která se bude vkládat do rámu.
V rámečccíh toho zbylo relativně dost.
Tady je ten otřep na podvozku vidět lépe.
Podvozky se podobně jako u stavebnic M152 vtlačí do připravených otvorů a zajistí lepidlem.
Pokud máte představu, že je tam pohodlně nasunete a zajistíte kapkou lepidla, jako to je u stavebnic 810 (princip je zde stejný) tak se hodně mýlíte. Na tohle NAPROSTO NUTNĚ potřebujete lepidlo na plastikové modely. Potřít oba díly, nechat 3 minuty naleptat a pak teprve vsadit do sebe. Jinak do sebe díly nikdy nedostanete. Jde to i tak zatraceně těžko, já jsem tomu musel pomoct kleštěmi. Potěším, že od příštích sérií to prý bude upraveno, ale tohle se opravdu nepovedlo. Tam stačí pár tisícin milimetru a neštěstí je na světě.
Nyní je potřeba zkusit osadit dvojkolí a projet se vozem, jestli nešmajdá. Mně šmajdal, protože jsem neměl 1 rozsochu úplně zatlačenou dovnitř. Teď se to dá ještě opravit.
V rámu podvozku je škvíra, zatím netuším proč.
Jedna špatná fotka dokládá stav výztuhy (možná je to nějaké vedení, ale to je celkem jedno). Výztuha se mi tam nevešla, a to proto, že jsem na krajích nechal asi 2 desetiny milimetru spojky.
Je to tak natěsno, že se to prostě kroutí. Takže díl ven, zabrousit, zkrátit a znovu. V rámu je pro prostřední spojku připravený otvor. Jestli si myslíte, že do něj spojku vsunete a zajistíte kapkou lepidla, tak se hodně mýlíte. Na tohle NAPROSTO NUTNĚ… moment – to už jsem říkal… No tady se to opakuje znovu. Do těch děr to prostě nejde dostat a kdyby ty díly nebyly z tak houževnatého plastu, tak je dávno po nich.
Po zakrácení to vypadá líp, ale nadával jsem u toho jak špaček. Čemu by zrovna tady vadila díra o trošku větší?
Příprava pro kinematiku. Už to vidím – ten otvor bude pro kinematiku, protože by se jinak do prostoru nevešla.
Schůdky. To je taky kapitola sama pro sebe. Lepí se na bok, nebo zespodu? Já je dal zespodu.
Jsou opravdu pěkně udělané, tady ještě před očištěním nálitků.
Otvor pro kinematiku, jsem zvědavý, jestli to bude taky tak natěsno jak zbytek podvozku.
Bateriová bedna – jestli jste čekali, že na ní bude připravený otvor, kam jí vsadíte, tak jste se zmýlili. Umístění si každý odhadne sám. Toto je první moment, kdy už musíte mít jasno o požadované době provozu – bedny měly až pozdější úpravy vozů.
To samé u dynama (nebo co to je).
Pak to bude celé vypadat asi takto. Bedna vyšla až úplně na kraj.
Zase troška laborování – kde končí nožičky bedny a kde začíná spojka k rámečku? To už je naštěstí poslední díl pojezdu. Můžu zodpovědně říct, že nic šílenějšího jsem už pěknou dobu nesestavoval. Proč to musí být tak uživatelsky nepřívětivé? Ty díly jsou tak pěkně provedené, ale vůbec to člověka nevede a když už na to přijde, tak to tam nepasuje.
Můžu se pustit do skříně. Představky na sobě mají zevnitř zámky.
Zevnitř jsou také naznačené otvory pro provrtání, pokud stavíte starší verzi s žebříky na střechu. Teď je vhodná chvíle je případně provrtat. Druhý moment, kdy musíte mít jasno ve výsledné verzi vozu.
Jinak už se můžu pustit do lepení dveří. Na první pocit to vypadá, že se to bude složitě lícovat, ale zámky tu vedou naprosto přesně a snadno.
Za chvíli to drží.
Zámek je dokonce i na dveřích, to zajistí perfektní výškové sesazení obou dílů – nemůžete se splést.
Pak už se může představek přilepit k bočnici, která končí zahnutím.
Skříň je slepená za chvíli, teď bude chtít nechat pořádně proschnout. Oproti podvozku je to balzám na nervy, vše krásně pasuje a sedí. Jako kdyby to dělali 2 různí lidé.
Spoje jsou v místech, kde jsou téměř neznatelné.
Nyní můžete poprvé zkusit sesadit obě části dohromady. Ale pozor, Vovo radí – nelepit! 🙂
V horní části fotky je vidět zámek na rámu. Ten se zacvakává zevnitř (!) pod rám, takže skříň se musí přes tyto 4 body převléknout. Jde to dobře poznat na příčnících rámu, jejichž konce jsou součástí bočnice – ty musí výškově sedět s příčníky na rámu.
Zároveň nesmí vzniknout žádná škvíra pode dveřmi.
Také už můžu vyzkoušet usazení střechy. Naštěstí vidím, že tam žádné chytáky nebyly a všechny díly, které jsem odřezal, tam nebyly potřeba. Střecha pasuje naprosto luxusně ve všech částech na bočnici, a to i v místě představků i jejich okápků.
Zatím však určitě nechat pořád zvlášť kvůli barvení.
Interiér. Po vyřezání je z toho kopa dílů.
Možná si pořád říkáte, že se to přilepí do nějaké podlahy a je to za chvíli hotové. No to jste se bohužel opět zmýlili.
Jednak na to člověk chvíli tupě čučí a říká si, že bude fuška odhadnout co kam patří, a jednak je toho nějak hodně.
Dobře, tady je ten trik. Díly se lepí natupo (!!!!!!!!!!!!!!) na tu kovovou “podlahu” – tedy ehm, závaží.
Budu muset vylučovací metodou zredukovat počet dílů, a uvidím co mi zbyde v ruce. Nejprve začnu dveřmi kupé. Ty se lepí “přes sebe” – na okraji je vždy jeden díl zeslabený (vlevo) a přes něj se položí opačně zeslabený díl. Je potřeba hlídat, aby to bylo rovné i výškově stejné. To by ještě šlo, ale nevěřím, že je problém to vyrobit v kuse. Nesmyslné sestavování dílů.
Pak podle návodu tipuju, že přijdou přilepit příčky kupé se sedačkami. Jestli čekáte ve dveřích nějakou šablonu, jak daleko nebo kam přesně vlepit jednotlivé příčky, tak jste se zase zmýlili. Lepí se to odhadem – metodou “žádný sraní” se to dá nalepit parádně křivě – že do jednoho kupé cestující nesloží nohy a druhé je tančírna. Nebo vám vyjde každý díl v jiném úhlu, příčky totiž nejsou na hraně ani rovné ale spíš vypouklé, takže plocha pro přichycení lepidla je dost malá. Nebo se vám to rozleze, zatímco to necháte schnout a jdete si udělat kafe. Díly mají na jedné straně opěrky, na druhé ne. Zkoumáním manuálu docházím k tomu, že opěrky patří na stranu dveří.
Některé díly mají nahoře výstupky, některé ne. Jejich smysl nechápu. Nedaří se mi je každopádně přilepit do roviny, což mě trochu frustruje.
Dá se to celkem vychytat, ale je potřeba hlídat i výškové usazení všech dílů.
Všechny díly příček jsou dodávané jako plné, tedy až po strop. Jenže my máme vůz Be, ten má polovinu s kupé a polovinu velkoprostor. Takže je potřeba některé příčky skalpovat nad sedakčami. Jen upozorním, že vpravo je sedačka, a to její spodní hrana – nutně doporučuju zabrousit do roviny.
Podle počtu oken už se mi pak daří to rozpočítat, některé díly opravdu zbydou. Je to asi univerzální řešení pro další verze vozu.
Teď máte v ruce díl všech kupé, a pak jednotlivé sedačky. Teď by bylo nejlepší to nastříkat, ale to by se dělalo dost špatně. Takže varianta B – přilepit. Aby se povedlo usadit sedačky dobře na šířku a zároveň aby zůstala přiměřená ulička, je potřeba to dělat v sestaveném voze. Přilepil jsem tedy závaží vteřinovým lepidlem k rámu. Pokud chcete vůz osvětlovat, teď je vhodná chvíle si na to vyvrtat otvory do rámu vrtákem 1,5 mm (!). Já zatím ještě nevím, že ho budu chtít osvětlovat, a tak nevrtám.
A teď přilepit na závaží (!!!!!!!!) vteřinovým lepidlem všechny díly. Lepení přímo ve voze je potřeba:
a) aby se přilepily díly správně přiražené k bočnici,
b) aby se trefily správně meziokenní sloupky.
Každá sedačka ve velkoprostoru se lepí zvlášť.
Kdo máte slabší nervy, možná už ležíte v křečích pod stolem. Já jsem k tomu neměl daleko. Proto říkám, že je fakt nutné si začistit spodní hrany sedaček, aby to bylo aspoň trochu za co lepit.
Tohle jsem přesně čekal, než lepidlo zaschne, tak toho půlka popadá, nebo to naopak chytne dřív, než to stihnu srovnat. Když bys e to lepilo alespoň na plast, byl by čas si pohrát s ustavením. Vlevo je to asi verze pro invalidy – tam nedá nohy ani dítě, natož 2 proti sobě.
Takhle vyosené to je, když to vyndám. Trik je v tom, že v tuhle chvíli ještě nevíte, jak moc budou zabírat prostor okna, takže to lepíte stejně naslepo, a až vlepíte okna, tak se vám třeba bočnice vyboulí, protože jste přilepili sedačky moc natěsno k bočnici. Můžete vsadit předem zkušebně okna, ale protože musíte závaží zalít vteřiňákem, tak bych to kvůli výparům nedoporučoval.
Lepit svrchu po jednom díly natupo na kovovou podlahu – no kdo tohle vymyslel? Tohle jsem tu možná nikdy neřekl, tak se předem omlouvám, ale tohle je fakt ta největší píčovina, co jsem viděl. Kolik navíc by stálo vyrobit ten interiér tak, abych neměl chuť to vyhodit z okna? 10 korun? Aspoň nějakou plastovou šablonku na podlahu, aby se do toho díly vlepily a pracovalo se s tím jako s celkem, a byly jasně vymezené vzdálenosti? A tohle mají lepit děti v kroužku? Nebo občasný modelář v 11 večer? To kurva ani omylem… (a to už radši jen cituju).
Vpravo, kde jsou malá okna je WC, tak pozor na prohození 🙂
Tady je fakt jasné, že to jsou jen univerzální díly, ze kterých si má každý vybrat pro svou verzi vozu jen ty své.
Příště, až bude jiná verze vozu, dostanete zase tyhle stejné díly a poperte se s tím znova. Přijde mi to strašná škoda, celá stavebnice je vymyšlená, a tohle je úplně “mimo” zbytek pojetí stavebnice.
Jako dobře, nakonec to bude tvořit imitaci interiéru, ale bylo tohle fakt potřeba? Nedá se to ani nastříkat, protože solo sedačky se budou stříkat fakt špatně, a tady už je to slepné s rámem. Jedině snad nelepit závaží a mít to jako jeden celek na závaží. Normálně by mi samozřejmě nevadilo trošku si zamodelařit, jsou stavebnice kde dostanete sedačky ještě s nálitky a poraďte si, ale to prostéě doteď nebyla filozofie SDV – souhlasím, že jinému výrobci bych to asi prominul.
Naštěstí to vevnitř opravdu vidět moc nebude, snad jedině že by sedačka byla uprostřed okna 🙂
Na několika místech bočnice je vidět zesvětlení způsobené odřezáváním nálitků nebo jinak tekoucím plastem (hlavně vpravo pod okny), takže přestřik určitě neuškodí.
Na bočnici jsou naznačené i úchyty pro směrové cedule.
Tím jsou už naštěstí všechny plastové díly vyčerpané, a může se jít na osazení drobností a lakování.
Doporučuju teď ještě jednou vyzkoušet sesazení dílů – ani ne tak proto, že by tam mělo být něco špatně, ale člověk to může celé pořád pěkně vzít do ruky a otestovat zacvakávání podvozku.
Já jsem vynechal osazení plastových kol, protože až teď jsem se rozhodl pro využití osvětlení od Zejmiho.
Takže dvojkolí 8.3 mm přímo do rozsoch, jezdí to zatím pěkně volně.
Všechny díly připravené na lak.
Tohle mi zbylo z těch proklatých sedaček.
Vystříhnuté přechodové můstky. Nejprve ohnout čtyři packy o 180 stupňů.
A pak přes ně přechodový můstek samotný.
Celé to bude vypadat takhle.
Na aršíku zbydou žebříky, a zatím tam doporučuju nechat i madla. Ani madla pod nárazníky nemají žádné zeslabení v místě oddělení, jak už jsem zmiňoval na začátku. Prostě ta stavebnice je celá prošpikovaná takovými blbými nápady, které to mají vyloženě znepříjemnit, a přitom to nemá žádný důvod. Stavěl jsem samozřejmě i vozy Eas, a tam nemůžu říct jediné špatné slovo, to byla stavebnice perfektně vymyšlená, dotažená, uživatelský strašně přívětivá. Tady se to najednou nějak zlomilo – vyjádřil bych to příkladem, který se občas stává u hudebníků – někdy se úspěšná kapela tak zahledí do své dokonalosti, že se to přestává dát poslouchat i pro jejich fanoušky.
Dobře, ale povedlo se, zpět ke stavbě. Madla jsou nalepená. Mohl bych osadit ještě nárazníky, ale protože teď přijde na řadu vagónová zelená, tak je nechám až na později.
Nejprve jsem vzal celý spode matnou černou.
Vnitřek jsem natřel štětcem. Ty krémové odstíny všeobecně (aspoň od Agamy) moc nekryjí, takže to chce víckrát.
Druhá vrstva – lepší. Bude to taková “jakostruktura” dřeva.
Celou skříň samozřejmě nastříkat nějakým ekvivalentem vagónové zelené. Odstíny se určitě v průběhu provozu lehce měnily, takže bych se toho nedržel tak striktně.
Špejli jsem přilepil k bočnici obyčejnou malířskou páskou.
Ono tu z těch fotek není moc poznat odstín, ale zelená tam je 🙂
Střechu jsem vzal šedou a pak hned trochu Rzí.
A může se jít obtiskovat. Štítky pod dveře. Když by se nalepily schody zboku, nešly by osadit obtisky – taková pomůcka 🙂
Štítek ČSD vlevo. V archu je na výměnu i starší štítek.
Obtisky pěkně popsal už Zejmi – lišilo se postupně umístění dvojek, pozdější verze mezi okny. Já dělám právě tu pozdější verzi, už bez žebříků, s bateriemi a novějším provedením obtisků.
Ve stavebnici jsou, jak už jsem říkal, dvě čísla vozů. Číslo pod oknem je jasné, ale to stejné číslo je i v sadě obtisků na rám. Proto jsou v archu “náhradní” černé proužky, kterými se přetiskne původní číslo, a na něj se pak nanese číslo nové. Výsledný obtisk je tedy třívrstvý.
Celý spodní černý obtiskový pruh i všechny žluté obtisky na rám jsou v jednom kuse. Je to dost dlouhý díl, doporučuju to spíš stříhnout alespoň napůl a nanášet odděleně.
Spodní hranu je pak potřeba trochu přemluvit obtiskovými vodičkami, aby se zatáhly za rám.
Tabulka laků u dveří.
K diskuzi jsou pak cedule “nekuřáci” – u těch nevím, do jakého období byly přítomné.
Nárazníky, speciálně u SDV vyrobené kvůli Rybákům, s kulatými talíři. Obsahují jak oba talíře vypouklé, tak 1 plochý. Dřív se vždy dával 1 plochý a 1 vypouklý, aby se vždy potkal v provozu plochý nárazník s vypouklým.
Poslední verze vozů už měly nárazníky polokulaté, takže jsem tyto kulaté jen nožíkem seříznul.
Kvalita nárazníků je na tradičně velmi dobré úrovni. Jen blázen by dnes používal něco jiného – například pájet trubičky na leptané talíře. Za tu půlhodinu práce snad nikomu těch 15 ušetřených Kč nemůže stát, ne?!
Nárazníky přilepené na místě. Teď budu muset stejně dotřít černou rám na čele představku, tak to vezmu najednou.
Střechu jsem přepatinoval patinátory natíranými štětcem – hnědý a černý (imitující špínu ze sazí, pokud modelujete ještě parní provoz).
Osvětlení od Zejmiho. Protože jsem zrovna přinesl domů první pořádný digitál, chtěl jsem zkusit digitální verzi osvětlení. Zejmi dodává baleno v pytlíku s velmi pěknýn textovým návodem a tabulkou hodnot pro nastavení osvětlení.
Osvětlení stačí připojit ke kolům a jezdit – dekodér je integrovaný v desce. Umí 2 funkce, vždy pro polovinu osvětlení. Zejmi se přitom snaží prohazovat umístění aktivních LEDek, aby vozy nesvítily všechny stejně, což je milé.
Součástí osvětlení jsou už i kablíky, na kterých je fosforbronzový plíšek pro sběr proudu nejlépe z osičky dvojkolí.
Ty se jen prostrčí předem připravenými otvory v rámu a napruží o osy kol.
Zde jsou vidět LEDky a v plošném spoji připravená místa pro jejich jiné umístění.
Kondenzátor, který pomůže překlenout chvilky bez napětí (asi 2-3 sekundy).
Takto je to komplet. Osvětlení stojí v digitálu cca 400 Kč a na to, že je to takto kompletně na míru připravené včetně “dekodéru” je to podle mě úplně super.
Podle doporučení z návodu si tedy dodatečně připravím vrták 1,5 mm.
A vrtnu díru zhruba doprostřed.
Tady jsem musel trochu zešikma pod interiér, ale zde bude stejně záchod, takže v každém záchodě by měla být díra do kolejí.
Prostrčený plíšek přijde napružit o osu.
Kondenzátor bude schovaný v prostoru WC.
Druhý konec. Víte, k čemu jsou ty výstupky na příčkách interiéru? Já už to vím, přesně do nich zapadne osvětlení. Mně to vůbec nesedělo, takže jsem jich většinu musel uřezat. Asi mám každou sedačku jinak nalepenou (oooo jak je to možné?).
Osvětlení jsem zalepil na dvou místech vteřinovým lepidlem do sedaček.
A hotovo. Tahle ultimátní příprava, kdy to do sebe záměně předem pasuje, je prostě super. Zejmi dodává samozřejmě i analogové osvětlení, a u sebe nebo zde také třetí verzi – tzv. “kapacitní” pro analog, která obsahuje zásobu energie asi na 3 minuty svícení po odpojení proudu (například při vypnutí kolejového úseku).
Mezi tím jsem ještě rezavým patinátorem přejel rozsochy a schody.
A tím je spodek komplet hotový, funkční, pojízdný a svítí. Kolům se zvýšil odpor jen nepatrně. Je potřeba pohlídat, že je každé dvojkolí otočené izolovanou oskou obráceně, protože osvětlení sbírá z každého dvojkolí 1 pól. Zároveň je třeba se vyhnout oboustranně izolovaným dvojkolím.
Funkce 1.
Funkce 1 i 2 (svítí více LED).
Samotná funkce 2, tady už se spí.
Blížíme se k finále. Může se zasklívat. Na jednu stranu jdou okna zacvaknout bez lepení. Tuto variantu ale nedoporučuju, jakmile začnete skříní kroutit (při nasazování na rám), začnou okna vypadávat. Na druhou stranu se okna lepit musela – zvláštní, že do dvou stejných bočnic to pasuje trochu jinak. Jsou zde vidět dodatečně začištované vyhazováky nad okny, ale ostrým nožem se to povedlo i v této fázi bez poškození.
Někde to chce asistenci – u mě barvu na sklo, která je osvědčená, že nezanechává skoro žádné stopy.
Okno na WC jsem zatřel halabala krémovou. Jsou 80. léta, to se to trochu s tou údržbou fláká.
Černě natřený čelní rám a přechodový můstek.
Teď už je možné přílepit střechu. Tu je nutné opravdu lepit, jinak má tendenci se prohýbat, nebo nesedět všude na bočnici. Prostě pro zpevnění je to vhodné. Zde je akorát problém, že lepí se to nejlépe vteřinovým lepidlem, ale hrozí zde dost akutně zbělání oken od výparů, takže opatrně. Já střechu chytnul jen na čelech a 1x na každou bočnici vždy uprostřed. Teprve po sestavení vozu je vhodné nalepit madla. Jinak to vyřešit nejde, jsou uchycené na skříni i na schodech. Já je lepím nebarvená a natírám až na místě, někdo preferuje je stříknout ještě v aršíku.
Madla můžu natřít na černou.
Jestli jste si mysleli, že máte hotovo, tak jste se mýlili, tentokrát už snad naposledy. Kinematika při pečlivém sestavení funguje opravdu pěkně, ale je potřeba jí zasunout do otvoru v rámu podvozku. To by šlo dost natěsno, ale šlo. Ale pozor, musí být kompletně zatlačený trn kinematiky, jinak se kinematika nevrací do střední polohy (kdy je trn nejvíc vzadu). Musel jsme si tedy ještě na poslední chvíli vyfrézovat v rámu prostor, aby kinematika chodila volně. Už jsem se viděl v cíli, a ona se mi nehýbala kinematika – no bylo to zase o infarkt 🙂
K dobru kinematice je, že má připravené přesně usazení i co se týče hloubky ve voze, takže se opravdu nespletete.
A asi hotovo. Střecha byla taková fádní, to má každý. Tak jsem jí udělal ještě ke konci provozu trochu víc záplatovanou.
Na pár místech je hodně prorezlá (patinátor nanesený mokrým štětcem), někde už opravená (natřeno šedivou).
Známky ruční práce jsou ukázkou autentičnosti 🙂
Bočnici jsem nechal docela čistou, je jen lehce poprášená rzí z pistole. Ještě jako poslední pohlazení natřít držáky koncovek na čele a kliky dveří. Kliky chválím, jsou hodně vystouplé a tak je stačí ťuknout štětcem, nehrozí zalít půl metru okolí z kapky barvy.
Dokázal bych si představit příště trochu jiný postup prací, ale jinak jsem s výsledkem spokojený.
S čím se ale nesmířím jsou ty zmíněné nedostatky. Je to škoda, ta stavebnice je hodně, hodně, hodně fajn, vůz vypadá naprosto parádně, ale určitě ho nelze doporučit žádnému začátečníkovi – ten by se trápil nad věcmi, za které nemůže.
Začátečníkům doporučím, ať zůstanou nadále u dřeváků LPH, kde za mnohem menší cenu dotanou podobný vůz, který se dá bez problému složit i ve vlaku cestou do Ostravy za pomoci nožíku a lepidla. Když se vozy podobně postaví, v soupravě jim to bude později po získání zkušeností slušet i spolu dohromady.
Skvělé je, že budou přibývat i další verze, a tak stojí za to si tyto vozy vyzkoušet a nebránit se jim, to by byla totiž určitě škoda. Příště už bych byl zase výrazně chytřejší, jak to ostatně bývá u prvních kousků od čehokoliv. Ale první dojmy se právě nejlíp zaznamenají na té první stavebnici, pak už do toho vstupuje ta “profesionalita” a snaha přecházet některé drobnosti jako nedůležité.
Občas je to opravdu jen chyba přístupu k pojetí stavebnice, protože v zásadě na tom nic těžkého není, dílů je málo jak jen jich málo může být, leptů je taky jen pár… A přesto je v tom tolik záludností.
Kdo se s tím ale popere, výsledkem prostě JE RYBÁK za slušnou cenu. Bohužel časy stavebnic za 250 Kč jsou opravdu dávno pryč, a když takovou seženete, tak je zaručeně bez kinematik, spřáhel, jakýchkoliv dvojkolí, bez obtisků a dalších drobnsotí, takže ve výsledku jste zase na 500 Kč.
Soupravy těchto vozů můžou pomalu vyrážet na všemožná kolejiště, myslím, že po doladění drobností by stavebnice dalších osobních vozů určitě podobně vypadat mohly a snad jich bude časem jen víc! Snad se SDV poučí z těch šlápnutí vedle a zase se vrátí na svou zaběhnutou kolej.
Není totiž snad ikoničtější osobní vůz na lokálky od 40tých do 70tých let, než právě Rybák.
Ke stažení:
Dočasně si zde můžete stáhnout video (20 MB) osvětlění vozu (omluvte kvalitu). Poslední tři vteřiny jsou po vypnutí napájení – postupné zhasínání cca po dvou vteřinách.
Rozšířený manuál pro DCC osvětlení vozu stahujte zde (PDF).
Stavebnici můžete objednat na e-shopu MojeTT.cz >>>
Osvětlení můžete objednat na e-shopu MojeTT.cz >>>
Dementně řešené vtoky jsou poslední dobou snad epidemie bez ohledu na druh modelu. Postihlo to mimo jiné Spitfire 1/72 od Eduardu a Marmon Harrington 1/72 od Attacku. Prý je to tím, že formy navrhují ajťáci, kteří mimo virtuální realitu nic nestavěli. Pokud mi některý z pachatelů bude naživo tvrdit, že si s tim mam jako modelář poradit, skončí jako ženská, protože jeho koule budu mít na botě.
Máte to moc pěkné. Ten můj již skončil po rozšlapání v tříděném odpadu. :-/
Prakticky jsem postupoval stejně,sedadla jsem lepil na závaží,na který jsem si udělal značky lihovkou.Celej vůz zůstal rozebírací až do zasklení.Mimochodem některá okna jsou tak těsná,že při vtlačení utrhnou barvu z hrany skříně.Schodky-kvůli madlům mám lepeny na bočnice.Ale lepit doplňky na hotovej lak je sebevražda,bere to s sebou i lak,když to ulítne.Ale pokud nechce modelka mít na leptech tunu barvy a laku-není jiné cesty.Trochu mi vadí nemožnost si vybrat období,stačilo by udělat univerzální obtisk,ne každej modeluje konec provozu.Jo a nekuřáci-pokud je to ten bílej obdélníček-to se jistě dá natisknout i téměř čitelně,bílej obdélník vypadá hůř,než když tam nic není.Ovšem výrobce přislíbil v další vácre zlepšení,tak se necháme překvapit.Ty rozsochy jsem aplikoval po úpravě skalpelem,jinak hrozilo,že sílu,potřebnou k zamáčknutí na místo určení,by pravděpodobně neustály ve zdraví! 😉
Na Rybáka jsem se velmi těšil, ale když to vidím, tak si ještě počkám na na opravenou verzi.
Vovo, díky za obrázkový návod, když to vidím, asi by dopadl jako u F.K.. Rozšlapán a recyklován..
J.
Na Rybáka jsem se těšil,ale filosofie stavebnice jde někam mimo modelařinu,stejně jako letitá stavebnice M152 – Blm.Osvědčilo se mi sestavit komplet skříň včetně střechy,stříknout vnitřek,/bílý strop a žlutavé stěny.Sedačky jsem pohodlně nalepil na
napuštěný papír 0,2 mm a v pohodě nastříkal mimo vůz.Pak lze s minimem maskování nastříkat skříň i střechu.Zámky na rámu považuji za nedostatečné a nefunkční,proto jsem do představků skříně vlepil příčníky,ke kterým bude dvěma šroubky M1,6mm přichycen pojezd.Napětí pro osvětlení sbírám z ložisek.Na šroubky je kvůli kinematice málo místa,ale fousově se vejdou.
Ještě poznámka pro Vova,Zrzavá patina na schůdky je blbost,nové jsou černé,v provozu ošlapáním šednou,nejvíce uprostřed,při kraji zůstávají dlouho černé.
Po této i minulých zkušenostech již nikdy víc!!!
Když to čtu tak se mi zdá, že se vagon nedá postavit… což je blbost, stačí u toho přemýšlet a být pečlivý, za dvě hodiny byl vagon hotový i s nastříkáním a obtisknutím. Nechápu kde jste pánové udělali chybu, ale bude to někde mezi židlí a stolem. Jediný problém co jsem měl při postavení tří stavebnic byl natahovací obtisk, protože jsem ho tam nechal kratší dobu než potřeboval.
Nevím, co všichni máte, napsal jsem snad že se to nedá postavit? 🙂 Napsal jsem, že to není pro začátečníky. A že pár věcí je tam fakt hodně na hraně – přesně, chce to být hodně pečlivý a předvídat následující kroky a včas si vše dobře připravit. Je to taková hra na honěnou s výrobcem “jak oni to jen sakra mysleli, zkusím to tu odříznout a tím na ně vyzrát”. Jen jestli to někdo prezentuje jako “skvělá stavebnice a fakt snadná” tak s tím nesouhlasím 🙂 Když bych stavěl druhý, už bych přesně věděl co mám kdy kde odříznout, ale to už by nebylo objektivní. Ale jestli někdo čekal jen obrázkový návod a na konci “opět skvělé” tak to se omlouvám, ale od toho tenhle web není 🙂 Kdo si ho bude chtít postavit, určitě do toho, nic lepšího k sehnání není a sama stavebnice je dobrá, ale vyvarujte se těch chyb, co jsem udělal já.
Vovo, máš recht. Celou dobu mám za to, že články na tomto webu nejsou placenou reklamou. Vovo vyjádřil svůj názor na věc a to jako vždy objektivně. A asi nejde čekat pokaždé ovace i s ohňostrojem, zvlášť, když se s některými postupy prostě neztotožňuje. Přitom přeci není tato recenze absolutně kritická, stavebnice, resp. výsledek vypadá moc pěkně, má spoustu vymazlených komponent, které Vovo chválí atd.
Celou recenzi chápu tak, že stačilo málo a Rybák mohl být stavebnicí roku, kdyby… kdyby výrobce zkusil koukat na své produkty jen trošku víc jako středně zdatný modelář, který bude stavebnici stavět. Možná by stálo za to se zamyslet 🙂
Tuto stránku sleduji dlouho, ale až teď jsem konečně donucen ke komentáři. Konečně něco objektivního, žádná placená objednaná reklama. Přesně tak to je. Já se na stavebnici tak těšil! Mám ji rozestavěnou, do doby než se objeví obtisky na období ihned po vyrobení. Proč ale komentář píši: Především je třeba vzdát hold a postavit pomyslný pomník každému, kdo ve velikosti TT dotáhne výrobu čehokoliv až do konce. Jak by řekl Dr.Plzák, kdyby žil a modelařil – má přitom 90 % šanci, že jeho výrobek bude stát úplně za hovno. To je totiž tak: Na začátku dostanete nápad. Obvoláte pár známých a ti vám zhruba naznačí, co je třeba. Od těch, kteří již něco vyrábí, a jejichž výrobky již dlouho stojí za hovno, se nic nedozvíte, ti vše tají, a dobře dělají, protože jejich zkušenosti opravdu nepotřebujete, to byste se do ničeho nepustili. Takže hledáte někoho, kdo umí v Corelu, aby to nakreslil. Samozřejmě, že nakreslím, stačí mi 50.000. Takže jo, když toto překonáte, tak zadáte podklady, a on to nakreslí. Zde se nasbírá Plzákových prvních 40 %. On kreslí modely, ale s láskou jen lodě, nějakým vagonem pro jakéhosi kokota se bude zabývat s odporem tak nanejvýš pár hodin. Jo, je to špatně, ale to jste neřekl že to chcete zaoblené jak je to na výkrese, tak já vám to za 20.000 opravím. No a máte to. Zbývá vám 50 %, které v další části naplno využijete. Začnete shánět někoho, kdo zhotoví formu. Přitom potkáte neuvěřitelné množství lidí, které uděláte na okamžik neskutečně šťastnými, protože jakmile jim řeknete o měřítku 1:120 a celém vagonku, tak se jim před očima začnou míhat půlmiliony až miliony a máte pocit, že jednáte s někým na kokainu (který tak silný účinek ale nemá). Tím jste skončili a začnete dělat kompromisy. OK, i toto těžké období nějak překonáte (někteří úspěšní podnikatelé na začátku svého podnikání třeba prodali dům) a necháte formu vyrobit. Je vám velkoryse prezentován výsledek. Co mělo být ostré ostré není, protože vyrobit to ostré by prodražilo formu (za půl milionu, haha), a že je něco užší nebo širší? Ale vždyť je to jen jedenapůl milimetru, on nástrojař nevěděl, jestli má jít podél čáry nebo po čáře. OK, řeknete si, je to 18 centimetrů po přepočtu, přesahuje to průjezdný profil, ale tak většina stejně dělá na kolejišti rezervu… Takže rezignovaně spustíte výrobu a distribuci a přestanete číst diskusní fora, kde si o sobě přečtete spoustu nepěkných věcí, zcela právem, ale zcela nevinně… A koupíte si Corel, automat soustruh, vstřikovací list, nějaké CNC centrum atd. atd.. a pokusíte se na všechny ty hovada, co se na vás napásly, zapomenout, a začít dělat něco pořádně, a hlavně sami, což vám snad napraví reputaci…. Jakákoliv podoba tohoto příběhu se skutečností je čistě náhodná…. a netýká se nikoho, s kým já osobně či náš klub spolupracujeme, a jsme vám za tu spolupráci vděční. Mnozí si kladou otázky proč? Tak jsem jen chtěl nastínit možnou odpověď… Děkuji za objektivní recenzi. Je to nejlepší návod na stavbu Rybáka, jaký jsem dosud četl, je v něm nejvíc odpovědí na otázku: Jak? Jeho dostavba již bude hračkou…
A příště se můžeme těšit na Vojtovu úpravu do úzkorozchodna 🙂 Vozy po sestavení vypadají dobře, škoda jenom, že jako úchyl do loga ČD ho na kolejiště bez násilí nenacpu… Ale zpátky k tomuhle, zajímavý způsob patiny, je vidět, že okulahodící zasvinění jde i jinak, než pravidelnými pruhy.
Co by mělo následovat po uvedení této recenze? Vyjádření výrobce. Ale pozor, můžeme se dočkat podobného přístupu jako od českého výrobce lokomotiv, nelíbí se vám, příště se na vás vykašlu.
Nový výrobek stavebnice by měl výrobce otestovat na skupině modelářů, ale jestli je obklopen neobvykle zručnými a zkušenými, může to pak být neobjektivní.Měl by dostat zpětnou vazbu a všechny nedostatky by měl odstranit. Tady si patrně stavebnici postavili, poděkovali za model a zkušenosti se stavbou si nechali pro sebe, ani ten popis nezhotovili.
Ten popis skutečného vozidla je zbytečný, modelář který se rozhodne pro stavebnici rozhodně toto už zná. Místo něj má být jasný návod.
Jak mohou vzniknout při konstrukci tak fatální chyby, jako jsou nezeslabené spojovací můstky, můstky přesně v nýtech střechy, menší otvory oken na jedné bočnici, neoznačené umístění bedny a dynama, nejistota umístění schůdků?
Na to existuje jedině vyjádření výrobce, kdo zač a v které fázi návrhu a výroby pochybil.
Pavel 152
Konečně jsem se k článku taky dostal, takže pár věcných:
Článek kolegy Trainmaniaka není v Železničním Magazínu, alébrž v Železničáři. Do ŽM jsem prozměnu psal já 🙂
Baterie měly všechny vozy už z výroby, tudíž to není otázka volby podle epochy. Měnilo se ale umístění bateriové skříně podle typu vozu, a některé typy měly bedny hned dvě. Absence montážních otvorů je tedy hodně nenápadná prozřetelnost. V rybácích se ničím jiným než elektřinou nikdy nesvítilo. Topilo se párou, až v posledním období provozu pro zvláštní účely vlastními kamny. Jediné, co se na vozech v průběhu let měnilo, jsou žebříky na čela v souvislosti se změnou systému návěstního osvětlení.
VoVo má dynamo přilepené obráceně, na to pozor. Pak to vyjde hrozně namáčknuté k bateriím.
Cedulky kuřáci/nekuřáci byly na vozech po celou dobu provozu. Měnil se jejich vzhled (IV epocha tyto bílé tabulky, starší jako nápis v barvě popisů) a mírně umístění.
Madla u dveří mají začínat na druhém, nikoliv prvním schůdku.
K článku nevím moc co napsat. Je tady vytažený každý chloupek, na kterém jde něco zkritizovat a vyhnaný do totální absurdity. Nejde o to neodhalit chybu (nekteré nedostatky tam fakt jsou), ale jde na ní upozornit a přitom doporučit lepší postup bez zybtečné teatrálnosti. Tady to vypadá, jako kdyby všichni, co už o stavebnici něco napsali a byli spokojení, nedejbože jí doporučili i začátečníkům, byli lháři, nebo poskoci výrobce. Přitom věci, které naopak SDV řeší jako jeden z mála výrobců (a u něčeho jako jediný) jsou zmíněny takřka okrajově. Stejně tak zůstalo zapomenuto i to, že došlo k nějakým drobným vylepšením mezi první a touto druhou “sérií” stravebnic. Uvidíme, k jakým změnám dojde u série třetí… Každopádně je tu všechno zdokumentované tak podrobně, že si nedovedu představit, aby to nějaký modelář podle článku nepostavil.
Jsem překvapen,jak obrovskou diskuzi, tento článek a model vyvolal. A to je dobře. Je vidět, že na tento vagonek čekalo hodně modelářů. I já. Ano, stavebnice má svoje “mouchy”, ale je sestavitelná. A pěkná. Největší problém jsou opravdu rozsochy, tady se opravdu osvědčilo lepidlo na plasty. V mém případě zbytky rámečků rozpuštěné v toluenu. Interier jsem řešil stejně jako kolega “Číra”. Napuštěný papír a na něm nalepené přepážky. Ani to nebolelo. Ale co mě naštvalo nejvíc jsou obtisky. Ne svoji kvalitou, ale obsahem. Je krásné, že jsou na dva vozy,ale proč jen na jedno období. Krásné lepty s žebříky, které jsou mi k těmto obtiskům na ho…. Ujištění, že někdy budou i ty další je pěkné, ale kdy? Za rok, za dva, nebo nakonec nikdy. Ano dají se sehnat jinde, ale proč je shánět jinde. Tu stavebnici by to už tolik neprodražilo. A co se týče nových kinematik, tak jsem naprosto spokojen. Mi fungují bezvadně.
A ještě vzkaz pro “Pavel 152”: Uvědom si, že ten nejmenovaný český výrobce lokomotiv, vyrábí hračky, ty jako zdatný modelář si vyrobíš model sám a perfektní!!! Tak to nehnus ostatním. Co takhle 455 od Tilliga v barvách ČSD, ta ti “sedí”…..asi to nebude tvá epocha.
Pro začátečníky to evidentně není, ale postavitelné to je. V klasické kitařině by se tohle řadilo mezi lepší průměr. Kdo překopal nějaký dřevák od LPH na kratší variantu, nadřel se asi víc. Osobně to asi nepořídím (možná šestiokno zmíněné v některém z textů – pokud tedy bude), protože tahle verze je pro moji segmentovku 1) moc dlouhá; 2) moc moderní.
Ladis-63: Za co kdo vyhodí svoje peníze, je jeho věc, stejně jako jeho názor a prezentace toho názoru. Kdyby všichni drželi hubu a krok ”protože jsou přece modeláři” (a za své automaticky napravovali pochybení výrobce), tak by vývoj zůstal u prvorepublikového Merkuru. Taky znám jednoho nejmenovaného výrobce lokomotiv, co chce nehorázné peníze za paskvily. Prostě to nekoupím, ale nevidím důvod, proč mlčet o tom že nedám peníze za něco, co v TT vypadá jak hračka na klíček ze začátku minulého století…
Četl jsem to asi 10x, nějak nemůžu narazit na tu teatrálnost ani vyhnání do absurdit. Tady se plete pojem “recenze”, “obrázkový návod” a nebo “dojmy ze stavby”. Recenze to není. Nebo možná trošku je, ale nezávislá. Jako se to tu snažíme dělat vždycky, i když někdy se to ne úplně daří a výrobcům občas něco “promíjíme” třeba za snahu. Obrázkový návod to taky není. Nebo taky trošku je, ale jsou zde vytažené ty chytáky. Základní návod je ve stavebnici, ten tu nemusím papouškovat znovu. Nejvíc je to dojem ze stavby – a to ještě můj osobní. To přece neznamená, že tu mluvím za všechny modeláře, nebo jako “říkali to na MojeTT tak to bude pravda”. Jestliže mě některé věci fakt rozčilují, proč je nezmínit, aby se toho ostatní vyvarovali? Můj dojem nebyl dobrý. Stavěl jsem to současně s Easem, ten se mi stavěl krásně, o to víc jsme u Rybáka viděl ten rozdíl. Jestli někomu přijde článek přehnaný, může tu napsat stejný článek svýma očima a svými slovy. To už jsme tu několikrát také měli, vždycky to postavilo výbornou protiváhu a ukázalo stavebnici z více úhlů pohledů – což se v případě právě “dojmů ze stavby” dá číst 100x jinak a pokaždé budou dojmy jiné. Možná jsme tu SDV dlouhodobě přecenili, že od nich chceme čistě lisované díly a oni to s touto technologií nejsou schopní splnit – ano, to je možné. Možná jsme je kvůli tomu postavili do prekérní situace, to je také možné. Pak jim možná patří naše (moje) omluva, že se je snažíme srovnat s LPH, když LPH mělo řádově dražší vybavení. Jestli ale kdokoliv čeká, že se tu budou jen chválit výrobky (nedejbože jeho vlastní), tak na to jsou právě ty magazíny – a tím nemyslím konkrétně tenhle článek, ale celkově. To, že se tu zmíníme o výrobcích SDV a ne třeba o MTB není úmysl. Prostě nikdo z pisatelů nemá chuť psát recenzi třeba o Brejlovci. Kdyby nás kdokoliv sponzoroval, už by tu nutně taková recenze musela být, ale od toho jsou právě ty magazíny. Ani nám nechodí mašiny na recenze, ani darovaných stavebnic nemá nikdo z nás plnou skříň k postavení. Naším údělem tu není suplovat ani reklamní prostor, ani občasník, ani deníček, a ostatně ani návody ke stavbám. Prostě tu z radosti píšeme články a stavíme co chceme. A to by mělo být objektivně. Jestli má někdo doma 2 formy a dělá odlitky po večerech, nemůže z podstaty “získat” stejné hodnocení jako firma s profi vybavením, to by zase nebylo fér z druhé strany. Pak by třeba mezi stavebnicemi SDV jasně vyhrálo, protože kdokoliv jiný to dělá z polyuretanu, a ten je na stupnici vždycky horší. Proto je třeba článek přísnější než jiné, ale protože není základna, podle které to srovnat. Podobně doufám, že na to nahlíží i ostatní lidé, kteří sem přispívají články, jinak by se ten web začal ubírat směrem, kterým bych nerad…
Měl jsem radost, když mně od Vojtěcha přišly dvě stavebnice těchto vozů. Chodil jsem kolem nich jako “pes kolem horké kaše” a čekal na článek a stavbě vozu. Ten tu konečně je, mám jej prostudovaný a pustil jsem se do stavby. Je pravda, není to pro začátečníky, ale stavba se dá zvládnou dobře. Chce to trpělivost, mít při stavbě puštěný PC a sledovat postup dle článku. Pak se dílo podaří .Zatím se mi to vždy vyplatilo .A jestli udělám nějakou drobnou chybu? Svět se proto nezboří. Nestavím modely pro soutěže, ale sobě pro radost. Jasně, chci aby co nejvíce odpovídaly podle skutečnosti. Teď jsem dokonce přesvědčen, že i pečlivý začátečník by se s touto stavebnicí popasoval dobře.
Mé poděkování za obrazový návod bylo myšleno jako poděkování Vojtovi, že si dal práci s recenzí a připravil pomoc nám méně šikovný při stavbě, abychom model bez problémů dokončili.
Ještě jednou dík.
J.
Od výrobce mám zprávu, že během příštích dnů půjde do prodeje nová série s upraveným díly podvozku. Budu-li mít chvíli a chuť, rád to zkusím zase někdy znovu 🙂 A hlavně budou brzy ty sedmiokenné verze…
Mám problém se zaklesnutím nárazníků dvou vozů při sunutí do protilehlých oblouků. Chtělo by to kinematiku trošku povytáhnout, ať vozy nejsou tak natěsno. Bohužel už jsou pevně přilepeny na své místo…
Proto kinematiky nejdříve přilepím oboustrannou lepicí páskou, a až ověřím funkčnost, tak je přilepím napevno. Nebo nechám na pásce, dokud to drží. Taky jsem kinematiky posunul až k čelníku, jelikož mám dost brutální oblouky na kolejišti. Prostě jsem odstranil ty dorazy, co jsou na spodku podlahy.
Já zase tak brutální oblouky nemám. Používám standardní kolejivo ze startsetu Kuehn.
Má cenu tam dával ložiska?
Jestli to nebude jezdit nonstop na výstavě plnou rychlostí tak snad ani za mě ne. Dodělat se tam dají vždycky, ten vůz není nijak křehký, aby se kdykoliv nedal chytit do ruky a ložiska tam dovrtat.
Tak jsem postavil i “sedmiokno”. Stavba je v podstatě stejná jako u osmiokenní verze. Usazení rozsoch je, oproti původní stavebnici, upravené, tak odpadl problém s obrušováním. Sestavená souprava vypadá velice dobře, ještě až přibude služebák, to bude paráda. Mám sice dělaný z odlitku, ale je tam viditelný rozdíl, hlavně u oken..
Marek: já tam ty ložiska dávám, je to přece jenom dost dlouhý vagon, ale jak píše Vovo, dají se tam dodělat i později.
Mohl bych se zeptat znalejších k provozu? Chtěl bych si udělat soupravičku pro osobní vlak na lokálku ze 4 rybáků (3 osobní a 1 služebák), ale mám jen motorovou trakci a s parním provozem moc nepočítám. Podle let jsem schopen nějaké loko nakombinovat, spíše mne však zajímají nějaké opravdu reálné soupravy z tratí :-).
Předem děkuji za radu.
Ivan: Šumperk – Kouty nad Desnou po skončení parní trakce ve 2. polovině 70. let. Vozily to šumperské berty a složení soupravy bylo 2xBe – 1xDsd – 2xBe. Bohužel to tato souprava točila jen jednou denně v ranní špičce (Šumperk – Kouty – Zábřeh – Šumperk), jinak tam vše vozily M 262.0 + Balm. Jo a předtím tam končily parní provoz se stejnou soupravou šumperské kremáky 534.03.
Ve stejné době přebíraly podobné osobní soupravy prostějovské T 466.0 od 433.0 na chornické trati. Začátkem 70. let se mohly objevit i na vizovické lokálce s T 478.1 jako náhradou za břeclavské 423.0. Asi poslední pravidelné nasazování u ČSD probíhalo na některých vlacích na posázavském pacifiku a dobříšské lokálce s T 478.1 ještě začátkem 80. let
Studénka Kopřivnice Štramberk okolo 14hod. dělnický vlak, Na obou koncích pílštyky, v Kopřivnici se rozdělil na oba směry, hodně vozů 10-12
Pak zaměstnanecký Vsetín-Zbrojovka, pak dlouho stál ve Vsetíně napospas živlům.
Tak se nám na trhu objevil služebák. Dostal jsem ho pod stromeček, no nadělil jsem si ho sám. Stavba v pohodě, nemá cenu popisovat. Jediné úskalí je výhledové okno. Vybarvit ho tak, ať má ten krásný stříbrný rám a zelené příčky. Na poprvé jsem to nedal, jelikož jsem podcenil stařecký, nebo snad alkoholický, třes rukou. Docela jsem zapomněl na vynález jménem “Maskol”. No už je to v louhu a příjde druhý pokus. Nicméně velmi povedená stavebnice.
Ladis-63 – zkus sehnat “zmizíkovej fix” od Gunze. Vypadá to jako tlustej bílej fix, má to plastovej hrot a náplň tvoří ředidlo od Gunze, který rozpustí prakticky každou modelářskou barvu bez ohledu na počet vrstev a druh barvy v jednotlivých vrstvách. Plastový hrot umožňuje oškrábnout a očistit barvu v konkrétním místě – hodně se mi to osvědčilo na kabiny letadel, kde stačilo jet hrotem podél rámu s přeteklou barvou a pak lehce stáhnout čištěnou plochu. U novější verze se muselo na hrot trochu výrazněji, leč opatrně zatlačit – fungoval jako ventil. Nesmělo se to ale přehnat, aby nepustil toho sajrajtu moc. Ředidlo sice už nemá díky ekolnormám tu původní účinnost, ale o to líp se s tím udělátorem pracuje – snížilo se riziko, že to při přetečení vyčistí i to, co mělo zůstat nabarvený. Chce to aspoň jeden pokusnej objekt pro nácvik.
To zní dobře, díky za radu.
Ladis-63: Tak se mi ten zmizíkovej fix podařilo najít. Zkoumam popisky – mezi japonským rozsypaným čajem je čitelné označení GUNDAM MARKER GM300 a za tim v obdélníčku číslo 200. Krom toho je tam Made in Japan a telefonní číslo – patrně na výrobce ( v dost neobvyklým formátu) a čárovej kód (4973028519709). Doufam, že se to podle těchhle identifikátorů ještě podaří sehnat.
Chtěl bych doporučit použití JLC pilky k odřezavání dílů (bočnice, střecha..) od rámečku. Jde to snadno, nic se nevylomí jako u řezáku či skalpelu. Chirurgický skalpel od Great Care Instruments (rukojet č.3 a ostří č.11), k dostání v lékařských prodejnách, velmi usnadní sražení hran a dostanete se lehce k otřepům, i do míst jako jsou stupačky. Před slepením podvozku doporučuji odvrtat dírky a vsadit bronzová pouzdra, vagon pak jezdí mnohem lépe. Hodně zdaru!
také jsem měl tu čest s verzí služební,a vcelku se se dílo povedlo..stavebnice už kutím x let,takže jsem zvyklý zkoušet,předvídat a pod..vcelku je stavebnice dobře koncipovaná.několik detailů si musí zvolit modelář sám ohledně zvolené epochy.akorát snad jen k variantě s žebříky a držáky musí modelář opatřit obtisky sám..a abych nezapoměl,celkově je stavebnice z nějaké abnormální hmoty,protože člověk musí pečlivě vybírat nátěrové hmoty!..aby na povrchu držely!
“Rybák” Dsd … postavit se to dá , ale radost při sestavování pražádná. Samotná probarvená hmota, použitá na skříň je vysloveně mizerie. Při sestavování jsem se rozvzpoměl na sovětské stavebnice “Novo” což byl licenční Frog …
Má někdo zkušenosti s analogovým osvětlením od Zejmiho? Zabudováno přesně dle návodu . Pulsní regulátor Tillig TFi. Při pokusu o jízdu většinou zkrat,zřejmě přetížení . Zejmi popisuje , že je problém asi v regulátoru v nastavení softweru .