Nádrže pod lokomotivy T478 – nevěřte nikomu
Objevil jsem mezeru na trhu. Ke každé lokomotivě řady T478 (ať už jde o Brejlovce či Zamračené) patří neodmyslitelně jako doplňek i masky podvozků a nádrž. Ovšem ne vždy dostane člověk to, co by si přál. Okolnosti mě přiměly k zamyšlení nad situací okolo dostupných nádrží.
Ve výčtu chybí leptové nádrže dvou výrobců – Hekttor a DK-model – a to z jednoduchého důvodu. Nemám totiž zatím žádný jejich model hotový. Předpokládám však, že by s nimi problém být neměl. Tito výrobci si na kvalitě totiž zakládají. Příznivou zprávou pro oba zmíněné však může být to, že vzhledem k probírané problematice se zřejmě plánuji velmi brzy stát jejich věrným zákazníkem.
Nádrž jako takovou neseženete samostatně nikde. Vždy jí dostanete jako příslušenství ke konkrétní (odpovídající) lokomotivě. Ovšem příběh začíná ve chvíli, kdy jsem chtěl použít odlitkovou nádrž pod odlitkovou lokomotivu…
Dnešní soutěže o nejvěrnějšího lapače benzínu se tedy zúčastní:
Odlitky od p. Molaty. Odlitek od p. Číže. Leptaná nádrž KuBer. A na závěr samostatný vzduchojem od kolegy modeláře.
K odlitkům p. Molaty dostanete nádrž už se vzduchojemy. Pro běžné modeláře příjemný doplňěk (shánění kulatiny na nádrže je občas problém), pro náročné už tolik příjemný ne, ale vše se dá uřezat.
Pro Brejlovce a prototypové Zamračené dostanete vzduchojemy po obou stranách.
Pro ověřovací a sériové Zamračené dva vzduchojemy na jedné straně…
…nebo jeden velký.
Vzduchojemům moc vytknout nelze, ovšem pokud zavěsíte nádrž pod lokomotivu, setkáte se s problémem. Pokud narazíte nádrž výškově těsně pod rám, v mezeře mezi nádrží a kolejí by prošel prvomájový průvod.
Výška nádrže je necelých 6 mm (měřím na obyčené šupleře, proto omluvte případné nepřesnosti). Délka cca 26 mm. Kryty baterií přesahují i hranu zalomení “pod lokomotivu”, což by opravdu být nemělo.
Šířka je v pohodě – 23,5 mm. Ovšem ty nálitky… holt drhneme formu do totálního vydrhnutí.
Celkově tedy plus za vzduchojemy a za ostrost detailů na boku, mínus za výšku a dodržení proporcí nádrže.
Další je nádrž p. Číže.
Je na ní vidět, že už nějaký ten rok pamatuje. Některé detaily jsou zřetelně ryté od ruky.
Ovšem výšku má téměř 8 mm a ještě má na čelech předpřipravené výstupky pro přesné usazení na spodek rámu (pokud máte spodní hranu pojezdu souběžně s hranami odlitků). Šířka je cca 23,2 mm.
Jestliže na výšku nepůsobí na modelu tak trapně, dohání to zdatně na délku, kde má pouze 23,75 mm.
Zde je tedy plusem větší výška nádrže a domyšlené provedení, ovšem mínus je délka a zastaralost formy.
Poslední kousek, který tu mám, je nádrž od Zamračené KuBer. Ještě nemám přilepené kryty baterií.
Téhle bych ty rozměry poměrně věřil, působí vyrovnaně.
Šířka 24 mm, délka 27 mm, výška cca 7,4 mm.
Při posazení pod model vypadá ze všech tří rozhodně nejvěrněji. Není ani moc nízká ani moc krátká.
Pro zpestření jeden doplněk – vzduchojem odlitý kolegou (pokud si chce udělat reklamu, ať na sebe vloží kontakt do komentářů). Zatím jen ve “velké” variantě pod některé Zamračené, malé verze očekávám netrpělivě každým týdnem.
Závěrečné shrnutí rozměrů v milimetrech (délka x výška x šířka):
Molata – 26 x 6 x 23,5
Číž – 23,75 x 8 x 23,2
KuBer – 27 x 7,4 x 24
Bohužel mé bádání nemohu porovnat s rozměry skutečných předloh, ale i z pocitu, který nádrže pod modely budí, lze mnohé usoudit… Zkoušel jsem pomocí technických “náčrtů” na internetu získat nějaké reálné hodnoty, ale u každého náčertu vyšly úplně jinak. Zkusil jsem tedy přepočítat alespoň poměry stran jednotlivých modelových ztvárnění. Nádrž p. Molaty skončila s poměrem výšky ku délce na hodnotě 3,9 (je více protáhlá), nádrž p. Číže s poměrem 3 (je jen 3x delší než vyšší) a nádrž KuBer 3,65.
Už při pohledu na fotky nádrží zjistíte, že každá je trochu jiná především v oblasti krytů baterií. Přitom Zamračené i Brejlovci mají dle fotek kryty každé jinak (aniž by to odpovídalo některému ze zmenšených provedení).
I kdyby jedna z nich byla rozměrově a proporčně správná, tak ty ostatní jsou jen takové modelářské vtípky. Jako by se na tyto “nepodstatně doplňky” zapomínalo. Přitom pořádná masivně vyhlížející nádrž patří tak nějak k celkovému vzhledu těchto lokomotiv.
Pokud bych měl já osobně na výběr, nejlepší je z těchto tří leptaná nádrž KuBer, na druhém místě nádrž p. Číže a na třetím nádrž p. Molaty.
Poslední dobou mám pocit, že mi rapidně stouply nároky na kvalitu. On ten rozdíl je pak totiž občas ve výsledku opravdu poznat… Otázka na závěr tedy zní: Kdo bude první nabízet samostatně nádrže v odpovídající kvalitě? Nelze tuto otázku vyřešit jednoduchou odpovědí “držte se leptů”, dokud nebude v leptu dostupné vše, co v odlitku. Pro mě je třeba naprostá nutnost ověřovací série lokomotiv T478.1, ale proč už tak pracné odlitky ještě degradovat nádržemi, které tam esteticky opravdu nesedí…
Zajímavé čtení. Je fakt že je příjemné mít nádrž a vzduchojemy v jednom celku jako to má p. Molata. Ale podle mě je lepší mít nádrž ve větší kvalitě než se vzduchojemy na stranách jako to má p. Číže. Takže bych dal přednost radši odlitku od p. Číže. Přece jen se u mě doma najde dost věcí tvaru válce takže si vzduchojem mohu udělat svépomocí.
Jaký má průměr ten vzduchojem odlitý vašim kolegou? Díky
Zaujmavé čítanie. Prekvapila ma veta: ,,Tito výrobci si na kvalitě totiž zakládají,, a napr. p. Číž nie? Každy pracuje v rámci svojich možností si myslím. 🙂 A tiež nesúhlasím že sa nedá kúpiť samostatná nádrž. Na požiadanie sa totižto dá. A koniec koncov komu sa nepáči stále si tu nádrž môže upraviť ako len chce. 🙂