Tahač návěsů Liaz 100/110 od ttauta.cz
Tyto stránky určitě již každý a nejen TT modelář zná, není třeba je zde představovat, takže páni Štěpničkové vůbec nezahálejí…neustále nás mají čím překvapit, tentokrát je to opět rozšíření vozového parku z. Liaz o tahač návěsů.
Tato stavebnice vznikla právě z již všem známého Liazu valník, takže o kvalitě odlitků „základu“ není co pochybovat, mastery byly zpracovány technologií 3D. A doplňkový lept je opět perfektní…není co dodat. Pustíme se do stavby. Vzhledem k tomu, že jsem vše předběhl, mám již stavebnice začištěné…
V sáčku jsem tedy měl rovnou dva kousky, pochopitelně v klasickém balení stavebnice budou díly na jedno vozidlo samozřejmě včetně návodu. No takto vypadají resinové díly na dva tahače…
…a tohle zase planžety leptaných dílků, ze zkušenosti již vím, že je to opět perfektně odvedená práce…několik dílů při běžné stavbě zbude, protože je to univerzální a umožňuje postavit jak variantu Liazky 100, tak i 110…
…a toto jsou leptíky navíc…dutá kabina a řízení přední nápravy, to je u mě ale standart, já ty auta už ani jinak nestavím.
A konečně ke stavbě: začal jsem opět sestavením podvozků, takže nejdřív řízení …
…usadil jsem je na rámy podvozků a zpracoval zadní nápravy.
A když už jsem kompletoval podvozky, tak vše, doplnil i nádrže, kastlíky baterek a vzduchotechniku.
Jak je podvozek kompletní, hned musím vyzkoušet i odlitky kabin – pochopitelně těch dutých.
A tím už začínám i s lepty, u kabiny to ani jinak nejde, když musím mít duté…
…jenže mi to nedá a vymýšlím nějaký scénář a začínám vrtat a řezat, zase budou otevřené dveře, taky jsem definitivně rozhodnut, obě budou Liaz 100.
Auta se mi už začínají líbit, tyhle tahače nám na kolejištích jednoznačně chybí.
Kabiny mám připravené, tak začínám „dostrojovat“ dílky z leptu. Nejdřív blatníky na přední nápravu.
A přidal jsem si i madla z drátku před čelní sklo. Jinak už dělám na úpravě podvozku pro točnu.
Vrátil jsem se k přednímu nárazníku a doplnil i stupačky pod, pak už zase vzadu – teď zadní blatníky.
Fakt se mi ta líza už líbí, skoro jako skutečná…
…zadek mám dokončený, zbývají ještě přední schůdky.
Pak už druhé auto…hned přední blatníky a stupačky, pak opět zadní část.
A ještě pár drobností – přední spojler dám jen na jedno auto. Obruče na přední disky na obě.
Před odjezdem do lakovny se mi líbí obě auta, snad se to podaří i v lakovně.
V mezičase ještě spojler na střechu, je to taky doplněk, podobně jako duté kabiny nebo řízení.
Ten už známe ze stavby valníkové zaplachtované liazky.
Auta už mám z lakovny zpátky, takže zbývá kompletovat. Barevné schéma jsem volil podle skutečných předloh na stránkách www.liaznavzdy.cz.
Já ty duté kabiny miluju…musí v nich sedět posádka. Nedávno jsem obdržel zásilku novinkových nebarvených figurek od fy. Noch, ovšem byl jsem trochu zklamán, když jsem se snažil tyto sedící figurky vtěstnat do kabiny… jsou prostě velké. Takže posloužily opět ty čínské „eNkové“ do vagónů.
Ale muselo dojít k jejich úpravě, ruce a dobarvit.
A pak taky kabiny vybavit závěsy v odpočinkové části za sedačkami, prostě jako u skutečných vozů.
Kabiny osadit na podvozky a doplnit posádky…
…zavřít kabiny střechami a čelními skly. I pak jsou kupodivu figurky viditelné.
Kromě doplnění stěračů už chybí ke kompletnosti jen přední mřížky masek.
A co na závěr? Ještě něco, co mají skutečné lízy…a to vzduchové pružné hadice…
…a taky ten scénář, který mě napadl. Řidič modré lízy přibrzdil u krajnice vozovky, aby mohl svézt pěknou blonďatou stopařku v minisukni s hlubokým výstřihem (ten bohužel není patrný, protože stopařka se právě chystá nastupovat…).
A úplně závěrem ještě společné záběry na tahač s zatím jediným návěsem z nabídky pánů ttauta.cz. Ale určitě se máme nač těšit, nějaké nové typy návěsů určitě budou. Takže můžeme jen a jen pánům Štěpničkům poděkovat za další perfektně zpracovanou stavebnici a držet jim palce k přípravě dalších stavebnic.
Přeji všem hodně zábavy při stavbě tohoto modelu, a nezapomeňte si zajistit včas tyto stavebnice, již brzy se objeví v nabídce na ttauta.cz.
Na hánulku celkem slušný detaily, tohle by v TT nikdo nedokázal 🙂
Konečněěěěěěě! Pořádný tahač pro TIR dopravu. Ještě návěsy a bude to bezva 🙂
A co takhle klasickej trambus? Nebo erena? Tahle hranatá moderna se do období “středního socialismu” nehodí a tatrovky, PV3S nebo S5T zdaleka nepokrývají sortiment na našich silnicích.
Jo pěkný kousky od Štěpničky , a navíc v podání Jirky je to vždy o level jinde .Ty jeho dodělávky, vše otevřené nebo v pracovní poloze je prostě nádhera… A jinak pro střelce liaz 100 se vyráběl od roku 1974 – do 1994 takže do socialismu zapadá velice přirozeně. v modelařině zapadá do IV epochy
V končinách, trestaných za to, že je osvobodili Američani (Chebsko a přilehlé kraje), se tyhle hranatý obludy začly objevovat ve větší míře až kolem roku 1980. Většinou tu pobíhaly PV3S, S5T, různé mutace Tater 111 a 138, trambusy, všudypřítomné Avie (taky relativně pozdě), dožívající Ereny, Robury a Garanty. A kolony západoněmeckých MANů a Magirusů (hodně těch se zaobleným čumákem) s vlekama, který sem jezdily pro kaolín.
Parádní, taky jsem si na burze koupil stavebnice, inspiraci mám právě tady od jirky, tak se budu pokoušet také něco takového postavit.
Vovo: ale tohle neníhánulka, ale TT.
Já si nemůžu pomoct, ale na tý kabině mi něco nesedí. Je buď moc široká, nebo nějaká “rozpláclá”, nevím, každopádně mi to jako LIAZka nepřipadá (samozřejmě, oproti výtvoru z Peček je to bomba). Jinak práce jako taková samozřejmě úžasná, to smekám.
A Trambusa bych uvítal taky. Kromě různých černot k sehnání prakticky není. Líbila by se mi i Vejtřaska, protože až na Pavlase (taky úplně tvarově neodpovídá) a p. Marboa (bez komentáře) ji nikdo nedělá a je to škoda, vzhledem k jejímu rozšíření až dosud.
Mě to přijde tvarově dobrý a LIAZ v tom poznám. Jediný co mi moc nesedí je sedadlo řidiče – takové široké.
Moc pěkně upravené a zpracované. 🙂
Mám prosbu, můžeš mi poradit, jak jsi tak pěkně otevřel u kabiny dveře? Z čeho jsi vyrobil ty záclonky a hadice. Dík.
jirko, kde na to modelaření bereš čas? Já nestíhám skoro vůbec nic a ty tady chrlíš jeden parádní model za druhým, některé i v několikakusové sérii. Prostě je to paráda.
To musí zabrat spoustu času, obdivuju tě jak to všechno stíháš, každou chvíli přidáváš nové a nové články. S tou stopařkou to je dobrý nápad
mas to moc pekne udelany.Prosim te z ceho delas predni svetla a jak tam prilepis ty otevreny dvere jestli to neni vyrobni tajemstvi.Okna jsou asi nakreslena v planku.Dekuji za odpoved,jo a prosim te kde jsi koupil tu jesterku co naklada ty tvoje Volva?
Môj tip záclonky vystrihnúť a nalepiť z klasického jednovrstvového WC papiera ( už to tu niekto myslím robil s Y-psilonkami ), vzduchové hadice, z medeného drôtu vhodného priemeru natočeného na napr., driek vrtáku a zafarbený. Dvere v mieste “pántov” navŕtať a zalepiť do otvorov drôt. V kabíne vyvŕtať otvory do ktorých vojdu a zapadnú trčiace “armatúry” z dvier. Jednoduchší postup nalepiť na dvere imitáciu pántov zo zvyškov leptov a vlepiť do kabíny. Je to jednoduché treba si len trochu potrápiť hlavičku ….