Popis
Výroba ukončena.
Leptaná stavebnice lokomotivy 797. Stavebnice obsahuje skříň z leptaného plechu, stavebnici analogového pojezdu a osvětlení (plošné spoje), obtisky EŽ, nárazníky.
Stavebnice je pro modeláře připravena co nejpečlivěji a svým provedením vpodstatě nemá obdoby. Součástí balení totiž je leptaný plech s díly na stavbu karoserie a rámu lokomotivy, kovové houkačky, plastové nárazníky a osvětlení modelu (2 kompletně osazené čelní plošné spoje s osvětlením), přiložen je obtisk pro variantu stroje v majetku EŽ s dvěmi čísly. Dále je obsažena stavebnice pojezdu pro model, včetně odlitého závaží. Jedná se o jednoduchou zacvakávací stavebnici pojištěnou lepidlem. Je třeba nalisovat jen plastová ozubená a pojezdová kola, což je možno provést i v ruce bez speciálních přípravků. Plíšky pro přívod napětí z kol jsou přiloženy, stejně jako vodiče. Z dílů stavebnice jde tedy bez jakýchkoliv úprav či dokupování postavit funkční analogový model lokomotivy. Protože byly všechny komponenty navrhovány pro tento konkrétní model, dokonale na sebe navazují a stavba probíhá jednoduše a rychle, není potřeba žádné zvláštní vybavení. Stavebnice není určena úplným začátečníkům, nicméně i přes svůj rozsah je možné jí zařadit mezy ty jednodušší. Ve stavebnici jsou zobrazeny všechny detaily, madla, rámečky oken a podobně, aby si sestavený model v ničem nezadal s továrními vozidly. Sestavený model utáhne 6 čtyřnápravových vozů s plastovými dvojkolími a přepíná osvětlení červená-bílá dle směru jízdy. Je samozřejmě možné model digitalizovat a ovládat zvlášť reflektor a poziční světla, pokud modelář dokáže do prostoru umístit dekodér.
Prototyp lokomotivy řady 797 vyjel z dílen jihlavské JLS již na počátku 90. let. Vznikl v reakci nanedostatek financí na nové lokomitivy, vedení ČSD zadalo hned několik projektů na obnovu lokomotivního parku prostřednictvím modernizací. Pro malé posunovací lokomotivy nízkého výkonu byla jako základ vzata známá “prasátka” T211 a jejich odvozeniny. Zpracováno bylo několik variant provedení, od klasické motorové lokomotivy s elektrickým přenosem výkonu přes dvouzdrojové stroje po čistě akumulátorové. Všechny lokomotivy používají z původních “prasátek” pouze rám pojezdu a nápravy s převodovkami, vše ostatní je řešeno formou novostavby. Státní dráhy nakonec daly přednost dvouzdrojovým lokomotivám řady 799 pro posun v depech se sníženými kapotami, takže ostatní řady nalezly uplatnění výhradně u soukromých dopravců. Jako vzor pro naší stavebnici byla vybrána dieselelektrická lokomotiva řady 797. Konkrétně stavebnice odpovídá nejpočetnější sérii strojů 797.7 pro Elektrizaci Železnic. Pokud modelář oželí některé detaily, nebo bude mít dostatek odvahy pro pár drobných úprav, je možné ze stavebnice postavit i další stroje řad 797.4, 797.5 a 798.5 sloužící u řady soukromých podniků. Lokomotivy 797 se vpodstatě vyrábí dodnes, byť výhradně s motory Caterpillar (původní řada 797.4 a 5 má motory Liaz) a změněným tvarem kapot. Hmotnost lokomotivy je pouze 25 tun. Maximální rychlost je 40 km/h.
Součástí stavebnice nejsou šachty na spřáhla (model je konstruován na otočnou šachtu Peho s vracením do středové polohy magnetem, je ale možné použít jakoukoliv šachtu na spřáhlo dle NEM a zalepit napevno, na provoz to nemá negativní vliv), spřáhla (každý modelář osadí typ dle vlastních potřeb), kulatinka o průměru 1 mm na výfuk lokomotivy (použít jde jakákoliv tyčinka o daném průměru), průhledná fólie na zasklení oken (použít lze libovolnou fólii například z potravinářských obalů).
Použití: Pro sestavení modelu je potřeba běžné modelářské vybavení (kleště, nůžky, pinzeta, nožík, barvy…), vteřinové lepidlo, páječka, pájka.
Materiál: Tvrdá mosaz 0.3 mm.
Autor: Rosťopiš ve spolupráci s Picoloco a Zejmim