Osobní vozy

Ba ČSD: další rychlíkáč z Peček

DSC_0758Na TTvíkendu v Pečkách už tradičně výrobci modelové železnice představují řadu novinek a také poodhalují své plány do budoucna. Tenhle článek je vlastně takovým prvním dílem letního miniseriálu o letošních novinkách. A jako hlavního aktéra pilotní epizody vezmeme stavebnici vozu Ba od pořadatelské firmy TTvíkendu ES Pečky.

Tenhle článek se nebude opakovat. Sice si asi říkáte, že jedno Ba od ESP tu už bylo loni a vzhledově to dokonce i podobně vypadá, ovšem to je omyl. Krom toho, že tohle je taky dlouhý zelený rychlíkáč tatrovácké konstrukce pro ČSD je všechno nové. Ten minule recenzovaný vagonek je totiž Bai (velkoprostor s uličkou uprostřed), kdežto tohle je výrobně o něco starší verze s oddělenými kupé v interiéru. Výrobce uvedl současně na trh dva modely stejného typu vozu. Ve skutečnosti se jednalo vlastně o dvě vývojové generace stejného vozu. Starší provedení se liší vzhledem karoserie, která se odlišuje hlavně ve spodní polovině (čela, podvěsy pod rámem). My se dnes podíváne na zoubek tomu novějšímu provedení ze jmenované dvojice.

Kdo by si myslel, že je to vlatně jenom upravená loňská novinka, ten by se přepočítal. Výrobce to totiž vzal od podlahy a tak je tu vpodstatě kompletně nově vyvinutý model. Ačkoliv jsou si totiž vozy na první pohled podobné, liší se nakonec prakticky ve všem. To uvidíte během následující stavby. Takže hurá do toho.

DSC_0695

Klasická krabička ESP s lehce pozměněným designem etiketky. Uvnitř je návod, sáčky s díly a obtisk. Návod je klasicky tvořen fotografiemi. Stavbu popisuje vcelku výstižně a logicky, ovšem na pár místech jsou v něm chybky, takže zejména při montáži interiéru spíš vycházejte z dílků co máte před sebou než z číslování v návodu.

DSC_0781

Všechny vysypané dílky stavebnice vypadají takhle. Je jich trochu víc než u minulé Bai a tomu taky odpovídá trochu vyšší cena stavebnice. Tohle jsou všechny rezinové odlitky, na fotce jsou už začištěné. Začištění samotné nebyl takový problém, stačil odlamovací nožík a žiletková pilka, nálitků není nikde zbytečně moc, prostě standart ESP.

DSC_0700

A tohle jsou ostatní dílky. Je tu zasklení (výlisky bývalého Plastikomu), leptaný aršík s madly a stupačkami, kinematiky SDV, spřáhla Kuehn, odlévané nárazníky a podvozky. Ty jsou nově z plastikových výlisků, protože ty původní odlévané co byly u Bai prostě váhu vozu neunesou a prohýbaly se.

DSC_0702

Poslední na zkouknutí je tu obtiskový aršík. Odpovídá vozu v provozu od 50. let, tedy III. epocha. Obsahuje několik čísel na výběr a docela dost nápisů, tady ale bohužel chvála končí. Obtisk je totiž celkem nevhodně navržený a jednotlivé obtisky jsou neuvěřitelně blízko sebe, takže se jejich lak slil a spojil. Musíte tedy jednotlivé dost mrňavé motivy zvlášť obstřihnout. Aby toho nebylo málo, je aršík dost rozpitý (není čitelné ani číslo vozu, takže je vlastně fuk, že jsou 3 na výběr) a žlutá barva moc nekryje. Nicméně použitelný je, to uvidíte dále.

DSC_0706

Vrhněmež se na vlastní stavbu. Na začátku snad jenom technická poznámka: fotky tentokrát nejsou nic moc, protože po havárii lampičky jsem instaloval provizorní žárovku, která není schopna rozptylovat dobře světlo, takže fotky jsou buď přesvícené u jednoho kraje, nebo mají rovnou veprostřed žhnoucí kruh. Za to se omlouvám a vy se neděste, chyba není na vašem přijímači 🙂

DSC_0710

Stavbu jsem zahájil sestavením karoserie vozu, jak jinak. Ovšem tady jsem narazil na další zádrhel. Ve stavebnici jsem měl totiž omylem nabalené jedno čelo správné a druhé ze staršího provedení vozu s podvěsy.

DSC_0712

Rozdíl mezi čely je patrný více na téhle fotce. Naštěstí je to nesprávné čelo jenom větší ve spodní části, takže jsem ho nožem ořezal do správné velikosti podle druhého čela a z přebytku materiálu vysochal kabel vytápění.

DSC_0713

A najednou je karoserie slepená. U tohohle modelu je to trošku náročnější, protože tu není stropní deska, ale boky se rovnou lepí na střechu.

DSC_0715

Doporučuju díly k sobě jenom tak přibodovat vteřiňákem a teprve když už všechno dobře sedí, spáry prolít lepidlem. Střechu jsem musel na koncích trochu sbrousit (stejně jako u Bai je cca o 1 mm delší, výrobce se tak snaží vyvarovat případné spáře pokud by byla střecha náhodou kratší) aby krásně zapadla do celkového tvaru. Každopádně odlitky jsou kvalitní, takže práce jde rychle od ruky. I tak se ale u tohohle modelu nevyhneme tmelení, oblast čela je totiž ve skutečnosti hladká ve všech přechodech, hladké plochy narušuje jenom podokenní lišta.

DSC_0716

Tady už je přetmeleno a přebroušeno.

DSC_0724

Nedalo to moc práce, jenom to chce trpělivost a opatrnost, aby jste náhodou neodbrousili i některou z lišt poblíž, co tam mají zůstat.

DSC_0725

Osadil jsem rovnou i přiložené leptíky. Do předvrtaných 0,5 mm dírek vždy dvojice madel na čela a po jednom madle ke dveřím, na spodní hranu skříně rošt stupačky. Na čelníky jsem taky dosadil nárazníky. Odlité ze stavebnice se mi nechtělo začišťovat, tak jsem místo nich dal plastikové nárazníky pro lokomotivy od SDV. Napřed jsem je ale nožem sešikmil.

DSC_0726

Karoserii mám hotovou, jdeme na interiér. Tohle jsou základní díly. Rám vozu, základ sedaček, několik druhů přepážek mezi kupé (pozor, nepoplést, v tomhle je zavádějící i návod) a bedny pod vůz.

DSC_0717

A už sestaveno. Při usazování přepážek se řiďte hlavně vlastním rozumem. Pokud vám z vozu nikde nic netrčí a nikde nic nechybí, máte vyhráno. Já napřed osadil boční stěnu kupé s dveřmi ke středové přepážce. Potom jsem sestavil přepážky WC a komory vedle, dveře do chodbičky. Rozmístění zástěn mezi jednotlivá kupé už pak bylo hračka.

DSC_0727

Takhle to má potom vypadat. Jedna přepážka mi sice zbyla, ale evidentně byla ve stavebnici navíc.

DSC_0729

Ke slovu se dostávají podvozky. Ty jsou nově z plastikového výlisku. Sice se taky musí trochu začiśťovat, ovšem jejich vzhled je mnohem lepší, nemluvě o mechanických vlastnostech. Navíc je součástí i dynamo, které u odlévané verze chybělo.

DSC_0722

Podvozek drží v rámu pomocí šroubku, který je také součástí balení. Otvor pro šroubek je potřeba vyvrtat v naznačeném místě, já radši protáhl i otvor v podvozku, aby se hladce natáčel.

DSC_0730

Tady vidíte celou tu krásu pořádně. Podvozek se oprvdu povedl do všech detailů. Osadil jsem kovová dvojkolí 7,7 mm, která by tam podle přepočtu správně měla být. Trochu ale drhnou o rám podvozku, takže provozně ideální jsou ještě o něco menší kola. Já to vyřešil lehkým vyhnutím drhnoucích částí. Je to způsobeno tím, že podvozek je prostě vyroben moc přesně a nepočítá příliš s nějakými vůlemi. Je proto potřeba všechno pečlivě začistit a následně dohlédnout, aby byl podvozek slepen přesně kolmo jak to má být.

DSC_0731

Každopádně dvojkolí nedrhnou o podlahu a po zkušebním sestavení sedí i výška nárazníků s ostatními modely, takže tentokrát nic snižovat ani frézovat nebudu. Mimo jiné je tady vidět i to, že na hajzlíku je instalován onen hajzlík 🙂

DSC_0732

Zkušební sesazení vagonku si samozřejmě zasloužilo i vyfocení.

DSC_0733

A pomalu tu máme poslední rezinové dílky. Jsou to návalky, každý ze 3 dílů. Samozřejmě by to šlo odlít z jednoho kusu, ale u ESP už jsou tím tak trochu pověstní 🙂  Spíš ale vyvstává jinačí otázka. Totiž nakolik je na voze ve stavu po vyrobení a s obtiskem ze III. epochy možný výskyt návalků. Vozy totiž z výroby měly shrnovací měchy a jejich náhrada za návalky se pokud vím prováděla až někdy v 70. letech, kdy už byly i kompletně přepracované popisy…  No co, teď to řešit nebudu, vůz u mě bude spíš ve stáji muzejních exemplářů a ty to tak dnes mají, přestože je to nesmysl (viz fotka na krabičce stavebnice). Návalky jdou kdyžtak snadno odloupnout a místo nich můžu osadit správné měchy (ESP je nabízí jako doplněk k dokoupení).

DSC_0735

Takhle už je to skutečně kompletní. Návalky jsem zatím ke karoserii nelepil, to až po nabarvení. Na to, jaká je to halda při vysypání z krabice dílky poměrně rychle mizí a najednou na stole nemáte nic kromě vagonku 🙂

DSC_0736

Nebylo na co čekat, takže jdeme na barvení.

DSC_0739

Celá skříń napřed vagónovou zelenou od Agamy a potom střecha střední šedou.

DSC_0740

Na čele je šedá zakončená zhruba uprostřed rádiusu přechodu střecha-čelo.

DSC_0741

Pojezd jsem nastříkal černě a interiér šedohnědou. Ta mi přišla jako optimální odstín který vytvoří dojem “něco tam vevnitř je”, přestože do interiéru moc vidět nebude.

DSC_0742

Na spodku není co řešit.

DSC_0743

Můžeme jenom obdivovat jeho detailnost. Ostatně naprosto odpovídající provedení všech detailů na spodku vozů chválím u všech stavebnic ESP. Můžete si všimnout, že jsem trochu ofrézoval připravený dolík pro osazení kinematiky, abych jí mohl zasunout hlouběji do vozu a mezera mezi spřaženými vagony tak byla minimální.

 

DSC_0744

Načernit přišly samozřejmě i podvozky. Nutně se sice barvit nemusí, ale já moc nemám rád základní lesk plastu.

DSC_0745

Zdaleka nejnudnější částí stavby bylo natření okenních rámečků na stříbrno. Je to práce náročná na přesnost a také zdlouhavá, vzhledem k počtu oken na vagonku. Za chvíli ještě budeme se slzou v oku vzpomínat na přestříkávání devítiokenných rychlíkáčů BTTB 🙂 Práci pomůže, když budete rámečky natírat dokud okna drží na vtoku pohromadě, líp se to pak drží.

DSC_0747

Na pojezdech jsem zelenou barvou máznul i vyklenutí nástupních schůdků, aby nátěr ladil s vnější skříní.

DSC_0750

Přišel čas na dokompletování karoserie. Vymaskoval a nastříkal jsem hliníkový ozdobný pruh kolem skříně a po povinné vrstvě lesklého laku jsem postupně nasázel na sestavu obtisky.

DSC_0751

Na čele je tabulka laků…

DSC_0753

…na bocích zbytek motivů. Vzhledem k nečitelnosti a nevýraznosti obtisků jsem víceméně jenom odhadoval co kam dávám a hlavní bylo, aby to tak nějak odpovídalo na oko předloze a víc jsem neřešil.

DSC_0754

Hlavní je, že uprostřed mám nápis ČSD a tím považuju výsledek za uspokojivý 🙂

DSC_0755

Tady je poslední část bočnice. Rozfotil jsem jí takhle celou, třeba vám to při stavbě trochu pomůže. Obě bočnice jsou obtisknuté stejně.

DSC_0756

Po dalším zalakováním už následovala patina.

DSC_0758

Tentokrát je výrazněji patinovaná jenom střecha.

DSC_0759

Samozřejmě ani tenhle vagonek neuniknul napuštění olejovými barvami, což vytvoří takovou tu všeobecnou zašlost a zamaštěnost.

DSC_0761

Potom jsem to doladil různým stíráním a nakonec plošným přestříkáním střechy rzí v několika odstínech. Z dobových fotek je totiž jasné, že v dobách pravidelného parního provozu měly většinou vozy střechy souvisle špinavé, žádné stékance se nikde moc nekonaly. Oproti tomu spodní části střechy jsou poměrně čisté.

DSC_0762

Všimnout si můžete také dobarvení jednotlivých detailů, které se samozřejmě uskutečnilo už při obtiskování modelu. Jde hlavně o zvýraznění madel, schůdků, držáků koncovek a klik u dveří.

DSC_0763

Nakonec pár obrázků pro porovnání s kolegou Bai, který je výrobně sice mladší, očividně toho ale od posledních dílen najezdil mnohem víc.

DSC_0766

Zřejmá je na něm náhrada původních podvozků novými plastovými. Jsou totiž u ESP také samostatně k zakoupení.

DSC_0767

No a po záverečném zalakování matným lakem už nezbývalo než dosadit do karoserie okna, ty u WC zatřít navíc bíle…

DSC_0768

…podvozek osadit kinematikami a oba celky secvaknout dohromady. Jenomže tady jsem narazil. Jak už bylo napsáno, konstrukce modelu je místy až moc přesná, autor projektu je totiž perfekcionalista. Jenomže okýnka od Plastikomu jsou navzdory technologii výroby lisováním co kus to originál a tak přes ně prostě interiér nejde do karoserie narvat.

DSC_0769

Proto následovalo ještě jednou vyjmutí spodku a jeho ofrézování. Na fotce jsou viditelná světlá místa, to jsou ta, kde jsem ubíral materiál.

DSC_0783

Jde jenom o to rozšířit žlábek, který už po stranách interiéru stejně je. Musíme ho ale zvětšit, aby se do něj pohodlně vešla okna. Ze strany uličky zmizí jenom kousek podlahy, ze strany kupé odebereme i kousky sedadel. Ovšem není to po sestavení vozu nijak patrné, já opracovaná místa ani znova nebarvil a postřehnutelné to není. Každopádně předejít se tomu dá, když tuhle operaci provedete už při sestavování interiéru, což vřele doporučuju.

DSC_0784

A to už je skutečně všechno. Teď už nic nebrání sesazení karoserie a pojezdu (drží to samo, takže jsem nic nelepil). Co o stavebnici říct závěrem? Model se drží zaběhnutého vysokého standartu kvality stavebnic ESP. Sice to pořád ještě není o tom “vysypu z krabice a složím”, trocha těch úprav potřeba je, nicméně se jedná o dobře vymyšlený model, který lze každému doporučit, pokud není zrovna absolutní začátečník. Navíc se jedná o další z řady modelů, které prostě na trhu chyběly. Vyznavači III. epochy tak mají možnost pořídit do sbírky typický osobní vagon, na který určitě dlouho čekali.

12 komentářů: „Ba ČSD: další rychlíkáč z Peček

  • Nejen měchy ale i nárazníky asi byly původně odlišné od dosazených hranatých. Základ pro rychlík by tu byl, ještě by to chtělo služebák, vagón s první třídou a nějakou odpovídající parní lokomotivu. “Němka” by sice šla, ale nebude to to pravé ořechové.

  • máš to super nejsem tak dobrej moje modely sou spíš pokus omyl a taky ted nemám kde jezdit takže je stavým spíš do šuflíku ale ty tvoje modely sou fakt super jen doufám že jednou dosáhnu tvoji urovně

  • Hrozně rád se sem chodím dívat na vaše výtvory, fakt krása.
    K oknum bych měl jinný nápad než frézovat, neměl jsem stavebnici v ruce jen jsem viděl zdejší fotky, nešlo by prostě před zalepením oken je trochu ze spodu zkrátit? Nebo ta plocha, pro mě teď nepotřebná, pod okny má význam, např. doraz interieru, ……

  • V tom je právě potíž. U stavebnice Bai se okna zkracovaly (nutno říct, že ten materiál jde řezat celkem blbě, je to hrozně tvrdé) a interiér s pojezdem se “zarazil” o stropní desku, tady ale stropní deska není a sedí to právě na těch přečnívajících oknech.

  • Opět jedna rychlíková legenda, perfektně zpracovaná ,je to vůz mého dětství, kterým jsem jezdíval na prázdniny k babičce. Moc hezky postaveno ,nemá to chybu, jen si myslím ,ale to je můj názor, že vnitřek vozu mohl být třeba natřen okrovou barvou aby trochu připomínal dřevo, ale jak píšu je to věc názoru, v každém případě palec nahoru, bezva práce.

  • Všem děkuju za pochvaly, jsem rád že se to líbí i někomu jinému než mě 🙂 S interiérem jsou provést i daleko zajímavější věci než ho jenom nastříkat “dřevěnou” barvou, ale pokud vagonek nebude osvětlen, nemá to moc význam. Bez osvětlení interiéru totiž není dovnitř skoro vůbec vidět, takže si téměř ani nevšimnete, že tam něco šedého je. Stejnak jdou ale u stavebnic ESP postavit karoserie nasouvací, takže můžu někdy v budoucnu pojezd vyndat, dobarvit a osvětlit. Ovšem to bude (vzhledem k mému přístupou k elektroinice v modelech) “až pokvetou hrábě” 😀

  • Pěkná práce. Mám tento vůz doma rozpracovaný, jen mi to nejde tak rychle. Při stavbě jsem si zopakoval celý slovník sprostých slov, zejména přesné usazení střechy na bočnice byl očistec, škoda že narozdíl od předchozích vozů není součástí stavebnice strop, který zaručil správnou vzájemnou vzdálenost bočnic. Ona ani čela nepasovala moc přesně, spotřeba tmelu a brusného papíru byla značná. Jinak, fíglu s tím, že doraz skříně na rám tvoří spodní hrana okének jsem si naštěstí všiml ještě před jejich nalepením, stejně jako toho, že materiál okének je příliš silný, takže jsem polovinu okének zkrátil a druhou vybrousil, aby se do drážky v rámu vešla a usazovat je budu napřeskáčku, zkrácené, zúžené. Ještě k oknům. Nedomnívám se, že se jedná o díly převzaté od Plastikomu, okénka použitá v osmidveřáku Plastikomu jsou o dost větší a skla mají v jedné rovině, okénka u stavebnic ESP mají skla ve dvou rovinách a jsou menší. Navíc u tohoto vozu jsou okénka vylisovaná narozdíl od předchozích modelů z výrazně čirejšího materiálu, takže je jimi do interiéru (velmi podrobně zpracovaného, palec jednoznačně nahoru) dobře vidět, což mě přimělo i k jeho barvení. Ač mám skříň zatím jen v základovce, ke stavebnici mám výhrady a při stavbě jsem klel jak pohan, už teď je jasné, že z toho bude pěkný vůz a panu Dvořáčkovi chci tímto za celou typovou řadu tatrováckých vozů vyslovit velký dík.

  • Jakápak Němka? Tenhle vagonek (byť s jiným interiérem než je ve stavebnici) přece vozí Všudybylka z Lužné 🙂

  • zkrátka a jednoduše,krásný papírák!!to nám tu dlouho chybělo!konečně ty naše soupravy budou krásně členité! jako tomu bylo za skutečného provozu!!i já vyslovuji velký dík jejich tvůrci!

  • mimochodem jsem odbrousil podélnou hliníkovou lištu,použil obtisky s 12cti místným číslem,a udělal tak poslední provozní variantu

  • navíc – ůzká okna na chodbičce jsou ve skutečnosti dělená!takže je nutné příčku naznačit,sestava podvozku také není jednoduchá,při lepení boků mají snahu se rozevírat nahoru!a jak už bylo řečeno,opravdu tam nakonec spodek s interiérem nelze nacpat!!dole zbývá na každé straně 1mm mezera…ach jo…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..