Malé nádraží od Malé Železnice
A je tady další díl představování novinek z letošního TTvíkendu. Pravdou tedy je, že tuhle stavebnici mám doma už od minulého září, ovšem spojitost tam je a ještě se budete divit jaká 🙂 Tak jako tak si nyní můžete postavit novou nádražní budovu pro každou lokálku, takže se podíváme jak na tom stavebnice je.
Někteří z vás to možná vědí, ale stejně to trochu napřed uvedu. Loni v září se konala poprvé akce pracovně nazvaná “Malá mašinka”. Jednalo se o takový druhý TTvíkend uspořádaný v Pečkách po letních prázdninách. Akce sice nedosahovala takovývh rozměrů jako známý zaběhnutý červnový “velký” TTvíkend, ale svoje kouzlo měla. Letos by se akce měla opakovat, takže kdo loni nebyl, neváhejte se tam podívat letos. Mezi vystavovateli nesměla chybět Malá Železnice, která dokonce připravila workshopový model. A tím bylo malé nádraží Leskovec, jenž bude dneska podrobně rozebráno.
Opět jsem měl v Pečkách na starosti trochu jiné věci než si sednout a lepit workshop, nicméně jeden domeček jsem si odvezl domů a nedávno konečně sestavil. Ono to celé bylo uspořádané trochu narychlo, takže výrobce měl k dispozici jenom nabalené stavebnice v sáčcích, vzorek sestaveného domku vystaven nebyl a tak o budoucím vzhledu vypovídala jen černobílá ilustrace v návodu. To mě ale rozhodně neodradilo od toho, abych jednu stavebnici nezkonfiskoval 🙂
I z toho náhledu na mě budova působila sympaticky a po nadšení ze stavby stavědla nebyl dúvod se tomuhle vyhýbat. Se článkem jsem chtěl ale počkat, až se stavebnice skutečně objeví na trhu a budou si jí moci pořídit všichni. To se ale z nějakého důvodu ani skoro po roce nestalo a tak po domluvě s výrobcem sesmolím článek a na trhu stavebnice “bude až to bude”.
Hned první věcí, co mě na stavebnbici překvapila, bylo množství dílků. Protože se jednalo o workshopový model, čekal jsem mnohem víc zjednodušení, budova je ale celkem velká a rozhodně po sestavení nevypadá jako model kategorie “start”, přestože určitá zjednodušení tam jsou.
Všechny díly jsou tradičně zhotovené řezáním laserem do plastových a kartonových archů. Všechno je předbarvené už od výrobce a barvy se mi zdají k sobě celkem citlivě zvolené. Nic není zprohýbané ani zkroucené.
Zaujala mě střecha, kde jsou gravírované jednotlivé tašky. U současných novějších modelů budov jsou tašky jen naznačené drážkami, což mi přijde škoda, ale chápu, že gravírování v takovéhle ploše prostě vyjde dráž.
Dost bylo řečí, vrhneme se na stavbu. Povede vás přitom návod n třech listech A4, který je dostatečně podrobný a stavbu pdle něj zvládne i začátečník. Všechno je dobře ukázáno a díly mají originální zámečky, takže vlastně ani moc nehrozí že prohodíte nějakou stěnu za jinou.
Já lepil klasicky perchlórem. Na tenhle typ stavebnic se mi ukázal jako nejlepší volba. Tak tedy úplně nejdřív jsem spojil základní 4 stěny hlavní budovy. Hned na začátku se přiznám, že můj postup není zcela totožný s postupem podle návodu, stavěl jsem prostě jak mi to přišlo zrovna vhodné. Stěny jsem rovnou polepil předbarveným kartonovým zdivem. V rozích se nachází imitace okapů, na ty buďte opatrní, ať si je neurvete v průběhu stavby.
A už se nám rodí i přístavek, který představuje nějaký větší sklad. Opět spojit plastikové stěny…
…a polepit kartonovou imitaci obložení prkny. Obě části budovy jsem k sobě zatím nelepil, jsou jenom přiložené, abych si udělal představu o budoucím vzhledu. Jistě jste si ale všimli, že na budovách toho přibylo trochu víc. A je to tak, stavba postupovala skutečně rychle a nebyl důvod něco protahovat. Abych si srovnal kolmost budov, zespodu jsem vlepil vyztužovací rámečky a nahoru posadil střechy. Střechy jsem zatím nelepil, ale klidně jsem to mohl udělat, budova se dá v pohodě zastklít i otvory v podlaze.
Velice mě zajímala výsledná barevná kombinace, takže jsem na budovu nalepil od každého něco (postupně vlastně všechno 🙂 ) Střechy jsem polepil střešní krytinou. Ta je vždy ze dvou částí a při lepení je potřeba si nechat u hřebene malou škvírku, protože tam přijdou vsadit později hromosvody. Do zahloubení ve stěnách jsem vlepil vývěsní štíty s názvem stanice coby reprezentanty zelené barvy. Následovalo oblepení hlavní budovy podezdívkou.
Ta byla ze dvou “linií”, napřed přímo pod omítku přišly úzké proužky kamenů v šedé barvě a pod ně jsem dolícoval kameny v podobě nebarveného kartonu. Vrchní šedé pásy bylo ptřeba místy zkracovat, ale nebyl to žádný problém, přečnívající části jsem prostě odstřihl nůžkami.
A jdeme na zaplnění otvorů ve zdech. Ve stavebnici je jeden typ dveří a dva typy oken. Dveře jsou ze dvou vrstev a mají v sobě otvor pro instalaci kliky, kterou si každý vyrobí sám třeba z ohnutého drátku.
Napřed jsem do otvorů ve stěnách vlepil vnější rámy ze silného kartonu. Způsob lepení oken je tady trochu odlišný od stavědla.
Nyní zevnitř přijdou vsadit okna a dveře. Jde to clekem natěsno ale jde to. Jenom rám dveří v dřevěném přístavku jsem musel trošku zastřihnout, protože jsem ho na výšku prostě do otvoru nevecpal.
Hlavní část stavby budovy je hotová, teď už se bude jenom dozdobovat. Na jednom aršíku jsou lišty čel střech a lávky pro kominíky…
…a na druhém dva komíny. Až doteď nebyl se stavbuou skutečně žádný problém a všechno jde hodně rychle od ruky. Domečky má prostě Malé Železnice vychytané.
Dolepil jsem ozdobné lišty na střechy…
…a budovy zasklil. Tady jsem ale trochu narazil. Zasklení je taky součástí stavebnice, jako přímo vyřezané přesné díly z čiré fólie. To je samozřejmě plus, ovšem většina jich je naprosto přesná a tudíž nejdou do otvorů vsadit úplně zlehka. Nicméně připravené dílky stačilo zastřihnout nůžkami a bylo po problému.
Zasklení se tady lepší zevnitř a na to už mi posloužil vteřiňák. Nicméně toho, že se okna dávají zevnitř v závěru stavby můžeme patřičně využít při patinování budovy a osadit je až po dokončení povrchových úprav. Já chtěl ale domek setavit napřed tak, jak je dodávaný, aby bylo vidět, že je stavebnice obstojná i bez dalšího barvení.
Zevnitř to vypadá takto. Obě části budovy jsem k sobě spojil a doplnil jsem také obložení spodní přesahující plochy střech.
Stavebnice nabízí i další díly. Jsou to vytištěné černobílé záclony různého provedení, které se mají nalepit zevnitř na okna. Ty se ale mě zrovna moc nelíbily a tak jsem je nepoužil. Nejspíš do oken výhledově umístím záclonky z kapesníků, jako jsem to udělal u nádraží Skalsko a průhled budovou omezím papírovými přepážkami.
Dále jsem sestavil komínky. Napřed jsem vyrobil bílé spárování cihel, dokud byly díly ještě v aršíku. Je to opět bílá tempera, následně setřená, aby zůstala jenom ve spárách. Pak už nezbývalo než dílky vystříhat a slepit. Je to celkem jemná prácička, protože zámečky spojení dílků tvoří jednotlivé cihly.
A na těchto snímcích už je nádraží zcela dokončené. Do spár střech jsem dolepil hromosvody, do zahloubení komíny a vedle nich i poklopy výstupu na střechu.
Na hlavní budově je instalovaná i lávka pro kominíka. Sklad jí vzhledem k malému sklonu střechy nevyžaduje. Dolepené byly i okapy. S jejich umístěním jsem trochu bojoval, protože jsem asi úplně nepřišel na to, za co mají správně držet. Nakonec tam ale nějak jsou takže úkol splněn 🙂 Okapové žlábky jsem lepidlem spojil s trubkami v rozích budov a trubky jsem natřel zelenou barvou podobného odstínu jako okna. Jako poslední jsem si na osazení nechal černé parapety. Jsou na spodní hraně všech oken.
Tím je nádraží sestavené. Na fotkách vidíte stav, do jakého stavebnici dostane každý, krom lehkého dobarvení komínů a okapů nebyly provedené žádné úpravy. S tímhle nádražím prostě ožije každá lokálka. Budova se dá ještě vyšperkovat pomocí různýh nápisů a jízdních řádů, které jsou přibalené na samolepící fólii, ale jednak se mi zadjí některé nápisy příliš veliké a také odpovídají provedení spíše dob ČSD, já potřebuji mnohem novější, takže moje nádraží prozatím zůstane bez nápisů.
Už od začátku jsem ale plánoval nějakou tu patinu. Jednak jsem chtěl trochu přiblížit barvy dnešní omšelé realitě a také jsem se na ní docela těšl. Patina totiž tenhle domek hodně oživí i v případě, že ho nechcete nijak špinit.
Hodně totiž pomůže, když barevně odlišíte jednotlivékameny podezdívky. Všechno jsem dobarvoval obyčejnými temperami, které jsem si míchal na paletě podle potřeby hlavně v šedých a hnědých odstínech.
Krom barevného odlišení jednotlivých kamenů jsem stejný postup uplatnil i na střešní tašky a barevně jsem rozbil i prkna na stěnách skladu.
Potom už následovalo naznačení vlhkosti ve spodní čísti stěn a také stékance špíny na střechách, stejně jako zašpinění komínů.
Něco jsem ale potřeboval provést s omítkou, protože měla dost nepřirozený odstín v tmavé pískové barvě (o barvě originálních dílů ze stavebncie nejlépe vypovídají první fotky focené na dřevěné podlaze). Celou jsem jí přetřel bílou řídkou temperou, což vytvořilo tu správnou zašlost a vybledlost. Barvou trochu do žluta a okrova jsem líznul i zelené doplňky. Teď to teprve chytlo ten správný šmrnc, který v tom chyběl.
A taky už nebylo co dodělávat dalšího, takže stavba byla prohlášena za dokončenou. Opět naprosto pohodová stavebnice na jedno nebo dvě odpoledne, kterou zvládne každý a na kolejišti udělá patřičnou parádu. Se stavebnicemi železniční architektury mi prostě MŽ dělá velkou radost a snad nejen mě. Nezbývá než se těšit na další stavebnice, které byly na TTvíkendu představeny ve stádiu příprav.
Na konec se ještě pokusím přetlumočit vyjádření zástupců MŽ ohledné téhle stavebnice: Série zhotovena pro workshop (a z níž pochází i tenhle domek) byla vyrobena jako ověřovací a jako taková nebyla ještě vypuštěna do běžného prodeje. Do prodeje se dostane až další verze, která bude vylepšená o vychytání všech mušek, na které se u ověřovacích stavebnic přišlo (proto jsem musel zkracovat některé lišty a zastřihávat okna). Kdy to přesně bude ztím výrobce neví, protože je ale firma schopná ledacos dodat zakázkově, případní zájemci se mohou ozvat a stavebnice jim bude dodána ať už v téhle podobě, nebo novější vylepšené (záležá v jakém stádiu budou práce).
Pěkná stavba i práce. Já ji měl také a bohužel na stavbu nedošlo, protože po rozbalení jsem zjistil, že jeden aršík chybí a na dalším jsou některé díly nedoříznuté, tak jsem to ani neřešil a vyhodil. 🙁
Ta bouda nebude skladiště, ale čekárna. Ty se tímhle způsobem přistavovaly dodatečně tam, kde se původně s velkou frekvencí cestujíících nepočítalo. Bez tý boudy se dá stavba použít jako strážní domek, nebo administrativní budova. Co se týká podezdívky, často se v reálu setkávám s přemáznutím kamenů jednotnou šedou barvou, takže o optické rozbití se stará jen stoupající vlhkost.
Balení v pytlíku je fajn (doufam, že to u nových stavebnic zůstane), zákazník vidí, co kupuje. Nahlídnutí do krabice je u některých prodejců problém.
Kombinace plastu a papíru je ale na zabití – aby to opravdu drželo, musí se to lepit větším než malým množstvím nějakého (povětšinou smradlavého a jedovatého) svinstva, které nám EU z ekologických důvodů dříve či později zakáže. V popisu uvedeným perchlorem bych vytrávil nejen vlastní domácí zvířectvo, ale i to u sousedů. Obdobný problém je s většinou rozpouštědlových lepidel, pokud se musí použít ve větším množství. Ta která nesmrdí, většinou lepí mizerně (“pomerančová”Tamyia s oranžovým uzávěrem).
K problematice lepidel bych řekl jen tolik: Rosťopiš nikde nepíše, že se to musí lepit perchlorem, ale že on to tak dělá, neboť se mu to osvědčilo. Ať si to každý lepí čím chce. Herkules by to asi taky zvládl a nesmrdí. “Ekologům” bych doporučil pšeničnou mouku rozmíchanou ve vlažné vodě. Nebude to sice držet, ale určitě to nebude nikomu ničit zdraví při nadýchání ani při požití. Kombinace plastu a kartonu (papíru) mi určitě problem nedělá. Domečky si sice dělám sám a vesměs z kartonu, ale vagonky od MŽ se mi líbí a jen ať přibývají. A EU a její příkazy…… to by bylo nepublikovatelné.
MŽ je z mého pohledu kvalitou spíš v nižší kategorii, raději dám pár kaček navíc než něco dodělávat doma. A k tomu balení, souhlasím s Fandou, taky se mi stalo, že něco chybělo a řešení s výrobcem nedopadlo nejlépe. Prkotina, ale už raději nakupuji jinde.
Po Ba ČSD znovu excelentní výsledek 🙂
Hura, konecne pouzitelne nadrazi na moje pidikolejiste. Kdy konecne bude? Mate figl na cernici hrany vypalku z papiru? Diky. Jjira
Dívám se do katalogu MŽ a ohromně se mi líbí zastávka Jívová. Ani Kloboučky nejsou špatné. Jsem moc rád, že se MŽ vrhlo na takhle “odvážnou” architekturu (z pohledu železničního modelářství). Škoda, že to nemůžu nákupem nijak účelně podpořit na kolejiště, ale jestli budu něco někdy stavět, tak Jívová bude první v seznamu 🙂
Jak se dá rychle od modelů přejít k politice a ekologistům, to je až neuvěřitelný – no nic, radši řešte ty modely.
Modely od MŽ prolejvám celé toluenem a vůbec nešetřím. Nikdy se mi nestalo že by se něco ulomilo nebo samovolně odpadlo, asi to bude rukama. Nakonec matný lak a všechny šmouhy a fleky se sjednotí. Osobně se mi Laser-cut líbí víc než třeba plastové stavebnice typu Auhagen nebo Kibri, kde když něco ukápne tak je to tam vidět už napořád, tady ne.
Co se týká lepidel, není třeba vymýšlet náhražky nebo používat polo-jedy. Než jsem se vrátil k železnici, dělal jsem plastikové stavebnice a dioramata v 1:35. Osobně používám UHU plast (vínová plastová lahvička s černým uzávěrem, včetně jehlového aplikátoru pro správné umístění lepidla), stejně tak jako Agama lepidlo. Lepím tím plastik i papír, a to jak vzájemně, tak v kombinaci. Zatím žádný problém, a to že několik staveb a vagonů mám za sebou.
Vrátil jsem se z dovolené a tak reaguji až nyni hlavně pro Fandu a Jerryho. Všechny reklamace vyřizujeme přednostně a zcela zdarma. Žádné nevyřízené neevidujeme Stačí se jen ozvat a nečekat až na nějaká fóra. Vyhodit celou stavebnici aniž ji začnu lepit mi připadá zbytečné a až se mi to nechce věřit. Nebo máte tolik zbytečných peněz? Proto bychom uvitali kdyby jste byli konkretni kde byla stavebnice zakoupena, jaké dily chyběly a zda bylo baleni neporušené. Ze zjištěných závad vyvozujeme finanční postihy odpovědných pracovniků a hlavně slouží jako náměty ke zlepšování naší práce.
Pro MZ: Kdy asi by mohla byt stavebnice dostupna pro bezne zakazniky? Dle meho nazoru by to mohl byt celkem uspesny model. Universalne pouzitelny pro vsechny epochy popr. s lehkou upravou k patricne epose. Ale to si muze dodelat kazdy sam. Diky. J.
Stavebnici předpokládáme vydat v průběhu září, ikdyž s nějakou tou úpravou podle námětů od Vás modelářů.
Jirka: Díky za typ. Zkusím a uvidím, zatím jsem měl při kombinaci principiálně odlišných materiálů s běžnými lepidly jen problémy a vteřiňák se taky nehodí na všechno.
To MZ: jak jsem psal, už to asi nemá cenu řešit, sice jsem ji nevyhodil a chvíli by trvalo, než bych ji vyhrabal, ale situaci jsem řešil po telefonu, asi tedy s nějakým kolegou, který právě nebyl tak přístupný a po takové době by asi trest neměl efekt, hlavně si také nepamatuji jméno. Tohle už nechme promlčeno, když jsem koukal na vaši nabídku, tak se možná ještě nechám zlákat a uvidíme jak to bude s dalším pokusem.
Promlčeno nepromlčeno bohužel co se týká mobilního telefonu tak z 90% jsem na jeho konci právě já 🙂 … a že bych někdy nebyl sdílný?! :-/ … to se mi moc nezdá. Vždy pokud mi někdo volá a chce něco reklamovat tak si to vždy vyslechnu a řeknu, že vše co bylo řečeno bych měl rád černé na bílém… tzn. v emailu. Někdy totiž požaduji jako ” důkaz” foto poškozeného dílu ( bohužel, jsem už takový) 😀 … Trest je myšlen na zaměstnance, kteří vyrábějí ony stavebnice.
Pokud se rozhodnete jinak dejte vědět telefonicky a domluvíme se… jinak si myslím, že jsem se snad domluvil vždy s každým 🙂
Daniel Klíma
jednatel společnosti
Myslím ,se, že takové malé nádraží tu už dlouho chybělo Je přímo určené na malá kolejiště. kde hlavním motivem je vedlejší trať. Mít ho na svém kolejišti kam umístit, koupil bych si jej. Na MŽ mně osobně mrzí ,že nemá a nevyvíjí stavebnice osobních vozů, ale se stavebnicemi jejich nákl. vozů jsem spokojen.
starsivlk: bohužel osobní vozy mají svá úskalí a to hlavně v zakřivení střech :-/ … jsme schopni je vyrobit, ale nejsme si jisti zda-li Vy modeláři dát dohromady – tudíž je to pro nás cesta do záhuby :-/ ( vzhledem k některým reakcím, které dostáváme nejen tady 🙁 ) … na zakázku bylo vyrobeno pár osobních vozů tedy přesněji jen bočnic s podvozky v TT, H0 i N ( střechy si modeláři vyrobili nejspíše sami – to nevím – jen domýšlím ) … Bohužel však nedostali jsme “práva” k tomu je použít pro další prodej ani vývoj svých vozů 🙁 …
malá železnice, děkuji Vám za odpověď
Koupil jsem na zkoušku Lampertice v H0 a předpokládám, že vlastnosti plastu jsou u nových stavebnic MŽ stejné. Doporučuju tedy hned po rozbalení plastové díly důkladně umýt a papírové oklepat, protože vše bylo plné jemného plastového prachu (černého). Lepení plastové kostry vyžaduje agresivnější lepidlo (Humbrol, Revell Contacta) – rychle se odpařující Tamiya sice dobře zateče, ale nespojí díly dost důkladně. Chtělo by to ještě dvě věci – nahradit tvrzení na obalu, že jde o plastikovou stavebnici reálnějším popisem obsahu a pak doplnit návod rozkresem dílů (případně díly i kompletně pročíslovat a doplnit v tom smyslu návod). U nás to možná projde, ale v případě vývozu to bude problém.
Materiálu na komíny by slušela stejná barva, jako má střešní krytina – v reálu bývají ještě tmavší.
Střelec: vlastnosti plastu jsou vždy stejné! jde o jeden druh plastu. Plastové díly doporučujeme omýt jarovou vodou. Lepení plastového základu NEPOTŘEBUJE ” agresivnější lepidlo ” !!! … Bohatě stačí běžné modelářské – nemá smysl vymýšlet hlouposti !!! Moc tomu ” tvrzení na obalu” nerozumím – očíslovat jednotlivé díly by bylo sice fajn, ale pořád se bavíme o jednoduchých stavebnicích… tzn.: ty složitější stavby by jste upřímně asi zašíleli 🙂 … Stejně většinou slyšíme, nebo čteme názory, že návody jsou pomalu zbytečné… až modelář neví, tak se koukne 🙂 … asi stejně jak když stavím skříňku z IKEA 😀 … Materiál na komíny si můžete přebarvit sám – tomu se meze nekladou 😉 . vlastně všechny díly si můžete přebarvit dle své libosti 🙂
Jo ty plasty, začínal jsem s nimi, že se mi to zdálo snazší, ale postupem času jsem přešel na laserové, protože se mi s nimi lépe pracuje a podle mne vypadají reálněji. Něco jiného je u vagónů, ale stavebnice u mě vedou karton/dřevo.
Já vám pánové asi vážně nerozumím, už chápu co tím kluci z mazelu asi myslí.
Mike: Rád bych věděl, jaký najdeš rozdíl mezi laserovým plastem (myslím stavebnice mazelu) a laserovým kartonem resp. dřevem (stavebici jiných co plast nepouživají) :-/ myslím tím teď vzhledový rozdíl. Pokud to podle vzhledu poznáš seš nadčlověk! A reálněji pro tebe vypadají v čem pokud se můžu zeptat?
Co je prosím předlohou tohoto modelu?
Nemůžu se vytahovat, ale poznat plast. stavebnici od kartonové není zase takový problém a hlavně ne u MZ, u jiných snad, ale zde je to velký rozdíl. 🙁 Samo že záleží na množství patiny, ale…
Mike: a jak poznáš rozdíl, když plastový je jen ten základ? Papír se lepí následně na onen základ z plastu! 🙂 … Ty si neměl žádnou stavebnici od mazeláků v ruce, že píšeš něco takového nesmyslně hloupého až řekl bych lživého?
To víš, že měl a mám, ale moc mi nesedí. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že některé dřívější jejich stavebnice jsou lepší než stávající. A jelikož nejsou na trhu sami a mám(e) možnost volby (hurá), přešel jsem ke konkurenci, bez jmenování, u jedné mám kompletní stavbu se vším všudy a u druhé, protože tam některé věci chybí, se zase člověk vyřádí dle chuti. 🙂
Hank: Předlohou modelu je výkres, který byl dodán modelářem ze spřáteleného Slovenska. Přesně nevím, kde ho na internetu najít ( výkres byl dodán v .PDF formátu) Taky nevím, jestli se náhodou nejedná o nějaký ten výkresový “špek” co si mnozí střeží. Nedostali jsme povolení výkres šířit.
Mike: Můžu znát i já Váš názor v čem Vám naše stavebnice nesedí?
Daniel Klíma
jednatel společnosti
Je to spíš asi osobní pocit jednotlivce, který vás v žádném případě nechce poškodit a jak jsem psal, mám i vaše stavebnice, se kterými jsem spokojen. 😉 Jsem rád, za každý podnět co kdo vyrobí, i když se občas něco nepovede (nemluvím prosím o vás, prostě obecně), tak je to krok kupředu. Jak se za nás říkalo: Kupředu pravá, zpátky ni-krok! 😀
Daniel Klíma: Ach jo… Mně jde o to, která konkrétní budova a ze které epochy byla předlohou tohoto modelu. Ono by nikoho neubylo, kdyby řekl ” Je to stanice X v období Y”.
Já vím, že si spousta “modelářů” sedí na podkladech, dokonce i na takových, na které se nevztahují žádná autorská práva, což 100% platí pro všechny starorakouské i starouherské normálie pozemních staveb. Spoustu kopií výkresů z archivních i literárních zdrojů jsem publikoval na modely.biz, na K-reportu i na stránkách papírových modelářů a z takového tajnůstkaření mě vždycky berou všichni čerti. Možná dokonce i vy v MŽ, kdybyste občas na jmenované stránky nakoukli, tak byste měli takový zdroj předloh, že ho při vašem tempu nezpracujete ani za 5 let…
hank: minimalne u vykresu ziskanych z archivu byvaji problemy, protoze (alespon v archivu CD v Libni) je potreba povoleni pro sireni kopii – kopie jsou pouze pro osobni potrebu. Ale musim se priznat, ze primo nevim jak je slozite to povoleni ziskat, vzdy jsem potreboval dokumenty pouze pro sebe.
Střelec: co se týká lepidel, věci od MŽ lepím právě tou “pomerančovou” Tamiyou a neměl jsem s tím jediný problém, ať už plast/plast, nebo plast/papír. Pokud to chce pevnější spoj, natřu obě půlky, příp. pošudlám štětcem, aby se plast víc narušil, a spojím. Stavebnice se mi zamlouvají a myslím, že zpracování si každý pořeší podle svého, například komíny – ty z Peček jsou taky v barvě resinu, tak nevím, proč to vytýkat zrovna kolegům z MŽ.
hank: souhlas, bylo by dobré vědět, “co to je”, člověk by se nasměroval do lokality kvůli souvislostem.
Ahoj Všichni 🙂
snad to přetlumočím správně od zadavatele ze slovenska:
Tedy:
Jedná se upravenou verzi Výpravny Včelnička, tak aby bylo možno variantně uzpůsobit tuto stavbu buďto s přístavky nebo samostatně ( proto i počet oken a jejich rozmístění nemusí odpovídat skutečnosti !) . Základ pro tuto stavbu je proto řešen s jednoduchým přístavkem, který je možno postavit samostatně ( v této konkrétní prototypové verzi ne!).
Hlavním záměrem bylo, aby se stavba nechala slepit a bylo jí možno s drobnými úpravami použít třeba vícekrát (bez přístavku, různé přístavky apod.), nebo jako součást různých budov. U prototypu šlo o zjednodušení stavby ( nejsou propracované detaily – šlo opět o cenu!)
Snad nás teď neukamenujete 🙁 …
Ale jakákoliv připomínka bez nařčení apod. je vítána 🙂
S pozdravem
Daniel Klíma
jednatel společnosti
No a jsme u toho… tohle není Včelnička ani náznakem. A přitom existuje dost použitelných skutečných příkladů “modulární” koncepce normálií, a to v obou částech bývalé monarchie, které by vaši zadávací podmínku splnily i při dodržení historické a architektonické věrnosti.
Pokud jde o modelovou věrnost pozemních staveb, měli byste si vzít příklad z modelů Karla Bartáka.
Pokud jde o šíření kopií výkresů normálií, mám za to, že archiváři v Libni jdou – jestli je to pravda – nad rámec autorského zákona. Ale to je na jinou diskusi. Více k tomu viz webové stránky ing. Miroslava Kunta, http://archiv.kvalitne.cz/uvod.htm , sice už je v poslední době neaktualizuje, ale každému, kdo chce začít s archivním bádáním v oboru železnice a myslí to aspoň trochiu vážně, je vřele doporučím.
Hank: nějakou takovou reakci jsem čekal :-/ … a chápu Vaše “rozhořčení”, ale :
1) opravdu nemáme čas na to chodit po archvívech a vyhledávat různé variantnosti danné stavby ( v tomto případě Leskovec)
2) jedná se o prototyp pro stanovení cen a způsobu výroby jednotlivých staveb ( šlo o to zjistit, jestli je to tzv. “na díly” prodejné)
3) jednalo se o zakázku ze které vznikl tento model
4) Nic proti Vám všem, ale většině lidí bohužel stačí i tohle v tomto provedení ( většina lidí stále modelaří jen pro potěchu)
5) Připravujeme dle výkresů, ale pokud jste se setkali s našimi stavbani typu Laser-cut tak víte, že u nich nebývá problém a nejsou šité horkou jehlou ( proto není ani Leskovec v naší nabídce – nesouhlasíme s jeho provedením!!!). Stavby nevyrábíme styl když už jste mi ho tady předhodil Karla Bartáka … reakcí na jeho stavby jsem slyšel mnoho ( pozor nesoudím konkurenci ať mě někdo nenařkne jak je tady v přezdívkách zvykem! ) Největší problém u jeho staveb je prej v jeho slovních návodech (za které jste mimochodem jako modelářská veřejnost naši společnost ještě nedávno kamenovali ).
OPAKUJI nic nemáme proti modelům a tvorbě pana Bartáka !!!!
Navíc jako společnosti nabízejích výrobu tzv. na zakázku Vám ( komukoliv) můžeme vyrobit model podle dodaných rozměrů a podkladů ( pokud se nám bude líbit máte model zcela zdarma! )
Bohužel tuto službu využívají hlavně modeláři, kterým ani nejde o epochu či přesnou stavbu dle KkStB apod.
S pozdravem Dan Klíma
hank: tak jsem si znovu přečetl badatelský řád a nejspíš došlo jen pouze k mému špatnému porozumění. A to nejspíš vzniklo, když se mě paní archivářka zeptala, zda-li budu nějak získaný materiál publikovat (Internetové stránky), a pokud bych chtěl, tak že se mám dohodnout. Takže snad nějaké šíření dál by neměl být problém.
No koukám, že jste se rozjeli. Musím se zastat Hanka, že stavby by opravdu měly maximálně odpovídat min. lehké úpravě nebe lépe původnímu originálu (lehkou přestavbou nemyslím zásadní zásah do vzhledu nebo změny konstrukce ať tvarové či rozměrové). Ale když už se jmenovalo, tak viz můj předchozí příspěvek, tak já preferuji Šikuly nebo v závěsu KB, ale i když to prve jmenovaným někdy trvá déle, tak jsem s jejich stavbami max. spokojen, ať budovy nebo vozy. Ale na druhou stranu fandím i ostatním, aby se snažili je dotáhnout a my měli možnost výběru z nabídky. 😀
Mike: taky souhlasím i s hankem,ale zase asi vím jak to pan Klíma teď myslí.Je jasné,že mnozí fakt nepotřebují skvost podle všech “proporcí”.Zamyslete se sami kolik skvostu z Německa jste si kdo koupili! (například vozy se špatným počtem oken od tilliga. přebarvujeme vozy a děláme z nich jen naoko naše české)
vždyť skoro žádný model není podle “české předlohy” případně budovy podle normálií,které požadujete.Většina z nás modelářů včetně mě stejně doma jezdí s modely od zahraničních výrobců.Věřím,že těch hrozných skvostů máme všichni až nad hlavu! Jen si sami sáhněme do svědomí.
Navíc si myslím,že malá železnice nemá koho dotahovat!Klidně mě za to linčujte-jejich stavebnice vagónků jsou to nejlepší co od doby LPH vzniklo v plastikových modelech.Takže ostatní by měli dotahovat je a hlavně co se šířkou sortimentu týče.Né vždycky ten co udělá 10stavebnic a 20 naslibuje je ten koho by kdo měl dotahovat.
Dan Klíma: Já tady nechci rozpoutávat nějaký flamewar, ale Vaše reakce je typická. Když je to tedy většině tzv. modelářské veřejnosti jedno (nevím sice, čím byste to dokázali a jak tu většinu máte spočítanou, ale budiž…) a kdyby vás jako firmu využití historicky věrných podkladů nijak nákladově nezatížilo, tak nechápu, proč se jich důsledně nedržíte. Přitom jste sami dokázali, že to umíte – viz Jívová, Deštnice, Lampertice, Rudolfovice. Po těch archívech chodit nemusíte, klidně vám teď přihraju kopie několika desítek normálií ve stavu použitelném pro okamžité zpracování výrobních výkresů.
Odovlávat se na to, že někdo něco nějak chtěl, je alibismus. Podbídnete se neznalosti a kýčovitému vkusu jednoho zákazníka a dalším desítkám nebo stovkám zákazníků tím blbnete hlavy s odvoláním na to, že jim to může být jedno a že si to stejně koupí. A argumentovat tím, kolik lidí má doma německé modely – no nezlobte se, ale to už je vůbec pod úroveň. Vaši předchůdci v Malé železnici v 80. letech, kdy ještě nic na trhu nebylo a nic nešlo prosadit, aspoň publikovali návody takových modelářských osobností, jako byli ing. František Jiřík nebo Vladimír Zuska, aby si modeláři sami mohli postavit aspoň něco podle skutečných českých vzorů. Když už nic jiného, tak byste aspoň mohli ctít světlé stránky historie vaší vlastní firmy. Ono by to ani tomu vašemu dnešnímu kšeftu neuškodilo, spíš naopak.
Zbytek Vaší repliky reaguje na něco, co jsem vůbec nenapsal – např. neposuzuju návody vaše ani kohokoli jiného.
Vážený “hanku” nevím co jste vlastně zač! Dělejte si své modely přesně podle dokumentace, vystavujte si je kde chcete, pokud se s nimi někdy setkám, tak rád uznale pokývám hlavou, budeli důvod,ale nekritizujte výrobce z MŽ, dělají pro ostatní podstatně více než Vy! Každý se tady dušuje, že není “počítač nýtů”, ale co tu vlastně předvádíte……… Plně souhlasím s panem Blažejem, přestavujeme a přebarvujeme německé vagóny a mašinky, aby vypadaly česky a máme z toho radost. Vždyť ty vláčky jsou v první řadě HRAČKY pro děti. Byť si s tím hrají vesměs tatínci.
hank: co se týče našeho alibismu Vám musím oponovat. Nejsme z těch co Vám modelářů dávají nepoměrné ceny. Naše stavby měly a budou vždy pro běžného modeláře co si hraje nepotřebuje v tom utratit veškerý rodinný kapitál. ( tím opět nikoho nechci soudit – každému co se líbí ). Světlé stránky historie dodržujeme a vážíme si jich více než Vám hanku možná připadá. Můj děda je zakládajícím členem malá železnice 🙂 . Nevím jen co myslíte tím ” ono by to ani tomu vašemu dnešnímu kšeftu neuškodilo ” – Vy vidíte do běhu naší společnosti? Prosím alespoň tyhle rádoby narážky si nechejte pro sebe a nezabředávejte tam o čem nic nevíte! (děkuji)
To co jsem napsal o ” německých modelech ” je pravda a není to pouze prázdný můj argument.
Ladis: takových lidí jako Vy – co znají podstatu a fylozofii naší společnosti si vážíme.
Daniel Klíma
jednatel společnosti
To Hank: Četl jsem Vaše články o výtopnách na fórech a musím pochválit. Pokud to není Včelnička, v čem se tedy konkrétně liší ? Vysvětlete..
To Ladis: Nemohu souhlasit, že by Hank nic nedělal.. viz. články na Výtopně, atd..
MZ: Nevím, proč reagujete na Hanka tak podrážděně. Nabízí Vám pomoc, že Vám dodá i podklady a má celkem konstruktivní náměty. Podle článků z fór, má znalosti budov, tak proč jej nevyužít? Dotáhli by jste Vaše stavebnice o další stupeň výše, takže by jste, mohli mít třeba např. nějakou modulární dle Reálií (kterou jako základ pak použijí i “počítači nýtů”) i třeba stavebnice v různých úrovních verzí – Základ, Eco, De Lux (např. za příplatek??).. Nemusíte se jen držet “nenáročných”, když umíte udělat i velmi kvalitní věci. A kvalita se dá podstatně lépe finančné ohodnotit.
//část odstraněna na přání autora – VoVo// Jirka
To MŽ: neberte ten můj povzdech prosím osobně. Velmi si vážím toho, že děláte pro modeláře, co děláte. A vím z vlastní zkušenosti, že podnikání v modelařině je těžké..
Nechápu některé reakce počítačů nýtků. 🙂 Jde o stavbu, která vychází z architektury drážních staveb. Jak jsem pochopil, nejedná se o kopii skutečné stavby a ani to zřejmě nebylo v úmyslu s ohledem na větší variabilitu. Stavba má charakteristické znaky typových drážních staveb, má správné proporce (což jako architekt vidím velmi rád) a je velice kvalitně zpracovaná. Mě se poslední stavebnice MŽ začínají líbit. Jdou správným směrem. Já bych si dovolil navrhnout malé vylepšení: Možná by to chtělo ještě nějak vylepšit nároží, aby nebyl ten spoj tak viditelný. Třeba nějaká bosáž na nároží jako další variantní řešení. Sice se to schová za dešťový svod, ale 4 svody na 1 malou stavbu je až moc. 🙂
Včelnička:http://vlak.wz.cz/fotoalbum/vcelnicka.jpg
Leskovec:http://vlak.wz.cz/fotoalbum/leskovec.jpg
MŽ: Tak která ta budova to vlastně má, alespoň vzdáleně, být? Nebylo by lepší hned na začátku, ještě před tím, než se po původu předlohy začne někdo vyptávat, kápnout božskou, že je to výmysl, jako výmysl to pojmenovat a nemanipulovat s názvy skutečných stanic ?
Ladis: Cituji: ” Každý se tady dušuje, že není „počítač nýtů”,…” Ať čtu jak čtu, tak zamindrákované slovní spojení “počítač nýtů” jste v těchto komentářích prvně použil Vy, tak kdo se tady dušuje?
Danieli Klímo, mohl by jste mi prosím vysvětlit bod č.4 z vašeho příspěvku ze dne 22.8.? Né že by ostatní body Vašeho výkladu byly více smysluplnější a myšlenky udržitelnější, ale čtyřka opravdu stojí za to, cituji:
4) Nic proti Vám všem, ale většině lidí bohužel stačí i tohle v tomto provedení ( většina lidí stále modelaří jen pro potěchu)…
Mne by zajímalo:
1) kdo jsou podle Vás ti “Vám všem”?
2) dále z jakých statistik, demografiských studuí či jenom úsudku odhadujete tu “většinu lidí”, kterým “bohužel stačí i tohle…”
3) Proč “bohužel”?
4) Taky by mne zajímalo, pro co jiného, než “jen pro potěchu”, pominu-li pro kšeft, se podle Vás modelaří ?
Dík, Václav Sýkora/Sey
Sey:
pane Sýkora asi jste pořádně nečetl příspěvky pana Klímy.Psal,že stavba vznikla na žádost modeláře a má to být podle něj upravená stavba Včelnička-asi si pan modelář upravil stavbu a opravdu se nejedná o něco co by mělo připomínat skutečnost!Na zbytek Vám jistě odpoví pan Klíma
Pietro má pravdu v tom,že stavba z architektonického pohledu není vůbec špatná!
Sey:
Troufnu si říct, že jsem četl všechny příspěvky pod všemi články na těchto stránkách a termín “počítač nýtů” se tam objevuje poměrně často, zvláště v článcích pojednávajících o stavbě vozidel. Čili tento výraz není z mé hlavy a už vůbec nevím proč by měl být zamindrákovaný. Ale když myslíte…. Taky tento výraz nesouvisí s danou stavebnicí, ale s některými přispívateli.
Hankovi se musím kapánek omluvit. Články o výtopnách jsou opravdu vynikající.
Myslím že na tomto článku se projevila “okurková sezona”. Diskutuje se tu už o prkotinách. VoVo, PROSÍM, dej tam už nějaký nový článek.
No uznávám, že tento rok nás okurková sezóna dostihla v plném proudu. Dneska Jirka dopsal novinku, tak jsem jí hned vyvěsil, je to “zase bohužel jen” stavba. Co se týče tvorby, tak jsem nezahálel a dokončoval nějaké rozdělané stavebnicové projekty, ale na modely jsem, přiznám se, z nějakých důležitějších důvodů už 2 měsíce skoro nešáhnul (a taky už mě to štve, těším se teď na mašinku, že si tam zase něco ve volné chvíli v rámci workshopu sám spájím 🙂 ).
No, já si ještě neodpustím jeden příspěvek, ačkoli vím, že už to asi není úplně vhodné a že tato budova byla pouze na něčí soukromou objednávku, hlavně spíš bych to chtěl mířit na ty, kteří tvrdí, že stejně je většině modelářů, co staví.
On je problém, že minimálně já se řadím do skupiny modelářů, která nevnímá modelařinu čistě jen jako hru či odreagování, ale i jako zachycení nějaké historické epochy (klidně si mě zařaďte do “počítačů nýtů”). Ovšem toto zahrnuje nejen studování podkladů, ale i historicky odpovídající budovy, kterými výrobci mohou celkem usnadnit práci (samozřejmě jak kde, výrobci nemohou pokrýt 100 % normálií budov). Proto se mi zde nabízí otázka, proč vlastně podporovat výrobce v tom, aby dělal něco, co vlastně nikdy neexistovalo (opět připomínám: vím, toto byl zakázkový model), když se hlavně historických podkladů válí po Internetu všude dost, navíc toto potěší náročné modeláře a těm, kterým to je jedno, co mají na kolejišti, to bude pořád jedno. Shrnul bych to asi takto: každý dostane, co chce.
Nevím no, prostě mi přijde škoda, když jsou možnosti, které se nevyužijí ;).
Ladis: Netušil jsem, že tady pod tímto článkem budete vzdychat nad výplody Vámi řečených “počítačů nýtů” z jiných článků, trochu chaotické nemyslíte? Já taky nepsal, že to je výraz z Vaší hlavy, jen mne zarazilo koho pod tímto článkem tak spíláte za ono dušování, když tu (pro méně chápavé opět pod tímto článkem) nikdo takový není. Proč je zamindrákovaný? Protože k použití tohoto výrazu se většinou sníží jedinec, který už nemá v kapse žádný argument k obhajobě své či cizí nenáročnosti (neschopnosti ?), může být i alibistický, což je typické pro rčení “že nejsem to a to, ale požaduji to a tamto”, čili snaha si to nerozházet u nenáročných mas, ale přecijenom požadovat větší nároky, jako ti opovrhovaní kluci nad jejihž výtvory po výstavách slintáte.
PS: Jsem rád, že jste ve věci Hanka alespoň trochu prozřel 😉
Pane Blažeji: Jistě že čet, jen jsem se nespokojil s oním výkladem . Z nalinkovaných obrázků si jistě mnozí udělali obrázek o konstručních souvislostech s touto stavbičkou. Je mi jedno, že se jedná o fikci, ale použití dvou reálných názvů (Včelnička co-by základ předlohy, Leskovec jako název výrobku) pro jednu fiktivní budovu je přinejmenším neprofesionální. Potom se výrobce, zastupovaný zde panem Klímou, nemůže divit různým nepříjemným dotazům a přednáškám od ve věci znalejších jedinců. Doufám, že čapl příležitost za pačesy a nabídku ke spolupráci od Hanka přijal. Sey.
Po návštěvě nemocnice vás opět zdravím:
Pro všechny ANO PŘIZNÁVÁM, model není asi tak jak říkáte (ani včelnička ani leskovec ). Prosím neberte všechny naše názvy jako směrodatné a konečné!
Co se týká stavebnice byla to zakázka a je naše chyba, že jsme si nenašli čas na ověření jak moc a v čem je to upravená stavba! Avšak musím oponovat, že jsem nikdy neřekl, že je to stavba určená k prodeji tudíž se ani na našich stránkách nenalézá a není k prodeji.
Dále přiznívám, že jste mě dost zahnali do kouta co se týká staveb všeobecně – tato diskuze je už na úrovni dosti vysoké a blízké k prozrazování některých našich plánů a nápadů. Proto bych rád debatu stylu “proč neuděláte to tak a tak, nebo proč to děláte tak a tak” už nerozebíral a pokud ano tak máte k dispozici email, telefon … v tom tak a tak už bych totiž musel mnohdy prozrazovat co plánujeme a to bych nerad s ohledem na konkurenci… Děkuji za pochopení. Samozřejmě náměty či nápady uvítáme pokud budou přínosné a můžou dopomoct ke zlepšení naší výrobě a následně Vaší větší spokojenosti jako modelářů.
======
HANK: Doufám, že moje reakce na Vás nevyzněla nějak agresivně – pokud ano – OMLOUVÁM SE! – jste uznávaný člověk nejen na internetu což se na diskuzích nedá přehlédnout.
Trošku jsem nad věcmi v nemocnici přemýšlel a ozvěte se mi prosím na info@mala-zeleznice.cz nebo na mobilu 774 663 443 a něco se můžeme domluvit, pokud platí vaše nabídka… Navíc mám pro Vás něco, co snad po tomto prototypu snad zvedne Vaši náladu 🙂 ( Chtěl jsem to poslat někomu jinému k recenzi ale on to pochopí 🙂 ) Hlavně to neberte jako úplatek! :-), je stavba určená pro trh od 9/2014 aniž by o ni někdo zatím věděl!
=======
Sey:
k bodu č. 4: bylo slovíčko “BOHUŽEL” použito trošku nešťastně… myslel jsem tím, že pokud nabízíme službu, že vyrobíme dle podkladů “cokoliv” tak hodně lidí řekne, že jim to tak stačí a že podle nich je to správně. Vzhledem k naší práci ve vývoji a výrobě samotné nejsme ani z kapacitních důvodů domýšlet za někoho jak by co šlo udělat navíc pokud o to nestojí :-/ … a to je bohužel fakt!
bod 2) poznatky a názory na jednotlivé stavby a výrobky máme po mnohaletých zkušenostech, debatách na výstavách, emailové korespondenci ( viz někteří z Vás co se tady připojují) a dále po komunikaci s našimi prodejci.
Závěrem:
========
Děkuji za každý příspěvek, který zde byl přidán. Z každého si bereme maximum. Jen prosím posuzujte a berte na vědomí rozdíl mezi stavebnicemi připravovanými, prototypovými a těch, které už jsou na trhu.
Rádi uvidíme reakci jakéhokoliv druhu, pokud nebude podávána jako alibismus apod… Alibismus ve smyslu “modeláři buďte rádi, že je alespoň tohle” nás uráží a nikdy bychom takto o Vás modelářích ani neuvažovali!!!.
Tohle použíjte u modelu co je na trhu ( ikdyž myslím, že ty laser-cut co jsou na trhu Vám nějak dle příspěvků nevadí :-)…)
Doufám,že jsem Vám vše pokud možno objasnil a odpověděl na Vaše otázky.
S pozdravem
Daniel Klíma
jednatel společnosti
Dobrý den,
Pánové trochu mi uniká podstata věci této diskuze?
Řešíme modelařinu ,nebo akademickou debatu?
V době kdy jsem stvěl Plastikařinu 1:35 se neustále řešilo že to není podle předlohy a že to nemá to či ono a přestalo mne to bavit lepit po 25 letch modelařiny.
Tu dal sem se zpět na vlačky ha chyba už i tady po plastových výliscách ne zrovna valné kvality a lícování renomovaných firem produkce DE se tu objevila nesporně větší kvalita laser cut na cz trhu a reakce našeho člověka typicky českého pitomce je že se neustále něco nezamlouvá a cokoli nelíbí.
Přátelé modeláři, vemte do ruky metr čas délkoměr digitál kupte profi či meně profi SW na architekturu a mužete si zpracovat podklady ,která koli firma či už MZ či šikulové ted myslím nově IGRA?nevím, Vám rádi vyřežou cokoli si budete přát jen se budu BAVIT kolik za to budete ochotni zaplatit pokud nebudete radsi investovat do svého laseru ono dle čechu vyjde přece lepe ho mít dome že.
Nemyslíte že místo kritizování je lepší dát pár dobrých podkladu do mlýna třeba s toho vzejde hezká stavebnice ale proč to dělat že ZADARMO je lepší mít velkou pusu připomínek.
V neposlední řadě mám za sebou ca dle vitriny něco okolo100 modelu neni to za tu dobu moc ale karton se mi opravdu neskutečně kroutí a nedaří se mi eliminovat vzdušnou vlhkost kterou nabírá??? a kroutí se fest a čím dál tím víc !! budu rád za rady, na plastu se mi ještě nezkroutil myslím že je zcela jasné kdo má technologii promyšlenou a kdo šije horkou jehlou co jsem pochopil výše v reakcích Vás kolegu.
Mějte se fajn modelařině zdar LULU
luluse: Milej zlatej, rač si nejdřív vygooglit na fórech papírových a železničních modelářů i na k-reportu, kolik původních podkladů = archivních normálií jsem tam dal zadarmo k dispozici a pak tady něco vykládej. I milému jednateli Klímovi jsem něco navrhl a stejně to skončilo dřív než začalo, tj. pes po tom neštěkl. Ale komu není rady, tomu není pomoci. A víc s tím tady nehodlám ztrácet čas.
I rad ke zpracování papírenských materiálů je na fóru papírových modelářů víc než dost.
Jo a když už něco někam píšeš, tak se prosím nejdřív nauč česky.