Tatra 138/148 jako lanový bagr
Ty tatrovky od p. Štěpničky mě pořád tak lákají, že je prostě vždy když se objeví nějaká nová verze, musím hned postavit. Takže tentokrát jsem se pustil do úplné lahůdky, totiž lanového bagru, je to vlastně takový předchůdce známé UDS-ky.
Tyto vozidla se ještě i dnes někde objevují u soukromých osob, v době své největší slávy byly hojně využívány na práce v kamenolomech…(ilustrační foto vygoogleno ze stránek Tonda Slezák)
Na stole vysypané resinové díly jsem postupně roztřídil…když už něco stavět, raději hned více najednou…
Kabiny mám opět duté, prostě se mi s nimi lépe pracuje.
Páteře podvozků…
…základny nástaveb…
…strojovny…
…ramena a lžíce…
…kola a nakonec interiéry…
Kromě resinových dílů je součástí stavebnice již tradičně planžetka s leptanými díly. Tentokrát je jich opět trochu více, díly ramene, kabina strojníka, konstrukce vedení lan a taky opět drobnosti.
Kabiny jsem zbavil výplní oken, no byla to fuška, jedna kabina přitom vzala trochu „za své“, tak s ní něco vymyslím…
Opět jsem taky využil leptíky řízení nápravy předních kol, ale už mi došly zásoby, tak jen na tři auta…
Takže již tradičně kompletace podvozku. Torzní tyče, zmiňovaná natáčecí přední náprava, listová pera zadní nápravy.
Pak jsem se vrátil k té rozlámané kabině, už vím co s ní…
Doplnil jsem kabiny o leptané detaily – zrcátka, tykadla, z drátku jsem vyrobil okenní příčky…
A pustil jsem se do osazování leptaných dílů na základny nástaveb…
Potom i strojovny, p. Štěpnička do leptíku umístil i nějaká madla, já ale po prohlídce fotek skutečných vozů musel ještě nějaká přidat…takže kousek drátku a tvořit
Postupně vše osadit, když je kabina dutá, tak i ovládací páky …
A sletovat ty kabiny…vytvarovat držáky pro vedení lan
Zkompletované vypadají docela dobře, zase se mi jedna kabinka trochu „vymkla k normálu“
A nyní zbývají ramena, jak odlitky, tak i leptané části
Trochu víc práce dá sestavení všech kladek, ale připravit se to stejně musí…
Všechno jsem tedy zkompletoval, tyto bagry se vyskytovaly jednak pro výškové ale taky pro hloubkové bagrování, od toho je potom odvislý způsob upevnění ramen, kladek a lžic
Nesmím opět zapomenout na „generální“ zkoušku před lakovnou, myslím, že to bude další vydařený kousek…
Nastříkání taky není velkým problémem, sice je třeba volit barevné kombinace mezi podvozkem, kabinou a nástavbou, ale to nevadí. A pokud nemáte dost obrazových předloh ze svého okolí, třeba na truck fóru se pár námětů taky najde.
A můžeme začít kompletovat…
…natažení lan dá trošku práce, ale u EDK 10 je to daleko horší, takže se toho nemusíte bát.
…ještě jsem přidal obtisky „espézetek“, jedna tatra je taky ve vojenské verzi do vojenského konvoje.
Jednu tatrovku jsem si ihned při stavbě vyčlenil na „hloubkové“ bagrování, trochu dle možností resinu jsem vyvěsil nápravy, když bude zapatkovaná, využil jsem tu polámanou kabinu …neopomenul jsem osadit do kabiny strojovny – figurku bagristy strojníka, otevřít mu přední okno pro zlepšení výhledu a větrání v tom parnu a do otevřených dveří kabiny vozu odpočívajícího pokukujícího řidiče…už teď vím, že bude využita k „bagrování“ základů pro rodinný domek typu „šumperák“ na jednom modulu…
Pekné modely ale je mi lúto tej patiny. v tomto merítku sa tažko napodobuje hrdza podla fotky a tuto je to poznať.
Moc pěkná práce. Dobrý nápad s tou zlámanou kabinou… vypadá to moc pěkně s těmi otevřenými dveřmi.
Zdravim vas kde zozenem tento Model.Napiste mi prosim Adresu .
Dakujem
No Jirko, čo dodať? Pekné spracovanie, tie duté kabínky sú tvojou špecialitou. Prevedenie s otvorenými dverami sa u teba stávajú bežnou vecou a mne sa to naozaj páči. Pri stretnutí v Prahe si sa nepochváli s tým, že si začal hromadnú výrobu. Hovoril si niečo len o tom ako nestíhaš, lebo máš toho dosť aj v práci. Tak to by som chcel aj ja takto nestíhať. Teším sa na ďalšie modely od teba.
Velkosériovka je úžasná, jenom by to asi chtělo víc barevných kombinací. Potkával jsem jako kluk kusy, kde strojovna byla oranžová a auto modré. Jinak vojenská zelená nebyla doménou armády, používaly ji taky Pozemní stavby. Občas se dalo narazit na kombinaci zelené auto, barevná strojovna.
Jozef, klikni na TT auta wz.cz modely vyrábí p.Štěpnička .
Tak to jsou opravdu podařené kousky, chtěl bych vidět tu poslední v nějakém dioramatu.
Závidím vám,chlapci,jak jemnou práci dokážete dělat.Při prohlížení stránek mě napadlo-co takhle vynechat auto a zkombinovat bagr s podvozkem Stalince?Ani by nemusel být otočný.Jako náklad na podvalník za Tatru 141 a nebo na vagon,když jsme u vláčků.
Prosím o radu, co používáš na ty lana? Vyzkoušel jsem všelico, ale nebylo to ono.