První fotky nové stavebnice nízkostěnu Kbkks
Vyzvedával jsem u SDV nějaké drobnosti do sortimentu e-shopu, a při té příležitosti jsem vyškemral první výlisky stavebnice nového nízkostěnného vozu Kbkks z jejich produkce, se kterými se teď s vámi jako s prvními chci podělit, protože to za to určitě stojí.
Jedná se o jedny z prvních výlisků, takže se kochejte, komentujte, prostě jako obvykle. Jen prosím berte na vědomí, že jsou to jen syrové výlisky bez všeho ostatního. Stavebnice bude obsahovat jako vždy kinematiky, spřáhla, lepty, obtisky, bude zabalena v krabičce, bude obsažen návod – prostě vše jako jsme u SDV zvyklí. Takže jdeme na nějaké to povídání.
Tento vůz už je dlouhodobě avizovaný a konečně se blíží jeho termín uvedení do prodeje. Pro mě přichází celkem včas, protože se na to dají mimo jiné nakládat autobusy. Ale když o tom tak přemýšlím, takovéto nízkostěny spolu s vozy od Tilliga jsou jedny z nejuniverzálnějších vozů do kolejiště. Tillig sice nabízí také dvouosý nízkostěn, ale to je opět jen východoněmecká produkce, která se k nám zatoulala. Tyto Tilligovy vozy jsou oproti Kbkks kratší a v modelu také o něco užší.
V Kbkks se dá vozit jakákoliv kolová technika (autobusy, trolejbusy, auta, traktory a další), i nějaká ta bojová technika (vejtřasky atp.), roury, fošny, bedny, palety, dvojkolí a jiné náhradní díly (na internetu například k nalezení budka parní lokomotivy), Němci dokonce v nízkostěnných vozech vozili sypké materiály – a přitom je vše maximálně vystaveno na odiv publiku, které tyto vozy míjí. Zároveň oproti vozům Res se tyto vozy vyznačují menší délkou, což se hodí na většinu kolejišť. Také jsou Kbkks v modelu výrazně širší, takže na ně naložíte náklady, o kterých jste si mohli na Resu jen zdát (taková nákladní auta se tam vešla jak kdy, spíš jak se povedlo sestavit je široká – někdy jo, někdy už ne). To tady rozhodně nehrozí.
Když už jsem zmínil náklady, tak jsem si schválně nechal jedny na konec. SDV bude ke stavebnici dodávat také pořádné kontejnery, které budou ve stavebnici přiloženy dva. K tomu se dostanu dál, ať vám nevysypu všechna překvapení hned na začátku.
Takže výlisky stavebnice – shora podlaha, rám, bočnice s klanicemi a čelníkem (2x), boční díly rámu a přihrádka na klanice (2x) a vpravo dvojkolí.
Pokud takto bude vypadat i produkční verze, nebudu mít námitek. Oproti Es jsou kola naprosto špičková bez nálitků. Tento zkušební plast je moc křehký a kola se mi nepodařilo rozumně sestavit (malá díra, tlustá osa a už to praskalo), ale finální verze bude z jiného plastu obarveného opět červenohnědě a snad bude mít trošku pružnější vlastnosti.
Skutečně stačí vyříznout a je to, kvalitou jsou nyní kola srovnatelná s těmi z LPH.
Podlaha opět v provedení nenápadně odlišných fošen, prostě to není jen placka s rýhami ale je tam jakýsi nepravidelný reliéf.
Z druhé strany prostor pro závaží pod podlahou.
Část bočnice, klanice a čela.
A celý díl. Zde na fotce mi jedna klanice chybí. Klanice jsou různé pro boky a pro čela, pro boky jsou ve stavebnici dvě klanice jako náhradní.
Druhý díl, kde klanice nechybí. Prostě testovací kousky.
Detailní pohled na čelo. Jsou vyobrazeny panty a další drobné věci, pro TT naprosto dostačující. Kvalita lisovaní je tentokrát opravdu povedená, velmi doufám že se jí podaří udržet i do sériové výroby, oproti Es by to byl výrazný pokrok vpřed.
Vnitřní strana toho samého – je vidět zámeček v čele, do kterého pasuje výstupek v bočním dílu. To zajistí jasné složení.
Celý díl z druhé strany.
Rám s přípravou pro kinematiky (ať už SDV či Peho) a vzduchové válce.
Touto stranou to bude přilepené k podlaze. I zde je výkus pro závaží schované mezi oba díly.
Bok rámu z vnitřní strany.
A z vnější.
Detail na rozsochu a vnitřní stranu přihrádky pro klanice – ta jediná chce trochu začistit.
A už můžu jít lepit. Na stavbu jsem byl zvědavý a zároveň jsem se hodně těšil.
Zatím se jednotlivé díly trochu kroutí, jsou to přeci jen poměrně jemné a tenké díly, tak snad se stavbou zpevní.
Lepení není vůbec složité, jen to chce nespěchat. Tím, že je celý vůz placatý a dlouhý, se nedá nikde chyti pořádný pevný tvar a snadno se může zkroutit do vrtule a tak je třeba si neustále kontrolovat jednotlivé tvary vůči rovné podložce. Líbí se mi připrava pro klanice v bocích – jednak důlky a jednak mezery v prolisech boků – to se klanice usazují jedna báseň.
Pohled na spodek – celý spodek vypadá hodně dobře a detailně. Na tomto modelu ještě nemám osazenou přihrádku pro klanice, protože jsem během stavby nebyl u internetu a nemohl tak na fotkách kontrolovat její umístění.
Zde je vidět jak je podlaha lehce nerovná a jednotlivá prkna lehce vystupují. Já stavbu řešil tak, že jsem slepil všechny boky k sobě a do nich jsem po lehkém zaschnutí zespodu vsadil podlahu – princip je stejný jako u Es, podlaha jde zespodu nasunout a zapadne přesně do výstupků, takže je vždy přesně usazena. Jen ohledně délky podlahy to chce více kontroly, že sedí na všech stranách.
Čelní klanice. To je poslední díl, který nyní osazuji. Dílů je naprosté minimum a přesto je to vše, co vůz potřebuje.
Klancie vypadají trochu masivně, ale je potřeba se v prvním kroku odprostit od těch subtilních Tilligovských klanic, které s tímto vozem nemají nic společného. Klanice jsou zde v reálu z dutých profilů, do kterých se schovává řetěz, pokud není řetěz prověšený mezi klanicemi. Takže je jasné, že jsou trochu masivnější.
Ještě mi zbyly na rámečcích nějaké obdélničky, se kterými nevím kam, tak jsem je zatim neosazoval. Ale jinak je co se týče plastu hotovo.
Stavba byla i napoprvé velmi rychlá a velmi snadná. Vše je velmi podobné stavebnici Es, je to vlastně to samé jen nižší a delší. Kdo si tedy poradí s Es, určitě si poradí i s touto stavebnicí. Stavebnice výborně rozšiřuje nabídku stavebnic vozů, které zvládne sestavit každý začínající modelář. Tentokrát se jedná dokonce o vůz, který se běžně ještě nikde nenabízí, o to raději vidím, že se to povedlo a jak už jsem zmiňoval, bude možno tak vozit po kolejištích spoustu statických věcí, což jsou samá pozitiva.
Následují zkoušky a porovnávací fotografie. Tramvaje se na těchto dvouosých vozech sice nevozily, to byla doména vozů Res, ale teoreticky se délkově i hmotnostně tramvaje vejdou.
A jak už bývá zvykem, není nic lepšího než nenápadně namlsat na budoucí projekty 🙂
Z továrny ve Vysokém Mýtě se ve velkém na těchto vozech vozily nové autobusy, takže jako tip na velmi atraktivní ucelenky nebo soupravy několika vozů je tato stavebnice ideální. Více o přepravách se probíralo ve starších článcích o autobusech – teď přesně nevím. Snad v prosincovém článku o prvních fotkách ŠM11. Podobná situace bude předpokládám i u trolejbusů (nejnovější fotka transportu trolejbusů na těchto vozech je zřejmě na webu trolejbus.cz).
Na šířku je vůz sice relativně široký, ale měl by rozměrově odpovídat skutečnosti. ŠL11 si pohodlně hoví a na každé straně má ještě nějakou tu desetinku milimetru místa.
Samozřejmě už při stavbě to chce se rozhodnout, zda osadit vůz řetězy (a tedy si “zavřít” cestu na podobné náklady), nebo bez řetězů a pak ho vozit vždy naložený.
Ještě jedna sedmistovka, pasuje rovněž parádně, i když Jan Kukla si asi svoje Karosy na vagónech vozit nenechává 🙂
Na závěr ještě nějaké fotky, které jsem vyprosil přímo u zdroje, aby byla představa kompletního vozu. Stavebnice kontejnerů – krátké klasické kontejnery umožňující zvolit ze dvou variant bočnic – buďto celé prolisované nebo s vertikálními plochami, na kterých bývaly umístěny nápisy přepravní společnosti.
Zde obě verze vedle sebe na vozu osazeném už leptanými doplňky.
A takto vypadá osazený řetěz. Je to leptík a vypadá to parádně, ale tak pro příště tedy snad že by funkční?! 🙂
Závaží. Z mých zkoušek se mi zdá, že se zde dvojkolí točí výborně i když jsou plastová, tak zde možná vůbec nebude třeba pro méně náročné modeláře řešit výměnu za kovová.
A s jedním naloženým kontejnerem – dříve speciální kontejnerové vozy nebyly a i dnes, když přijde bída, poslouží podobné vozy stále spolehlivě.
A obsah stavebnice i s leptíkem. Ten je opravdu malinký – kovové uložení dvojkolí, řetězy, stupačky, madla pod nárazníky a profily nad nárazníky. Není třeba nic navrtávat, stačí jen lepit a je to hned.
A takto nabarveno (alespoň provizorně – je vidět že podlaha je stále červenohnědá).
Já jsem prostě pro. Minule jsem hledal na Es mouchy, ty se však zdá se povedlo výrobci z velké části odstranit a zapracovat na nich, a tak je tu opět o kus lepší stavebnice, která prostě vypadá velmi dobře a velmi snadno se skládá. Díky absenci většího počtu leptaných dílků se skládá možná ještě snadněji, i když na druhou stranu vyžaduje větší pečlivost při lepení základního tvaru. Pokud se tedy kvalita výlisků udrží do sériové podoby v tomto stavu, můžeme jen gratulovat – když to po sobě čtu, zasloužil bych si diplom za pozitivní recenzi, ale tenhle vůz se mi opravdu zalíbil na první pohled. A myslete si třeba, že se mi líbí jen kvůli tomu, že se na něm dají vozit zase ty autobusy 🙂
Dle informací od zástupce SDV by mělo být uvedení na trh otázkou cca 3 týdnů, tak se můžeme těšit snad už brzy.
Stavebnice (první bude verze ČSD) budou co nejdříve dostupné i na e-shopu MojeTT.cz a určitě chci nabídnout nějaké zvýhodněné sety vozů Kbkks a autobusů, které budou k dostání jen zde.
Případně do budoucna uvidíme ohledně dalších nákladů, když bude zájem. V SDV určitě také nezůstanou jen u kontejnerů, tak se uvidí co budoucnost přinese.
Krásná práce Vojtěchu . S těmi autobusy to bude paráda.Tři vozy za
sebou jako živé.I s uhlákama to bude hezký manipulák.
Neříkali, kdy budou Rybáky a jaká jejich produkční varianta? Se “služebním” Rybákem by to teprv byl ten správnej manipulák…
Krásný vůz, autora stavebnice jsem už blahořečil, teď ještě autora recenze 🙂 Určitě si jej pořídím, krom jiného najde využití i při opravách lokomotiv jak ve skutečnosti, tak i v modelu: http://www.vlaky.net/upload/online/diskusia/015903-1.jpg
Rybáky – nějaký termín jsem slyšel, ale ani SDV se nedaří přesně je dodržovat, takže dokud nebudou výlisky, tak to nemá smysl moc řešit. Zlámalík: to je přesně ta budka co jsem zmiňoval, při napsání Kbkks do googlu najde člověk snadno právě například: velké roury, bagr, tuhle parní mašinu na kusy, dvojkolí, trolejbusy, kontejnery, suť, jeřáb napevno, vejtřasku s bagrem, také dokonce vojenský šrot (BVP?) http://www.railtrains.sk/modules/xcgal/displayimage.php?pid=5520&fullsize=1 (nezkoušel jsem jestli se vejdou ty od SDV), nádoby na stavební hmoty (http://www.infrasite.nl/images/railpedia/attachments/80281820/80446903.jpg). Prostě z tohoto pohledu je to pro mě ještě mnohem využitelnější vůz než třeba plošiňáky Pao nebo Pa od SDV.
Obávám se, že se mi to líbí :-). Jen se trochu bojím, že do šesté epochy (ČDC) to už nebude ono. Ale čím víc člověk hledá, tím možná i zajímavější využítí z dnešních dní se pro vůz najde. Takže Rosťo, počítám s ČDC obtisky už v první várce!
Sice málo, ale ještě dneska jich pár jezdí. Mají i loga ČDC, vozí u Karlových varů nějaké trubky. ČDC je prý vytáhli z kopřiv kvůli nějaké zakázce, ale na to se kolejiště neptá 🙂 Takže pro ČDC není problém a jako vozy pro interní účely určitě nějaké ještě budou i do budoucna v provozu (bagry, dvojkolí, pražce atd).
Tákže:
Napřed se chystají celkem 3 verze (ČSD, Slovensko a ČD včetně carga, v obtiscích vždy víc čísel vozu na výběr) s kontejnery Intrans (náš dodnes fungující kontejnerový přepravce). První bude ČSD, ostatní postupně s nějakými rozestupy. Kontejnery budou k sehnání i samostatně. Samozřejmě časem budou i jiné náklady, ovšem není doteď jasno co přesně to bude.
Pokud se vše podaří, bude letos ještě komplet nový model vozu Eas-u, přesně ten náš z Popradu. Potom jde na řadu rodina Rybáků, ovšem termín si nikdo tipnout neodvažuje. Samozřejmě krom osobních i služebáky a pošťáky.
Vozy u ČDC fakt stále jezdí. Jedná se o dříve odstavené vozy, které ale po opravách vypadají jak nové a v soupravě většinou čtyř vozů vozí strojírenské výrobky (viděl jsem třeba kotle železničních cisteren…). Krom toho jsou další vozy v depech pro pomocné účely dráhy, jako pomocné jeřábové vozy v nehodových vlacích… Na Slovensku jsou ale k vidění častěji a i u nás se slovenské vozy často vyskytují, protože si je cargo půjčuje, když ty svoje chytře odstavilo…
Jinak ty desky co zbyly jsou tabule na popisy na bočnice rámu. Jsou takhle extra, protože se jejich rozmístění liší a překážely by u dalších variant… Klanice se můžou nalepit vztyčené, sklopené, nebo se vůbec osazovat nemusí, i v reálu jsou sundavací. Takže člověk na to fakt naloží všechno.
Byla by nějaká srovnávací fotka s nízkostěny od Tilliga? Určitě by nás to zajímalo. Jinak moc pěkné, jako vždy.
Rosťopiš :
Klanice se můžou nalepit vztyčené, sklopené, nebo se vůbec osazovat nemusí, i v reálu jsou sundavací. Takže člověk na to fakt naloží všechno.
Tady POZOR! Se zvednutými bočnicemi, NUTNO VZTYČIT KLANICE. Ty totiž nahrazují sloupky u pozdějších nízkostěnů a zajišťují bočnice.
Takže: 1. bočnice + klanice (klasika nízkostěn)
2. jen klanice (bočnice sklopené, nebo odebrané)
3. bez klanic i bočnic
NELZE BOČNICE BEZ KLANIC.
Srovnávací fotky nejsou problém, doma mám ten svůj přestříkaný od Tilliga. Spíš bych to viděl jako námět na další článek na někdy, až bude finální verze stavebnice. Články jsou zde: http://www.mojett.cz/?p=6438 a http://www.mojett.cz/?p=9370.
Už se těším, až se dostane do prodeje kompletní stavebnice, akorát by mě zajímala délka vozu a rozvor.
Jak už napsal Rosťopiš, poslední kusy řady Kbkks slouží k přepravě kotlů železničních cisteren (žádný “velký trubky”, Vovo =) ) ze závodu Industry Plant LG a.s (ex.Legios) v Horním Slavkově. Jde v tomhle případě vlastně o dvojité zmrtvýchvstání, jak tratě v úseku Krásný Jez – H.Slavkov Kounice, tak právě těchto vozů. Foto zde: http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=2948835
Jinak nepotřebné odstavené vozy Kbkks jsou odstaveny ve stanici Nýrsko, kdyby chtěl někdo nafotit předlohu.
No a není kotel jen velká trubka na čelech ucpaná špuntem? 🙂
Vojtěchu, opět dobrá práce,tedy obdivuji tu rychlost stavby, každou chvilku nějaká novinka -))). Další motivace, určitě si tuto stavebnici koupím a ne asi jen jeden.vůz. A s tím busem je to opravdu “prďácké” čili perfektní.
Zdravím pány modeláře. Měl bych dotaz ohledně obtisků na zmiňovaný vůz Kbkks. Nevím na koho se přesně obrátit, ale jestli jsem dobře četl v komentářích, budou i obtisky žel. správy ČD Cargo. A tak jsem se chtěl optat. Nebylo by možné tyto obtisky ( Kbkks ČD Cargo ) udělat i ve velikosti H0? Předem díky za odpověď.
Petr: v tomhle ohledu doporučuju obrátit se na pány Jirana nebo Kwasnicu, kteří se malosériovou výrobou obtisků přímo zabývají. SDV vyrábí jenom kompletní stavebnice a obtisky jsou ve větších sériích, takže se rozhodně nepustí do výroby hromady obtisků, ke kterým nemá ani žádný model. Nehledě na to, že Kbkks od ČS trainu má úplně jinak popisové tabule, takže prosté zvětšení sady by nebylo vůbec to pravé…
Jsem strašně rád za tento vůz a díky za něj, nemusím jej stavět 🙂 a teď mi prozraďte, zda SDV bude strategicky rozšiřovat nabídku o varianty tohoto vozu? K patrovým vozům od MŽ by se parádně vůz Leks hodil.
http://www.model-shop.sk/go_image_r_16995_1500_800.jpg
Fotku skutečného vozu jsem bohužel nenašel.
Z něho pak vychází vozy Laaers.
Vůbec celkově bych rád věděl o záměrech SDV do široké budoucnosti, protože nedávno jsem nakoupil stavebnice Eas od detailu a pokud nová stavebnice od SDV bude přesnější a cenově srovnatelná, tak mě to zamrzí.
Jojo, i s vozem Leks se počítá. Ovšem ne hned. Jednak se práce přesouvají na Eas a taky je zatím nedostatek zmiňovaných podkladů. Bylo několik verzí, ale pořádné fotky nikde k sehnání nejsou. Kopírovat to podle H0 mdelu nemá význam, když je vidět jaké rozdíly jsou mezi Kbkks…
Záměry do široké budoucnosti jsou Rybáci a právě ten Eas, viz katalog SDV. Cokoliv dalšího jsou pohádky na téměř dva roky dopředu, takže ikdyž předlohy pro další modely jsou nejspíš jasné, nemá cenu se o nich zmiňovat.
Nakolik detailní bude Eas je vidět na letácích SDV, co jsem házel do TT sekce na Kreportu. S Tilligem a Detailem (jsou oba to samé) bych to radši ani moc nesrovnával. Uvidíme snad na vánoce…
Tak ten leták mi utekl. Koukám že to bylo před vánoci. Vypadá pěkně. Tak to abych ty stavebnice od detailu co nejrychleji prodal sakra. Né, tam stačí jen pár úprav na čele a na dveřích a je to. Každopádně asi nikdy to nebude takové jako z toho letáku SDV.
Jinak kde sehnat Leks, co se zrušila všechna doprava škodovek v okolí tak ani nevím. Snad budou jezdit ještě vlakem AWT do polské Poznaně přes Lichkov, ale jinak se budou určitě potulovat okolo Bolky, případně pokud nejezdí tak určitě v areálu fabriky.
Právě že na zpopradštění německého Easu pár úprav rozhodně nestačí. Liší se výška skříně, rozteče výstuh… To tu ale nemá cenu teď rozebírat, do zimy tu snad budeme zase moci rozumovat nad zkušebními výlisky.
Aby to taky trochu bylo k tématu: ze zbytků LPH jsem si doma pro Kbkks připravil první náklad, je to kotel ze stavebnice cisterny, opásaný evergreenem, nabarvený na “kovovo”. Takže cisterna alias “velká ucpaná trubka” je za pár minut hotová.
Rozhodně nerozebírat, jenže teď už to vidím. Fakt jsem tomu nevěnoval pozornost, nepřeměřoval. Jenže teď už vidím viditelný rozdíl. To teda pěkně děkuju 😀
Musím přehodnotit vozový park, než bude pozdě.
Jenom v krátkosti: Odedneška je to venku! 🙂 Zatím verze ČSD…