Čtyřkolák 434.1100
Čtyřkolák je další parní lokomotiva, která se dá postavit z leptu na existující podvozek. V tomto případě na BR 81/92 od Tilliga. Stavebnice obsahuje díly na verzi 434.1. Na netu je relativně dost fotek a verze 434.1 a 434.2 se zachovaly a jsou i provozuschopné. Stavbu trochu popíšu a budu se snažit upozornit na záludnosti.
Pojezd: Z pojezdu opravdu mnoho nezůstane, v podstatě jen notně ořezaný rám, parní válce, rozvody, upravené převody a kola. Použil jsem ” Tillig verzi 1 ” a pak jsem se dostal k ” verzi 2 ” , která má trochu jiné rozvody, část je odlívaná a jsou i jinak uchycené k rámu.
Na fotkách stavby je ještě první verze. Motor ” kostku ” jsem odstranil a místo něj dal Mashimu MHK 1015 na kterou jsem nalisoval zakončení kardanu z původního motoru. Motor je obtočený elektrikářskou izolačkou pro měkčí uložení.
Aby se vešel do kotle, bylo nutné vysoustružit trubku, která vyztužuje kotel. Vysoustružená je asi v délce 20 mm na sílu stěny 0,4 mm.
Po zasazení motoru do kotle jsem zjistil, že není souosý se stávajícími převody. V rámu jsem udělal novou díru a do ni uložil mosazný klobouček s kuličkou co nahrazuje ložisko. Převod jsem vyměnil za větší, použil jsem jej z nějakého typu BTTB, který jsem upravil na zakončení kardanu. Jako celek to bude trochu obtížné na sestaveni, spojení kardanu je odpruženo ještě pružinkou a při sestavování není v kotli nic vidět. Použil jsem proto bužírku. Rozvody se nijak neupravují a budu je lepit k rámu až po jeho nabarvení. Sběrací plíšky jsou ustřižené a napojené na svorkovnici v budce. Na ni je napojeno i napájení z tendru, dráty držící motor a napájení světel.
Kastle: Stavebnice je opravdu jednoduchá, moc dílů neobsahuje. Popis stavby je jen základní, mohl by být podrobnější. Některé dílky ale nemají své číslo a těžko se hledá kam mají být umístěny. Absence stavebnic svítilen, takových jaké jsou například u 464, opravdu vadí. Naštěstí byl pan Cekul vstřícný a na burze mi 3 kusy předal. Jeden kus mi zbyl ze stavby Ušaté, tak mám základní osvětlení kompletní.
Stavba kastle lokomotivy jde rychle od ruky, vše sedí, nic se nemusí upravovat. Úplně vepředu v kotli je zalepený váleček z olova. Vůbec je nutné nacpat olovo kam se jen vleze. Další olovo je pod topeništěm. V průběhu stavby se ukázalo jako nutné vletovat plech mezi oba ochozy, zakrývá otevřený šnek. Další plech je na podlaze kabiny. Posílil jsem ho dvěma plíšky ve kterých je závit 1,6 mm. Nahrazují matky pro spojení kastle s rámem.
Vpředu se rám jen zahákne. Přední běhoun je volně přišroubovaný k odliku válců. Dvojkolí je sestavené z kol velikosti N a TT osy.
Plastový kryt držící poháněné dvoukolí je vybroušený vzadu tak, aby se tam vešla kinematika. Nárazníky jsou košového typu z odlitku. Zakoupil jsem sice lept, ale ty plastové tam drží tak dobře, že mi bylo líto je z rámu dolovat. Ostatně vzhled lokomotivy se v oblasti válců jen vzdáleně podobá předloze, tak myslím není nutné zachovávat všude modelovou věrnost.
Tendr je jen plášť, je nutné sestavit pojezd. Sletoval jsem jej ze tří kusů mosazných plechů tloušťky 1 mm po té co jsem svrtal oba boční. Je osazený dvojkolím Tillig o průměru 8 mm. Kola nejsou jen nasazené na ose jako u výrobků BTTB, osy mají osazení a tak je na místě opatrnost. Instaloval jsem na 1. a 3. dvojkolí sběrací plíšky. Jsou použité za staré BR 130 od BTTB. Pojezd je dvěma šroubky připevněn ke kastli tendru. Nad ním je místo pro tišťák s konektorem, dekodér velikosti Lenz standart a uhlí. Tedy motor je v kotli a elektronika v tendru. Propojeny jsou licnou vnějšího průměru 0,2 mm přes 3 a 4pinový konektor s roztečí 1 mm. Je to uděláno rozebiratelně, tak aby šel odpojit tendr.
Spojení lokomotivy a tendru obstarávají 2 kinematiky SDV. Na lokomotivě je bez magnetu ( nevešel se mi tam ) a má přilepené spojení vytvořené z plastového plocháčku posouvající jazyk na angličanovi z BTTB kolejiva. Na straně tendru je spojení volné.
Kinematika obstarávající spojení s vagóny je LOKO ( nic jiného se tam nevejde ).
Doplňky: O funkci parního stroje mám jen mlhavou představu a kam vedou všechny trubky a táhla se můžu jen dohadovat. Na táhla a zábradlí jsem použil strunu 0,3 , na trubky měděný drát 0,5 a 0,6 a kabely ke světlům měděný drátek 0,2 mm. Je vhodné pro tyto doplňky navrtat kotel. Výrobce doporučuje vrtáček 0,5 mm. Vrtá se do měděné trubky se sílou stěny asi 1 mm, která tvoří vyztužení kotle. Dodal jsem vzdušník ze železné kulatiny instalovaný na dřevěných podstavcích a přepásaný měděnou folii. Dynamo z 3 mm plastové kulatiny a kompresor od Hekttora. Ten jsem z dvoustupňového předělal na jednostupňový. Obruba komínu je z rozklepaného olověného drátku 0,5 mm. Nástavba tendru je laserovaná dýha mořená. Uhlí je pravé. Píšťala, mazací lis a pojistné ventily jsou vytočené z mosazi. Ze zbytků leptu jsou vodovodní armatury, které sice nejsou moc věrné, ale měnit to už nebudu.
Parapety jsou taky z dřevěné dýhy. Použil jsem taky lept od Detailu, tabulky a madla.
Povrchová úprava: Povrchová úprava není moje silná stránka. Jako základ je použitý Mr. Primer Surfacer 1000 od MR HOBBY.
Má být údajně dobrý na lepty, ale i přesto jsem kastli na odmaštění strčil na nejšetrnější program do myčky na nádobí. Černá barva je akryl. Akrylové jsou i nátěry trubek a vnitřku kabiny. Leptané tabulky jsou stříknuté červenou a přebroušené. Lvíčci jsou dokoupeni, stavebnice je neobsahuje. Obtisků moc není, ale jsou kvalitní. Celek je několikrát přelakovaný lesklým akrylem a na závěr dvakrát polomatným. Tento postup, lesklý a pak polomat, jsem zvolil vhledem ke špatné zkušenosti z lakování 464. Tam jsem použil jen polomat a výsledný odstín černé byl zašedlý. Přední část kotle by měla být matná, ale nevím jak bych to přes všechny ty doplňky vykryl, tak zůstala stejná jako zbytek. Jako poslední jsem vlepil okna z folie.
Osvětlení: Sestaveno z leptu stavebnice, ze 3 dílů. Čtvrtý jsem nepoužil, místo něj jsou SMD Ledky velikosti 0603 a jsou orientované vodorovně. Světlomety mají natřený vnitřek bílou barvou a jsou zaskleny lakem. Jsou zezadu natřeny černou barvou, aby neprosvítaly a instalovány až na konec. Odpory pro Ledky jsou na tišťáku v tendru a je jeden společný pro 2. Černě smaltované drátky průměru 0,2 mm jsou vedeny po rámu a přilepeny vteřiňákem.
Zátěž: Původní zátěž se nedá použít a tak jsem dal olovo kam se jen vejde. Současná váha 128 g.
Digitalizace: Bude použitý Lenz standard+ a bude umístěn v tendru pod uhlím. Chtěl jsem původně 3. výstup označený jako + dekodéru použít na osvětlení kabiny, ale nakonec jsem Led neinstaloval, i když kablík je do kabiny přivedený.
Chyby, omyly a závady: Hlavní chyba byla volné spojení tahla od lokomotivy s kinematikou tendru, nevracely se. Nahradil jsem jej čtyřhraným pinem a paticí určenou pro nějaký integráč.
Teď jsou obě kinematiky spojeny pevně a zároveň rozebiratelně. Doplnil jsem závaží z olova pod budku, nad přední běhoun, vyskakoval a do tendru, neotáčely se kola se sběracími plíšky. Nějak se mi povedlo zrcadlově otočit tišťák v tendru. Ničemu to nevadí, ale první postavení na koleje a hned do zkratu. Zvýšená ohrada na uhlí by měla být kratší.
Jízdní vlastnosti: Celkem slušné. Jezdí pomalu a plynule, ale je hlučnější. Je to dáno špatnou konstrukcí, která pamatuje ještě pana Zeukeho. Správně má být šnek hned na ose motoru. Tažná síla nic moc, prokluzuje. Do budoucna by bylo vhodné 1. dvojkolí bandážované. Váha je hlavně na něm.
No prostě paráda.
Z dálky to vypadá dobře, z blízka by to možná by to chtělo něco nakašírovat do prázdné budky – aspoň zadní čelo kotle s dvířky, nebo strojní četu. Je do ní moc vidět.
Se zájmem jsem si přečetl celý článek a prohlédl fotky. Musím konstatovat – zatraceně dobrá práce.Jestli se dá něco vytknout? No kdo bude hledat chyby, vždy nějakou najde,ale mně se to opravdu líbí. Možná bych vzal úvahu Střelce v potaz. Kdysi se říkávalo, zlaté české ručičky a ono to plati stále. Jsem starý a zkušený modelář ale je pořád se co nového učit ,a tenhle návod mě snad “rozhoupá” abych konečně toho čtyřkoláka začal stavět.
Krásná lokomotiva jste si vybudovali tam.
Díky za příspěvek.
Mám teď na mém parní lokomotivy dobré šablony. 😉
Perfektní práce.Mám tuto stavebnici již dva roky doma a stále se neodvažuji do toho pustit.Také proto,že bych to chtěl postavit na nejnovější verzi Tilligova pojezdu.Objednal jsem si loko u obchodníka,jenže BR81/92 nemá Tillig již dva roky skladem.Chci se zeptat na tu Ušatou,nebyl by taky nějaký článek o stavbě?
Díky za kladné reakce.
Add střelec : Zadní čelo kotle tam ještě přijde. Stále jsem se rozhodoval jestli jo nebo ne, tak ho tam dám. Lokomotivní četa ne. Nemám ji u žádné z lokomotiv a tak si myslím, že by to vypadalo rušivě.
Článek o ” Ušaté ” je uveřejněný na Výtopně Hekttor.biz. Běhouny, které tam na fotkách chybí, jsou už dodané.
Krásná práce! Dle mého názoru je ta Ušatá lepší. Čtyřkolák je na můj vkus ještě moc lesklý.
Je to pekný model ale chcem skúsiť inováciu v náprave tejto lokomotívy s tým že nebudem používať výrobcom a vami zmieneny typ lokomotívy BR 92 ale použijem novú nápravu z BR 56 ktorá sa dá digitalizovať a aj ozvucit ked že aj podľa reálnych technických nákresov 434.1100a BR 56 sa zhodujú sú tam malé rozdiely ale dôležité sa zhoduje