Autobusy v TT

Karosa C734 jako vrak – ráj pro vlastní úpravy

20140217_225203Dělat ze všeho vraky je strašně populární. Všimněte si,  že jak někdo neví co s čímkoliv, napatinuje se to a strčí se to někam do kouta. Ať už jsou to lokomotivy, vagóny, boudy, ale i jakékoliv zbytky čehokoliv. Skladovat v každém rohu něco nepotřebného bude prostě asi naše nátura 🙂

A tak jsem si říkal, že to chce autobusy taky trošku “otevřít” a udělat je trochu variabilní, a proto jsem si upravil obyčejnou C734 na odstavený vrak tak, aby bylo možno se na něm pořádně vyřádit.

Stavebnice nemá už na první pohled skoro žádné dveře a také dost deklů chybí. Všechny díly jsou přiloženy zvlášť a je tak možno je libovolně umisťovat a pohazovat.

20140104_161549

Vyřezané bočnice. Chybí toho opravdu dost. Dostal jsem už i tip “měl jsi to udělat všechno na kastli a kdo by chtěl, tak si to ukroutí”, ale to by byla potom na některých místech trochu škvíra. No pořešíme později. Například i masky světel jsou vykanibalizované, prostě odstavený autobus někam do kopřiv, ze kterého se díly rozkradly nebo použily na jiné, ještě funkční, autobusy. Takových autobusů se na různých dvorech ještě dnes povalují spousty, takže je to jednak dobrý námět na doplněk, jednak je to autobus trochu jinak, jednak je to výborný prostor pro to vyřádit se a jednak je to výborné procvičení patiny. Všechny díly jsou zaměnitelné s ostatními stavebnicemi, pokud například někdo bude chtít použít otevřený zadní dekl u jinak kompletního autobusu. Úplně vidím Jirku, jak postaví obyčejný funkční autobus, otevře motorový prostor, dovnitř vymodeluje motor a k němu postaví dva soudruhy v plné práci na údržbě. A naopak u vraku se pak použije plný díl a motor prostě zůstane zavřený.

20140104_161238

Dveře zvlášť, dekly zvlášť. Kol je tentokrát méně než obvykle, aby se všechno vešlo, ale že u vraku chybí jedno kolo snad nikoho nepřekvapí.

20140104_161412

Na rámu jsou drážky, které naznačují, kudy se rám může v případě potřeby nastříhnout.

20140104_162728

To je dobré pro situaci, že potřebujete otevřít dekl, ale v půlce díry je to rozseknuté právě rámem. Tak se z toho místa rám prostě odstraní.

20140104_162744

Spájení je jednoduché – nic extra není třeba.

20140104_165741

Novinkou všech stavebnic je možnost nechat zadní střešní dekl otevřený, já ho nechám rovnou bez krytu.

20140104_165851

Stavebnice by šla určitě využít i pro situaci například nakládání batohů na nádraží, dveře otevřené, lidé připraveni k nástupu.

20140104_165851_01

Jedno čelní světlo je ukradené, ale pokud se vymění masky nebo se díra vycpe, není žádný problém mít světlo zase funkční.

20140104_165928

Zadní čelo nejen že nemá dekl, ale nemá ani víčko chladící kapaliny.

20140104_165944

Z druhé strany také nějaké deklíky chybí.

20140104_165957

Díly jsou řešeny pro starší atmosférák, tedy jiné rozměry zasklení předních dveří a jiná výška skla vedle řidiče. Pokud si postesknete, že je škoda, že je atmosférák jen takto vrakoidní, tak nebojte, provozní atmosféráky jsou také v přípravě.

20140104_170013

Boční zámky pro usazení rámu jsou dva a jsou umístěny poblíž obou podběhů. To je z důvodu, že uprostřed na ně kvůli chybějícím deklům není místo, ani by to nebylo moc estetické. Takto může rám držet spolehlivě i pokud bude rozstřižen úplně na dvě části.

20140104_170049

Dekly zvlášť jsem volil z důvodu, že jsou o trochu větší a tak přesně vyplní místo pro ně připravené. Kdyby byly součástí bočnic, byla by tam škvírka, a tak by dekl vypadal menší, než ve skutečnosti je.

20140104_170104

Zde je už usazený celý rám ještě v kuse. Je vidět, jak půlí kufry vejpůl, což není dobře.

20140104_175250

Naopak zadní dekl před motorem poměrně slušně vyšel tak, že rám tvoří jeho podlahu.

20140104_175312

Zde je už vidět, že naznačené dráhy řezu na rámu přesně kopírují chybějící dekly.

20140104_175326

A může se jít na osazení deklů. Nejlepší je pájení, lepidlo by první větší sílu působící na dekly nevydrželo.

20140129_231150

Druhé křídlo předních dveří jsem schválně napájel křivě jako že je vylomené. Přední plech před dveřmi jsem napatlal trochu cínem, aby byl zvlněný. Poté natřu plech metalickou barvou, což bude značit provizorní opravu po nějakém menším provozním ťukanci nebo kvůli proreznutí dílu. Takové opravy opravdu k vidění bývaly i na funkčních vozech.

20140129_231159

Některé dekly pootevřené, některé dokořán. Dekl pod řidičem je jen napájen křivě, ale je tam.

20140129_231208

Zadní dekl jen pootevřený, motor se mi tentokrát modelovat nechtělo.

20140129_231219

Hlavně pořádně propájet, ať to vydrží.

20140129_231230

Rozříznutý rám v prostoru dokořán otevřených míst, tedy u zadních dveří a jednoho deklu.

20140129_231426

Takto vypadá zespodu. Druhou stranu jsem řezat nechtěl, ať mi to drží ještě rozumně pohromadě.

20140129_231439

A už vsazený rám – je vidět, že nic vidět není.

20140129_231539

Náhradní podlahu dolepím až jako poslední kus do hotové stavebnice.

20140129_231723

V tomto stavu se bude dát vyřádit i na chybějícím zasklení i na interiéru, kde budou určitě chybět nějaké sedačky a vše bude krásně vidět.

20140129_231747

Ne vždy se zadaří s tiskem obtisků, a tak vznikly takovéto oloupané pruhy. Ty jsou ve výsledku na vrak naprosto ideální.

20140205_011011

Dá se to vyřešit i poškrábáním obtisků, kdy sleze barva z laku. Hlavně neroztrhat lak, lepší je toto provádět až na obtisknutém modelu.

20140205_010836

Přední nárazník dostal autobus z městské verze, takže je červený. A plech na boku už je natřený barvou hliníku.

20140205_010849

Až se doplní nějaké známky rzi, nebude mít ta oloupaná modrá chybu. Ve výsledku to bude chtít určitě trochu zesvětlit přestřikem nějakou bílou, aby se pruhy trochu vyšisovaly.

20140205_010907

Dekl pod řidičem je vzatý z nějakého jiného autobusu, nebo možná je to překližka, těžko říct.

20140205_010917

Tady je za zadní nápravou vidět výrazné poškrábání, čehož jsem nechtěně docílil při osazování obtisku. Ale vypadá to dobře.

20140205_010926

Obtisk je třeba si samozřejmě podle potřeby rozstříhat a zbylé části dotřít štětcem modře.

20140205_010943

A už jsem začal s patinou. Barvou rzí jsem štětečkem trochu potupoval spodní hrany.

20140211_222205

Také kolem blatníků to často rezne, a nějaké vyměněné díly tady taky trochu orezly.

20140211_222220

Na střeše jsem to samé udělal ve svárech. Naznačil jsem i sváry, které jsou běžně na čelech na ohybech střechy.

20140211_222244

Zadek stejně tak.

20140211_222300

A už připravený pojezd na základovku. Jak už jsem říkal, jedno kolo chybí. Náprava však musí zůstat původní.

20140216_235602

Ty stěrače samozřejmě nejsou součástí, to si jen lepím před přestřikem základovkou k něčemu většímu, abych to vzal při jednom.

20140216_235647

Trochu jsem vybrakoval interiér o nějaké opěrky nebo celé sedačky, další jsem tak různě zohýbal.

20140217_192712

Zadní náprava je starší Rába, tedy ta větší a vystouplejší.

20140216_235543

Zde je dobře vidět, jak je náprava souběžně s kolem.

20140216_235622

Čelní pohled na nápravu.

20140216_235634

A už přilepeno k sobě. Protože zadní dveře budou otevřené, tak je potřeba si vyříznout prostor pro schody.

20140217_215744

Zbytek interiéru v prostoru schůdků jsem zahnul dolů a přilepil k rámu.

20140217_215756

A z žlutého post-itu jsem natvaroval nové schody. Jsou sice vyšší, kvůli tomu jak je celý interiér posazený výš, ale to tolik nevadí. Natřel jsem schůdky tmavě jako jiná barva povrchu, a naznačil jsem světla ve schodech.

20140217_220503

V kastli jsem začal se zasklíváním.

20140217_221034

Toto sklo jsem zkoušel ohýbat, jako že je popraskané. Příště asi bude lepší poškrábat nožíkem. Zde si můžete všimnout i otevřeného víčka za zadním blatníkem. To je také možné v základu stavebnice prostým vyhnutím víčka.

20140217_221045

Celá kastle je už přestříkaná rzí.

20140217_221058

A naznačil jsem místy nějaké drobné stékance.

20140217_221109

Tím je patina hotová. Rezavé sváry se přestřikem rzí pěkně zjemnily, vypadá to moc pěkně.

20140217_221121

Stěrače už někdo ulámal, zůstal jediný.

20140217_222927

Některá okna budou nezasklená.

20140217_222938

Čelní okna jsem zasklil obě.

20140217_222953

Začal jsem připravovat spodní kryt rámu, aby pod kufry neprosvítalo. Obyčejná A4 obstřižená na přesný rozměr.

20140217_224340

Z dráhé strany jsem podlepil samolepící černou fólií.

20140217_224350

A už sestaveno. Zadní okno je takový trik, je to velmi jemné opravdové sklíčko, jen trochu ulomené. Asi to takhle šikovně nikdo v reálu nevysklí, ale mně se to líbilo. Boční okna jsem přestříkal spolu se zbytkem modelu matným lakem, jako že jsou hodně špinavá.

20140217_225203

Zadní dveře jsem si dodatečně fouknul bílou.

20140217_225238

A doobtisknul. V pozadí si všimněte schůdků, vypadají povedeně.

20140217_225629

Zde už je vidět vlepená podložka pod rám, kufr má černou podlahu a nikde nic neprosvítá.

20140218_001138

Zadní dveře vandalové vysklili, vylámali a volně poházeli. Obojí jsem zafixoval ke kastli vteřiňákem, abych je nikde neztratil.

20140218_001153

I přední dveře jsou zasklené jen někde. Je tak dovnitř výborně vidět.

20140218_001208

Pohled na stékance. Troška patinátoru a je to hned.

20140218_001256

Autobus už je finálně sestavený, víc toho zasklívat nebudu.

20140218_001309

Iluze vraku zdá se býti povedená.

20140218_001404

Přední dveře jsou zaskleny nedávno zmíněnou barvou na sklo.

20140218_001430

Zadné náprava bez vnějšího kola.

20140218_001505

Ještě by byla možnost vyšetřit jedno další kolo (například postavit nápravu na špalky) a jedno kolo někde opřít stejně jako dveře.

20140218_001519

Z druhé strany také chybí nějaká skla. Podlahu pro zadní otevřený dekl tvoří spodní rám, tam není třeba nic podlepovat.

20140218_001530

Vevnitř jsou pěkně vidět poškozené sedačky.

20140218_001544

Dekl ze spodní strany a pohled na nápravy.

20140218_001606

Natírám pneumatiky jakousi tmavě hnědo-šedou, kterou jsem koupil někde ve výprodeji za neodolatelnou cenu. Ač se zdá takto moc světlá, ve výsledku působí na modelu dobře.

20140218_001223

Takto vyřádit se dá samozřejmě využít u jakéhokoliv silničního nebo železničního vozidla – hlavně u čehokoliv s okny a dostatkem otevíratelného příslušenství.

20140218_001445

Tady je ovšem výhoda, že se nemusí nic řezat ani brousit, naopak se vše sestaví libovolně “už z pytlíku”.

20140218_001339

Takže já jsem s výsledkem nadmíru spokojený a příště se vrzhnu zase na něco jiného.

20140218_001242

Stavebnici otevřené verze C734 můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

13 komentářů: „Karosa C734 jako vrak – ráj pro vlastní úpravy

  • No konečně tady nebudu propíranej jenom já, že moje silná patina připomíná vraky 😀

    Jenom dva tipy: Když už je to atmosferák, neměl by mít v zadním nárazníku díru výfuku. Ikdyž přestavby na turbo motor se taky občas dělaly.
    Další věc je to, že autobus má vzduchové odpružení a při delším stání vzduch prostě nějakou netěsností zdrhne a celý vůz znatelně klesne. Takže by to chtělo kola víc zarazit do kastle, možná by se to dalo řešit už při lepení náprav nějakým podložením nebo naopak nepodložením…

    Jinak pěkné a gratuluju k nejhumusnější karose v TT, co kdy kdo postavil 😀

  • No nádhera. Předpokládám, že pro školní a jiné low-cost výlety se bus furt používá, dyk je skoro komplet 😀

  • sa cítim jak doma 😀

  • Tak to je konečně parádní statickej model!!!
    Jen ten, kdo umí postavit nádhernej model, si může dovolit stavět i vraky.
    FAKT HUSTÝ…

  • Mooooc hezký, ale v poličce už není pro další místo 🙂

  • takový vrak by měl mít aspoň jedno kolo prázdný

  • Dobrá práce.
    Teď by to chtělo tento vrak zakomponovat někam do krajiny a nafotit to. Třeba do dvora dopravního podniku i s okolním bordelem.

  • Můžu se zeptat na rozměry? Sice měřítka umím,ale jistota je jistota. Rád bych vrak posadil na plošiňák, jestli se mi tam vejde. Děkuji

  • Tak tohle je velmi realisticky pojatý model, ano odpovídá skutečnosti a je velmi přesvědčivý. A jak píše David, také bych jej posadil na plošiňák jako převoz do generálky nebo na šrotiště

  • Na plošiňák se vejde, odzkoušeno 😉 Teda, pokud plošiňákem myslíte Resku.

  • Vejde se na Kns od Tilliga (dvouosý plošiňák), na Kbkks od SDV (nová stavebnice) a pokud tedy i na Res, tak se vejde na cokoliv 🙂 Co se týče rozměrů autobusu, stačí si přepočíst skutečnou předlohu, která souhlasí 🙂

  • Parádně vymakané do detailů, fakt moc “krásný vrak” 🙂 pokud by byl umístěn někde v dosahu civilizace, asi bych na něj obtiskl nějaké grafity a jak již psal někdo nademnou- ufouknout kola 😉

  • Úžasná úprava!Mne dostala ta otevřená nádrž a ty zadní schůdky i se světlama.Ovšem atmosféráky neměly výfuk v nárazníku(v místě výfuku turbáků byly dřív červený kulatý odrazky na obou stranách),byl schovanej za zadníma kolama a tyhle nový disky taky ne.Byly to disky s pružinou a s duší uvnitř.Taky je fakt,že bez luftu ty kola klečí až v blatnících.To je tak vše,co se dá vytknout.Ještě jednou-klobouk dolů,skvělá práce!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..