Autobusy v TT

Karosa LC736.1022 – Lepeňák

20151011_132222Čtvrtý krasavec ze “speciální” řady. Tohle je sice běžná Karosa, ale oproti klasikám je to přeci jen trochu méně rozšířený kus, takže jsem to pojal jako “limitku” pro ozvláštnění sbírky. Takže dnes jedna z nejmodernějších sedmistovek s lepenými skly, tzv. Lepeňák LC736.1022.

Popravdě jsem tenhle autobus neplánoval, ale co jsem v Pečkách na výstavě shlédl úpravu běžné LC735 od kolegy Maditele, tak moc se mi zalíbila, že jsem si řekl, že si to zaslouží udělat speciální verzi tak, jak má být. Opět klasický rozměr stavebnice, jen rozložení se změnilo. Méně kol je způsobeno tím, že obě kola by měla být kryta poklicemi a tak se ušetří trochu místa za duté vnější zadní pneumatiky. Naopak musela přibýt klimatizace na střechu. Ještě je zde zakomponován leptík na hasičsckou C734, který není součástí, ale pro úsporu místa se sem vešel, tak se na fotku přichomýtl.

000_4016

Bočnice – rámy oken jsou jen z vnitřní vrstvy do půlky síly a předpokládají, že se zvenku přelepí jedním kusem fólie v celé délce oken. Pro zasklení je vhodná například fólie (tabulka) Evergreen čirá síly 0.13 mm v kombinaci s nějakým “tónovadlem”. Já budu testovat autofólii na skla, uvídíme s jakým výsledkem.

000_4019

Na střeše chybí klasické nádechy nuceného větrání, naopak jsou přítomny pozice pro usazení odpovídajících střešních detailů.

000_4021

Zde je vytečkován prostor pro usazení klimatizace. V případě nutnosti jde stále snadno zatmelit. Vpravo pak umíštění předního deklu.

000_4022

Nová maska s více mřížkami.

000_4023

Klimatizace v nesloženém stavu.

000_4024

Takto vypadá složená a posazená na střeše (ještě mimo připravený prostor, což naznačují tečky před klimatizací).

000_4025

Zde už na místě.

000_4027

Takto vypadá klimatizace v kontextu celého autobusu.

000_4028

Místo pro dekl znovu.

000_4042

Dekl ze dvou vrstev na svém místě.

000_4043

A hotová střecha na spájeném autubusu. Opět žádné záludnosti nečekejte.

000_4044

A v bílé.

000_4113

Vícepruhová maska.

000_4114

Zadní nouzové dveře, pod nimi bedna a horizontální žaluzie do motoru.

000_4122

Pohled na klimatizaci. Klimatizací bylo víc druhů a lišilo se to skoro kus od kusu včetně jejího umístění (uprostřed nebo více vzadu). Tohle je prostě jedna možnost. Přední dekl na střeše je ze dvou vrstev a na vrchní vrstvě plastický.

000_4124

Přední boční okno řidiče je také zkosené.

000_4125

Vypadá to dobře, lepeňák jak má být 🙂

000_4121

Čas začít s obtiskováním. Zde je třeba trochu jiná “univerzální” sada.

000_4131

Po aplikaci pár obtisků je hotovo. Tyhle autobusy většinou přežily v bílé, případně doplněné nějakými popisky na bílý podklad. Celobarevné nebo vícebarevné verze jsou rozhodně vzácnější.

000_4127

Je třeba nějak vyřešit přední dekl – ten má být zhruba tmavě šedý.

000_4128

V obtisku jsem si vyřešil i klimatizaci – respektive její průduchy. Nakonec to sice dopadlo jako černá, ale nevadí.

000_4129

Zadek opět stroze jednoduchý.

000_4130

Štětcem jsem začal natírat černě sloupky.

000_4132

Sloupky, jak už jsem říkal, plánuji mít pod zasklením, takže nebudou tak vidět.

000_4133

Ještě zbývají dotřit přední sloupky čelního skla a bude to vše.

000_4134

Rychlým skokem kupředu – zkušební sesazení s podvozkem a interiérem. Interiér nechám v barvě kartonu, nebude totiž vůbec vidět.

20131226_232457

Ta bílá mi přišla moc fádní a tak jsem z domácích zbytků obtisků “zalištoval” celý autobus. Vypadá to moc dobře a postupně jsem se rozhodl lišty začlenit do všech obtiskových sad.

20131226_232519

A už i zaskleno. Není tu moc co extra jiného vypíchnout. Čelní sklo je čiré.

20131229_221943

A boční už jsou zatónovaná. Přiznám se bez mučení, že celá původní idea o zasklení vzala rychle za své.

20131229_220800

Dostal jsem totiž na vyzkoušení kus samolepící tónovací fólie a tak bylo jasno.

20131230_185213

Po prvním pokusu s lepením fólie na běžnou silnější čirou fólii, obstřihávání a následné vlepení do autobusu za pomoci Sidoluxu, jsem zkusil vystříhnout celý pásek fólie a podlepit zevnitř. A světe div se, vypadá to slušně! Fólie se sice trochu vlní, ale to se dá zaonačit na lom světla 🙂

20131229_221818

Aby fólie nelepila a nechytala tak na sebe dále zvenku prach, přetřel jsem všechna okna zvenku Sidoluxem, čímž jsem jednak zneplatnil samolepící vrstvu a jednak jsem fólii ještě “pojistně” přilepil ke skříni.

20131229_220817

Zadní čelo je onou zmiňovanou “trapnou” metodou lepení tónovací fólie na čirou.

20131229_220835

No a že se mi nepovedlo dodržet plán lepit fólii zvenku?

20131229_221010

To byla jen lenost, zevnitř to člověk nemusí vystřihovat tak přesně, a ten vzhledový rozdíl je minimální.

20131229_220854

Černé rámy krásně splynuly s fólií pod nimi a díky tomu, že jsou jen o síle 0.15 mm, tak vůbec nevypadají nijak rušivě silně.

20131229_220916

Ani by člověk neřekl, že je to “jen” Karosa, ten vzhled sněhobílého autobusu s černým zasklením ve stylu autobusu mafie mu opravdu sluší.

20131229_220937

Lepeňák vypadá opravdu perfektně a není to jen další kus do sbírky, ale tentokrát také průkopník nových technologií, které pomohly nebo ještě pomohou vylepšit i ostatní autobusové stavebnice nebo vzhled finálních modelů.

20131229_221855

Nakonec se mi tedy podařilo “obalamutit” obávané zasklívání, čímž jsem práci výrazně zrychlil a usnadnil.

20131229_221922

Inu, nejen chybami, ale i prostou praxí se člověk učí za pochodu, a to je dobře 🙂

20131229_221839

20151011_132131

20151011_132140

20151011_132152

20151011_132203

20151011_132212

20151011_132222

20151011_132232

9 komentářů: „Karosa LC736.1022 – Lepeňák

  • To je paráda, vypadá skvěle! Ještě bych se zeptal, lepeňák, co mě vezl v sobotu, měl vzadu dvě “bedny” (v druhé byly baterie – řidič je furt odpojoval a zapojoval, když to musel nakopnout, aby je nabil – zkrátka, byl to už docela vrak), kde má baterie předloha?

    A ještě jeden dotaz, existovaly LC736 s osmistupňovou převodovkou, jakou známe z LC936?

    A poslední: Bude i v H0 😉

  • Standardně mají tyhle verze jedny bedny, ale často si pak lidi po garážích dodělávali další. Osmistupňovou převodovku by zrovna tahle měla mít – doporučuju ODKAZ. A bude i v H0 🙂

  • Díky za info. Myslel jsem sice, že má pod nouzovými dveřmi dvě bedny (tedy bez mřížky) ale omlouvám se za špatný popis.

    Jinak mnou stále omílaný:-) kus jde vidět tady: http://www.kozaktour.cz/autobusy rok výroby 1993, ale jen tradiční pětikvalt Praga; proto mě to zajímalo. Kde je Rosťopiš, aby mi to osvětlil? Jeho znalosti by se hodily:-)

    A bude v H0! Na to se moc těším! A hned alespoň tři kusy zamlouvám (tedy, bude-li taky jen v “limitované edici”)

  • Chce to čas, Rosťopiš určitě dorazí. Ony ty nouzové dveře se nabízely už od osmdesátých let jako “příplatková výbava” a pak pod nimi mohla být bedna. Ale u téhle verze Lepeňáku tam jsou právě ty žaluzie. Takže zřejmě trošku jiná verze. Klidně bych věřil, že někdo mohl udělat lepeňák i z obyčejné LC735/6 a pak by mohl mít bednu pod dveřmi, bůhví kolik jakých úprav kdo kdy udělal, ale z výroby asi ne?! Druhá bedna by mohla být na druhé straně (běžná stavebnice LC735 jí tam má a je k zatmelení).

    Jak budou H0 verze připravené, určitě se ozvu nebo se to tu objeví. Kromě těch fotek na k-reportu můžu zatím posloužit jednou mlsačkou: http://www.mojett.cz/wp-content/2013/10/20131018_234126.jpg

  • Což o to, Rosťopiš dorazí, ale moc vám toho neosvětlí 😀 Zájezdové verze totiž moc zmapované nemám… U zájezďáků ale víc než kde jinde platí, že kdo che stavět konkrétní model, měl by si sehnat fotky a podle toho stavět. Lepeňáky totiž našly největší uplatnění u menších soukromých dopravců a ti si je dál upravovali. Proto někde jsou dvě skříňky, někde jedna a podobně. Taky jsou různé typy klimatizací a tak dál. Podobná situace byla tou dobou i u “nelepených” LC, častokrát si je majitel odvezl z Mýta rovnou na úpravu a do provozu se bus dostal až s různými odlišnostmi a dodneška nikdo pořádně neví jestli bylo to či ono z výroby nebo ne…
    Určitě můžu říct, že stavebnice odpovídá danému typu 1022 přesně. Stejně tak se ale dá potkat spoustu 1022, které prostě vypadají lehce jinak. (mřížku mezichladiče mají až poslední vozy, zlepšováky provozovatelů…) Je to dáno taky tím, že v 90. letech už výroba nefrčela jako dřív, kdy se mrskaly stovky autobusů od typu jeden jako druhý.
    Ty nouzové dveře už v 80. letech se mi zdají nějak podezřelé, možná tak jako jeden z mnoha prototypů, ale že by se normálně nabízely, to podle mě přišlo až po revoluci právě s příchodem luxusnějších verzí na trh.

  • Tak mě napadá, to lepení fólie, její pevnost a vlastně i zasklívání zvenku by se dalo vyřešit tak, že by se nalepila ta fólie proti sobě, z obou stran.

  • No tak paráda, povedlo se ti to 🙂

    Už to sem val, kdy se mám stavit :op

  • Už to máš zabalené s mašličkou 🙂 Ale abys jen nechválil, tak tvoje poznámka do mailu byla, že chybí černá náprsenka pod čelním sklem. Moje chyba, opomněl jsem 🙂

  • Ahoj všichni už mam autobusy doma dnes jsem dal dokupy LC 736.1022 a jsem ze stavby a modelu nadšen mohu jen doporučit Petr

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..