Karosa LC736.1022 – Lepeňák
Čtvrtý krasavec ze “speciální” řady. Tohle je sice běžná Karosa, ale oproti klasikám je to přeci jen trochu méně rozšířený kus, takže jsem to pojal jako “limitku” pro ozvláštnění sbírky. Takže dnes jedna z nejmodernějších sedmistovek s lepenými skly, tzv. Lepeňák LC736.1022.
Popravdě jsem tenhle autobus neplánoval, ale co jsem v Pečkách na výstavě shlédl úpravu běžné LC735 od kolegy Maditele, tak moc se mi zalíbila, že jsem si řekl, že si to zaslouží udělat speciální verzi tak, jak má být. Opět klasický rozměr stavebnice, jen rozložení se změnilo. Méně kol je způsobeno tím, že obě kola by měla být kryta poklicemi a tak se ušetří trochu místa za duté vnější zadní pneumatiky. Naopak musela přibýt klimatizace na střechu. Ještě je zde zakomponován leptík na hasičsckou C734, který není součástí, ale pro úsporu místa se sem vešel, tak se na fotku přichomýtl.
Bočnice – rámy oken jsou jen z vnitřní vrstvy do půlky síly a předpokládají, že se zvenku přelepí jedním kusem fólie v celé délce oken. Pro zasklení je vhodná například fólie (tabulka) Evergreen čirá síly 0.13 mm v kombinaci s nějakým “tónovadlem”. Já budu testovat autofólii na skla, uvídíme s jakým výsledkem.
Na střeše chybí klasické nádechy nuceného větrání, naopak jsou přítomny pozice pro usazení odpovídajících střešních detailů.
Zde je vytečkován prostor pro usazení klimatizace. V případě nutnosti jde stále snadno zatmelit. Vpravo pak umíštění předního deklu.
Nová maska s více mřížkami.
Klimatizace v nesloženém stavu.
Takto vypadá složená a posazená na střeše (ještě mimo připravený prostor, což naznačují tečky před klimatizací).
Zde už na místě.
Takto vypadá klimatizace v kontextu celého autobusu.
Místo pro dekl znovu.
Dekl ze dvou vrstev na svém místě.
A hotová střecha na spájeném autubusu. Opět žádné záludnosti nečekejte.
A v bílé.
Vícepruhová maska.
Zadní nouzové dveře, pod nimi bedna a horizontální žaluzie do motoru.
Pohled na klimatizaci. Klimatizací bylo víc druhů a lišilo se to skoro kus od kusu včetně jejího umístění (uprostřed nebo více vzadu). Tohle je prostě jedna možnost. Přední dekl na střeše je ze dvou vrstev a na vrchní vrstvě plastický.
Přední boční okno řidiče je také zkosené.
Vypadá to dobře, lepeňák jak má být 🙂
Čas začít s obtiskováním. Zde je třeba trochu jiná “univerzální” sada.
Po aplikaci pár obtisků je hotovo. Tyhle autobusy většinou přežily v bílé, případně doplněné nějakými popisky na bílý podklad. Celobarevné nebo vícebarevné verze jsou rozhodně vzácnější.
Je třeba nějak vyřešit přední dekl – ten má být zhruba tmavě šedý.
V obtisku jsem si vyřešil i klimatizaci – respektive její průduchy. Nakonec to sice dopadlo jako černá, ale nevadí.
Zadek opět stroze jednoduchý.
Štětcem jsem začal natírat černě sloupky.
Sloupky, jak už jsem říkal, plánuji mít pod zasklením, takže nebudou tak vidět.
Ještě zbývají dotřit přední sloupky čelního skla a bude to vše.
Rychlým skokem kupředu – zkušební sesazení s podvozkem a interiérem. Interiér nechám v barvě kartonu, nebude totiž vůbec vidět.
Ta bílá mi přišla moc fádní a tak jsem z domácích zbytků obtisků “zalištoval” celý autobus. Vypadá to moc dobře a postupně jsem se rozhodl lišty začlenit do všech obtiskových sad.
A už i zaskleno. Není tu moc co extra jiného vypíchnout. Čelní sklo je čiré.
A boční už jsou zatónovaná. Přiznám se bez mučení, že celá původní idea o zasklení vzala rychle za své.
Dostal jsem totiž na vyzkoušení kus samolepící tónovací fólie a tak bylo jasno.
Po prvním pokusu s lepením fólie na běžnou silnější čirou fólii, obstřihávání a následné vlepení do autobusu za pomoci Sidoluxu, jsem zkusil vystříhnout celý pásek fólie a podlepit zevnitř. A světe div se, vypadá to slušně! Fólie se sice trochu vlní, ale to se dá zaonačit na lom světla 🙂
Aby fólie nelepila a nechytala tak na sebe dále zvenku prach, přetřel jsem všechna okna zvenku Sidoluxem, čímž jsem jednak zneplatnil samolepící vrstvu a jednak jsem fólii ještě “pojistně” přilepil ke skříni.
Zadní čelo je onou zmiňovanou “trapnou” metodou lepení tónovací fólie na čirou.
No a že se mi nepovedlo dodržet plán lepit fólii zvenku?
To byla jen lenost, zevnitř to člověk nemusí vystřihovat tak přesně, a ten vzhledový rozdíl je minimální.
Černé rámy krásně splynuly s fólií pod nimi a díky tomu, že jsou jen o síle 0.15 mm, tak vůbec nevypadají nijak rušivě silně.
Ani by člověk neřekl, že je to “jen” Karosa, ten vzhled sněhobílého autobusu s černým zasklením ve stylu autobusu mafie mu opravdu sluší.
Lepeňák vypadá opravdu perfektně a není to jen další kus do sbírky, ale tentokrát také průkopník nových technologií, které pomohly nebo ještě pomohou vylepšit i ostatní autobusové stavebnice nebo vzhled finálních modelů.
Nakonec se mi tedy podařilo “obalamutit” obávané zasklívání, čímž jsem práci výrazně zrychlil a usnadnil.
Inu, nejen chybami, ale i prostou praxí se člověk učí za pochodu, a to je dobře 🙂
To je paráda, vypadá skvěle! Ještě bych se zeptal, lepeňák, co mě vezl v sobotu, měl vzadu dvě “bedny” (v druhé byly baterie – řidič je furt odpojoval a zapojoval, když to musel nakopnout, aby je nabil – zkrátka, byl to už docela vrak), kde má baterie předloha?
A ještě jeden dotaz, existovaly LC736 s osmistupňovou převodovkou, jakou známe z LC936?
A poslední: Bude i v H0 😉
Standardně mají tyhle verze jedny bedny, ale často si pak lidi po garážích dodělávali další. Osmistupňovou převodovku by zrovna tahle měla mít – doporučuju ODKAZ. A bude i v H0 🙂
Díky za info. Myslel jsem sice, že má pod nouzovými dveřmi dvě bedny (tedy bez mřížky) ale omlouvám se za špatný popis.
Jinak mnou stále omílaný:-) kus jde vidět tady: http://www.kozaktour.cz/autobusy rok výroby 1993, ale jen tradiční pětikvalt Praga; proto mě to zajímalo. Kde je Rosťopiš, aby mi to osvětlil? Jeho znalosti by se hodily:-)
A bude v H0! Na to se moc těším! A hned alespoň tři kusy zamlouvám (tedy, bude-li taky jen v “limitované edici”)
Chce to čas, Rosťopiš určitě dorazí. Ony ty nouzové dveře se nabízely už od osmdesátých let jako “příplatková výbava” a pak pod nimi mohla být bedna. Ale u téhle verze Lepeňáku tam jsou právě ty žaluzie. Takže zřejmě trošku jiná verze. Klidně bych věřil, že někdo mohl udělat lepeňák i z obyčejné LC735/6 a pak by mohl mít bednu pod dveřmi, bůhví kolik jakých úprav kdo kdy udělal, ale z výroby asi ne?! Druhá bedna by mohla být na druhé straně (běžná stavebnice LC735 jí tam má a je k zatmelení).
Jak budou H0 verze připravené, určitě se ozvu nebo se to tu objeví. Kromě těch fotek na k-reportu můžu zatím posloužit jednou mlsačkou: http://www.mojett.cz/wp-content/2013/10/20131018_234126.jpg
Což o to, Rosťopiš dorazí, ale moc vám toho neosvětlí 😀 Zájezdové verze totiž moc zmapované nemám… U zájezďáků ale víc než kde jinde platí, že kdo che stavět konkrétní model, měl by si sehnat fotky a podle toho stavět. Lepeňáky totiž našly největší uplatnění u menších soukromých dopravců a ti si je dál upravovali. Proto někde jsou dvě skříňky, někde jedna a podobně. Taky jsou různé typy klimatizací a tak dál. Podobná situace byla tou dobou i u “nelepených” LC, častokrát si je majitel odvezl z Mýta rovnou na úpravu a do provozu se bus dostal až s různými odlišnostmi a dodneška nikdo pořádně neví jestli bylo to či ono z výroby nebo ne…
Určitě můžu říct, že stavebnice odpovídá danému typu 1022 přesně. Stejně tak se ale dá potkat spoustu 1022, které prostě vypadají lehce jinak. (mřížku mezichladiče mají až poslední vozy, zlepšováky provozovatelů…) Je to dáno taky tím, že v 90. letech už výroba nefrčela jako dřív, kdy se mrskaly stovky autobusů od typu jeden jako druhý.
Ty nouzové dveře už v 80. letech se mi zdají nějak podezřelé, možná tak jako jeden z mnoha prototypů, ale že by se normálně nabízely, to podle mě přišlo až po revoluci právě s příchodem luxusnějších verzí na trh.
Tak mě napadá, to lepení fólie, její pevnost a vlastně i zasklívání zvenku by se dalo vyřešit tak, že by se nalepila ta fólie proti sobě, z obou stran.
No tak paráda, povedlo se ti to 🙂
Už to sem val, kdy se mám stavit :op
Už to máš zabalené s mašličkou 🙂 Ale abys jen nechválil, tak tvoje poznámka do mailu byla, že chybí černá náprsenka pod čelním sklem. Moje chyba, opomněl jsem 🙂
Ahoj všichni už mam autobusy doma dnes jsem dal dokupy LC 736.1022 a jsem ze stavby a modelu nadšen mohu jen doporučit Petr