Nebojte se odlitků! (2) – podzimní novinky
Ne že bych někomu chtěl dělat extra reklamu, ale pro ty, kteří už mají postavené všechno, co na trhu existuje, to možná bude příjemné překvapení. Modelářská obec se většinou na podzim probouzí z letního spánku a začíná se poohlížet po něčem, co postavit. Zde je tedy pár podzimních novinek, které mě zaujaly.
Před nějakou dobou jsme si na fóru zoufali, že staré rychlíkáče BTTB, potažmo Zeuke, nevyhovují dnešním nárokům na kvalitní zpracování a že by to s tím chtělo něco udělat. Padlo několik návrhů, nejčastějším byl polyuretanový odlitek a leptané doplňky. Možná je to náhoda, možná ne, ale na burze se v lednu 2009 (pravda, to zrovna novinka není, ale moc se o tom neví) objevily odlitky s leptanými doplňky vozů Bee (dříve Beel). Je to taková první vlašťovka, ale jak se říká, nemusí pršet, jen když kape.
Už delší dobu se samozřejmě kromě původních továrních vozů dají sehnat epoxidové odlitky představující vozy Beer či Bh, ze kterých se dá udělat téměř cokoliv. Na lednové burze mě zaujaly u stolu p. Slowiaczeka (ano, to je ten, kterého jsem už zmiňoval v souvislosti s obtisky) odlitky rychlíkových vozů, a tak jsem přišel blíž. Jde o polyuretanové odlitky kompletních skříní zbavených nálitků i okenních blan. Jedna skříň bratru za 100 Kč, nastříkaná za 350 Kč. Skříň má 10 oken a jiné rozložení střešních větráků. Bohužel i zde je dodržena chyba “sedne na původní pojezd BTTB”, ale s deseti okny už to není tak zlé. Skříň vozu je proti reálu kratší o 9 mm, širší o 2 mm. Což je docela dost, ale efekt to udělá dobrý i tak.
K vozu se dají sehnat rovnou i leptané doplňky (4 předsuvné dveře už nastříkané s natřenými rámy, ovládače dveří a větráky na bok vozu) za pěkných 35 Kč.
No a rovnou i popisky, i když v provedení samolepka. Já jsem si troje samolepky vzal, ještě uvidím, jestli je použiju, nebo vytvořím obtisk. Samolepky jsou samozřejmě dokonale ostré, ale byly jen spodní popisy.
Kdo by rád tónovaná okna, vyrábí se rámečky natisknuté na fólii hned v několika variantách.
Tato polostavebnice nebude nic pro modeláře typu “doufám, že je to s návodem a všechno pasuje”, protože bude vyžadovat spoustu dodatečné ruční práce, jak říkám, je to taková první vlaštovka. Vpodstatě se musí nakoupit všechno zvlášť stejně jako u klasických odlitků, takže spíše pro tvořivější modeláře (to já rád). Kvalita odlitku je podobná s epoxidovými, možná ještě o něco málo horší. Výhodou jsou nulové nálitky a tenké stěny, nevýhodou nutnost řádně si ještě zabrousit a zatmelit.
Po odlitcích jsou různé stékance či zaschlé kapky materiálu, značící zřejmě ještě nevychytanou technologii odlévání. Čela jsou více zakulacená stejně jako u předlohy.
Vybíral jsem 3 kusy hlavně dle toho, které nemají křivou skříň, nějaké ty nálitky se zabrousí, z toho strach nemám 🙂
Okna jsou taky některá trochu moc vybraná nebo mají olámané hrany, jak říkám, nějaký tmel to bude chtít…
Dveře nejsou naznačené a jejich prostor je hladký pro nalepení leptíků.
Pohled zevnitř.
Je to sice celkem nerovné, ale ne křivé (nutno na fotkách počítat s deformací objektivem).
Prostě něco jako klasický odlitek…
Zde bych mohl (ač to také není novinka, ale pro porovnání je zde na to ideální chvíle) uvést i odlitek vozu Bh od p. Číže. Jeho předloha má 11 oken (jednalo se o velkoprostorový vůz), tedy vhodný vůz pro osobní vlaky. Dnes už se s nimi bohužel nesetkáme, ovšem jejich zbytky byly použity pro rekonstrukci na vozy Bee (ano, ty polyuretanové vozy Bee o pár řádků výše). Jiného počtu oken se nelekejte (Bee 10, Bh 11), protože při rekonstrukci se dosazovaly části skříní nové. Ale spodek zůstal vpodstatě stejný.
Co hraje jako plus pro tento odlitek je to, že je (!) nezkrácený. Ovšem aby té radosti nebylo příliš, je také nezúžený, tzn. že má pořád ty nezdravé dva milimetry navíc.
Odlitek je to pěkný, to se zase musí nechat. Není nikde nijak extrémně křivý (na střeše má trochu prohlubně, ale to je u tak dlouhého vozu touto technologií holt daň a navíc bude zřejmě záležet na konkrétním kusu). Povrch je hezky hladký.
Střešní větráky jsou jen naznačeny formou nařezaných proužků.
Přiznivá je i cena pohybující se někde kolem 200 Kč. Pokud hledáte nezkrácený vůz se správným počtem oken a všemi podstatnými detaily, mohla by toto být dobrá volba. Jedinou vadou na kráse tak zůstává jeho přehnaná šířka, kterou lze přisoudit snaze o možnost vestavby prodlouženého BTTB pojezdu.
První opravdovou novinkou tohoto podzimu je odlitek elektrické motorové jednotky ČD 471, tedy City Elefant, Městský Slon, Ešus, Ledovec… jak chcete. Jednotku nabízí p. Molata za cenu 600 Kč (200 Kč za jeden vůz). Kolega, kterému děkuji za fotky, k tomu přidal i pár svých slov.
Odlitek ztvárňuje třívozovou soupravu v klasickém složení 471+071+971, tedy hnací, vložený a řídící vůz. Provedení čel obou krajních vozů jednoznačně představuje novější soupravy (od čísla 15 výše), neboť starší jednotky měly 3 páry světlometů.
Určitě kladem je tloušťka stěn, měřeno na různých místech a kolísající mezi 1-1,5mm!
Kdo zná páně Molatovy odlitky z minulosti ví, že toto je opravdu novinka. Já sám jsem od něj dělal třeba plecháč 242, laminátku 230, bobinu 123 a v poslední době reko brejlovce 753.7 a mohu potvrdit, ze jak síla stěn tak čistota vnitřku odlitků je na dosud nepoznané výši. Odlitky celkem odpovídají (opticky, s mikrometrem jsem to neobíhal) předloze.
Provedení návalků je provedeno vcelku věrně.
Nedostatků jsem našel několik. Jednak zkroucení odlitku hnacího vozu 471 (klasická vrtule), ale to se dá opravit horkým vzduchem (fén apod.). Toto je paradoxně způsobeno již zmíněným kladem, tj. malou tloušťkou stěny.
Dále rozdílné provedení dveří, porovnávány jsou vozy 071 (nahoře) a 471. Dveře u vloženého vozu 071 spíše odpovídají předloze, takže pomůže malá úprava – dveře u hnacího vozu zvětšit vypilováním.
Naznačení světlometu nad čelním sklem obou krajních vozů je provedeno vrypem, vypadá to nepříliš zdařile vzhledem k ostatním partiím odlitku, určitě by to chtělo zatmelit, přebrousit a znovu naznačit (případně vyvrtat, vybrousit a zasklít).
Řídící vůz…
Z druhé strany…
A vložený vůz…
Z druhé strany…
Čumáky, které v surovém stavu vypoví pouze málo o finálním vzhledu jednotky – na těchto moderních hladkých vozidlech totiž vyniknou drobnosti až po barevné úpravě.
A na závěr masky podvozků. Odlitky bych kvalitou přesto přirovnal k modelu Regionovy – tvary to má, ale je to opět šité horkou jehlou – detaily znatelně vyrývané od ruky, některá okna ne úplně pravoúhlá…
Nejpřekvapivější novinku jsem však spatřil u stolu p. Bártka, který stále ukazuje, že odlévat se dá i kvalitně. Tentokrát jde o odlitky kompletní soupravy elektrické jednotky řady 460.
Autorem mustru je p. Přichystal.
Dělat elektrickou trakci, tak bych neodolal. Dokonale hladké a rovné stěny snad mluví za vše.
Síla stěn je na výborné úrovni a hlavně je po celé délce odlitku pravidelná, což usnadní nejen instalaci oken, ale i pasování na pojezd.
Odlitky doplňků taktéž ve vysoké kvalitě.
Schůdky stačí lehce začistit.
Mustr vloženého vozu za svým čelním kolegou nijak nezaostává.
Jedinou nevýhodou odlitků (samozřejmě jak pro koho) je, že jsou opět zkrácené. V tomto případě se to ale snad dá i odpustit 🙂
Na fotce jsou zřetelné pruhy po nástřiku jednotlivých barevných pruhů, což může být výhoda i nevýhoda při maskování. Vypovídá to však o kvalitě odlití, kdy dokáže materiál zachytit i tak jemnou změnu hrubosti povrchu, jakou je odlišně nastříkaný barevný pruh. Odlitky jsem držel v ruce a musím uznat, že práce je to opravdu pěkná, čistá a kvalitní. Pokud tedy rozmýšlíte nad stavbou této jednotky, určitě bych neváhal. Můžeme jen doufat, že se bude postupem času nabídka stále rozšiřovat.
A na úplný závěr důkaz, že 460ka není ojedinělou záležitostí. U toho samého stolu se dá na burze sehnat i odlitek Bagety, tedy slovenské rekonstrukce motorového a přípojného vozu 810 + 010 na motorovu jednotku 813, přezdívanou Bageta (něco na způsob Regionovy po slovensku).
Konečně mají také kolegové ze Slovneska něco typicky svého. Ono se o nich zase tolik neví (alespoň tady u nás), ale jsou to klucí šikovní 🙂
Jen pro upřesnění, tuhle hotovou Bagetu jsem nestavěl já, i když o ní budu do budoucna určitě uvažovat… Ale těch plánů a choutek je tolik, že by člověk musel modelařit zhruba 8 hodin denně 10 let v kuse.
Dle jarních informací přímo od p. Bártka by měl být odlitek připravený pro motorizaci pojezdem p. Fialy (což ovšem samozřejmě není podmínkou) a přípojného vozu pomocí běžného podvozku vozu 010 s tím, že je možnost použití kinematik, sbírání proudu i na přípojném vozu a elektrickém propojení obou vozů kabely pro lepší sbírání proudu, což už je na každém, jak moc si s tím vyhraje 🙂
Samozřejmostí je opět výborná síla stěn odlitku, kde není potřeba nic uvnitř brousit ani navenek nic složitě upravovat, a také naprosto perfektní povrch vnějších stěn odlitku.
Myslím, že tuhle zimu modeláři zahálet určitě nemusí 🙂 Kolega Igi mi ještě poslal pár fotek ze setkání modulů v Kokavě 2009, tak se pokochejte…
Paráda, konečně si někdo vzpoměl, že by mohl dělat pořádná vozidla! Jen se chci zeptat, je to všechno v TT?
jasně že v TT, jak jinak 😉
Zdravim nemá někdo kontakt na pana Molatu a pana Bartáka děkuji
VoVo: Vpodstatě mi to bylo jasný, ale myslím, že právem mě zmáta ta 460-ka. Dají se tyhle odlitky sehnat přes internet?
Bagetka sa v súčasnej dobe digitalizuje. Jej premiéra na Slovensku bola na modulovom stretnutí KOKAVA 2009.
Ahoj !
Prekrasne modely.
Mohli by ste mi poslať kontakt na vyrobcu Bagety ?
Ďakujem
Zdravím,
nevíte někdo, kde se dá sehnat odlitek (pokud možno i kvalitní) motorového vozu 842 v TT? A nejlépe i obtisky na něj.
Obtisky na obtisky.parostroj.net (posílají i poštou) a odlitek (ale jestli je kvalitní, to nevím?) od p. Molaty, který ale prodává jen na burze. Nebo koupit lept od KuBera.
Teraz vlastne rozmýšľam, kde a kým bola tá Bagetka fotená. 🙂
No přece tím kdo Ti ji postavil.
Pavel
No už je mi to jasné. Len mi to veľmi pripomínalo fotky, akoby boli fotené u mňa doma.:-)
Zdravím nemáte někdo kontakt na Pana Bartáka nebo nevíte kde sehnat odlitek ne 460-tky diky
Po tvé recenzi jsem neodolal, a koupil na dnešní burze odlitek vozu Beer,okna i leptané dveře.U p.Bártka byly k sehnání odlitky rychlíkových podvozků, tak se snad pustím do stavby Beer v barevném provedení červeno/šedém.Zajímalo by mne zda už někdo dělá osobní vozy v nátěru “Najbrt”.
Chtěl bych se zeptat, kde bych mohl koupit ty odlitky té 471(celé té jednotky)? Rád bych si je pořídil, díky za odpověď
Odlitky p. Molaty na pravidelné pražské burze, případně by měly jít sehnat i přes Hobby Shop (p. Kresta) s nějakým navýšením ceny.
Zdravím, super článek a jelikož jsem milovník motoráků, nadchla mě moc slovenská bageta. Už jsem začal pracovat na její stavbě a myslím, že ze dvou ks stavebnic M152 od LPH ji složit půjde, s drobnými úpravami. Chci se optat jestli nevíte, kde se dají (pokud) sehnat obtisky? Díky.
VoVo, jestli bych Tě mohl citovat a doplnit 🙂
“Po odlitcích jsou různé stékance či zaschlé kapky materiálu, značící zřejmě ještě nevychytanou technologii odlévání.”
To je jen prošlej polyuretan a docela dost, on vydrží dejme tomu rok a ještě to chce ve tmě a skladovat v originál obalech – ty žmolky na povrchu tmavši barvy, to jsou žmolky složky “med” , které už nejdou rozpustit ve složce “mléko” a pak odlitek vypadá takto, navíc je lesklý, ne krásně matný. Tomuhle bych se rozhodně vyhnul, ten odlitek už ztrácí své vlastností, je jakoby gumovitý, špatně se brousí a ten povrch je dosti mastný. Opravdu nebrat. Navíc takhle jednoduché odlitky boudy vagónu jde zvládnout v domácích podmínkách na koleni bez žádných složitostí, stačí vhodné materiály, používám uretany Axson a lukopreny z Lučebních závodů v Kolíně a je to pohoda práce, když pomineme, že uretan je pěknej sajrajt a chce to v první řadě gumové rukavice. No a vyčochtanost formy, jak je vidno z obrázku je zase jiná kapitola… Zbytek odlitků v šedé barvě je fajn, určitě po nich časem chmátnu 🙂
No zatím jsou ty polyuretanové odlitky v krabici a čekají, uvidí se jestli z nich půjde něco udělat. Tam jde o to, že to je opravdu malá série a je vidět, že je to dělané doma na koleni, což se na jednu stranu cení. Tři jsem si koupil “pro podporu domácího trhu” a třeba se časem dočkáme něčeho jiného a lepšího? 🙂 Jinak Beer dělá i p. Molata, ale neviděl jsem, nemůžu posoudit.
na jednu stranu dotyčného chápu, asi potřeboval zdělat materiál, ale když už mi to začíná krystalkovatět, vemu punčochu a přecedím to… a nakonec ceny uretanů nejsou tak závratné… Pokud to máš déle, má to tu vlastnost, že to přecijenom časem opravdu pořádně vytvrdí, ale záleží na stáří a dalších aspektech, blablabla.
Abych neplkal, klidně se ptej, kdybys chtěl někdy něco odlejvat, je to fakt pohoda, stačí na to sezení u pár piveček a máš solidní základ a zbytek se naučíš během lití z vlastních chyb 🙂
Vovo: nedal by jsi my kontakt na P.Molatu? Děkuji
chtěl jsem se zeptat zda-li se dajá sehnat ty rámečky natisknuté na fólii hned v několika variantách koupit i samostatně a kolik stojí jedna sada
chtěl jsem se zeptat zda-li se dajá sehnat ty rámečky natisknuté na fólii hned v několika variantách koupit i samostatně a kolik stojí jedna sada ?
Jo dají se sehnat i zvlášť a sada na jeden vůz stojí snad 20 nebo 25 Kč? Teď nevím přesně…
Dal ale nemám, kupuju na burze a když nejdu, tak si někoho pošlu…
Trochu víc jsem v poslední době zkoumal odlitky p. Molaty a jako plus mu musím dát dodatečně to, že zřejmě změnil materiál a povrch je parádně hladký. To zas abych jen nehledal to špatné 🙂
Ahoj VoVo, nemohl by jsi prosím udělat článek o výrobě mustru na odlitek? Z čeho se dělá a postup . Díky předem Vláďa
Nemohl, neumím. Koukni k rakmanovi, ten si odléval čela na regionovu.
Vláďo Vláďo, z čeho by se to tak asi mohlo dělat? Když se lehce zamyslíš, přijdeš na to, že se předloha dá udělat ze všeho možnýho…
Od plastových destiček, drátků, plastových profilů, plíšků, … a to ručně, nebo základ vypálit na lejzru a pak “obalit” detailama a zkompletovat do končého tisku… určité části vyrobit soustružením, frézováním, … další možností jest 3D tisk…
no a to podstatné – chuť a hlavně šikovné ruce
pardon!
pak „obalit“ detailama a zkompletovat do konečného vzhledu…
píšu a myslím dopředu a ještě k tomu sem po vopici a učím se na zkoušku, tak píšu pikačoviny
tak to jdu zítra koupit plastovou destičku do OBI 😀 Díky, už se na to celý třesu
jj, nejlépe jako základ nějaká výstražná tabulka, standartně jsou většinou 0,8 mm jinak pak jsou spešl pro modeláře, různé šířky, např. plusmodel a evergreen
Filipe, jestli můžeš,ozvi se mi na mail.Potřeboval bych poradit. Díky Vláďa
sejvl.vlada@seznam.cz
Velmi pekne odlaitky tej 460……..ako od matela. 🙂 nebude to s tymi odlaitkami az tak zle. Naozaj som prekvapeny. Sikulkovia. Ta bagetka je vo finale tiez nadherna.
prosim zohnal by mi niekto model tej 813/913 prosim ponuku mi poslite na jarco@azet.sk dik
Nedá se již sehnat…
Stále je možno ji vyrobit.
Do p***le dělejte už konečně H0 vy ku**y jedny zku***ný.
A ceny dejte do 200,-(Kč) vy k***y.
A nes***e
Trošku jsem to procenzuroval, zbytek tu nechám, ať ostatní vidí, jaký jsi chytrolín 🙂
VoVo udělal jsi dobře, že jsi to sem dal, ať každý vidí, že ten, kdo to psal má IQ tykve, nebo houpacího koně.Protože kdyby uměl číst, věděl by, že tohle je jen pro TT.
Jinak mám dost modelů vyrobených s odlitků a je pravda, že ne každý se povede. Ale tahle recenze na odlitky je velmi dobrá. A je jen dobře, že je z čeho vybírat.
Nestavím poslední epochu,stavím staré motorové vozy, ale po pravdě jsem “nalomenej” na Bagetku, prostě se mi líbí nejen vzhledem ale i barevným řešením. je ještě možné sehnat odlitek?
Bagetka moc pekna
Ta 813 se mi zamlouvá, nemáte někdo prosím kontakt na p. Bártka?