Hnací vozidla

Takové normální „Prasátko“ T211.0

DSC_7703.thumbnailZasvěcení jistě vědí, že se jedná o přezdívku motorové posunovací lokomotivy T 211. K její stavbě se krásně hodí leptaná stavebnice z produkce fy. Hekttor.

Stavebnice je sice malá, ale také obsahuje velké množství drobných dílků, vše kvalitně vyleptáno, tak jsem zvědav, jak tenhle souboj dopadne. Já jsem si ke stavebnici, které obsahují dvě planžety s leptanými díly ještě zajistil i obtisky od téhož výrobce.

DSC_8838

Pustil jsem se do stavby vyjmutím dílů rámu lokomotivy, dále kabiny strojvedoucího a schůdků, vše jsem začal tvarovat, kompletovat a pájet až jsem zjistil, že vůbec nepořizuji žádné obrázky.

DSC_0445

Takže jsem měl sestavený rám, do jehož rohů jsem osadil schůdky a také vyvaroval kabinu zatím bez střechy, přemýšlel jsem nad vlastním pojezdem lokomotivy, takže byla stavba karoserie na nějakou dobu odložena.

DSC_0446

Pak jsem se rozhodl pokračovat, takže došlo na masky, jsou dvě, na každou stranu jedna, ale bylo nutné je dotvarovat a doplnit dalšími dílky.

DSC_0450

DSC_0455

Vzhledem k tomu, že práci na celé karoserii jsem přerušil po sestavení rámu a budky strojvedoucího, bylo potřeba zhotovit dále krytování motorové části.

DSC_0458

DSC_0461

Jeden díl, který se musí vytvarovat a doplnit potom čelem. Ve spoji důkladně proletovat.

DSC_0463

Potom řádně začistit, zde je potřeba vyrobit oblou hranu. Potom doplnit jednotlivá dvířka.

DSC_0467

Ještě než ji definitivně zaletuji, doplním drobnosti – kličky, stupačky, madla, rámeček hlavního reflektoru.

DSC_5533

DSC_5541

DSC_5543

DSC_5550

A taky doladit poziční reflektory – výborně se k tomu hodí elektrikářské dutinky. Jenom se musí trochu připilovat a přihnout, aby vzniklo takové zaoblení v zadní části.

DSC_5551

Když je už přední kapota zaletována, můžeme přidat také střechu nad kabinkou.

DSC_5552

Zbývají už „jen“ drobnosti. Rámečky bočních oken, podkladnice nárazníků, tažné háky, vletovat masky podvozků, …

DSC_5577

DSC_5670

Ale co s pojezdem, když je to přeci mašina… do rukou se mi dostal kompletní pojezd přímo určený pro tuto lokomotivku od stejného výrobce. Chyběly k němu pouze plechy pro upevnění do karoserie, tak jsem něco tomu podobného vyrobil.

DSC_5672

A mašinka je rázem funkční…ale ještě zbývá mnoho další práce.

DSC_5680

Doplnit kryty na ochozu, taky větrací žaluzie na střešní části kapoty, sání na levém boku pod rámem, dvířka písečníků, zábradlí u budky, madla pod nárazníky …

DSC_5681

DSC_5683

DSC_5686

DSC_5688

A ještě drobné armatury, které ale už nejsou součástí stavebnice…

DSC_5687

Naposledy jsem doplnil ty nárazníky.

DSC_5689

DSC_5690

Celou skříň očistit, pak může putovat do lakovny pro základový nátěr.

DSC_5732

DSC_5733

Pro finální nátěr jsem se nechal inspirovat fotodokumentací skutečného stroje na stránkách výtopna.hekttor.biz, kromě těch linek to není žádný problém.

DSC_5734

Takže dalším krokem je nástřik modrou barvou, bílý podklad na pluzích, potom vymaskovat výstražné pruhy na pluzích a bílé linky…

DSC_6119

A zase jsem si odskočil k pojezdu, ještě ho trochu dovážit.

DSC_6141

DSC_6142

Dobarvit detaily, doplnit popisy z obtisku a zalakovat.

DSC_6123

DSC_6124

Trochu jsem přemýšlel nad těmi pruhy, nakonec to šlo i bez maskování.

DSC_6143

DSC_6144

Přidat rámečky na okna znázorňující okenní gumy, pak ještě mřížku na sání.

DSC_6147

Zbývají výrobní štítky a inventární čísla.

DSC_6165

Provozní patinu, potom zasklít okna.

DSC_7697

Nakonec jsem dodělal ještě elektrickou část – nezbytné osvětlení.

DSC_7691

Celé to usadit do skříně, opravdu málo místa…

DSC_7696

Po zkušební jízdě jsem musel ještě udělat kryt nad setrvačník…

DSC_7700

Houkačky a spřáhla….a jedem.

DSC_7701

DSC_7703

Takhle nějak by to mohlo svítit (není to moc výrazné, ale ve tmě je to fajn…)

DSC_7707

A ještě něco z provozu

DSC_7704

DSC_7705

A zcela nakonec jsem doplnil hadice.

DSC_7709

DSC_7711

A to je pro dnešek všechno, příště zkusíme zas něco jiného.

DSC_7712

28 komentářů: „Takové normální „Prasátko“ T211.0

  • Moc hezké! Velice mě láká, ale nevím, co s digitálem. Je podle vás nějaká šance, že by se vešel?

  • Diditál? Někde se to řešilo – asi by se vešel nějakej původně N-kovej na střechu boudy, ale pak by pro dráty nebylo vidět skrz.

    Jinak je škoda, že je u stroje jenom jeden (oválný) typ předních žaluzií, mít možnost osadit mřížovou klasiku přes celý čumák by nebylo na škodu. Jako malej kluk jsem s tím mohl za bedlivého dozoru popojíždět kolem myčky vagónů v Chebu.

    Kdysi jezdila souprava T211+Bi+Dsk na Lochovické lokálce. Bi bylo s plošinama, jak ho známe od LPH.

  • Moc pěkné, taky jsem si to nedávno poskládal, ale tvé dokonalosti jsem nedosáhl. Ale možná si to zopakuju.
    Pro Střelce: planžeta s leptem obsahuje i verzi čumáku, kterou popisuješ.

  • Omlouvám se, já jsem měl k dispozici buď starší, nebo novější verzi stavebnice, než Jirka (např. kabina se skládala ze čtyř dílů + střecha). Tak že se musím opravit. Já jsem mohl ze své stavebnice postavit i verzi vzpomínanou Střelcem.

  • Přesně tak, Hekttor na těch leptech do určitý doby pracoval a i vyráběné stavebnice vylepšoval. Já mám taky jednu z posledních verzí leptu (možná tu úplně poslední) a Je tam víc drobností (plech je řádně napěchovaný, jednou jsem to nějak počítal došel jsem k číslu snad 5 dílů na cm čtvereční…), volitelné čelo kapoty (celé žebrované). Mimo to jsou na několika místech doplněné ohýbací drážky. Sestaveno ještě nemám, ale si to bude s tím počtem detailů trochu větší piplačka než jsem původně myslel.

    Každopáně Jirka se s tím popral prvotřídně, kvalitní pojezd a k tomu osvětlení je na takovouhle mašinu skutečný výkon.

  • Ladis – to je v pohodě. Pokud se lepty vylepšují s novějšími produkčními sériemi, nedá se uhlídat všechno.
    Jinak mám pocit, že JHMD používá úzkorozchodnou verzi, což by mohlo oslovit provozovatele TTe.

  • U nás v Čermeli máme na Košickej Detskej Historickej Železnici tiež 2 ks T 211, vhodné ale na modelovú veľkosť TTm.:-)
    Takže je rozhodnuté. Jedna stavebnica bude prerozchodovaná na 9 mm.

  • Pěkná práce a díky za článek. Já mám lept doma asi týden a stále jsem čekal na nějaký podrobnější popis stavby, protože návod je více než stručný. Takže paráda a dám se do díla. Asi tzačnu ale pojezdem.

  • Díky všem za komentáře, digitál se do něho opravdu vejde. Doufám, že letos ještě na tu digi verzi dojde a zbyde mi na její prezentaci čas…
    Když se mi do něho vešla analogová propojka, nebude s dekodérem žádný problém, horší to asi bude s reprákem. Ten se asi opravdu nevejde. Pojezd je fakt dobrý aa spolehlivý, už mám objednanou stavebnici, myslím, že by neměl být se sestavením problém, když šel postavit pojezd pro muvku…
    …a není to až tak hrozný, dá se postavit za několik dní, když je teda čas se tomu věnovat…

  • Tak a ja už mam rozpracovaný článok o mojom prasiatku a Jirka ma predbehol. Digital nie je problem vôjde tam aj dekoder ja ta mam Digitrax DZ123. Tu su fotografie so stavby https://www.dropbox.com/sh/keq52gcrdkj2hvo/Me5iF-YX2a.
    Je to moj najoblubenejší stoj na jazdenie, na to aký je to malý krpec tam nu nerobí problem potiahnuť 5-6 vagonov do kopca.

  • To říká ten pravej 😀 Napřed si zameť před vlastnim prahem! 😀

  • Dekodér je v pohodě. Já jsem tuto mašinku stavěl před několika lety a dekodér se tam bez problémů vejde(Kuehn N025). Jen se musí drátky oddělit tak, aby se něco nepropojilo nebo se nedotýkalo kostry. Osvětlení jsem řešil pomocí světlovodů. Dělal jsem verzi se žaluziemi, a to je docela opruz, protože je to strašně jemné a při ohýbání lamel a pájení se to hned sype. Pár foteček je na mém rajčeti http://kyklop68.rajce.idnes.cz/T211 Dneska už bych ji zase zmáknul lépe, obzvlášť když výrobce ještě vylepšil lept.

  • Moc pěkná práce, opravdu se ti to pane kolego povedlo, prostě kdo umí ten umí.Mám velkou prosbu ,mám ten samý lept, jenže jsem někam založil plánek na stavbu a ne a ne jej najít, Chtěl bych Vás požádat, zda by jste mi jej neoskenoval a neodeslal na mého mejlíka. Předem moc děkuji a omlouvám se ,že takto otravuji .

  • Mislim ze navod sa da stiahnut na webe vyrobcu

  • Och pardon myslim. Na mobile uz ani pisat neviem.

  • moc se mi líbí provedení a barva prasátka a uvažuji že si na svoje kolejiště koupím a postavím taky prasátko se zvukovým dekodérem

  • Zdrávím. Už asi rok mám postavené prasátko v četně pojezdu od výrobce , ale zatím je pořád nedokončené. Důvodem je, že jsem přešel na digitál a tedy jsem neustále řešil jak to tam vše narovnat, v tomto článku je dost poznatků jak by to šlo a tedy budu pokračovat v dokončení. Rovněž bych chtěl prasátko ozvučené, ale to už asi ani není možné, ale nikdy něříkej nikdy. Odkaz na stavbu mého modelu prasátka je zde na našich klubových stránkách Moldaváčku http://www.moldavacek.cz/stavba-t-211-z-leptu-1/
    S pozdravem ať se daří

  • zdravím všechny ,dělám ted na tstavbě prasátka a už jsem ve fází dopnku,které už nejsou ve stavebnici a mám z toho jeden dotaz .Z čeho je ta zahnuta roura při maskách podvozku na levé straně?napadla mě jenom slámka ale mám moc velký průměr a furt nad tím přemýšlím a nemůžu se pohnou dál.mám na mysli toto:http://vytopna.hekttor.biz/fdokimgfull.php?dok=5&pos=20
    Jinak fotky a stavba fakt super ,hodně mi to pomaha ,chodím sem se dívat pravidelně a super čtení i stavby modelů a doplnku i budov.
    Budu rád za radu a předem děkuji kuttil

  • Kuttil: V bedně, odkud ta roura jde, je vytápěcí agregát a tou rourou proudí horký vzduch na stanoviště strojvedoucího.

  • Hynda-děkuji za radu ,ale mně hlavně zajímá z čeho to vyrobit v modelu, abych se mohl pohnout dál ,nechci to tu plevelit zbytečně

  • kuttil: tak když si nevíš rady…já si taky musel poradit….no brčko určitě néé, to se hodí tak na trubky nějakého odsávání nebo ještě spíš roury plynovodu. Ale nebudu tě víc napínat, ohni kousek měděného drátu a na něj natoč slabý vlasový drátek jako znázornění ohybu trubky, ve skutečnosti je to koleno jako ke kamnům…

  • díky za přesnou radu ,nad něčím takovým jsem uvažoval, jenom jsem si nebyl jisty jestli to bude ono, ted vím že ano

  • Doporučujeme na začátek? Úplnýmu začátečníkovi? Něco už jsem sice složil, ale z leptů jen doplňky. Šlo by to spájet jen z části a zbytek vteřiňákem.

    Jirko, postovil si to prasátko fakt skvěle.

  • Já mám dotaz, závitník M1.6 je příliš drahý, co tam udělat M2 okolní místo by se oslabilo, ale asi by to šlo.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..