Nákladní vozy

Stavba nákladního vozu Gbgs

 alt=Další přestavbu jsem se rozhodl udělat s vozem DR Gbs. Nekladl jsem si za cíl vytvořit všechny detaily ani být 100% věrný předloze. Už jen proto, že vůz má trochu jinak rozložené detaily oproti skutečnosti. Díky prolisům na skříni nelze tento vůz použít bez jejich obroušení jako spěšninový vůz nebo dokonce ve verzi Česká pošta (jak nedávno předvedl Tillig). Takže počítačům nýtů opět doporučuji nečíst 🙂 Původní stav vypadal asi takto (katalogová fotka vozu Tillig – oproti mému má už navíc kinematiky a kovová kola).

ti14190

Výsledek by měl vypadat asi takto (Parostroj.net). Byl to jediný druh vozu s prolisy na skříni.

Na originálu mi vadily hlavně bílé větrací otvory, které se u nás (alespoň pokud vím) nepoužívaly. Dalším účelem bylo zlepšení jízdních vlastností a dosazení nového spráhla Tillig. Vůz jsem rozlouskl, vyjmul závaží (teď ho nemůžu najít), odstranil pružinky spřáhel a vyfrézoval uchycení spřáhel – stejně jako u Tcms. Podvozky dostaly opět mosazná ložiska Peho, kovová kola 8.0 mm od p. Šátka a tentokrát jsem na podvozku našel prostor na kinematiky DK-model. Nakonec jsem však po dokončení stavby přezul na Tilligovská dvojkolí, ta Šátkova trochu šmajdala…

Během instalace šachty se mi však mojí chybou podařilo ulomit jeden trn kinematiky a následovalo rozletování přímo na voze. Vlivem tepla se mi však zkroutily čelníky a přiletovat se mi stejně všechno zpět nepovedlo. A tak jsem kinematiku vytrhl a odložil na budoucí opravu. Důvodem “rozpadu” bylo moje špatné sletování a následné rozletování už sletovaných spojů přílišným nahřátím. Tak snad příště… Už si dám víc záležet. Přeci jen jsem v letování pořád nováček. Na druhé straně (už jsem byl trochu naštvaný) jsem kinematiku nakonec vyrval taky a místo nich dosadil hotové kinematiky Peho 101. Roztavený čelník jsem odřezal a dodělal z plastových destiček tak nějak znovu. Následně jsem dolepil zpět nárazníky – na fotce raději schováno v pravé části. Nepovedlo se mi to úplně rovně takže je to trochu schodovité, ale mně to nevadí 🙂 Celý podvozek jsem stříknul lehce matnou černou (jednak na sjednocení, jednak na obarvení dolepovaných částí a jednak, aby nesvítil černý plast původního podvozku). Čelníky jsem stříkl a pak dotřel štětcem červenohnědou stejnou, jako skříň. Vůz měl ulomené výztuhy pod dveřmi a tak jsem je musel trochu poopravit pomocí kousku plastu. Vidět to moc nebude takže jen tak aby tam nebyla díra.

Na skříň jsem opět doplnil leptanou schránku na dokumenty (Hekttor) a kotvičky (Detail). Jelikož skutečný vůz má na střeše “ochoz”, vzal jsem kousek plastové destičky a prostě jí nalepil na střechu. Pokud bych chtěl mít všechno do detailu, asi by se daly použít leptané doplňky na Gags od Detailu, kde je tento díl vyleptaný včetně žebříku. Mě to takto stačí. Prostě přestavba “co dům dal”. Když už byla střecha, chyběl mi žebřík, a tak jsem vzal pružinky spřáhel, které jsem předtím demontoval, a vteřiňákem z nich slepil alespoň naznačení žebříku. Dá se použít jakýkoliv tenký drát.

Následoval klasický nástřik surfacerem, boky červenohnědou akrylovou Agamou 12M a střecha lihovkou Agama N6M. Vše jsem zvládl bez maskování (nejdříve boky a pak terpve střechu, je potřeba stříkat shora a ne z boku, aby barva nenafoukala na boky). Nástřik trval (včetně schnutí a čištění pistole) asi hodinu – holt výhoda rychleschnoucích barev. Poté jen kotvičky natřít opět žlutou. Když bylo všechno komplet, do podvozku jsem vlepil tři matky místo závaží a slepil skříň a podvozek dohromady. Nárazníky jsem pokapal černou (v rámci budoucí patinace).

Okolí schránky na dokumenty jsem vymaskoval a stříkl černou (jako na skutečné fotce). Počítal jsem s tím, že to někde zateče, jen jsem se nechal překvapit, kde. Účel byl, aby to vypadalo jako dodatečně natírané v dílnách štětkou 🙂 Při strhávání pásky se mi sloupla barva v horním rohu, ale jelikož jsem chtěl zrovna ten roh nechat oreznout, tak toho využiju. Poté už jsem celý model stříknul lesklým lakem jako podklad pod obtisky. Opravdu doporučuji aplikovat obtisky na lesklý povrch, zatím jsem tak dosáhl nejlepších výsledků. Lak vytáhl sytost barev a zpevní předchoží barvy. Jako lesklý lak používám lak na parkety Sidolux. Je to akrylový lak, po nástříku je za pár minut suchý a na povrchu modelu vytvoří pevnou tvrdou vrstvu, která chrání barvy před otěrem, poškrábáním, i následujícími technikami jako nanášení olejovek či pigmentů.

Jelikož jsem na burze žádné rozumné obtisky nesehnal, budu kombinovat několik obtisků od Detailu dohromady, aby to tak nějak přibližně odpovídalo. Bohužel Gbgs nikdo zřejmě nevyrábí, takže pokud nepotřebujete lovit každé písmenko, improvizovat se dá docela dobře. Vlastní obtisky mám v plánu zkusit, ale nechtělo se mi je tvořit na jeden vůz, když se dají sehnat téměř stejné. Nakoupil jsem od každého obtisku kus nebo dva (podle toho, jak jsem předpokládal využití) a jelikož jsem současně “obtiskovával” Tcms, nakonec jsem pro tento vůz zvolil dvoje obtisky.

Tím nejdůležitějším je vůz Gags, což je taky krytý vůz, jen čtyřnápravový. Z něj jsem nakonec použil téměř všchny obtisky. Tvarově odpovídaly, ačkoliv třeba na dveřích je cosi o zasahování střešních klapek do průjezdního profilu 🙂 Vpodstatě se dá použít komplet aršík a je hotovo, jde opravdu jen o rozdíly, které nejdou přečíst pořádně ani pod lupou. Počítači nýtů odpustí. Tento arch jsem doplnil jedním miniobtiskem z aršíku Tams, kde naopak zůstal nevyužitý při potisku Tcms. Záleží, jakou fotku máte jako vzor a jak moc dopodrobna to chcete. Postup aplikace obtisků se pokusím rozvést někdy jindy.

Po důkladném proschnutí do druhého dne následoval opět nástřik mým oblíbeným Sidoluxem, který zalije schody mezi spodní vrstvou laku a hranou obtisku. A hned po zaschnutí jsem se pustil do dalšího patinovacího experimentu.

Nejdříve jsem patinátorem rez lehce líznul okolí sloupnuté barvy a střechu ve směru stékání vody. Opravdu lehce. Pak jsem vzal pistoli a nalil do ní hodně naředěnou barvu Rez. Tou jsem stříkl spodní polovinu vozu a podvozek. Skříň jsem bral lehce od spodní části k horní do ztracena. Střechu jsem opět přejížděl v pruzích ve směru stékání vody.

Pak jsem do rzi nalil cca 1:1 bílou, zamíchal, a pokračoval v nástřiku. Touto “světlou rzí” jsem vzal hlavně boky skříně, docela dobře to imituje vyblednutí laku. Trošku jsem zaprášil i střechu.

Patinu jsem chtěl jen takovou decentní provozní, ne každý vůz na našich kolejích je zralý do šrotu 🙂 Fotky jsou trochu moc nasvětlené, ve skutečnosti je to vidět trochu líp, pravda je, že ty barevné rozdíly nejsou tak výrazné, aby to foťák zachytil. Dobře slouží porovnání vzhledu před a po patině (o pár fotek výš). Na závěr jsem dostříkal dvě tenké vrstvy matného laku (patina komplet lihovými Agamami). Tím je práce hotová, teď už jen stačí ustavit výškově šachtu a uštípnout zbytek trnu. Šachtu zřejmě nebudu na trn nijak lepit, drží opravdu dobře sama o sobě, a pokud by bylo v budoucnu potřeba s ní manipulovat, bude to jednodušší. Prostě platí, že ve skutečnosti vypadá vagón líp. Pokud se do podobné přestavby pustíte, dejte vědět, jak dopadla. Určitě to není nic náročného a výsledek předčil moje očekávání!

Opět, stejně jako u vozu Tcms, si neodpoustím srovnání s novým vozem od Tilligu. Stojí necelých 300 Kč což je stejně jako tahle přestavba, a pokud bych věděl, kolik se s tímhle vozem (hlavně podvozkem) nazlobím, určitě bych si práci ulehčil. Pak by stačilo jen přestříknout a bylo by hotovo. Tak příště… Naštěstí už moc BTTB vozů nemám v plánu upravovat. Každopádně úpravou získám další pěkný ČSD/ČD vůz se super jízdními vlastnostmi, takže i přes drobné nedostatky jsem spokojený.

Ovšem nějaký ten rok se s rokem sešel (přesněji 2,5 roku) a doba pokročila. Už jsou na trhu lepší vozy a další se připravují, a tak jsem se rozhodl tento vůz opět přestavět tak, aby stále vyhovoval mým požadavkům. Tehdy jsem z něj měl velkou radost, ale trochu jsem odflákl střešní partie. Po dvou a půl letech jsem se rozhodl to napravit a uvést ho alespoň do důstojného stavu.

Jako první jsem začal s destrukční částí. Odtrhnul jsem přilepenou imitaci lávky (jasně, nic moc, ale víc fotek střešních partií jsem tehdy nenašel). Teď už jsem jich pár našel, konkrétně třeba zde a zde.

Dilema, jak udělat násypná víka, jsem opět vyřešil upnutím plastového dvojkolí LPH do vrtačky a “vysoustružením”.

V hrubém stavu jsem je přilepil na místo a projdou ještě broušením.

Žebřík jsem měl rád, ale nakonec jsem opustil lítost, strhnul ho taky a začal úplně od začátku. Strhnul jsem i násypná víka – byla moc velká a špatně umístěná.

Hledal jsem vhodný materiál pro nová (menší) víka – tahle čokoláda měla tu smůlu, že byla vhodná.

Žiletkovou pilkou jsem jí fiknul vršky.

Ty jsem přilepil na střechu a vyplnil tmelem.

Po přestřiku základovkou je vidět, že je to celkem ok.

Na střechu jsem si fixou naznačil tečky pro předvrtání otvorů pro leptanou lávku.

Předvrtal jsem otvory vrtákem 1 mm pro jistotu, když bych se netrefil přesně, a vsadil leptanou lávku z leptu od ES Pečky.

Tahle lávka je a) přesná, b) moc pěkně provedená, c) vypadá prostě dobře.

To samé se žebříkem.

Už je přestříkáno červenohnědou.

Trochu jsem musel poupravit pojezd, který jsem původně celkem zrychtoval, ale není tu na druhou stranu nic zajímavého k vidění.

Vytvořil jsem na obě strany pevné čelníky s nárazníky SDV přilepené přímo ke skříni.

Obtisknuto povětšinou zbytky obtisků z Gbgs ES Pečky a z domácích zbytků.

Kinematiky jsem doma vyhrabal kdysi spájené DK-model.

Kupodivu se mi je tehdy povedlo spájet dobře, takže fungují pěkně.

Protože v tomto vozu je místa dost, tak jsem je osadil a natřel na černo.

Tahle přestavba je dle mě fajn a bavila mě.

Leptík mají v Pečkách za 50 Kč, což za ty peníze určitě stojí.

Po lehkém tuningu vypadá vůz úplně jinak a hlavně vypadá konečně tak, jak má 🙂 Jasně, jsou tam nějaké rozdíly oproti skutečnosti, ale už se jí to blíží mnohem více.

A pokud máte doma tyhle staré zetky, tak toto je nejlepší způsob, co s nimi udělat.

10 komentářů: „Stavba nákladního vozu Gbgs

  • Ahoj,tenhle jsem taky dělal,
    ale jako přestavbu na klasiku Gbs,paklák,pošťák.
    Odřezal jsem prolisy,vypiloval rám a dolepil šikmé výztuhy.
    Výsledek je bomba!
    Ještě sehnat otisky ČS Pošty a je to.

  • Aha,to mě nenapadlo 🙂
    Příští burzu se na něj vrhnu.
    Jinak na odstranění prolisů,
    používám ostře nabroušený šroubováček,
    který slouží jako dláto.
    Docela šikovná pomůcka,doporučuju.

  • Jojo mám takový pěkný rovný skalpel, taky s ním dlátuju a je super. Byl v sadě skalpelů za stovku :)))

  • A není moc široký?
    Ten šroubováček má výhodu tu,
    že je tenký a dlóóuhý,takže se leckde vejde.
    Nic ve zlém,ale skalpely jsem přestal používat,
    jelikož pro titěrnou práci,
    ve stísněném prostoru,mi přišly nepoužitelné.

  • Vovo, dá se ta lávka s žebříkem sehnat z Peček samostatně? Nikde jsem to na jejich stránkách nenašel. Jinak ten vůz dobrá práce 🙂

  • …zapoměňte na to 🙂 🙂 Už jsem si všiml odkazu na Detail. Vaše stránky jsou zkrátka studnice potřebného moudra 🙂

  • Máš lávku na opačný straně, bohužel, už jsem to udělal podle tebe a předělat to by nadělalo víc škody než užitku. Tomu se říká dvakrát měř a jednou řež 🙂

  • Jinak ten lept od Peček je docela na palici. Tři madla pro posunovače a tři stupačky, když maj bejt v každým rohu… No, to soudruzi z NDR moc nevymákli.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..