Úprava Start vozu Vtr od f. Loco
Firma Loco začala nedávno nabízet Start varianty svých vozů za velmi příjemnou cenu 190 Kč (což je stejná cena, jako za Start vozy Tillig). Jeden jsem si na burze koupil abych ho vyzkoušel a byl jsem opravdu příjemně překvapen.
Skříň vozu je v barvě plastu, což není téměř poznat. Výlisek skříně je velmi pěkný, plný detailů, madel a tenkých linek. Oproti letitým formám Tilligu je to opravdu velmi kvalitní a detailní práce. Na vozu jsou zjednodušené popisky, které však zrovna u verze Vtr jsou dostatečné (oproti uzavřeným vozům, kde jsou jen opravdu základní nápisy ČSD a pár čísel). Chybí pouze drobné popisky na bocích skříně, což se dá buďto v pohodě přežít, nebo doplnit obtisky. Popisky jsou čitelné a ostré.
Vagón má kovová kola uložená v kovových rozsochách, což zaručuje perfektní jízdu. Vozy jsou vybaveny starým spřáhlem používaným dosud ve start setech usazeným do jednoduché kinematiky. Zatím nemají šachtu, verze se šachtou by prý měla být dostupná v brzké době. Naštěstí jsem při koupi dostal radu, jak spřáhlo jednoduše vyměnit, a tak jsem se do výměny hned pustil.
Vůz jsem během minuty rozebral. Vyndal jsem dvojkolí a mírným zabráním oddělil skříň od podvozku (je jen nacvaknutá na čtyři držáky v rozích). Zároveň vypadlo i závaží.
Zde je vidět alespoň trochu kinematika, ačkoliv je velmi jednoduchá, funguje na 100 %. Šachta spřáhla se skládá ze dvou částí do sebe zacvaknutých. Opatrným zapáčením se obě části rozskočí.
Uvnitř je držák spřáhla uzpůsobený pro spřáhla do šachet, takže výměna není problém. Jen se to nedělá tak snadno jako u běžné šachty. Takže se prostě spřáhlo vyndá a dá se do jeho prostoru jiné a spodní díl se nacvakne zpátky. Operace na dvě minuty.
Na jedné straně je kinematika trochu uvolněná a spřálo směřuje směrem dolů, ale problémy při spřahování to nedělá. Není to zas tak moc. Zde vdálenost nárazníků při spřažení s vozem Tillig na rovině…
…a zde v oblouku R310… paráda.
Opravdu vypadá moc pěkně, a za ty peníze, neberte to 🙂 Příště čeká vůz nějaká lehká patinace, případně dodělání obtisků a náklad…
Protože jsem mezi tím zaměřil svůj zrak na pátou epochu, stane se vůz součástí fiktivního pracovního vlaku ČD. Takže jako první přijde na řadu dodělání obtisků, zdrojem mi byla opět fotka z parostroje. Obtisky co dům dal. Protože vagón už má svá nejlepší léta za sebou, v dílnách se s přeznačováním moc nemazali a jen štětkou zatřeli staré nápisy 🙂 Označení by už asi nebylo Vtr, ale tak dopodrobna to brát nebudu.
Patinu jsem vyzkoušel opět trochu jinou. Nejdříve štětcem nanesené nabroušené malířské křídy, poté vše prolité proudem vody a následně prstem přejeté plochy. Špinavá voda se tak uchytila na hranách.
Kam se křídy nedostaly, tam pomohla hodně naředěná umbra pálená. To celé stříknuté matným lakem.
Podvozek a dvojkolí jsem stříknul hodně naředěnou Rzí, vyčistil dvojkolí a vše sesadil. Lakem už stříkat nebudu, Rez je sama o sobě matná takže se snad na spodních partiích nesloupe 🙂 Tím je vagón hotový.
Patina se dle mě podařila pěkně, mám z něj opravdu radost.
Teď ještě vymyslet náklad, ale to zase jindy.
vuz vtr se u CD cargo jmenuje E
No pochybuju že u ČD Cargo nějaké jezdí krom nějakých odstavených správkových vozů, kde jsem “simuloval” takové hala bala přeznačení?! 🙂 Byla to improvizace, dneska už bych to asi řešil jinak 🙂 Ale nic to nemění na tom, že vozy jsou to parádní
Tyto šedé start verze jsou za tu cenu bezkonkurenční! Mám tři doma a nedám na ně dopustit!
Jojo tenhle vůz by snad stál za útěk do třetí epochy, určitě jeden z velmi povedených českých výrobků! Jen víc takových!
kde se daj sehnat tyhlety vozy muj malej synaček by chtěl taky svoje kolejiště a mám zato že by mu do začátku mohly na to jeho ježdění nebo spíš na ty jeho demolyce stačit mo vám dekuju
Bohužel, podle informací z vícero zdrojů Loco tyhle “Start” vozy přestalo vyrábět už před delší dobou a obnovení produkce se nechystá. K dispozici jsou tak jenom vozy v plné výbavě a s plnou cenou… Mě se podařilo na podzim sehnat pár Vtr a Ztr v jednom obchodě, kde je ještě náhodou měli, ale trvalo fakt dlouho než jsem je vystopoval… Takže leda to zkoušet různě po krámech, jestli nemají někde nějaké zapomenuté…
moc dík za radu je to chyba že to přestaly vyrábět holt budu muset obětovat pár svejch vagonu nechci aby muj synátor na modelovou železnici zanevřel ale mám zato že by se mohly výrobci aspon troch zamyslet a pro ty mladý a začínající modeláře neco takovýho vyrábjet sou to jejich budoucí zákzníci ahoj a moc dík
Pár typů vagonků kategorie “START” dělá pořád Tillig, nestojí to moc a není na nich moc co olámat, takže kdyžtak doporučuju zkusit je. Některé se dokonce v případě přežití dají později přestavět na modely ČSD, takže i to je cesta.
moc ti dík za typ pepin
Pepin: no a co tak mladýmu koupit starší vozy? Na Aukru je toho mraky za padesát korun kus.
moc ti dík za radu už sem o tom taky uvažoval skusímto a snad to dobře dopadne jinak moc dík pepin