Kulatá záď pro Karosy 700 a 900 z leptu
Aby bylo možno zpestřit varianty sedmistovkových Karos, vytvořil jsem jako doplňek i kulatou záď. Ta se používala u novějších modelů kvůli většímu motoru, který se pod starou záď jednoduše nevešel. Stejná záď byla pak používána i u prvních sérií řady 900. Takže milovníci epochy IV a dříve mohou přestat číst hned 🙂
Momentálně je určena jen pro sedmistovkové krátké verze, protože na sedmistovkových kloubácích neexistují záznamy v hlavách znalců, že by ho nějaká kloubová Karosa měla. Technicky to zřejmě nemožné není, ale jednalo by se o jednotlivý “tuning na koleně”.
Záď je opět velmi jednoduchá tak, aby přinesla za málo námahy hodně muziky. Celkem jsou tak k nalezení na plechu 4 díly.
Z druhé strany plechu jsou připraveny drážky pro ulehčení ohýbání. U tří dílů. Za kvalitu fotky se omlouvám.
Hlavní díl je samozřejmě samotné čelo. Je řešeno jako dodatečný díl, to znamená že se autobus sestaví jako obvykle včetně rovného zadku, a pak se tento kulatý zadek připlácne.
Druhý díl jsou světla. Ta se podlepí na samotné čelo, aby respektovala skutečné zapuštění pod profil čela.
Zbávají dva díly. Horní je jen pomůcka pro spojení horní části se střechou autobusu, aby se nemusely řezat žádné odstřižky. Místo navíc to nezabralo a rozměr je “na míru”. Spodní díl je nárazník, který se naopak připevní zvenku čela a tím rozšíří plasticitu na další úroveň.
Ohýbání čela je velmi snadné a lze pochopit z fotky. Pro ohyb jsou na každé straně tři drážky.
Jedinou pozornost je třeba věnovat přechodu do střechy, aby se nechtěně nevyhnul i rám okna.
Zahnuté části se pak naohýbají s ohledem na konkrétní autobus, aby pasovaly co nejlépe.
Mně se osvědčilo mít autobus spájený a opatrným přisazením a přitlačením zádě na autobus se sama natvaruje do nejlepšího tvaru. Spodní ťuflíky se ohnou do úhlu dle potřeby. Slouží jako distanční vzpěry a připájí se na základní čelo tak, aby byla záď ukotvená i ve spodní části a přiléhala kompletně k původní zádi.
Ohnutá světla je třeba doladit dle samotného ohnutí čela.
Pak se jen přilepí zevnitř, proto je díl mezi světly jen v poloviční síle.
Nárazník je také nutno přizpůsobit finálnímu tvaru.
Zde tedy spájená B732. Výhod to má více. Není třeba dělat novou stavebnici, zůstane stejný pojezd i interiér a jejich uchycení k pevné konstrukci skříně se nemění.
A zde už připlácnuté čelo napájené co nejvíce ke zbytku autobusu.
Ani jsem nepotřeboval spojovací dílek, prostě jsem to natupo zalil cínem a drží.
Stejně tak druhá strana. Je vidět mezera před světly, stále se dá jemným tlakem přihnout vše ke skříni.
Pohled zezadu.
Zevnitř. Distanční dílky jsou cca v úhlu 50 stupňů, tedy ne pravý úhel ale skutečně dle potřeby.
Přebroušení a tmelení tentokrát tmelem.
Dokud to nebude uspokojivé.
Znovu přebroušeno.
A na ukázku v základovce. Drobnosti se ještě dotmelí, ale spojení se povedlo.
Přechod je skoro neznatelný, šířka se trefila dobře.
Světla jsou skutečně zapuštěná jako v reálu.
V reálu je mezi zádí a bočnicemi lehký schod, jak je záď na zbytek autobusu uměle osazená, takže případný schod není na závadu.
Osazené všechny ostatní doplňky na zbytek autobusu.
Pořád jsem trošku tmelil a brousil.
A už hotovo.
Rychlý skok vpřed. Zkusil jsem použít obtiskové pruhy na městskou verzi od Rosťopiše.
Co bych pruhům vytknul, že občas to nesedí úplně přesně, třeba za posledním oknem si všimněte schodu.
Rovněž přední světla mi přijdou moc malá, oválná naopak moc velká.
Zadní část jsem si musel nastavit ze dvou pruhů, takže mi číslo vyšlo na víčko nádrže, ale na zkoušku to nevadí.
Jinak se s obtisky pracovalo parádně, ušetří to spoustu starostí se stříkáním, je to rychlé, čisté, přesné a vypadá to dosti profi.
A samotná záď vypadá moc pěkně, jsem rád, že se povedla.
Co není v obtiscích řešeno je přední a zadní nárazník, ten se musí natřít nebo nastříkat ručně. Odstín odpovídá červeně Agamě. Mně se to stříkat nechtělo, takže jsem to natřel štětcem.
Také jsem si z vlastních zásob doplnil gumy na dveře. Vzhledu to hodně pomůže, obzvláště u městské verze.
Vršek jsem zatmelil doztracena, v reálu je zde schod také znatelný.
Také mě moc nezaujala mřížka chlazení motoru, je moc jemná a nevýrazná. Ta moje se mi líbí víc (je v pozadí).
Srovnání stříkané a obtiskované verze. Odstín není podstatný.
Na obtiskové Karose je vidět, že Rosťopišova sada obsahuje i lišty, ale vyvedené jen v černé, ač v reálu jsou spíše s převažující stříbrnou (hliník?).
Srovnání čel. Světla u Rosťopiše se mi zdají moc malá, jak už jsem říkal.
Srovnání obyčejné hranaté a novější kulaté zádě. Tak se nejlépe pozná, “v čem je sakra teda ten rozdíl?” Kulatá vypadá opravdu pěkně a když se to pečlivě přebrousí, tak je opravdu kulatá a ohyby nejsou nijak znát.
Protože natírat zadní světla mi přišlo barbarské a předpokládal jsem neúspěšný pokus, vytvořil jsem světla jako obtisk.
Po nanesení to vypadá luxusně.
Stačí pečlivě obstříhnout a případně s pomocí Hypersolu doladit rohy. Ostatně na celé obtiskové sady pruhů jsou vhodné nějaké vodičky, které pomohou obtiskům kopírovat občas záludné tvary (podběhy, čelní maska a tak dále).
A už v dokončené podobě.
Zasklení zadního skla je bez problému.
I při naroubování na rovný zadek je v horní části dostatek místa pro vložení skla, které je o trochu větší než otvor a tím ho stačí jen podlepit.
A zbytek je normální jako u každé hranaté Karosy.
Sedačky jsou natřené červeně, což představuje novější polstrování.
Takže generálka na řadu 900 se vyvedla…
A příště už rovnou o celém devítistovkovém autobusu.
Stavebnici B731/2 včetně zádě můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>
uz by tych busov aj stacilo ne?
Nová doba, host vyhazuje vrchního! 🙂 Buď rád, že tu přes léto není ticho po pěšině. Jestli máš čím přispět, pošli článek na téma “vláčky” a rádi ho tu zveřejníme, jinak buď rád, že máš co číst – předpokládám, že jsi to četl, když jsi se dostal až na konec ke komentářům 🙂
Náhodou, super práce. A hlavně není VoVo shnilej jako třeba já, a opravdu něco dělá a nefláká se!
Ale prd stacilo, velebnosti 🙂
Sice je to pro me porad jeste hudba docela vzdalene budoucnosti (bo napred dodelat koupelnu, pak kuchyn, premistit pudu do sklepa a pak snad bude i v tomhle baraku misto na kolejiste), ale tady s napetim ocekavam, kdy ke kulatemu zadku bude i kulaty predek 🙂
Nejsem znalec autobusů, ale nebylo to tak, že pokud měla Karosa kulatou záď měla i jiný kulatý předek?
Pokud dovolite rád se do toho vložím.
Kombinace hranatý předek a kulatý zadek je možná, viz odkaz: http://seznam-autobusu.cz/vuz/21007 ,
většinou se jedná o vozy po výměně motorů ,z Liaz na Renault, a nebo podobném repasu či opravě karoserie.
A není to jen u městských busu ale i linkových odkaz:
http://seznam-autobusu.cz/vuz/17593
Nejsou tak běžný ale existujou.
… a taky existovaly kulaté zádě s motorem Liaz – viz třeba kloubáky (uznávám, už měly kulatý předek – řada 930)
Jen bych se chtěl zeptat, jak vychází interier vzadu za pětisedadlem? Ve skutečném busu tam byl veliký kryt (jeden čas mě takový kulatý C734 s Renaultem – mimochodem, vždy jsem obdivoval jeho zvuk..) vozil do školy…
Ale musím říci – VoVo, to je parádní věc!!! Ty světla jsi skvěle vystihl!!! Zase si musím povzdechnout, škoda, že je nemáme v HáNule, protože tvá verze vypadá daleko přesněji než stavebnice nejmenované firmy… Díky!
I prd velebnosti! Kulaté zadky montovala Karosa z výroby, při GO se dosazovaly jen velmi výjimečně. Jejich používání začalo v roce 94, když se začaly do busů montovat retardéry. Jestli tam je motor Renaul nebo Liaz nehraje žádnou roli. Mezi motor a nápravu se zkrátka musel vejít krom převodovky ještě retardér a proto bylo potřeba kastli trochu prodloužit.
Nejvíc se vyrobilo městských kulatoprdeláčů B731/2. Dodnes ale jdou potkat vozy z cca 50ks série C734, které taky měly kulatý zadek. Bylo vyrobeno i kolem 20 zájezdových LC736, ty měly ale lepená okna a šly na export.
Nehledejte v tom ale žádnou logiku, samozřejmě se i po roce 94 vyráběly pořád celohranaté Karosy 700. Na závěr třešnička na dortu:
B732.1666 (v Strndově odkazu) má motor Liaz, pětikvalt Praga a žádný retardér, přesto má kulatý zadek.
B731.1659 pohání Renault a automat ZF s vestavěným retardérem, karoserie je celohranatá. Nakonec tedy můžu doporučit jenom jedno: najděte si fotku skutečného auztobusu a podle ní si model postavte, líp to vymyslet nejde 🙂
A pro pořádek: všechny busy (až na pár prototypů) s kulatou zádí mají v boku mřížku mezichladiče. Kloubáky 700 s kulatým zadkem nikdy neexistovaly (C744 v době jeho zavedení už nebyly ve výrobě a B741 měly vždycky právě automat s vestavěným retardérem).
Mno nikdo není dokonalý! proto jsem napsal většinou!!
Ale myslim že z výrobi šly už jako celokulatý s označením C934 a ty co měly kulatý jenom zadek tak byli po generálce původni C734 ale v Karose nedělám tak se nebudu hádat! Ale jinak má Rosťa pravdu.
Ano, celokulatý šly z výroby, ale to už byla řada 900 a ta se nás zatím netýká, protože devítistovky měly vždycky kulatý i předek a na ten lept není. Tyhle naše kulatoprdeláče jsou pořád čistokrevné 700 tak, jak šly z výroby. Tenhle zadek se při generálkách 700 téměř nepoužíval. V době přestaveb byl totiž už k dispozici zadní panel z řady 950 a ten vypadá zase úplně jinak (celý svislý, menší okno).
Zkrátka dokud to má hranatý čumák, je to 700 z výroby a hotovo. Pokud je kulatý předek, už to je 900 (700 po GO s kulatým předkem je poměrně málo). Přijde mi, že čím víc toho sem napíšu, tím větší bordel v tom udělám…
Ještě jedna zajímavost: Byla vyrobená série Karos B932E.1680, hlavně pro export, ale pár kusů zůstalo u nás. To je devítistovka s kulatým předkem, ale zadek je hranatý ze 700. Nikdy jsem nezjistil proč přesně to tak je, ale už to tak bylo z výroby a v provozu se to nepředělávalo. Tak, a teď se v tom vyznejte 😀
Rostopis > ja mozna ten chaos jeste rozsirim … co by to mohlo byt, je to bastl, nebo to tak vyjelo z fabriky?
– zajezdove provedeni
– hranaty cumak i zadek
– lepena okna
Ano, je to z výroby, ke konci výroby řady 700 už byly sériově vyráběné i LC736 s lepenými okny a klimatizací. Nedovedu z hlavy vysypat konkrétní typ a početnost tohohle provedení (zmapovanou mám hlavně produkci “měšťáků”…), ale bylo to tak přímo z výroby.
Sim myslí zřejmě lepeňák (viz článek o LC736.1022).