Karosa B731 – stavba městské verze
Samostatné dokončení stavby městské verze Karosy, tentokrát jako B731 DP Praha. U C734 se skončilo v základním článku přípravou pro nástřik, takže předpokládám, že tu část už máte načtenou a můžeme se jít věnovat konkrétní předloze.
Tento článek se věnuje prvním verzím stavebnic vyrobeným v roce 2013. Od roku 2014 jsou dostupné pouze upravené stavebnice, takže se nemusí popis v tomto článku vždy shodovat s aktuálním stavem.
Dalším krokem bylo přilepení zvonků nad dveře. Ty jsou na plechu tři, takže je třeba je nepoztrácet.
Detailnější pohled. Je to jen obdélníček. Při barvení se pak zvýrazní barvou.
Osadil jsem zde také druhý dekl na střechu. Většina novějších pražských autobusů je má, jinak to chce pohledat skutečnou fotku.
Druhá strana je pořád skoro stejná s ostatními verzemi. Liší se jen rozložení beden na spodku. Proto je při stavbě více kusů najednou třeba pohlídat, aby nedošlo k záměně bočnic.
A po použití základovky přišel na řadu opět bílý sprej.
Časem se chystám i na různé reklamní verze (především z Prahy), které jsem si vybavil ze svého dětství při pohledu na fotky na internetu.
Nástřik u pražáka je proveden na třikrát. Nejprve spodní pruh kolem celého autobusu. Poté vrchní pruh. Třetí stříkání bylo věnováno přední masce zvlášť, ač by se jistě dala maska vzít při některém z pruhů.
Obtisky jsou vlastní výroby a jsou uvolněny volně ke stažení / úpravě / tisku.
Natřené zvonky a dále žaluzie k motoru jako zkušební doplněk ve formě obtisku. Toto evidenční číslo je v Praze zrovna mělo. Když to člověk vidí, říká si, že stačilo udělat bočnici hladkou a jen polepit obtiskem 🙂 Co mi zatím chybělo byly černé gumy na dveře – široké městské dveře mají naznačené těsnění širokou drážkou, a tak je velmi vhodné drážku vyplnit právě černým obtiskem imitujícím gumu. A tak jsem si je dokreslil (šířka drážky 0.5 mm), vytiskl a nanesl. Všimněte si větrací mřížky za zadními dveřmi – v leptu je moc nevýrazná a bude chtít doladit obtiskem.
Takže simsala bim a mřížka z obtisku je na svém místě.
Na zadku jsou natřená světla. Jsou opravdu malá, takže natírání vyžaduje pevnou ruku. Proto jsem se příští autobusy rozhodl řešit světla taktéž obtiskem. Zbytek je také obtisk. Ještě není natřený výfuk. Čísla jsou na čirý papír, takže je třeba pod obtiskem natřít obdélníček bílou barvou nebo podložit odřezkem bílého obtiskového papíru.
Takto vypadá druhá strana. Jen logo DPP a číslo vozu.
A čelo. Logo, značka a celá černá maska se světly je řešena obtiskem. Světla jsem u prvních pokusů zkoušel natírat šedou, ale výsledek nikdy nebyl tak dobrý, jako to dokáže pravidelný a přesný obtisk.
Mřížky oken jsou natřené hliníkem.
Zkušební osazení na pojezd u městské verze.
Tímto bylo celé obtiskování a stříkání hotové a stačilo přestříkat model polomatným lakem.
Rozhodl jsem se i tento kus udržet v relativní čístotě. Co se týče čistoty vozidel, je na tom DP myslím dobře.
Když už, tak by byla patinována trochu střecha (zarezlé sváry) a okolí kol – pokud zrovna pršelo, nejlépe sněžilo, jsou od kol pěkné a pravidelné stříkance po bočnici.
A už je zaskleno. Pruhy fólie podlepené zevnitř. Přichyceno vteřiňákem a zalito Sidoluxem. Sidolux má výhodu, že není po zaschnutí vůbec vidět.
Čelní okno jsem si vystříhnul dle šablony, kterou jsem si připravil (bude ke stažení v doplňcích). Stěrače jsou přilepené Sidoluxem, proto ten náznak lepidla v jejich okolí. Ale ve skutečnosti to není vidět.
Zrcátka jsem lepil před nástřikem finálním lakem. Snad neupadnou…
Zadní okno je stejně tak vystřiženo dle šablony. Je vidět, že nedělat rám okna bylo dobré řešení, které se podobá skutečnosti.
Zasklívání není zrovna zábava, ale netrvá to moc dlouho, takže se to dá přežít.
Pro pojezd jsem využil opět zatočenou nápravu. Vypadá to moc pěkně.
Zámek rámu v bočnici ještě není natřený červeně, ale už takto myslím není moc vidět.
Takže tím je městská Karosa zvenku hotová.
Od příště budu řešit pruhy obtiskem, stejně jako je připravil i Rosťopiš.
Zbývá interiér. Pro městskou verzi byly v první fázi připraveny dvě verze – kočárky uprostřed zde…
A kočárky vzadu zde… V tomto případě je naproti středním dveřím pět jednosedaček za sebou.
Vyříznutí základních dílů.
První úzká vrstva jako podložka a poté vrstva se sedáky.
Opěrky lepené do kapky Herkulesu.
Pod sedačkami je vždy volné místo.
Jednosedačka, dole je sedák a nahoře opěrka.
Na zadních zvýšených sedadlech nad motorem jsou někdy dvě místa a někdy tři. Vždy se tak osadí dvojsedák a volitelně hned vedle jednosedák.
S opěrkami to samé. Tím vznikne buďto dvojsedačka nebo trojsedačka.
V uličce překáží příčka.
Tu lze snadno “upilovat” ostrým nožíkem.
Prosto pro kočárky.
Já blbec jsem otočil stranu podlahy, prostor pro dveře jsem měl na straně řidiče, takže jsem jen kousek vyřízl a nalepil na druhou stranu.
Za sedačku řidiče jsem ze zbytku kartonu nalepil příčku. Zbytek interiéru lze ladit dle vlastní libosti. Toto je jen základ. Palubní deska a sedačka řidiče se musí ohnout, nejlépe předem naříznout, a poté nalepit a ideálně prosytit vteřiňákem, aby držely tvar. V dalších verzích interiéru bude řešeno jinak.
Zkušebně osazený interiér.
Podle mě to vypadá jako živé.
Z druhé strany.
Nastříkaný, natřený a nalepený interiér na pojezd.
Sedačky jsou černá koženka, podlaha tmavě šedá.
Předek lze vybarvit libovolně, není třeba se s tím moc patlat, tolik vidět to nebude.
A hotový interiér osazený ve vozidle.
Tím je městská Karoska kompletní.
Ještě by šly osadit orientace, to kdyžtak někdy do budoucna, zatím jsem neměl čas se na ně vrhnout.
Ale interiér výrazně pomohl, to je bez debat.
Takže pro dnešek ze stavby vše.
A na závěr pár novějších fotek městské verze ve starším provedení DP Praha s plně naohýbanými tvary.
Prostě paráda a to vnítřní vybaveni tomu dává šmrnc, kdo bude hledat chyby, jistě si nějakou najde. Mně se to prostě líbí, perfektní práce.
Moc pěkné autobusy, chybí mi jen jediný detail. Okna jsou zasazena v relativně masivním gumovém rámu, který je i na fotkách dost zřetelný. Být šikovnější, pokusil bych se vnitřní hranu otvoru objet černou barvou.
Neuvěřitelné!
Fakt pěkné, stejně jako celý seriál o Karosách.
Díky moc
Viktor
To by se dalo stejně jako další věci pořešít dobře vytvořeným obtiskem – vždy na každý rám dvojgumu s přesahem až za hrany, horní a dolní část jednoduchou gumou taky s přesahem až na vnitřní hrany, oblé části buďto dotřít nebo nějak zakomponovat do obtisku. Bylo by to přesně rovné a snadno aplikovatelné. Nechávám na zručnějších modelářích jako námět na zlepšení 🙂 Stejně tak lišty jsou výrazně barevně odlišné, platí to samé.
nadherna seria autobusov.
co tak osadit aj vodicom a cestujucimi ?
To by byla velká spotřeba figurek 🙂 Ale mně to vyhovuje takto, neosazuju ani žádné konkrétní linky, autobusy jsou všechy “odstavené v garáži”.
Tak to já mám vozy vždycky s konkrétní linkou i SPZ, ale též bez figurek. Možná se to změní až bude časem kolejiště, figurky jdou snadno doplnit, když je interiér i s podlahou v autobuse zacakávací….