Karosy ř. 700 – úprava střechy do kulata
Jak jsem nedávno slíbil, dneska to bude o úpravě střechy leptaných Karos z tvaru placatého do tvaru vypouklého. Úprava je velmi jednoduchá a zabere i začátečníkovi cca 10 minut.
Tento článek se věnuje prvním verzím stavebnic vyrobeným v roce 2013. Od roku 2014 jsou dostupné pouze upravené stavebnice, takže se nemusí popis v tomto článku vždy shodovat s aktuálním stavem. Nové verze obsahují ze spodní strany střechy drážky, které po nastřižení usnadňují naohýbání střechy do zde zmíněného tvaru. Pro kompletní tvarový “tuning” stavebnice přejděte na Rosťopišův článek o tvarování stavebnice.
Lept jsem si z důvodu snadnosti stavby připravil s rovnou střechou, což samozřejmě neodpovídá realitě. Skutečná střecha je v několika směrech vypouklá a tak mi vrtala hlavou otázka, zda je možno rovnou střechu snadno upravit do jejího reálného tvaru – a jde to!
Já ke stavbě použil prototyp leptu, proto si případných odlišností od finální verze nevšímejte. Střecha je stále stejná.
Takže k úpravě budeme potřebovat obyčejnou střechu, nůžky (které dokážou prostříhnout 0.3 mm plech) a trošku cínu.
Jediný trik spočívá v tom, že střechu je třeba ve čtyřech rozích nastříhnotu nůžkami a vystříhnout v ní jakási malá “vé”.
Jde to obyčejnými nůžkami dobře a rychle. Drobná nepřesnost nevadí, bude skryta pod cínem a přebroušena. Když je nastříháno, stačí vzít nějaké kleštičky a naohýbat finální tvar střechy. Střecha bude mít tendenci se ohnout dle drážek spoje plechů, takže kdo to chce mít pečlivě, doporučuji si toto pohlídat. Kdo chce mít jen základní vypouklý tvar, tomu naopak drážky pomohou.
Čela se jen lehce přihnou tak, aby byla v jedné rovině s boky.
Vyzkoušení nasucho.
Opět posazeno na prototyp.
Tvarově to vypadá slibně.
Takže se můžu vrhnout do nanesení cínu do spár.
Cín je v tomto případně nejlepší tmel.
Takže nešetřit, to se pak zbrousí.
Poté stačí jen pečlivě přebrousit – já používám smirkové kotoučky do vrtačky, které umí brousit krásně pravidelně a přitom citlivě. Když to šmirgluju rukou, vždycky se někde podbrousím.
A pak už stačí pokračovat ve stavbě jako normálně.
Jediné, co bych zmínil, že se tím výsledná šířka autobusu může trochu snížit (cca do půl milimetru) a tak bych doporučil ohnout do kulata trošku i čelo vozu (což je také dle skutečnosti další možné vylepšení tvaru).
Tím zredukujete případný rozdíl šířek.
Zadní díl nevadí, ten je celkem o samotě a dokáže nějakou toleranci prominout.
Základovka ukáže, zda broušení stačilo.
Pár pohledů na složený vůz naznačuje, že úprava za to nadšencům určitě stojí. I takto jednoduché ohnutí pomohlo vylepšit vzhled při bočním pohledu. Zatím zkušební nástřik pruhů.
Opět v rámci helsa “v základu je to snadné a dodatečná úprava k lepšímu je velmi snadná”.
Porovnání střechy rovné (vlevo) a kulaté (vpravo). Z některých úhlů je rozdíl skoro neznatelný.
Já u svých exemplářů tuto úpravu provádět nebudu, přesto jí určitě doporučuji zájemcům o věrnější provedení.
Ještě pohled na rozdílné tvarování zadní části.
No a když už jsem v tom byl, autobus jsem přestříknul znovu jen bíle a osadil zkušebním tiskem obtiskových pruhů vlastní výroby. Ty nejsou tak detailní jako od Rosťopiše, ale mohl jsem si vyrobit verzi “na míru”, což mi vyhovovalo.
A posazeno na pojezd.
To je tedy ze snadné úpravy střechy do kulata skoro vše.
Je to snadné, rychlé a opakovatelné, takže proč ne.
Hotový autobus.
Je vidět, že co úhel, to jiný efekt ohnuté střechy.
Takže na závěr už jen pár fotek bez komentáře.
Zdravím VoVo.
Makáš jak divý,úpravu kterou prezentuješ jsem si také vyzkoušel,s tim rozdílem že jsem zakulacení provedl pozvolným ohýbáním krajů střechy,do patřičného tvaru.Nemusel jsem tak nastřihovat střechu.Všiml jsem si že u příspěvku Rosti postupoval také tak. Střechu a boky má taky
lehce zaobleny. Tímto nechci znevažovat tvojí práci,jen tak dále.
Zdravím částečně s Milanem L souhlasím.
Prošel jsem si fota co jsou na internetu a nejidealnější postup by byl půl na půl, tedy nad předním oknem střechu nastřihnout neboť horní strana je na první pohled rovná. U zadního okna je to zase naopak honí strana je mírně zaoblená a lépe bude vypadat jemně ohnutá střecha.
Ale jinak krásná práce jen tak dál!!!
zdravím páni kolegové,
přiznám se ,že než jsem se pustil do první snažil jsem se “nakoukat” právě tvar střechy.
Myslím, že nejblíž k originálu je Smrnda. Jak říká přední sklo je v podstatě obdélník. Zadní má spodní vodorovnou hranu rovnou , kdežto horní je v rozích prohnutá. Sám jsem to u svých řešil vzadu mírným prohnutím rohů( pomůžou drážky na střeše) .Prohněte mírně jen rohy, střed mezi drážkami by měl zůstat rovný. Chce to skouknout originál, nebo alespoň novější miniboxy (papírové stavebnice 1:100) pro odhad prohnutí.
Předek mám tak jak radí VOVo. Další prvek , který střechy vylepší je kšilt nad přední okno – VoVo je má v nabídce
,
Já osobně nastřhávám všechny 4 rohy, zhruba tak jako VoVo. Střechu se před ohybáním určitě vyplatí vyžíhat, potom je mnohem snazší jí ohýbat a nemá už tolik tendenci prohýbat se jenom v místech drážek. Pak to celé doohýbám, zapájím a v tuhle chvíli se to dá poupravit přesně jak člověk potřebuje. Horní hrana zadního okna je opravdu zaoblená, ale míň než celkové vypouknutí střechy, takže proto to nastřihávání i tady. Přední okno je při pohledu z čela opravdu obdélník. Takže předek natvarovat zpátky do roviny a naroubovat na něj kšilt (pro ty, co budou chtít vyhnout dopředu i přední čelo). Všechny tyhle úpravy autobusu hodně pomůžou, poslední vychytávkou je zaoblení zadních rohů karosérie, ale to vyžaduje další drobné stříhání…