„Naleštěné” Ba-čko od ES Pečky
I tuto resinovou stavebnici jsem zakoupil na zářijové burze u stolku p. Dvořáčka. Už jsem se na tuto stavebnici těšil od TT víkendu v Pečkách v r. 2012, kde jsem si ji prohlížel vystavenou ve vitrínce společně s motorovým vozem M 262 („kraksna“).
Když jsem vzal do ruky krabičku, ani se mi nechtělo věřit, že bočnice, podvozek, interiér a střecha tak dlouhého vozu se do ní vlezou. Ale byl jsem mile překvapen.
V sáčku byly ještě uloženy drobné díly karoserie, podvozků a okna.
Součástí stavebnice jsou dokonce i kinematiky, sice stavebnice SDV, ale aspoň tak, také aršík obtisků, plažeta leptů stupeček a madel, spřáhla Tillig. Abych nezapomněl, tak i dvojkolí, ale z produkce bývalé LPH, ty jsem ihned zahodil.
I přehledný návod ke stavbě a rozmístění popisů. Začistil jsem tedy nejprve díly karoserie, abych ji mohl sestavit.
A pak stačilo slepit gelovým lepidlem.
Střechu jsem zatím jen zkusil „naoko“, abych viděl, jak to bude vypadat.
Do interiéru jsem vlepil přepážky, až na přepážky služebního oddílu na jedné nástupní plošině, to mám přípravu pro umístění součástek budoucího osvětlení.
Dále jsem osadil drobnými díly – bednami, rám podvozku.
A teď oba pensylvánské podvozky.
Nejprve upravit na ložiskové uložení náprav a taky budoucí sběr napětí pro osvětlení.
Zkusmo jsem vůz zkompletoval.
Detailně jsem se podíval na naznačené díry pro madla a nárazníky.
Tak jsem osadil ty na čelech vedle dveří, ale ještě jsem si vyrobil taky madla pod nárazníky (škoda, že s nimi tvůrce leptů nepočítal), a ze zbytků nějakých leptaných stavebnic jsem přidal ještě háky šroubovky.
Už zbývalo jen doplnit stupačky na rám podvozku.
„Hrubá“práce hotova, jedeme do lakovny… Vlastně nee, před přilepením střechy ještě vyříznu ve stropě otvor pro umístění DPS osvětlení. Pak už by se to dělalo velmi špatně.
Konečně lakovna, obvyklá základovka, pak zelená Revell SM 363 na plášť, šedá SM 378 na střechu a černá na podvozek. V interiéru jsem ještě nabarvil sedačky na zeleno.
Po nalakování jsem pochopitelně rozmístil popisy a přelakoval, po matném laku ještě přišla na řadu patinace.
Madla vedle nástupních dveří jsem raději udělal z drátku prům. 0,18 mm.
Okenní rámečky jsem natřel stříbrnou barvou.
Následně jsem jimi okna zasklil, osadil podvozky kovovými dvojkolími a usadil i interiér.
Osadil kinematiky se spřáhly, místo SDV jsem použil Peho 100, pro něž jsou v podvozku vytvořena osazení a spřáhla Kuehn namísto Tillig.
Kvalitní osvětlení bude osazeno až dodatečně po jeho vyrobení, tak jsem podvozek zajistil ve skříni pouze vyndávacími nárazníky, ty jsou natěsno nasunuty do otvorů v čelnících.
Takže vůz může prosadím jezdit i bez něho, proběhla ještě kontrolní výšková spojení s továrním vozem, to sedlo, nic jsem na podvozku nezabrušoval ani nefrézoval.
Tyto vozy měly za svého provozu různé malůvky na záchodových okénkách, takže jsem se taky o něco pokusil…
Závěrem mohu konstatovat, že stavebnice je docela přijemná na zpracování, když jsem nějaké detaily doplňoval, ale hlavně tímto vznikne pěkný vůz z našich tratí, který prozatím chyběl v nabídce výrobců a rozšíří tak modelový vozový park ČSD, a nyní jsou k nim nově na www.obtisky.jacek-modely.cz, k dispozici nové obtisky.
A až jich bude tak 4-5 -ti vozová souprava…
Pěkné!
Tak to smekám klobouk dolů, před takovouto prací…nádherný vůz.
to je krásná práce, jsem zvědavej na to osvětlení jak to bude vypadat 🙂 doufám, že tu budou i nějaké fotky 🙂 jinak hodně štěstí chlapy při stavbách modelů 😀
nějací retro panáčci se již těší na takovou jízdu.. ,)
Model je krásný, ale není to Ba-čko, ale Bai-ka (nejde o kupátka, ale o velkoprostorové uspořádání s uličkou uprostřed), později jezdily tyto vozy jako Bp
Uvažuji o stavbě tohoto vozu, ovšem s návalky místo měchů, máte někdo, prosím, nápad jak návalky realizovat?
Pavle, stačí si je v Pečkách zakoupit místo měchů. Cena je pak stejná. Ale předejděte chybě, já je takto koupil a až doma zjistil, že mi chybí přechodové můstky. Ty jsou součástí dílu s měchem, takže doporučuji koupit celou stavebnici a návalky dokoupit.
Nádherně olezlej kousek, jenom ty měchy by asi snesly trošku “zteřelosti” nějakou šedou barvou, aby ladily se zbytkem vozu.
Je to pěkně postavený model,ale přesto si dovolím jednu připomínku. Vůz je pěkně napatinován, opravdu jako by opotřebován časem a používáním, ale trochu mně tam nesedí to bílá linka, je až moc bílá, měla by být spíše šedivější jinak je celkem dobře patinovaná.
Zdravím, krásný model, ale mám doma dvě vteřinový lepidla a ani jedno moc nedrží. Můžeš mi dát vědět jaké lepidlo používáš.
Díky zdeněk
Zdeněk: Používám běžné gelové vteřinové lepidlo zn. Samson super glue gel, stojí cca 18,-Kč. Nemá cenu kupovat žádné drahé Loctite apod., protože ta náplň, tedy vlastní lepidlo je ve všech tubách stejné, rozdíl je akorát v tý ceně, protože hold některé značky si za svá loga nechají řádně zaplatit.
Co se týče mě, můžu doporučit vteřiňák HVPmodell. Je to česká výroba, stojí sice 50, ale je ho 20 ml. Zatím mě nikdy nezradil, drží to jak přibitý a prodává se několik provedení podle hustoty. Koupit se dá spíš v krámech pro letecké modeláře.
Taky používám Samson jako Jirka, cena různě od 18 do 20 Kč (posledně koupeno v drogérii Martina – ty růžové co mají hodně prodejen). HVP model je bohužel a) pro velká měřítka, kde je velká spotřeba, b) pro lidi, kteří staví celý den (jako Rosťopiš) – po delší době mi tektuý zhoustnul do želatiny a vyhodil jsem půlku lahvičky.
Po roce, co mi ležela stavebnice ve skříni, jsem se rozhodl ji sestavit. Všechno v pohodě, ale okna!!! Rámy se barví dobře, když je dobrý štěteček, ale to ořezávaní………….. za ty prachy!!!