Osobní vozy

Co vše se dá udělat se starými Ypsilonkami

000_2848Dnes trocha nostalgie – upravené Zeuke/BTTB Y, aby vypadaly k světu. Než začnete uvažovat, proč se do toho ten cvok pouští, když je dnes už vše v tovární produkci, tak vás musím uklidnit. Já nejsem sběratel, ale spíš modelář a nevidím nic špatného na tom, že si dnes někdo něco takového udělá i ze starých rychlíkáčů…

Přestavby vznikaly postupně a ne všechny jsem dokončil, přesto se mi povedlo shromáždit celkem slušnou plejádu vozů, ze kterých se dá postavit téměř jakákoliv souprava. Jsou to přestavby “žádný stres” a tak slabším povahám doporučuji nečíst. Bohužel si zde neukážeme tu sílu šestivozové soupravy, která spolehlivě jede, je spojená nakrátko, a všechny vozy k sobě ladí i když je každý jiný. Tak si to aspoň představujte – je to totiž důležitější, než nimrat každý popisek 🙂

Jako první je Ds. Je to samozřejmě jen přestříkané Ds od BTTB, takže má spoustu nesrovnalostí s naším Ds, ale přesto – nevypadá dobře? 🙂

000_2813

Patina je zde větší, tyhle vozy se postupem času začaly válet v kopřivách.

000_2814

Opravdu nic jsem na voze neměnil. Jediné, co bylo třeba napravit, byly chybějící dveře. Kus plastové tabulky na podlepení a problém je vyřešen.

000_2815

Schránky jsem nechal. Když by se člověk pustil do echt přestavby, musel by vyhodit celý vůz a použít bočnice DK-model na klasický rychlíkáč s průchozími čely.

000_2816

Když pak člověk osadí kinematiky a kovová dvojkolí, kvalitním jízdním vlastnostem nic nechybí.

000_2817

Zde ono špatné čelo – naše vozy byly průchozí, toto je tedy spíš Postw, jenž jsem ostatně také ztvrárnil z úplně stejné konfigurace vozu v jiném článku.

000_2818

Pořád slibuji, že se někdy pustím do článku, a pořád nějak nic. Takto je upraven Zeuke pojezd pomocí šroubu Peho, kovových čepových dvojkolí 8.3 mm a kinematiky SDV. Schůdky jsou rozřezané a přilepené napevno k podlaze vozu.

000_2820

Nechal jsem i původní kovové Zeuke schůdky. Ty sice moc fešné nejsou, ale nic rychlejšího při ruce nebylo.

000_2821

Je třeba si pohlídat prostor pro kinematiku a ozkoušet vzdálenost mezi jednotlivými vozy.

000_2822

Tak nějak se mi zdá, že jsme si tím odbyli popis úpravy pojezdu Zeuke pro získání kvalitnějších jízdních vlastností. Ale uvidíme, teď už mě to aspoň tak netíží v srdci a podrobný článek odsouvám na neurčito 🙂

000_2824

AB, tedy první i druhá třída tak, jak nám jí naservírovali už od dob Zeuke.

000_2837

Žlutý pruh je z obtiskových pruhů Propagteam.

000_2838

Vypadá to jako AB? Jo, vypadá 🙂

000_2840

Obtiskové jedničky jsem neměl, tak jsou všude dvojky.

000_2841

AB vyjelo zrovna z laku, tak je ještě čisté. To byste nevěřili, jak takové zamíchání různě patinovaných střech udělá soupravu pestrou. Kam se hrabe Tillig, který (bohužel!!!) má i v 21. století pocit, že střechy všech těchto barevných schémat jsou z výroby hnědé…

000_2842

Jedeme dál – Najbrt. Nebylo to tak dlouho po tom, co se tento nátěr dostal do pravidelného provozu, a já ho prostě chtěl.

000_2844

Obtisky jsou od kolegy JBr, který si tehdy nakreslil celou sadu.

000_2845

Spodek je stejně jako střecha v odstínu tmavě šedé – tato šedá by měla být schodná třeba s těmi, které jsou na rámech Zamračených a vůbec všeobecně často na různých vozidlech tam, kde už se dneska černá nenosí.

000_2846

Modrý proužek se táhne kolem celé skříně tak jako v dobách, kdy ještě každé dílny realizovaly zakončení na čele dlé svého uvážení. Jooo, to byla tehdy divoká doba 🙂

000_2847

Celé schéma je maskované páskou Tamiya včetně tmavě modrého proužku.

000_2848

 

Tohle je myslím fešák.

000_2849

Opravdu je super, jak moc udělá dobrá povrchovka oproti originálnímu vozu jak dorazil z BTTB.

000_2850

Další, i když pořád modrý, lehátkový Bc.

000_2851

Ke konci své kariéry jezdily vozy na obyčejných Os vlacích.

000_2852

Opět jak by řekl pan Tillig – ta střecha je hnědá. Ne, pane Tillig, ta střecha je opravdu světle šedá (ne, někteří kolegové, to opravdu není bílá) a ten zbytek je jen patina. Dokud budete generovat vozy s hnědou střechou, doporučuji zákazníkům ignorací takových vozů. Za posledních 20 let jste si toho nikde nevšiml?! Nebo jste možná viděl vozy Bpee, které jako jediné tu hnědou střechu opravdu měly?

000_2853

Do počítače jsem si udělal jednu základní sadu obtisků a pak už stačilo jen měnit označení a čísla vozů.

000_2855

Bohužel obtisky odnesl čas a úklid pevného disku. Pár posledních doma ještě někde mám, ale moc už sloužit nemůžu.

000_2856

Kdyby přesto někdo chtěl, ozvěte se, pár posledních na různé vozy snad najdu.

000_2857

Zdá se povědomý, ale je kompletně nově nastříkaný.

000_2858

B ještě v celozeleném nátěru.

000_2859

Obtisky jsou co dům dal (ostatně je to na nich vidět – tímto velkou měrou děkuji Detailu za jejich obtisky k 010 🙂 ).

000_2860

Barva je Agama zeleň vagónová. Je to lepší odstín než ta tovární co je na modelu z výroby.

000_2861

Střecha potřebuje řádně zašpinit a hlavně je zde šedá střední, tedy o dost tmavší než u novějších barevných schématů.

000_2862

WLAB aneb úprava lůžkáče od Tilligu. Ty jejich barevné nátěry moc atraktivní pro našince nebyly.

000_2863

A tak je nejlepší příležitost si pomoct sám.

000_2864

Zrovna tenhle lůžkáč vypadá opravdu dobře (ty ostatní taky, ale tenhle ještě lépe) a to má přitom stará Zeuke okna (poznají se silnějším rámem).

000_2865

Troška patiny na čelo neuškodí.

000_2866

Ostatně, rámy je třeba natřít také – někdo preferuje hliník, já světle šedou jako na skříni. Opět asi platí co dílny, to barevné provedení. Někdo to natřel včetně, někdo kromě.

000_2867

Všechny interiéry mají natřené sedačky nebo postele nebo jiné zařízení, aby se vnitřek trochu barevně rozjasnil. Není to sice skoro poznat, ale občas je v oknech matně vidět, že uvnitř něco je, což na efekt stačí.

000_2868

Nedokončený projekt – prototyp Bee.

000_2869

Kromě světle modrého pruhu kolem oken má spodní část rámu šedou. Tedy jsou třeba bílé obtisky na rám.

000_2870

Dveře ještě tehdy červené. Pak se s tím postupně přestalo.

000_2871

Plán byl osadit fóliová okna od p. Slowiaczeka. Na zkoušku to vypadá fakt dobře, když je okenní otvor přesný (ne jako v případé Bee ING) a když se fólie přesně vystříhne.

000_2872

Další vozy jen telegraficky – už tu o nich byly články, takže stačí vždy kliknout na odkaz pro více informací. Trojice vozů B. Počet oken nesedí (jako ostatně skoro nikde) ale přesto dokážou udělat parádu.

100_3095

WR jako pseudopřeznačení v době přechodu z ČSD na ČD.

100_6592

Postw (viz Ds výše) – aneb jak na chlup vypadá stejný vůz v jiné barvě.

000_3158

Přestavba na vůz Bdt pomocí bočnice DK-model.

000_2830

A to samé od DK-modelu jako vůz BDs.

100_8411

Z polyuretanu vůz Bee240.

103_9689

A nakonec odkaz na článek o úpravě pojezdu BTTB, ať to máme kompletní.

100_6027

A to je vše, co se mi za posledních pár let povedlo shromáždit. Samozřejmě, že nové vozy vypadají dobře, ale třeba ještě někdo chce víc modelařit než jen sbírat do vitríny, tak snad jste se alespoň trochu pokochali nebo “nasáli slinu”.

25 komentářů: „Co vše se dá udělat se starými Ypsilonkami

  • ale jo,já jsem také tyto vozy nezaztratil,a nějaké přestavby vytvořil.jsou sice kratší,ale zase o to se všude vejdou…mimochodem ten vůz Bdt neměl by spíš být červený??

  • VoVo: Do té tilligovy olivově hnědé střechy bych se tolik nenavážel. V období přechodu ČSD na ČD se střechy do této barvy skutečně lakovaly. Na vozech Bmee ji vidím každý den http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200901/Bmee-061.jpg Taky jsem si dřív myslel, že je to bbost, ale je to tak. Problém je v tom, že tento odstín se na střechách udržel snad jen 2 či 3 roky. Pak nastoupila světle šedá, jak ji na Y/B známe dnes. A Tillig to dělá proto, aby se nemusel namáhat s více odstíny. Nereálné to sice není, ale za to máme na všech vozech ,,ojedinělou” variantu.

    Petr: Neměl. Bdt vůz Y/B, velkoprostorová varianta Béčka. Ty máš asi na mysli vozy Bdtn, Bpn a Btn. Ty jsou červené, ale to už nejsou Y/B, ale přípojňáky za motorové vozy 854 (dříve 852 a 853 ).

  • Adam: Právě že vůbec. Šedohnědá na střechách rychlíkáčů ČD nikdy nebyla. Kromě těch Bmee/Bpee, které to ale tak mají od dodání a ani ty to tak nemají všechny. Tahle variace je prostě klasický Tilligácký blábol a pro mě důkaz o tom, že změnou obchodního zástupce jsme si zase tak moc nepomohli…

    Napřed ČD používaly staré tmavězelené schéma se střechou v barvě střední šedé. S přechodem na nové schéma skutečně hned vozy nevypadaly jako dnes, i tady proběhla určité evoluce. První vagony měly střechu pořád lakovanou do střední šedé a zelený pás byl přes celou bočnici stejně široký, i přes dveře. Až po nějakém (ale krátkém) čase se to ustálilo na dnešní podobě, tedy skříň svělounce šedá, kolem ken zelená, dveře celé zelené. Pokud by tedy Tilligův model měl znázorňovat některý z prvních vozů, musel by mít i spodní půlku dveří bílou. Pokud vůz skutečně představuje nějaký zkušební vzorek nátěru, chtěl bych vidět fotku vagonu, takovéhle schéma jsem totiž nikdy neviděl (a to jsem hledal dlouho), tudíž je prakticky vyloučené, že by někdy něco takového jezdilo….

  • Zvláštní na tom tedy je, že vozy ČD Bmee s šedohnědou střechou vidím každý den při cestě ze školy. V odkaze zrovna jeden je. Sice tam ta střecha působí spíš jako šedá, ale to může být nasvícením… Nepsal jsem, že se takto střechy lakovaly v roce 1993, psal jsem přechodné období, tj. před i po. Takže tuhle hnědku mohli v dílnách plácat na vozy už v době, kdy ještě nikdo netušil, že tyto vozy budou jednou šedozelené..

  • Já bych všechny natřel do nejnovějšího najbrtu,ve verzi s modrou střechou.

  • Právě, ale fór je v tom, že jsou to vozy vzniklé modernizací a tak se na ně prostě dávaly z “výroby” barvy trochu jinačí, obě řady vyšly z plzeňských dílen, takže to může být místní specialita. Já tady mám třeba jeden Bmee se světle šedou střechou http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/Vrsovice-vuz_Bmee.jpg/1024px-Vrsovice-vuz_Bmee.jpg takže se to evidentně zase sjednocuje do klasiky a vpodstatě dneska už to zase pohlcuje najbrt 🙂

    V každém případě ale tohle je vůz X, na vozech Y šedohnědá střecha byla jenom za éry ČSD a ani to nebylo extra rozšířené a drželo se to jenom několik málo let…

  • No pěkný, chybí ti snad už jen “piváky” Beer. Já ten pseudopošťák zkusil taky, ale prohlásil to za slepou uličku – pokud budu chtít vůz fotit na ŽP, tak se ty neodpovídající rozměry a detaily zákonitě projeví, a přitom množství práce na úpravu není zas zanedbatelné. Takže za sebe říkám – úpravy ano, ale ne ze “suroviny” BTTB.
    Viz: http://tt120.webnode.cz/products/postovni-imitace/

  • Jako vždy dobrá práce, perfektně nastříkané, Prostě každému se líbí něco jiného.Osobně bych nechal starší vozy jak jsou ,zařekl jsem se, že mně žádný Najbrt nesmí zneuctít mé kolejiště,prostě nějak mně nenadchl, nevychází z tradic naší dráhy. Ale jak vždy říkám ,je to každého věc,někomu se to líbí,někomu ne.Jak vždy říkám “Proti gustu,žádný dišputát”.

  • tak asi ano,když mě ty nové značení už teď nic neříkaj…já radši stará,na která jsem byl zvyklý…

  • jinak co se týká toho BTTB služebáku,já jsem z něho udělal vůz do nehoďáku..semtam jsem něco propiloval,semtam zaslepil,a je to vskutku pěkné vozidlo…popisy mám od p.Kwasnicy..a hned na všechny 3 vozy.nehodový,pomocný a obytný

  • p.s. ani já najbrt nedělám…pro mě předlohy pro modelování skončily někde před revolucí…

  • Jsem stejná názorová (možná i věková) kategorie jako petr a starsivlk. Pro mě železnice končí na přelomu 70.a 80. let, někde kolem oficiálního ukončení parního provozu.Jen v případě vozů Es 11 a 12 od SDV jsem neodolal. Ale Vovo, ty vagonky máš předělané perfektně, i já jsem si něco podobného udělal, včetně bočnic BDs od DK-modelu, akorát jsem zůstal u “zeleně na vagony” od Agamy, kterou tady chválíš a tehdejších popisů.Tedy víte o které době píšu.
    Jinak děkuji za tyto stránky, nacházím tu hodně inspirací.

  • jasně proti gustu žádný dišputát…já jsem nastoupil ke dráze ještě za éry ČSD a pamatuju také všelijaké ty balmy,bajky,baimy atd…no a tomu jsem tak nějak věrný…proto i já tyhle vozy nechávám zelené…je to klasika…z těch nových značení mi jde hlava kolem

  • hmmm ale ten kolák je fakt pěkný…ten tu u nás o víkendech běhal na TNV…kde sehnat obtisky?

  • Vlastní výroba. Upraveno z fotky v editoru a po dlouhém zkoušení a upravování ve Wordu vytištěno na obtiskový papír. Druhá verze už má modré plochy upravené přímo modrou barvou na obt. papír jelikož barva z laserové tiskárny na prd kryje a obtisk kola je zdvojený.

  • maskr – ten vůz to je paráda,zajímavý vůz ,jen bohužel jsem jej neviděl v provozu a pak je to epocha, kterou nestavím

  • Nebyla by jedna sada na Bvt navíc?

  • hmm…taky by se i hodila…!!!

  • Chlapi není to nic složitýho. Trochu zapátrat po netu, postahovat popisky, případně vytvořit nové ve Wordu. A pak už jen čirý mít obtiskový papír(cca 65,- Kč) a lejzrovou tiskárnu. Doma bohužel už nic nemám.

  • Zdravím chcel by som sa spýtať to očíslovanie tích voznov by mi mohol niekto poslať? ak to máte budem velmi vdačný dakujem.

  • VoVo, jako vždy perfektní práce.Už před časem jsem laboroval ,jak vylepšit staré rychlíkové vozy BTTB.Zůstal jsem jen u nového laku a popisek.Protože nevlastním stříkací pistoli, tak je nátěr proveden štětcem.Už se mi bohužel občas klepou ruce, tak rovné čáry ,nejsou až tak rovné.Zde odkaz na moje dílko:
    http://pindolino.rajce.idnes.cz/BTTB_upravy

  • Já jsem si upravil ze starého rychlíkáče klasické Btn.Hodlám o tom napsat článek.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..