Co vše se dá udělat se starými Ypsilonkami
Dnes trocha nostalgie – upravené Zeuke/BTTB Y, aby vypadaly k světu. Než začnete uvažovat, proč se do toho ten cvok pouští, když je dnes už vše v tovární produkci, tak vás musím uklidnit. Já nejsem sběratel, ale spíš modelář a nevidím nic špatného na tom, že si dnes někdo něco takového udělá i ze starých rychlíkáčů…
Přestavby vznikaly postupně a ne všechny jsem dokončil, přesto se mi povedlo shromáždit celkem slušnou plejádu vozů, ze kterých se dá postavit téměř jakákoliv souprava. Jsou to přestavby “žádný stres” a tak slabším povahám doporučuji nečíst. Bohužel si zde neukážeme tu sílu šestivozové soupravy, která spolehlivě jede, je spojená nakrátko, a všechny vozy k sobě ladí i když je každý jiný. Tak si to aspoň představujte – je to totiž důležitější, než nimrat každý popisek 🙂
Jako první je Ds. Je to samozřejmě jen přestříkané Ds od BTTB, takže má spoustu nesrovnalostí s naším Ds, ale přesto – nevypadá dobře? 🙂
Patina je zde větší, tyhle vozy se postupem času začaly válet v kopřivách.
Opravdu nic jsem na voze neměnil. Jediné, co bylo třeba napravit, byly chybějící dveře. Kus plastové tabulky na podlepení a problém je vyřešen.
Schránky jsem nechal. Když by se člověk pustil do echt přestavby, musel by vyhodit celý vůz a použít bočnice DK-model na klasický rychlíkáč s průchozími čely.
Když pak člověk osadí kinematiky a kovová dvojkolí, kvalitním jízdním vlastnostem nic nechybí.
Zde ono špatné čelo – naše vozy byly průchozí, toto je tedy spíš Postw, jenž jsem ostatně také ztvrárnil z úplně stejné konfigurace vozu v jiném článku.
Pořád slibuji, že se někdy pustím do článku, a pořád nějak nic. Takto je upraven Zeuke pojezd pomocí šroubu Peho, kovových čepových dvojkolí 8.3 mm a kinematiky SDV. Schůdky jsou rozřezané a přilepené napevno k podlaze vozu.
Nechal jsem i původní kovové Zeuke schůdky. Ty sice moc fešné nejsou, ale nic rychlejšího při ruce nebylo.
Je třeba si pohlídat prostor pro kinematiku a ozkoušet vzdálenost mezi jednotlivými vozy.
Tak nějak se mi zdá, že jsme si tím odbyli popis úpravy pojezdu Zeuke pro získání kvalitnějších jízdních vlastností. Ale uvidíme, teď už mě to aspoň tak netíží v srdci a podrobný článek odsouvám na neurčito 🙂
AB, tedy první i druhá třída tak, jak nám jí naservírovali už od dob Zeuke.
Žlutý pruh je z obtiskových pruhů Propagteam.
Vypadá to jako AB? Jo, vypadá 🙂
Obtiskové jedničky jsem neměl, tak jsou všude dvojky.
AB vyjelo zrovna z laku, tak je ještě čisté. To byste nevěřili, jak takové zamíchání různě patinovaných střech udělá soupravu pestrou. Kam se hrabe Tillig, který (bohužel!!!) má i v 21. století pocit, že střechy všech těchto barevných schémat jsou z výroby hnědé…
Jedeme dál – Najbrt. Nebylo to tak dlouho po tom, co se tento nátěr dostal do pravidelného provozu, a já ho prostě chtěl.
Obtisky jsou od kolegy JBr, který si tehdy nakreslil celou sadu.
Spodek je stejně jako střecha v odstínu tmavě šedé – tato šedá by měla být schodná třeba s těmi, které jsou na rámech Zamračených a vůbec všeobecně často na různých vozidlech tam, kde už se dneska černá nenosí.
Modrý proužek se táhne kolem celé skříně tak jako v dobách, kdy ještě každé dílny realizovaly zakončení na čele dlé svého uvážení. Jooo, to byla tehdy divoká doba 🙂
Celé schéma je maskované páskou Tamiya včetně tmavě modrého proužku.
Tohle je myslím fešák.
Opravdu je super, jak moc udělá dobrá povrchovka oproti originálnímu vozu jak dorazil z BTTB.
Další, i když pořád modrý, lehátkový Bc.
Ke konci své kariéry jezdily vozy na obyčejných Os vlacích.
Opět jak by řekl pan Tillig – ta střecha je hnědá. Ne, pane Tillig, ta střecha je opravdu světle šedá (ne, někteří kolegové, to opravdu není bílá) a ten zbytek je jen patina. Dokud budete generovat vozy s hnědou střechou, doporučuji zákazníkům ignorací takových vozů. Za posledních 20 let jste si toho nikde nevšiml?! Nebo jste možná viděl vozy Bpee, které jako jediné tu hnědou střechu opravdu měly?
Do počítače jsem si udělal jednu základní sadu obtisků a pak už stačilo jen měnit označení a čísla vozů.
Bohužel obtisky odnesl čas a úklid pevného disku. Pár posledních doma ještě někde mám, ale moc už sloužit nemůžu.
Kdyby přesto někdo chtěl, ozvěte se, pár posledních na různé vozy snad najdu.
Zdá se povědomý, ale je kompletně nově nastříkaný.
B ještě v celozeleném nátěru.
Obtisky jsou co dům dal (ostatně je to na nich vidět – tímto velkou měrou děkuji Detailu za jejich obtisky k 010 🙂 ).
Barva je Agama zeleň vagónová. Je to lepší odstín než ta tovární co je na modelu z výroby.
Střecha potřebuje řádně zašpinit a hlavně je zde šedá střední, tedy o dost tmavší než u novějších barevných schématů.
WLAB aneb úprava lůžkáče od Tilligu. Ty jejich barevné nátěry moc atraktivní pro našince nebyly.
A tak je nejlepší příležitost si pomoct sám.
Zrovna tenhle lůžkáč vypadá opravdu dobře (ty ostatní taky, ale tenhle ještě lépe) a to má přitom stará Zeuke okna (poznají se silnějším rámem).
Troška patiny na čelo neuškodí.
Ostatně, rámy je třeba natřít také – někdo preferuje hliník, já světle šedou jako na skříni. Opět asi platí co dílny, to barevné provedení. Někdo to natřel včetně, někdo kromě.
Všechny interiéry mají natřené sedačky nebo postele nebo jiné zařízení, aby se vnitřek trochu barevně rozjasnil. Není to sice skoro poznat, ale občas je v oknech matně vidět, že uvnitř něco je, což na efekt stačí.
Nedokončený projekt – prototyp Bee.
Kromě světle modrého pruhu kolem oken má spodní část rámu šedou. Tedy jsou třeba bílé obtisky na rám.
Dveře ještě tehdy červené. Pak se s tím postupně přestalo.
Plán byl osadit fóliová okna od p. Slowiaczeka. Na zkoušku to vypadá fakt dobře, když je okenní otvor přesný (ne jako v případé Bee ING) a když se fólie přesně vystříhne.
Další vozy jen telegraficky – už tu o nich byly články, takže stačí vždy kliknout na odkaz pro více informací. Trojice vozů B. Počet oken nesedí (jako ostatně skoro nikde) ale přesto dokážou udělat parádu.
WR jako pseudopřeznačení v době přechodu z ČSD na ČD.
Postw (viz Ds výše) – aneb jak na chlup vypadá stejný vůz v jiné barvě.
Přestavba na vůz Bdt pomocí bočnice DK-model.
A to samé od DK-modelu jako vůz BDs.
Z polyuretanu vůz Bee240.
A nakonec odkaz na článek o úpravě pojezdu BTTB, ať to máme kompletní.
A to je vše, co se mi za posledních pár let povedlo shromáždit. Samozřejmě, že nové vozy vypadají dobře, ale třeba ještě někdo chce víc modelařit než jen sbírat do vitríny, tak snad jste se alespoň trochu pokochali nebo “nasáli slinu”.
ale jo,já jsem také tyto vozy nezaztratil,a nějaké přestavby vytvořil.jsou sice kratší,ale zase o to se všude vejdou…mimochodem ten vůz Bdt neměl by spíš být červený??
Petr:
Těchto velkoprostorů je více, Vovův je Bdt kód 279 – http://www.parostroj.net/katalog/ov/images/fotografie/Bdt.jpg. Červené jsou přípojné Btn (053) a Bdtn (054).
VoVo:
Pěkné pane, těším se až budu mít podobnou flotilu od Kuehna či nějaké další Bdt/Btee od Pavla. Takové malé ONJ. 🙂
VoVo: Do té tilligovy olivově hnědé střechy bych se tolik nenavážel. V období přechodu ČSD na ČD se střechy do této barvy skutečně lakovaly. Na vozech Bmee ji vidím každý den http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200901/Bmee-061.jpg Taky jsem si dřív myslel, že je to bbost, ale je to tak. Problém je v tom, že tento odstín se na střechách udržel snad jen 2 či 3 roky. Pak nastoupila světle šedá, jak ji na Y/B známe dnes. A Tillig to dělá proto, aby se nemusel namáhat s více odstíny. Nereálné to sice není, ale za to máme na všech vozech ,,ojedinělou” variantu.
Petr: Neměl. Bdt vůz Y/B, velkoprostorová varianta Béčka. Ty máš asi na mysli vozy Bdtn, Bpn a Btn. Ty jsou červené, ale to už nejsou Y/B, ale přípojňáky za motorové vozy 854 (dříve 852 a 853 ).
Adam: Právě že vůbec. Šedohnědá na střechách rychlíkáčů ČD nikdy nebyla. Kromě těch Bmee/Bpee, které to ale tak mají od dodání a ani ty to tak nemají všechny. Tahle variace je prostě klasický Tilligácký blábol a pro mě důkaz o tom, že změnou obchodního zástupce jsme si zase tak moc nepomohli…
Napřed ČD používaly staré tmavězelené schéma se střechou v barvě střední šedé. S přechodem na nové schéma skutečně hned vozy nevypadaly jako dnes, i tady proběhla určité evoluce. První vagony měly střechu pořád lakovanou do střední šedé a zelený pás byl přes celou bočnici stejně široký, i přes dveře. Až po nějakém (ale krátkém) čase se to ustálilo na dnešní podobě, tedy skříň svělounce šedá, kolem ken zelená, dveře celé zelené. Pokud by tedy Tilligův model měl znázorňovat některý z prvních vozů, musel by mít i spodní půlku dveří bílou. Pokud vůz skutečně představuje nějaký zkušební vzorek nátěru, chtěl bych vidět fotku vagonu, takovéhle schéma jsem totiž nikdy neviděl (a to jsem hledal dlouho), tudíž je prakticky vyloučené, že by někdy něco takového jezdilo….
Zvláštní na tom tedy je, že vozy ČD Bmee s šedohnědou střechou vidím každý den při cestě ze školy. V odkaze zrovna jeden je. Sice tam ta střecha působí spíš jako šedá, ale to může být nasvícením… Nepsal jsem, že se takto střechy lakovaly v roce 1993, psal jsem přechodné období, tj. před i po. Takže tuhle hnědku mohli v dílnách plácat na vozy už v době, kdy ještě nikdo netušil, že tyto vozy budou jednou šedozelené..
Já bych všechny natřel do nejnovějšího najbrtu,ve verzi s modrou střechou.
Právě, ale fór je v tom, že jsou to vozy vzniklé modernizací a tak se na ně prostě dávaly z “výroby” barvy trochu jinačí, obě řady vyšly z plzeňských dílen, takže to může být místní specialita. Já tady mám třeba jeden Bmee se světle šedou střechou http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/Vrsovice-vuz_Bmee.jpg/1024px-Vrsovice-vuz_Bmee.jpg takže se to evidentně zase sjednocuje do klasiky a vpodstatě dneska už to zase pohlcuje najbrt 🙂
V každém případě ale tohle je vůz X, na vozech Y šedohnědá střecha byla jenom za éry ČSD a ani to nebylo extra rozšířené a drželo se to jenom několik málo let…
No pěkný, chybí ti snad už jen “piváky” Beer. Já ten pseudopošťák zkusil taky, ale prohlásil to za slepou uličku – pokud budu chtít vůz fotit na ŽP, tak se ty neodpovídající rozměry a detaily zákonitě projeví, a přitom množství práce na úpravu není zas zanedbatelné. Takže za sebe říkám – úpravy ano, ale ne ze “suroviny” BTTB.
Viz: http://tt120.webnode.cz/products/postovni-imitace/
Tak zrovna něco podobnýho mám rozpitváno. Dle nápadu jednoho kolegy jsem se pustil z těchto veteránů do přestavby na nehodový vlak Něco jako toto : http://trainweb.cz/imgloko/751004_4.jpg.
Jako vždy dobrá práce, perfektně nastříkané, Prostě každému se líbí něco jiného.Osobně bych nechal starší vozy jak jsou ,zařekl jsem se, že mně žádný Najbrt nesmí zneuctít mé kolejiště,prostě nějak mně nenadchl, nevychází z tradic naší dráhy. Ale jak vždy říkám ,je to každého věc,někomu se to líbí,někomu ne.Jak vždy říkám “Proti gustu,žádný dišputát”.
tak asi ano,když mě ty nové značení už teď nic neříkaj…já radši stará,na která jsem byl zvyklý…
jinak co se týká toho BTTB služebáku,já jsem z něho udělal vůz do nehoďáku..semtam jsem něco propiloval,semtam zaslepil,a je to vskutku pěkné vozidlo…popisy mám od p.Kwasnicy..a hned na všechny 3 vozy.nehodový,pomocný a obytný
p.s. ani já najbrt nedělám…pro mě předlohy pro modelování skončily někde před revolucí…
Jsem stejná názorová (možná i věková) kategorie jako petr a starsivlk. Pro mě železnice končí na přelomu 70.a 80. let, někde kolem oficiálního ukončení parního provozu.Jen v případě vozů Es 11 a 12 od SDV jsem neodolal. Ale Vovo, ty vagonky máš předělané perfektně, i já jsem si něco podobného udělal, včetně bočnic BDs od DK-modelu, akorát jsem zůstal u “zeleně na vagony” od Agamy, kterou tady chválíš a tehdejších popisů.Tedy víte o které době píšu.
Jinak děkuji za tyto stránky, nacházím tu hodně inspirací.
Nebo jsem stvořil toto : https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/883867_636034326412183_1137329562_o.jpg nebo toto : https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/290146_311830555499230_1417032772_o.jpg ale to je první zkušební verze. Teď už je ve verzi 1.01 a lepší kvalitě
jasně proti gustu žádný dišputát…já jsem nastoupil ke dráze ještě za éry ČSD a pamatuju také všelijaké ty balmy,bajky,baimy atd…no a tomu jsem tak nějak věrný…proto i já tyhle vozy nechávám zelené…je to klasika…z těch nových značení mi jde hlava kolem
hmmm ale ten kolák je fakt pěkný…ten tu u nás o víkendech běhal na TNV…kde sehnat obtisky?
Vlastní výroba. Upraveno z fotky v editoru a po dlouhém zkoušení a upravování ve Wordu vytištěno na obtiskový papír. Druhá verze už má modré plochy upravené přímo modrou barvou na obt. papír jelikož barva z laserové tiskárny na prd kryje a obtisk kola je zdvojený.
maskr – ten vůz to je paráda,zajímavý vůz ,jen bohužel jsem jej neviděl v provozu a pak je to epocha, kterou nestavím
Nebyla by jedna sada na Bvt navíc?
hmm…taky by se i hodila…!!!
Chlapi není to nic složitýho. Trochu zapátrat po netu, postahovat popisky, případně vytvořit nové ve Wordu. A pak už jen čirý mít obtiskový papír(cca 65,- Kč) a lejzrovou tiskárnu. Doma bohužel už nic nemám.
Zdravím chcel by som sa spýtať to očíslovanie tích voznov by mi mohol niekto poslať? ak to máte budem velmi vdačný dakujem.
VoVo, jako vždy perfektní práce.Už před časem jsem laboroval ,jak vylepšit staré rychlíkové vozy BTTB.Zůstal jsem jen u nového laku a popisek.Protože nevlastním stříkací pistoli, tak je nátěr proveden štětcem.Už se mi bohužel občas klepou ruce, tak rovné čáry ,nejsou až tak rovné.Zde odkaz na moje dílko:
http://pindolino.rajce.idnes.cz/BTTB_upravy
Já jsem si upravil ze starého rychlíkáče klasické Btn.Hodlám o tom napsat článek.