E499 Bobina BTTB – do koše nebo do kolejiště?
Kolega mi donesl samotnou kastli Bobiny s prosbou, zda by se nedala přestříkat na jinou barvu. Taková poměrně snadná úprava může zatraktivnit Bobinu alespoň navenek a tak jí zachránit před vyřazením z aktivního vozového parku, takže proč ne.
V tomto případě jde jen o úpravu samotné původní skříně, takže čela otočná s podvozky zůstanou. Ale i tak si myslím, že je to jeden ze způsobů, jak Bobinu udržet použitelnou. Popravdě kolega není sám, od koho jsem dostal podobný dotaz na využití staré Bobiny v dnešním ježdění. Spousta lidí prostě najde starou lokomotivu z dětství někde na půdě nebo v krabici a protože je k ní táhnou vzpomínky, je jim líto jí vyhodit či prodat. Navíc pokud je (samozřejmě v rámci možností) dobře pojízdná, není důvod se jí zbavovat. Jistě, ještě dnes se najdou tací, kteří bobinu přestaví na nějakou jinou lokomotivu – sám jsem měl jeden čas Zamračenou na pojedzu z upravené E499 a nutno uznat, že na obyčejnou jízdu dokola byla naprosto dostačující – ale tomu bych se dnes při možnostech, které nabízí například V100 od Tilligu, doporučoval vyhnout. Pro dobrodruhy přikládám jako inspiraci fotku pojezdu pro Zamračenou, třeba to někomu pomůže.
Rám je zřejmě zkrácený (nevím, já to koupil hotové), ale hlavně jsou zkráceny podvozky na správný rozvor náprav.
Pohled zespodu.
A teď už na skříň. “Bohužel” jsem limotovaný tím, že mám k dispozici jen samotnou skříň a omezený rozpočet, budiž to tedy návodem pro snadnou úpravu modelu pro všechny, kteří chtějí změnu.
Model by se dal samozřejmě vylepšit o mnohé detaily, lepty, úpravu otočných čel, nebo přímo výměnu skříně za odlitek s pevnými čely. Výměna skříně za odlitek už by byla určitě o něčem úplně jiném (a v tom případě by se postupovalo jako při jakémkoliv jiném odlitku).
Odstrojil jsem ze skříně pantografy (stačí odšroubovat).
Krystalky jsem odloupl nožem. Stejně nebyly všechny, take je nahradím naznačením zasklení.
Elektrické komponenty stačilo vytáhnout s trochou síly.
Boční zasklení je provedenou nalepenou fólií, tu jsem strhl. Byla dost fest přilepená, takže nezmizela celá. Ale v oblasti oken je pryč. Čelní zasklení je přilepené stejně fest, musel jsem hodně zabrat.
Skříň bude v unifiku zelená + 60 cm žlutý pruh, v případě E499.0 na čele částečně kopírující původní “tryskající pramen” od spodní části. Součástí by měla být i silnější patina. Ta bude bohužel kontrastovat s čistým podvozkem, který k dispozici nemám, ale to už si případně kolega došpiní 🙂 Odstrojenou skříň jsem stříkl základem na auta.
No jen tak tak nezpuchýřkovala původní barva, je jen lehce popraskaná, což se bude hodit při patině. Pokud máte možnost, doporučuju na tyhle staré nátěry použít radši Surfacer ředěný acetonem (originální ředidlo způsobuje taktéž praskání původní barvy), u kterého jsem tento problém zatím neměl.
Většina hran původních přechodů barev je znát i na skutečných strojích, takže v tomto případě ničemu nevadí.
Najednou je hezky vidět, jak je stará forma “slepovaná” z více částí. Co naplat, bylo to dělané za účelem hračky a ne věrného modelu.
Může se jít na nástřik. Nejdříve zelená (vyhrabal jsem “nějakou” zelenou lihovou Agamu F2), pak vymaskovat, žlutý pruh (opět “nějaká” žlutá) a pak střední šedou střechu.
Na čelech jsem se pokusil zanechat ten “pramen” ze středu čela. Prostě jsem vymaskoval kousekem zastřižené maskovací pásky, i když jsem nedodržel ty kulaté tvary.
No takhle by to mohlo jít…
Ještě natřít rámy oken a do světel kápnout světle šedou.
Pantografy jsem stříkl žlutou. V takto tenké vrstvě není třeba mít strach, že by se pantograf zalepil barvou (to hrozí při natírání štětcem).
Tím by pro vyznavače čistých vozidel byla práce hotová. Bylo to sfouknuté díky rychleschnoucím barvám dá se říct za večer a změna je určitě znát.
Já jsem ale dostal k Bobině i fotku stroje, podle kterého by měl výsledek vypadat. Stroj byl v typickém stavu konce devadesátých let – starý lak, sloupaný, orezlá celá skříň, barvy vybledlé… Barvy vybledlé už jsem vyřešil použitím světlejších odstínů. Teď se pokusím vyřešit tu orezlou skříň. Určitě jsem nevymyslel novinku, ale tak nějak mě to napadlo cestou po městě… Vzal jsem barvu Rez a kousek molitanu.
Molitan jsem opatlal v troše barvy, co zůstala ve víčku.
A molitan jsem “tupoval” na skříň.
No to by docela šlo 🙂 Výsledek mě popravdě docela příjemně překvapil.
Svítící šedá místa na střeše jsem zašpinil nastrouhanou hnědou křídou.
A ještě jeden pokus. Barva je narezlá pěkně, ale já chtěl zkusit ještě oloupanou barvu. Takže jsem vzal vrtačku s jemnou frézkou a místy jí přikládal na malé otáčky na skříň, dokud se barva neobrousila až na šedou základovku.
No jde to. Nápad je to podle mě dobrý, jen to chce ještě dostat do ruky 🙂 Nebo by šlo to samé udělat opět natupováním, ale trochu méně než té rzi.
Čelo. Do světel jsem ještě kápl metalickou barvu a “zasklil” ClearFixem.
A už se můžou přišroubovat zpátky pantografy a vnitřní “plošňák”.
Střechu (a hlavně pantografy) jsem vzal Rzí, aby přestaly svítit. Lehce jsem přejel Rzí i celou skříň a poté ještě pro sjednocení matem.
Boční okna jsem zase podlepil zevnitř fólií přilepenou Herkulesem (a na chvíli přichyceno kolíčky).
A je to 🙂 Úprava se myslím povedla jednak vzhledově, jednak to celkem odpovídá tomu, čeho jsem chtěl na začátku docílit. Zkusím to časem aplikovat třeba na Zamračenou (mám vyhlídnutou jednu ještě ve starém unifiku s 60 cm žlutým pruhem v podobně oprýskaném stavu).
opravdu hezká rekonstrukece.taky mám starou bobinu v orig. nátěru jenže prasklá kastle,lepená.Z pojezdu mi zbyl jen rám,podvozky a nějaká ta ozubená kolečka.
poradil by smi jakej mam koupit pojezd pod kyklopa
Tak takhle by to nešlo… A) to je otázka či co? B) má to něco společnýho s bobinou? C) tohle je otázka spíš do některé z veřejných diskuzí! D) nejdřív hledat a pak se ptát! E) zkus si zjistit jestli by na to nešel Herkules od Pika!
no tak sorry jo a dík za odpověd.
tak to je super, řekl bych žes trefil hřebíček na hlavičku. Bez znalostí o konstrukci loko a technického vzdělání se dá jen těžko něco s pojezdem z bobiny udělat. Ale jde to, věř mi jde. Především je nutné mít vše správně sestavené a pak už stačí jen mototrek se setrnačníkem – Buhler, nebo Mashima, vyměnit šneky v podvozkách, za jednochodé a samozřejmě nějaká kvalitní a “nešmajdavá” dvojkolí a budeš se divit jak to pěkně a pomalu pojede!Ta kastle se ti docela povedla a v rámci možností, s přihlédutím i k oblibě těchto loko v dnešní době chválím, chválím.
Kubasitta: stejně si myslím že budeš muset rozřezat rám, tam sedí jen podvozky.
vlackytt: jooo když se chce, všechno jde. pokud to bereš takhle komplexně, věřím že z toho pak bude super stroj! i když už to pak bude i cenou někde jinde než původní bobina 🙂
Hezky, ale ta masina je v pokrocilim stadiu rozpadu jak to tak vypada.
to byl záměr aby tak vypadala 😉
Pěkná práce. S tou zrí si to trefil na 1*. 😉
Co skucit jeden smeták udělat šedej a zašpinit ho méně? Imitovalo by to,že lok někde strhla dráty a požkodila si pantograf jak je to na jiných strojích zvykem. Jinak práce pěkna.
URAZIT TI RUCE!
nelze jinak rict. Mozna je ti 12, pak bych ti utrh jen jednu, kazdopadne nicit zachovaly model z 60tych let je zverstvo…
Vseobecne receno mezi mladezi je faktor “koukej, to jsem udelal ja!” symbolem jakesi prestize, ale netusim za co? S odpustenim zkurvit neco dovede kazdy jouda a tvoje prace je toho nespornym dukazem.
Jeste si to mohl umelecky posprejovat aby kazdy videl ze tve IQ nedosahuje dvoumistne hodnoty… (Nastesti tak jemne “prace” zcela zjevne nejsi schopen.)
Pral bych ti poznat pojem NEDOSTATEK a NEDOSTUPNOST, mozna ze by pak pro tebe veci meli mnohem vetsi (adekvatni) hodnotu. A hlavne by ses naucil věči vytvářet…
…a btw, nejsem zadnej senil, studuju…
to Anonym: už dlouho jsem se po ránu tak dobře nepobavil, jak po přečtení tvého příspěvku. Mám dvě drobné upřesňující otázky abych tvůj příspěvek dostatečně pochopil. Za prvé, tobě je méně než dvanáct a nebo naopak už trpíš stařeckou demencí? A za druhé, když byla zmínka o IQ, máš alespoň představu co ta zkratka znamená, a zda tvoje vlastní IQ dosahuje alespoň dvoumístné hodnoty?
to Anonym: Chtěl bych vidět tvé modely tento model dělal VoVo na zakázku tak aby vypadala do dnešní doby. Udělal to dobře a mě se to líbí každá bobina z dnešní doby vypadá takto.
Anonyme, někdo, kdo se ještě nenaučil shodu podmětu s přísudkem, a káže tu od jakémsi “IQ”, mě opravdu neurazí. Tak jen studuj chlapče, máš se ještě co učit…
to Anonym: Podle mě jseš dost drzej VoVo jak píše i vojta se snažil ,aby to vypadalo jak chtěl ten modelář co si to u něj objednal ,a ,,zachovalý” model z šedesátých let nezničil a naopak ho přiblížil realitě takže se tu nerozkřikuj o nějakém ,,IQ” když ho sám moc nemáš .Tak podumej jo Anonyme!
oprava: mezi drzej a vovo je tecka
Anonyme: uraž mi též ruce, protože já do takovéhle bobinky budu řezat, celou ji přelakuju, nacpu na ní detaily, odstraním spřáhla a asi také zesoustružím kolečka, aby vypadala modelově.
Tak to já chci urazit ruce taky, protože se budu pokoušet o bobinu jak by asi vypadala v Najbrtu.
Hmm taky se hlásím o uražení rukou. Já osobně jsem se provinil tím že jsem velice zachovalou bobinu ze 70-tých let použil pouze jako pojezd (a to ještě vybavený neorigo mashimou, novýma kardanama, jinýma šnekama, postupem času i novýma kolama) pro nový odlitek od Číže, a tu kastli jsem hodil do bordelu. Ale jestli jí chceš tak ti jí jako velice cenný kousek přenechám, řekněme za rozumných 300Kč….. Evidentně si nikoho nezastrašil, a pokud ti nešlo o toto tak nevím o co, navíc jsem si nedostatku bobin nevšimnul.
Jinak komukoli jinýmu kdo by si něco takovýhohle rád vyzkoušel, a bojí se že by si vlastní kastli zničil tu svojí rád přenechám.
Pro TTMili: Pokud to myslíte vážně, měl bych o tu kastli zájem. A pak možná i o uražení rukou. 😀
Falta: Vážně jsem to myslel, stejně bych tu kastli asi vyhodil. Takže bysme se nějak mohli domluvit. Například jestli jezdíte na burzu tak pravděpodobně v březnu tam asi budu (ale není to jisté). Nebo poštou.
Anonyme já chci taky urazit ruce neboť taky vyrobím najbrt bobinu a koupím dvě a z té druhé udělám vrak jako obytnou kůlnu u traťi.
TTMili: Falta.SV@seznam.cz , prosím ozvěte se a domluvíme se. Děkuji.
Děkujio
vojtěch suchan: Oni jsou najbrt i Bobiny? Napiš prosím číslo nějaké takové, nebo odkaz na nějakou fotku. Zajímalo by mě jak v novém kabátu vypadá. Díky
tak o najbrt bobině ve skutečnosti pochybuju, jsou to historické stroje (ale pokud je, rád se poučím) Jinak se taky hlásím na uražení rukou, předělávám bobinu na 363 🙂 Chopte se mě pochopové! Jo a původní kastli nechcu, pokud má někdo zájem: suvis@seznam.cz
no právě že jsou to historické stroje… ale v tomhle státě je možný všecko, stačí zapnout TV 😀
A nepleteš si to s Plecháčem?
Jakej plecháč 242?,bude to podle fotomontáže(ve skutečnosti samozřejmě neeksistuje),ale na té fotomontáži vypadá fešně.
zapoměl jsem na jméno,jinak vojtěch suchan
vojtěch suchan : už jsem se lekl, že by do najbrt schématu zařadili opravdu skoro všechno
Vojto, jestli myslíš že plechovka v “naprtovi” není tak se bohužel pleteš, už jich jezdí pěknejch pár kousků. Co se týče bobin (a to jak “jedničkových” tak “nulkových”) tak na ty snad nepude, už takle “najprta” považuji za urážku a zneuctění celý český železniční historie ale na bobinách, stejně tak na bardotkách nebo laminátkách bych ho považoval za pomalu svatokrádež.
jj
je to tak, jak píše TTMili. Důkaz plecháče je zde, a určitě se nejedná o fotomontáž :
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/242655.jpg
Plecháče postupně přechází do najbrta o fotomontáž nejde.
Ono důvod proč plecháče dostávají “najprta” je že zůstanou (podobně jako laminátky) v provozu ještě hodně dlouho. Narozdíl od stejnosměrný podobně starych strojů totiž nepřicházely náhrady, je to způsobený i trochu konstrukcí, ono co může zastarat na systému sběrač, autotrafo, pneu-stykače a motory? Zároveň je takovýhle systém takřka “bezporuchový” a to tyhle typy ještě spolu s jejich počtem předurčuje k ještě hodně dlouhému životu, nebál bych se říct že tady budou ještě za dalších 30 let.
30 let je celkem pesimistický odhad 🙂 ve Švýcarsku slouží v pravidelném (ne nostalgickém!!!) provozu jedna lokomotiva s rokem výroby tuším 1904. Plecháč (u nás v Sudetech se jim říká tramvaj) je proti ní relativně nový stroj, rok výroby 1975-81.
ale já tím myslel že fotomont. je BOBINA v najbrtu
No to ano, viděl jsem totiž jen jednu fotku bobiny (jedničkový) v najprtovi a bylo pod tim přímo napsáno že se jedná o fotomontáž, tak doufám že když už jsou pánové ve vedení dostatečně inteligentní na to že když už musí ničit “obyčejný” pěkný laky tak že aspoň tu historii nechají napokoji.
Moc hezká práce. A taky jsem upravoval bobinu, takže mi také urazit ruce.
Moc krásný, gratuluju. Sice je pravda, že na jednu stranu zanikla sběratelská hračka, ale na to lidstvo nevychcípá. Mě se to moc líbí. Sám teď renovuju lok. 221 139-9, možná s ní teď udělám podobnej “ruceurážecí proces”.
Ale tak něco by se z bobinek zachovat určitě mělo, když byli u většiny zdejších a určitě i zahraničních kolejišť.
Hezká práce. Taky se chystám přestavět bobiny aby se dali použít. Jinak už jsem na nich vyměnil šneky za jednochodé a je to obrovská změna. Bobina která na kolejích skákala jako koza jede krásně plynule i při pomalé jízdě. A celkově zpomalila. Doporučuji všem provést výměnu! 4 šneky od pana Šátka za 14kč kus a taková obrovská změna.
Chtěl bych se zeptat,jestli někdo nemá náhradní kastli,nejlépe v originál stavu,nebo vůbec nějaké díly na mašiny TT email: sarkavlada@seznam.cz
Krásná patina.
Mohu nabídnout některé díly nejen na lokomotivy řady E499.0
Jedná se o originální, ve většině případů zcela nové díly vyrobené před rokem 1989, dlouhodobě uložené. Pro představu, náhradní desky podvozku, “kardanky”, sběrače, úchyty soukolí k podvozku a spustu dalších drobných dílů.
michal.zdarsky@email.cz
Imho je to taky skoda do neceho tak zachovalého rypat (ale to je vec majitele a cloveka co to udela, a tady se to pri nejmensim povedlo, takze to fakt vypada jak ruina bobiny). Kdo modelari prototyp, chte nechte musi hezky vypadajici model “zhnusit”. Kdo modeluje zeleznicni muzeum jako ja, ma ruku volnou a klidne si toho bobka necha tak, jak ho komousi vylisovali… 😉