Autojeřáb Tatra 138 AB-063 od p. Štěpničky
Z říjnové burzy v opletalce jsem si domů dovezl novinkovou stavebnici z produkce p. Štěpničky. Tentokrát se jednalo o nákladní vozidlo zn. Tatra 138 s jeřábovou nástavbou AB-063, tj. s trubkovou konstrukcí výložníku ramene jeřábu.
Dobou svého vzniku skutečných vozidel se prakticky hodí od III. epochy až po současnost, neboť ještě jsou ojediněle tyto jeřáby někde k vidění. (foto čerpáno prostřednictvím www.google.cz)
Stavebnice samozřejmě obsahuje polyuretanové díly podvozku, kabiny a části jeřábové nástavby. Dále pak planžetu s leptanými doplňky, ale i s rozloženou konstrukcí ramene a kabiny jeřábníka.
A po začištění jednotlivých částí jsem se pustil do stavby hned dvou vozidel.
Navrtal jsem jednotlivá kola , pak ještě upravil přední kola na natáčecí, aby ještě alespoň trochu zvýšila modelovost.
Zkusmo jsem osadil kabinu a plochu nástavby.
Pak jsem pomalu začal s osazováním dílů na nástavby.
A to již došlo na první díly z leptané planžety, protože bylo nutno použít zadní čelo a vytvarovat držáky pro patky.
Ty jsem navrtal do předznačených otvorů vrtáčkem prům. 0,4 mm, abych mohl prostrčit drátky jako osičky a zajistil tak jejich funkčnost, tedy sklápění.
A zas zkouška, jak bude později auto vypadat sestavené.
Dál jsem upevnil sedačku na podlahu strojovny jeřábové nástavby.
Připravil jsem si díly pro uchycení sklopných patek nástavby.
A teď jsem vyjmul díly jeřábového ramene a konzoly pro rameno a pístnici.
Rameno a konzole jsem vytvaroval a proletoval.
Na přiloženou mosaznou trubičku a tyčku jsem ty konzolky naletoval.
Podobně jsem postupoval i u druhého ramene.
A zase jsem zkusil kompletaci těchto dílů.
Do ramene jsem přiravil pístnice pro lanovod.
Vytvaroval jsem kabiny jeřábníka.
Sletoval a osadil do sestav vozů.
Na bok kabin jsem ještě přiletoval madla a kliky.
Na boky kabin Tater jsem nalepil zpětná zrcátka a tykadla.
A už zbývaly pouze drobné díly, háky a kladky.
Lakovna, opět nejprve základovka, potom černá, oranžová, žlutá a modrá…
Zasklil jsem kabiny, nanesl obtisky “espézetek a výstražných tabulek a jednotlivé sestavy jsem přelakoval matným lakem.
Na pístnice lanovodů a řemenice jsem natáhl nit jako lano, zkompletoval jsem jeřábové nástavby a nakonec zavěsil i háky.
Vozidla jsem nakonec zkompletoval.
Úplně nakonec jsem přilepil stěrače a nezbytná světla na kabiny jeřábníků.
A ještě … než tento článek stačil vyjít, provedl jsem aktualizaci – fotky dalších dvou barevných variant těchto modelů.
A na závěr …jednoznačně patří díky p. Štěpničkovi, že pro nás připravil tuto stavebnici a rozšířil tím jednak svoji nabídku, ale rovněž i vozový park nákladních vozidel pro naše kolejiště, moduly a různá diorámata.
Po dlhšej pauze niečo nové. A opäť super! 🙂
Krásná práce a pěkný model. Jen k němu mám jednu připomínku. Myslím, že rameno bývalo o něco delší než je na modelu. V základním provedení bez nástavby by mělo nepatrně přesahovat kapotu vozidla. Jak si pamatuji z dětství jezdily tyto jeřáby se spuštěným hákem a uvázaným za přední nárazník. Na modelu to vychází do kapoty. Ale i přesto jde o zdařilý model s širokým uplatněním na kolejišti.
…kolega Vojta466 má pravdu.Rameno jeřábu je dobře o dva cm kratší nebo je auto “natažené”.Je to velká škoda a páni Štěpničkové by měli problém vyřešit.
Připojím sek pochvale jak Jirkových modelů, tak pánů Štěpničků. Tatrovka se opravdu povedla, na to měřítko je vystižená velice pěkně a propracovanost nástavby je pozoruhodná. Sám mám jeřáb postavený a rameno je opravdu kratší než by měo být. Autoři už o tom vědí a další série budou mít chybu odstraněnou. K leptání se prostě omylem dostala špatná verze dílu. Zase ale musím říct, že na pohled je model pořád hodně pěkný a zkrácení ramena je v rámci 1cm maximálně, 2 cm určitě ne. Nicméně časem by měl být k dokoupení jako doplněk nástavec ramene, který problém “zakrslého výložníku” opticky aspoň trochu vylepší.
Tak k tomu ramenu, dle mého je správně, akorát si mnozí z Vás pamatují verzi s nástavcem, ta pak opravdu vychází před kapotu. Ten nástavec se vozil většinou extra na plošině a montoval se pro větší pracovní dosah. Více na http://www.tatraprehled.com/php/138ab063.php
Jinak Jirka jako vždy super.
…Rosťopiš, tak to jsem opravdu rád,že bude rameno napraveno. Jsem si vědom toho , že autor má vždy těžkou situaci, protože není moc kvalitních podkladů k výrobě tak krásných modelů a ještě vytvořených v takto malých měřítcích jako jsou TT a N. A pánům Štěpničkům přeji ať se daří!
Klucí dík. Rameno bez toho nástavce je trochu kratší, ale to by mohla případně vyřešit konverzní sada na jeřábový vůz. V ní už ten nástavec je obsažen. Pokud by tedy někdo spěchal. Já si počkám na ten doplněk, pak ho “naložím” na nástavbu a ještě si nějakou jinou barevnou mutaci postavím.
…Myslivec, právě na fotografii té modré Tatry se základním ramenem je krásně vidět, že hrana kladky ramene je před nárazníkem kdežto na modelu je v půlce kapoty.
Nesnáším kritiky!!!, ale zase o ramenu je to faktická poznámka a je ctí pánů Štěpničků, že ji přijali a problém řeší. Kéž by tak reagovali ostatní i renomovaní výrobci. Tak snad v lednu už správná délka.
P.S. Pamatuji jeřáb na T 111. Není kratší, nebo jsou všechny Tatry s čumákem 111, 138, 148 stejně dlouhé?
Opět velmi pěkný model. Jak již bylo popsámo délka ramena je “trochu” zavádějící. Tato verze jak je provedená s délkou ramene, která více odpovídá vozidlu AV-38 (vyprošťovací, vojenská verze), snad na předposledním fotce tento typ připomínající, jen znak na dveřích (ČSLA) je příliš velký. Také budka strojníka je v tomto případě více posunutá ke středu vozidla a rameno je otočeno k zádi vozidla. Ještě malá poznámka k barvám vozidla, všechny jeřáby byly oranžové (poválečné ČSSR) a to již od předchůdce T-111. Jinak nabídka pro velmi podobnou nástavbu vozidla pro T-111 a epochu II. Pánům Štěpničkům pro zamyšlení. Díky za pěkný model.