Hnací vozidla

Stavba Štokru 556.0 od DK-model

Jak již napovídá název, rád se tentokrát podělím se svojí snahou o sestavení této typické české parní lokomotivy vyráběné v letech 1952-1958 závody Škoda v počtu 510 ks pro tehdejší ČSD. (čerpáno z http://lokomotivy.webzdarma.cz/).

K vlastní stavbě bylo tedy použito stavebnice lokomotivy z leptaného plechu od fy. Dk-model, určené pro přestavbu původního továrního modelu Tillig, tedy BR 50, 52.

Stavebnice obsahuje jednak vlastní mosazné díly na planžetách, potom také přehledný návod, dále odlévané díly a sadu obtisků.

Rovněž je součástí také obrazová příloha s fotografiemi skutečného stroje, na nichž je zakresleno umístění drobnějších dílů, a fotografie z úpravy továrního pojezdu lokomotivy. Nezbytné je ke stavbě si ještě opatřit loko BR 52 od Tilliga a dále volit možnost pohánět tendr čtyřmi dvojkolími nebo všemi pěti, v tomto případě je potom nutné zakoupit další díly. Navíc je vše podrobně popsáno v návodu.

Vzhledem k tomu, že srdcem lokomotivy, tedy pohonnou jednotkou je tendr, zahájil jsem stavbu sestavováním dílů převodové skříně pojezdu tendru.

Bočnice převodovky se skládají vždy ze tří vrstev plechů, které je nutné k sobě přesně sletovat. Na přesnosti závisí budoucí bezproblémový chod pojezdu.

Dále do jedné z bočnic je nutno vletovat rozpěrné desky, které zajistí rovnoměrné spojení bočnic při montáži.

Spodní kryt převodovky je potom nutno sestavit ze tří kusů, a celé opět proletovat. Jak na tento kryt, tak i do bočnic přijdou ještě naletovat matičky M2, pro konečné sešroubování celé sestavy.

Nyní je možno sestavit s dílů zadní a přední čelník. Oba potom přiletovat na sestavu převodovky.

Ještě jsem si připravil díly na masky podvozků tendru, tyto pak postupně na sebe naskládal a proletoval.

Připravil jsem si díly kapotáže, tedy celého tendru a začal sestavovat.

Po sestavení ještě zbylo osadit všechny drobné dílky.

Potom sestavené masky podvozků naletovat na bočnice pojezdu.

Ještě jsem doplnil stupačky na zadní plošinu.

A nyní už nezbývá nic jiného než rozebrat původní pojezd tendru. A musí se i dvojkolí rozlisovat, není jiná možnost jak to rozebrat.

A můžeme začít osazovat novou převodovku, vše je názorně zakresleno na přiloženém návodu.

Mezitím jsem si ale jednotlivé díly nastříkal základem a potom černou, abych to již nemusel rozebírat.

Narovnat do převodovky všechna kolečka chce hodně silné nervy…

Z leptíku jsem si připravil sběrací plíšky, pod ně pak pásek průhledné folie a k bočnicím skříně převodovky jsou upevněny pomocí evergreenové tyčky na konci zatavené.

Takže jsem postupně osadil nejprve vnitřní kolečka, u nichž se ještě musí „na míru“ upravit délka osiček tak, aby se volně otáčela v bočnicích převodové skříně.

Pak došlo na dvojkolí a spodní krycí plech. Nakonec jsem zkusmo osadil motor a provedl zkušební jízdu trakční části lokomotivy. Na první pokus to dopadlo dobře, ale bude muset být celá sestava dovážena.

Sestavu tendru jsem nyní odložil a začal sestavovat části vlastní lokomotivy. Nejprve budku strojvedoucího, připravil jsem si díly a začal sestavovat.

Zkompletoval jsem vnitřní plášť této budky a připravil díly střechy.

Po sestavení střechy jsem se vrátil k budce a postupně ji celou pokryl vnějšími plechy.

Připravil jsem si díly ochozů podél kotle a postupně je začal kompletovat.

Nejprve vytvarovat.

Pod tyto ochozy bylo nutno sestavit a vletovat schůdky a pochozí plošinku pod budku na obě strany.

Sestavil jsem oba nástupní žebříky k budce a přiletoval je na místo.

Prakticky současně s těmito ochozy jsem si ještě připravil díly nosiče dýmnice a sestavil ji. V přední části je na ní čelní plošina s kryty kompresorů.

Zkontroloval jsem si odlitek kotle a odstranil nálitky a začistil ho.

Zkusmo jsem vsadil mezi ochozy do budky kotel a přisadil nosič.

Na něm jsem nyní zkompletoval nový čelník, osadil ho kryty kompresorů a potom přiletoval přední lávku.

Teď již nezbylo než rozebrat pojezd lokomotivy.

Z horního krytu odřezat jímky, z ochozu odřezat domeček vnitřní kinematiky a kompresor.

Také bylo nutno demontovat parní válce a odřezat hranaté parovody a pak obrousit.

Rovněž ořezat původní dýmnici, z ní bude použita jen zadní část jako držák pojezdu lokomotivy. Také bylo nutno odřezat část předního čelníku a ten pak přilepit zespodu k novému čelníku v přední části dýmnice.

Do odlitku kotle jsme navrtal díry pro nové parovody a pro drátky k hlavnímu reflektoru.

Zkusmo jsem zkompletoval budku s ochozy a s odlitkem kotle.

Na ochozy jsem v přední části přiletoval schůdky, které ještě přišly přiletovat i k přední plošině. Tímto vznikl pevný celek lokomotivy.

Do tohoto celku jsem vlepil odlitek kotle, abych mohl postupně doplňovat drobné dílky.

Boční lávky a stupačky na kotel, různá táhla, filtry, potrubí.

Zkompletovat také sestavu servopohonu na pravý ochoz.

Na dveřích kotle bylo nutno vyvrtal otvory pro kličky, madlo, plošinku pro hlavní reflektor.

Taky z trubičky bylo nutno vyrobit nové parovody.

Jednoduchá pravítka jsem nahradil dvojitými.

Z přiložených odlitků jsem ještě vyrobil nové jímky na rám a pod levý ochoz, a taky osadil kompresory.

Zkompletoval jsem malé uši.

Potom vše upevnil na lokomotivu. Taky jsem vyrobil armatury spodních potrubí.

Asi posledním krokem před povrchovou úpravou bylo vyrobení nových světel. Ty původní se mi opravdu nelíbily. Bylo nutno použít co nejmenší SMD, tak padla volba na typ 0402. A z mosazné trubičky vyrobit čtyři nová světla. Pěkně jsem si “zavařil”.

Nakonec osadit a vyzkoušet, podobně jsem zhotovil i hlavní reflektor, ale z připraveného odlitku.

A konečně do lakovny, nejdřív základovka.

Potom černou, lesklý lak, popisky, lesklý lak, na lokomotivě jsem natřel červené rámování, pak matný lak, patinu hlavně na tendru-stopy kamence při plnění nádrží vodou.

Původní DPS jsem zabrousil a přeřízl, pak ji prodloužil, aby šla převléknout dále přes motor.

Nyní jsem mohl “naostro” zkompletovat pohon, tedy pojezd tendru. Na to je potřeba vybavit se řádnou dávkou trpělivosti, ale nakonec se to podařilo, osadil jsem všech pět náprav hnaných.

Zatížil jsem pojezd vyrobenými závažími, aby se zvýšila adheze pojezdu. Ještě jsem připojil osvětlení k DPS a zkompletoval tendr i lokomotivu.

Před přední běhoun jsem z mosazné trubičky vyrobil vzduchojem, upevněný na šachtu kinematiky.

V kabině jsem znázornil „kuchyni“ a doplnil figurkami strojvedoucího a topiče.

Do uhelného prostoru tendru pochopitelně „nasypat“ opravdové uhlí.

Na závěr osadit spřáhla (zatím jen zadní)

A štokr může vyrazit na trať.

28 komentářů: „Stavba Štokru 556.0 od DK-model

  • Jednoducho nádhera! A keďže som niekoľko týchto modelov už videl aj naživo ako sa zapojili do ťahania vlakov na moduloch, tak sa musím do jedného z nich pustiť i ja. 🙂

  • Smekám před vaší prací 🙂 nikdy bych toto nedokázal.

  • Už sem jich pár viděl, ale tenhle vypadá nejlíp! Opravdu velice krásná práce!

  • No skrátka paráda, skvelý model. Čakal som, Jirko, že sa do tejto stavby pustíš. Páči sa mi aj ten pohon na všetkých piatich nápravách na tendri.

    Nechcem sa tváriť ako nejaký veľký kritik, ale všimol som si aj jednu nedokonalosť: zdá sa mi, že medzi lokomotívou a tendrom je trochu zväčšená medzera. Tak mi napadlo, či by sa s tým nedalo niečo urobiť… (použil si pôvodné spriahlo z nemky od Tilliga alebo nejaké nové zo stavebnice štokra?)

    A ešte jedna vec: farebné prevedenie detailov (madlá, ochodz, kolesá, rozvod) si zvolil podľa vkusu alebo si šiel podľa skutočnej predlohy konkrétneho stroja (z jednej fotky som vyčítal 556.0504)? Nakoľko štokrov bolo strašne veľa, každý sa mohol v týchto detailoch líšiť. Tu je zaujímavý link: http://lokomotivy.net/index.php?str=hlr.

  • Ospravedlňujem sa, ten link nefunguje. Na http://lokomotivy.net/ jednoducho treba ísť do vyhľadávania a do Stroj/Řada napísať 556. Nájdete tam kopu obrázkov štokrov.

  • Nádherná práce Jirko, k tomu není co dodat.

  • Smekám klobouk,nádhera.

  • Musim si uz konecne naplanovat zase navstevu, tohle je opravdu pecka. A prosimte cim a jak si pajel ty…diody? 😀

  • Díky všem za pochvalu, byla to trochu fuška, už stavím další, který bude i plně digitalizován, včetně ozvučení a nějakých více světelných parádiček, taky vím, že ty uši by měly být víc sklopeny dolů, ale raději na ně nešahat, aby to nebylo pro model devastující.

    Milaro : dík za odkaz, na spřažení bylo použito normálně původní vidlice z němky. Co se týká barevného provedení detailů, by mělo odpovídat číslu skut. stroje, ale chybí linky, tak snad příště to bude lepší.

    Twyggy: Návštěva klidně, dej vědět, světla-tedy SMD moje tajemství, ale bylo to o nervy:D

  • Nádherná práce, bohužel nad mé modelářské schopnosti.
    Přesto díky za kupu inspirace na těchto stránkách. Na co si troufnu, to je zde vždy skvěle popsáno a nafoceno.

  • Najprv musim povedat ze skvelo spracovany model. Konecne niekto urobil Štokra s malymi usami. aj ked chcem upozornit ludi ktory sa este len chystaju na stavbu tohto modelu na jednu nedokonalost a to ze privodne rury k napajacim hlavam maju byt vedene poza vymyvky a nie popred ako je to na odliatku kotla. Tym sa nechcem nikoho dotknut, tieto modely su super, no len malo ludi si to vsimne.

  • Pěkná mašinka, těch uší je škoda. Zde pár postřehů a fotek ze stavby mojeho, zatím nedokončeného štokra: Kvůli budoucí údržbě jsem si zpřístupnil spoj kastle tendru s podvozkem a převody šroubkem ze spoda, mám rád vše hezky rozebiratelné, plus použití původního tišťáku pro případnou digitalizaci. Lampy též vlastní výroby, uši dle možností usazené co nejblíže realitě, bohužel, stavebnice neposkytuje správné vzpěry pro malé uši, ale lze je vypreparovat ze vzpěr pro velké, většina maloušatých modelů bohužel na to dojela a má je moc utopené na kotli, mají být předsazené až zároveň s čelníkem.
    Co se týče napájecího potrubí, není to pravidlem, že bylo vždy za vymývkou, ale pouze většinou, zrovna stavebnicí nabízená 0336 jej měla takto před, další třeba ještě např 0271, 0304, 0338, 0339 (asi serie) nebo velkoušatí 049, 068 … aj.
    Jinak, z vlastní zkušenosti pro provoz v obloucích je lepší větší vůle mezi tendrem a loko, časem jsem dokonce kvůli lehkému odporu a zpomalení v obloucích, zrušil pohon prostřední nápravy, táhne to stejně, ale mohla být chyba v mé montáži.
    Tak ať se další stavby daří 🙂 Sey. https://picasaweb.google.com/108981977685376485678/5560DKModel?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJH9l_Hd8dm_aw&feat=directlink

  • Včera jsem si tento článek pročetl, probral se fotografiemi… a ještě teď slintám… 🙂

  • Všechna čest nejen modelářům,kteří se do podobně náročných staveb pustí…každopádně nutno smeknout i před výrobcem takové stavebnice.Opravdu skvělý počin.

  • Jirko a Twyggy, co kdybych přijel na tu návštěvu s Twyggym, kdyby se to hodilo? Díky

  • Sey: souhlasím s Tebou ohledně té vůle mezi lokomotivou a tendrem, když se s ní jezdí na poloměru cca 300 mm, je ta vůle tak akorát.

    Na digitalizaci vůbec není nutno ponechat původní plošňák, stejně na něm je napájení světel dohromady, budeš muset přivést další napájení, pokud budeš chtět nezávisle zapínat dálkový reflektor, já ho v tomhle taky použil, ale v tom dalším rozestavěném už ho nepoužiju, natáhnu slabé kablíky zvlášť k pozičkám a zvlášť k dálkovému reflektoru, navíc třeba osvětlení kabiny, když bude stát ve stanici nebo depu…
    A ty fotky tvé fotky jsem taky už viděl, musím rovněž uznat, pěkná práce, ať se ti zadaří dokončit.

  • úžasná práca, a veľmi pekne popísaný postup, gratulujem

  • Tak to klobouk dolů! Na to jak je náročná stavba si to zvládl bravůrně!

  • Jirko dík, ten původní tišťák jsem použil hlavně proto, abych nemusel vyrábět nějaké nové obvody a tahat nové “decimetry” drátů, prostě jsem světla připájel k původním místům, s původními parametry napájení, jiná SMD to v klidu zkousne, jinak s digitalizací se zatím nekamarádím, ale člověk nikdy neví… takže pro mne tedy představa max. vyměnit analog propojku za dekodér a mělo by to fungovat jako orig. Tillig němka. Jinak já měl k čelnímu osvětlení tři dráty, jeden společný ( – ) a pak ke každé lampě jedno samostatné napájení ( + ) , ty tam máš vidím-li dobře pouze dva, tedy společné ? Já měl ty němky zatím čtyři a ze tří měla každá jiný plošák, čtvrtou jsem ještě nerozebral. Šoupnul jsem ještě něco z poslední doby do galerie, makro je nelítostný soudce a pěkně mi vytáhlo na světlo barvu hrubšího zrna : -) . Sey

  • Sey: Já ty SMD zapojuju vždy dvě do série, dřív jsem to dělal paralelně, tedy každou ledku zvlášť na stejná pájecí místa (třeba na deskách ve V100), když jsem předělával osvětlení (můj první kocour) a dodnes jsem je neopravil, když se mi postupně spálily při provozu. A na radu kamaráda přidávám ještě raději odpory, trochu se sníží svítivost, což na škodu taky není, zvlášť u těch bílých, jsou dost intenzivní. Ale byl docela horor ty malé mršky naletovat na drátky. A s makrem mi ani nemluv, to se někdy až divím, jak to hrozně vypadá. A s digitalizací pomalu začínám kamarádit, právě se těším, až zprovozním dalšího štokra, který bude v “plné” náloži – zvuk, jednotlivě vypínatelné osvětlení, i to dodatkové jak u skutečného stroje, možná i budka…

  • …nebylo by od věci, kdyby někdo kdo se zabývá výrobou leptů udělal lept s regulátorem, žebříky a schůdky, kouřové lechy popřípadě jiné doplňky. Určitě by to bylo prodejné a pomohlo to nám co stavíme Štokra z osmdesátšestky.

  • Nádherná práce, krásný model, smekám klobouk

  • To snad není ani možné!!!
    NÁDHERA!!!

  • Dobrý den se zájmem prohlížím stránky Moje TT a tento článek mě velice zaujal je to paráda a z těchto stránek neustále čerpám ápady pro stavbu mých modelů. V současné době také stavím Štokra od DK model, je to super stavebnice a bohužel i celá stavba dosti nákladná, ale výsledek stojí za to. Já už chci model ozvučit a osvětli, tak snad se mě to povede, pokud má někdo zájem může se podívat na naše klubové stránky Moldaváčku, kde celou stavbu v postupech a návodech popisuji http://www.moldavacek.cz/stavba-stokra-556-0-v-tt

  • Zdravím,
    pekná práca, chcel by som sa opýtať na hmotnosť kompletného tendra a prejazdnosť oblúkmi, ktoré zvláda, pretože práve kompletujem môj tender a s prejazdnosťou oblúkov má tento päť osí tender trochu problémy.Spojazdnil som všetky nápravy, tak som zvedavý, ako to funguje u kolegov modelárov.
    Veľmi pekne ďakujem za odpoveď.
    Nech sa darí.
    Karol

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..