Uhlák Ut od DK-model
Dostala se mi do rukou i stavebnice od Dk-model, nákladní nízkostěnný vůz řady Ut, a to ve verzi polyuretanový odlitek, dvojkolí a obtisky.
Vše uložené do pevné krabičky. Po otevření jsem byl překvapen jednoduchostí celé stavebnice skládající se z přesných odlitků podvozku, bočnic, čel a čtyř kusů nárazníků. Jako příslušenství potom ještě kvalitní dvojkolí, aršík obtisků a stručný návod.
Nejprve stačilo začistit jemné otřepy.
Sestavení celého vozu je otázkou chvilky než zaschne gelové lepidlo. Jen je třeba kontrolovat kolmost lepených stěn.
Dále stačí přilepit čtyři kusy nárazníků.
Po osazení dvojkolí mě překvapila lehkost otáčení dvojkolí i bez nutnosti instalace ložisek. Po chvilce, než jsem vypil odpolední kávu, není co dělat.
I přesto, že jsem k tomuto vozu nenašel takřka žádné informace, trochu jsem ho chtěl vylepšit. Tak jsem alespoň vyrobil madla pod nárazníky a přidal háky, šroubovky se kvůli spřáhlům nevejdou.
A taky dvě stupačky z leptíku od hekttora.
Na váze jsem zjistil, že je poměrně lehký, takže přidám trochu na váze.
A je připraven do lakovny. Opět základovka, potom červenohnědou, lesklý lak, … Podle návodu rozmístit obtisky. A po jejich zaschnutí opět lesklý lak, pak zase matný.
A trochu napatinovat. Nakonec jsem osadil kinematiky Peho se spřáhly Tillig.
A je hotovo…
Ale co by to bylo za uhlák, aby nevezl uhlí, takže jsem z dřevěné latičky vyrobil základ pro náklad.
Pak použít skutečné podrcené uhlí. A náklad je hotov.
A nakonec naložit, konečně je hotovo…
Nadhera, libi se mi, jen bych trochu obrusil spodek nakladu, podle norem ma byt v realu naklad myslim 20 cm pod okrajem vozu u stan a uprostred 30 nad, nebo samozrejme mensi, ale ta cisla mohou byt jina, staci srazit lat tak o 4mm a bude to perfektni:-)
omluva, to jsem psal ja
honzajbanzaj:
přesně to je nimimálně 15 cm pod hranou bočnice u stěny a maximálně 50 cm výška kužele nad její hranou.
Toto jsem již kdysi uváděl v článku: http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=131
Je třeba nezapomenout, že v době těžkotonážních hnutí se do těch vozů cpalo určitě vše, co se tam vešlo, a ještě se to možná věšelo pod rám do pytlů… 🙂
Tyhle vozy se od dvacátých let minulého století běžně řadili společně s německými Vut (po válce Vtu, teď je má jako novinku Tillig), obvykle pak vždy na dva nebržděné vozy jeden vůz bržděný s plošinou či budkou, nějaké černobílé fotky z tratí kolem Hodonína doma mám. Každopádně pokud někdo preferuje druhou a poválečnou třetí epochu, tak jsou pro něj tyhle vozy společně s tilligovým Vtu ideální volza na vlaky vozící uhlí.
A ještě jedna drobnost k tomuto vozu, ale to je spíše takový modelářský oříšek, na všech cca. čtyřech dobových fotkách co mám a co zachycují tento vůz mají tyto vozy loukoťová kola. Což je jednak otázka zda to bylo pravidlem, a pak je otázka zda je to modelově realizovatelné. ale myslím že tento “nedostatek” se za maskama vpohodě ztratí.
Jen si nejsem jist zda je vhodné nedávat do odlitku podvozku ložiska, ten epoxid je relativně dost měkký a rychle se opotřebuje provozem (otestováno u pivovarního vozu).
Airwar: Nad tými lúčovými kolesami som tiež rozmýšľal a myslím si, že by ich vagón takéhoto starého dáta mal mať, hoci si nie som na 100 % istý, či je to pravidlo. Má ich v ponuke napr. TTmodelář: http://www.ttmodelar.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=196:dvojkoli-loukoove-10-ks&catid=52:dvojkoli&Itemid=50 (vraj sú vhodné aj pre H0m, ale nepíše sa tam nič o ich priemere).
A mimochodom, ten biely plast nie je epoxid, ale polyuretán :-). Ale to je jedno, tak či tak s Tebou súhlasím v tom, že by sa tam zišli mosadzné ložiská.
Ta loukoťová kola budou nejspíše průměru 8 mm, alespoň zatím co jsme měřil dává Tillig bez rozdílu typu vozu téměř všude právě tento průměr kol, ačkoli někde by měli být 8,3 mm (kola 1000 mm – prvorepublikové osobní a nákladní vozy) a naopak někdy by správně měli být 7,7 mm (povětšinou čtyřossé cisterny, uhláky a podobně…)
Tak tato stavebnice vypadá opravdu krásně, a jen bych podotkl, že loukoťová kola by možná tomu modelu dale jiný, lepší vzhled….takový ten epochální…
Pokud je mi známo a co se mi podařilo dohledat v dobových materiálech, tak tento vůz němel loukoťová kola, ale jinak se to jen a jen na každém, jakými dvojkolími vůz vybaví.
Šlo by do toho zamontovat i spřáhla na strunu? Na kinematiky nejsem zařízenej, zatím “jedu” na prapůvodní košový spřáhla a nehodlam to v dohledný době měnit.
Nevíte, jestli bude i verze s plošinou/budkou?
Zamontovat se dá ledasco, ale tady by strunové spříhlo dalo hodně práce.
Kinematika se jaksi sama nabízí a do “šachty” můžeš zacvaknout i očkové spřáhlo (prodávají se) a můžeš to klidně spojovat s čímkoliv, nepobije se to. Běžně to dělám. Vagonek je to moc pěkný a když si dokoupiš i ten s brzdařskou budkou a pak to připojíš za nějakou hezkou “páru”…..
Nějak si poradím. Hezký páry na lokálku mam zatím dvě – jednu přeznačenou Br89/T3 (312.něco, ex Jatt) a jednu Br89 od PMT., kterou nevim, na co přeznačit.
Jinak jestli mohu poradit, jak dělat uhlí, použil jsem na to hrubý cukr krystal a ten pak jsem natřel nabo spíše “naťupoval” štětcem s matnou černou barvou
Uhlí je nejjednodušší dělat z opravdového uhlí.Stačí jeden kousek. Rozbít kladívkem, prosít přes nějaký cedník a lepit herkulesem. Nic se nemusí barvit a má to i přirozený lesk. Teď ještě kde sehnat opravdové uhlí, my v Ostravě máme výhodu. Ale uhelné sklady jsou snad v každém městě.