Uacs Vápenka Čertovy Schody
Před nedávnem se tu díky kolegovi objevily vozy Uacs soukromé společnosti Krkonošské Vápenky Kunčice (KVK), dnes to bude vůz společnosti Vápenka Čertovy Schody (VČS) patřící do skupiny Lhoist. Opět se pokusím popsat pár postřehů a provedených úprav během stavby oproti standardní stavebnici.
Stavbu už kolega Cejnarxx popsal a já se jí budu do budoucna ještě určitě věnovat podrobně (i s využitím leptů od Detailu). Návod původně dodávaný ke stavebnicím LPH je dnes už rozhodně překonaný a doporučuji se mu vyhnout obloukem a stavět dle vlastních (nebo okoukaných) postupů.
Vozy Uacs už v dnešní uvolněné době soukromých dopravců neznamenají jen červenohnědou rakev a pískově žluté cibule. Existuje poměrně dost barevných variant, z nichž většina je velmi atraktivní pro ztvárnění v modelovém provozu. Jednou takovou je i barevné provedení středočeské – přesněji berounské – VČS. Některé věci jsou opět trochu zjednodušené a upozorňuji, že nemusí odpovídat skutečnosti (obtisky, detaily). Pro ježdění na kolejišti to naprosto stačí, což byl účel stavby. Počítači nýtů (jako vždy) prominou. Navíc už je to docela dlouho, co vůz opustil “brány závodu”, takže jsem vycházel z fotek, které se mi podařilo vytvořit ihned po dokončení. Není na nich tedy zachyceno úplně vše podstatné.
Patinu jsem na voze prováděl jen bílou olejovkou na suchém štětci pod výpustmi (dle skutečné fotky, kterou jsem měl k dispozici). Prostě nabrat štětcem trochu barvy přímo z tuby a udělat čmouhu. Samozřejmě je nutné dělat čmouhu tam, kde má být a ve směru, který je reálný. Čmouhy vodorovně zrovna moc reálné nejsou 🙂 Štětec zanechá v husté barvě kocoury, které zde imitují stékání vody mezi zasychajícím vápencem. Je to opravdu decentní, ale méně je někdy opravdu více. Jako základní obtisky byly použity ty od Detailu s tím, že pár doplňkových jsem si připravil na čirý obtiskový papír sám a kolega Cejnarxx mi je barevně vytiskl, za což mu děkuju 🙂 Byly to jednak výstražné trojúhelníky u žebříků…
…návody u středu vany… hodil by se bílý podklad, ale svůj účel to splnilo…
…a samozřejmě logo Lhoist. Vlastníka jsem nechal v Čížkovicích, přiznávám, že jsem si obtisky zjednodušil 🙂 Výroba vlastní adresy by byla o poznání složitější. Původní nápis ČSD jsem skalpelem vyřezal na ČD.
Plošiny lepím vteřinovým lepidlem (kapka gelového na každou cibuli). Spáry nádob jsem se snažil přetmelit, celkem se to podařilo ale přechod je stejně jemně znát. Na příště už mám lepší techniku 🙂
Jedna podstatná věc, kterou se mi nepovedlo zachytit na fotkách. Dosti rušivě působí po sestavení mezera mezi rámem a vanou vozu. Pro její eliminaci jsem na rám nalepil tu nejtenčí destičku Evergreen (0.13 mm) vyřezanou skalpelem přesně do tvaru rámu. Po nástřiku černou kompletního rámu (v barvě plastu jsem nenechal nic) je efekt téměř dokonalý. Mezera nikde. Příště ukážu prakticky.
Kinematiky jsem lepil rovnou na spodní část rámu (na obě strany se vejde delší Peho 101). Není třeba vyřezávat v rámu pro kinematiky speciální otvory. Ale samozřejmě kdo chce mít kinematiku dokonale skrytou, určitě to možné je. Umístění kinematiky udělám také příště. Spojení téměř nárazník na nárazník v R310 je vyhovující. Samozřejmě je u těchto delších vozů lepší mít větší rezervu mezi jednotlivými vozy, aby v ostrých obloucích nedošlo k zaklesnutí nárazníků.
Tak to bude všechno, víc fotek už jsem nenašel 🙂 Je to takový dobrý tip na další hezkou barevnou variantu.
Jen poznámka k větě “Spáry nádob jsem se snažil přetmelit, celkem se to podařilo ale přechod je stejně jemně znát.” Začínám stavět tyto vozy Vápenky Vitošov a protože mám z domu k jejich vlečce jen pár kilometrů, strávil jsem hodně času focením a “studiem” vozů a na některých vozech spáry na nádobách nejsou viditelné, na některých jsou zřetelně vidět sváry přetřené barvou. Zatím jsem nepátral po tom, zda je to rozdílné podle výrobní série nebo podle výrobce.
Je to fakt, při psaní mi to nedošlo. Díky za doplnění. Na některých vozech jsem si taky všimnul svárů přesně tam kde je má stavebnice. Ale na té stavebnici to vypadá nevzhledně, takže to láká k tmelení. Tak jak je to u téhle “rajky” si myslím, že by to tak odpovídalo tomu sváru. Můžu se zeptat, odkud budou obtisky na vitošovskou verzi a zda bych mohl poprosit o pár fotek skutečných vozů na mail?
Mohl bych taky poprosit o fotečky vozů Vitošovské vápenky, jejich barevná kombinace se mi moc líbí, mám rozpracovány dvě Rajky, které bych chtěl takto “odít”. Zajímaly by mě i ty obtisky.
Hezký,asi před 2 dny jsem si ze stranek masinky.cz objednal 2 rajky a chci je udělat take v tomto nátěru 😀
No tak budu držet palce, tahle varianta vypadá ve skutečnosti fakt dobře! Jestli chceš (platí i pro ostatní), zbylo mi pár těch doplňkových obtisků (loga, výstrahy, návody), napiš mi mail a můžu poslat.
Děkuji časem se možná ozvu podle toho jak stavbu dokončim.
VoVo: poslal jsem mail
otrubab : nevím na jaký mail poslat fotky, můj je ivan_prochazka@iol.cz
Zdravím můžu se zeptat jaký je použit odstín modré a bílé barvy děkuji 🙂
Modrá a Bílá od Agamy.
Hezké hezké, Rajky mám rád, a hodně 😉
Vím, že bych asi neměl, ale nemůžu to vydržet – pokud se někdo chystá na Rajku s rozšířeným rámem (viz suprová stavba zde – http://pazzuzzu.aspone.cz/Default.aspx?ptid=8&aid=43&w=uacs_raj_majitele_okd_doprava_s__lomenym__ramem) tak chvíli posečkejte, protože se bude vyrábět díl, který tuto stavbu umožňí prostou záměnou dílů rovného rámu za rozšířený, co jsem zatím viděl, tak to vypadá víc než slibně!
Tak v tom případě bych 2 páry bral 🙂
sla by pouzit modra revel 56 matt?
Ps Vovo, ty obtisky jsi delal ty?, jestli ano, posles mi je mailem?
muj mail znas, jsem ten co jeste nema dodelanou tu cisternu za nakaldak:-D
Nevim tu barvu neznám, ale jestli se ti na tom libi tak proc ne 🙂 A obtisky jsou popsané – od Detailu je základ a ten zbytek si můžeš stáhnout na netu (logo Lhoist atd) a vytisknout.
dekuji za radu Ps: je to modr navestni, sla by?
mam mensi dotaz, existuje tato rajka i s bilym vrškem rakve?
Nevím, co jsem slyšel tak s modrou, ale viděl jsem i tak špinavou že to vypadalo jako bílá ale byla to modrá.
skoda
Tento vůz chi taky stavět,jakou modrou si požil.