Hnací vozidla

Velký hektor – T 458.1141 od fy Hekttor

Myslím, že nikomu není třeba představovat ani tuto skutečnou lokomotivu z produkce tehdejší ČKD, ani vlastní leptanou stavebnici od firmy Hekttor. 

Několik fotografií se mi podařilo pořídit na jednom nádraží.

Předlohou pro model posloužila právě konkrétní T 458.1141.

Planžeta leptané stavebnice – klasika ve vysoké kvalitě zpracování od fy. Hekttor.

Začal jsem kabinou strojvedoucího.

Oboje dveře do kabiny se musí osadit dodatečně, rovněž tak dveřní kliky.

Potom jsem kabinu vytvaroval.

Nyní přišla na řadu kapota strojovny.

K ní jsem si připravil na dosazení boční dvířka jako celek.

Osadit a z vnitřní strany na montážních otvorech proletovat, dál jsem si připravil k osazení dvířka pod žaluzie a na čelní stěnu.

A teď jsem teprve celou kapotu strojovny vytvaroval.

Připravil jsem si a osadil střešní dvířka nad strojovnou.

Taky okapní lišty, rám pod střešní žaluzie a rámečky na evid. sériové číslo.

Ještě střešní háčky.

Potom chladič oleje.

Dále madla na střechu, boční stupačku a madla žebříková rovněž na bok.

Po nich přišla na řadu nejotravnější část – osazení kliček na jednotlivá dvířka na levém boku.

Na čelní partii kromě kliček ještě horní madlo, rohová madla a rámečky pozičních světel.

Pak zase osazení kliček na pravý bok.

Skončil jsem na zadním čelu, na kabině strojovny budou také dvě madla, okapní lišta a rámečky pozičních světel.

A ještě obě boční žaluzie včetně kliček.

Do otvorů pro hlavní reflektory jsem zaletoval mosaznou trubičku o prům. 3 mm.

A začal jsem pracovat na rámu.

Nejprve vytvarovat.

Potom jsem přiletoval po hranách boční krycí plechy.

Připravil a vytvaroval jsem nosné díly stupaček.

Vsadil je do rámu a proletoval zevnitř.

Připravil si jednotlivé stupačky.

Ty pak postupně vletoval do nosných dílů.

Čelní partie rámu jsem osadil přídržnými plechy nárazníků a středovými háky.

Teď přišlo na řadu zábradlí, nejprve tedy zadní.

Pak přední díl zábradlí.

Potom přišel osadit krablovaný plech na ochoz.

Osadit madla poklopů na ochozu.

Levé boční zábradlí.

Nakonec i pravé boční.

Z mosazného plechu tl. 2 mm jsem vypiloval hlavní část rámu pojezdu, z měděného pl. tl. 0,8 mm pak dopňkový plech s vybráním kvůli výkyvům podvozků.

Připravil jsem si díly palivové nádrže a vše zkompletoval.

Dále jsem rám skříně naletoval do skrytých míst matice M2 pro pevné spojení skříně s pojezdem.

Z trubičky prům. 1,8 mm jsem vyrobil pevnou část nárazníků.

Na závěr jsem osadil na rám skříně vlastní skříň a spoje proletoval.

Začala kompletace pojezdu stroje s využitím komponentů Tilligovy V 100 Start.

Protože motorek je nutno umístit nastojato, bylo třeba zmenšit průměry obou setrvačníků.

Do rámu jsem ještě vyvrtal čtyři otvory o prům. 1,5 mm a pak do nich vyřízl závity M2 pro upevnění původní DPS z V 100.

Do zkompletované nádrže jsem nastříhal z olověného plechu závaží.

Z leptu masek podvozků zase zkompletoval jednotlivé masky, u nichž jsem ještě před kompletací vytvaroval pružiny.

Původní masky podvozků jsem odříznul a nahradil je leptanými.

K rámu jsem zespodu přilepil naplněnou nádrž a zkusmo přidal kompletní podvozky.

Nakonec sestavil zkusmo celý pojezd včetně DPS.

Do čel krytů podvozků jsem vsadil a přilepil šachty pro spřáhla. Zkompletoval a přilepil čelní pluhy.

Nyní bylo možno jednotlivé sestavy nastříkat základovou.

Potom rám černou.

Skříň dostala kombinaci krémové na střechu a ozdobný pás. Hlavní část potom tmavě modrou.

V mezidobí schnutí jednotlivých vrstev barev jsem upravil-zkrátil DPS.

Po kompletaci pojezdu jsem na rám přilepil SMD na poziční světla.

SMD hlavních reflektorů jsem upevnil přímo do skříně a s DPS propojil pomocí kablíků a patic.

Ještě jsem vyřešil osvětlení řadových tabulek na bocích skříně, přilepil jsem dovnitř dvě žluté SMD.

Ještě jsme po zasklení kabiny z černého kartonu vyrobil maskovací kryt pře s převodovku a osvětlení poziček v kabině.

Světla jsem zakápnul transparentní barvou na sklo, po zaschnutí vytvoří “sklo” jednotlivých světel.

Stačilo ještě doplnit houkačky a stěrače na skla kabiny.

A “mašina” může vyrazit na trať …

34 komentářů: „Velký hektor – T 458.1141 od fy Hekttor

  • Hodně pěkná práce.. neměl jsi problém s maskováním střechy přes ty kličky?

  • Pěkný, mě by třeba zajímalo osazení kinematik, neb bych při prvozu o tito výhodu nechtěl přijít.

  • Nebylo by jednodušší olovo roztavit a do nádrže ho nalejt? Faktem ovšem je, že u mě se vyskytuje olovo buď ve formě trubek, slitků velikosti popisovaného modelu, nebo jako kulivo ráží .45-.59. Na obsah nádrže by stačila nějaká větší lžíce s dřevem nastavenou rukojetí a běžný vařič (plynovej sporák je už luxus)…

  • pekny model, ja osobne by som sa s tymto takto dlho nepiplal ked je od tilliga na trhu hotovy model.

  • xyz: Od TILLIGA je na trhu T 435.0, nie T 458.1. 🙂

  • já bych se tedy piplal a rád.. 😉 vlastní výrobek takovéhle kvality je super..

  • A není lepší rovnou koupit jen podvozky z hektora Tillig a nějaký motor než rozkrájet V100?

  • Jirka:
    Pěkná práce. 😉 Měl jsem v ruce Kocoura od kolegy na pojezdu V100 a rámu od Hekttora, přišel mi trošku výš posazen než jiné modely. Neobjevuje se tento „problém“ i u tohoto Hektora?
    Mol:
    Podvozky od Tilligu, motorek Mashima, rám, práce a jsme na ceně převyšující samotnou V100.

  • Všem: Dík, že se Vám líbí, piplačka, myslím, stála za to, já jsem tedy spokojen. Jak napsal “igi”, Tillig dělá T 435.0 a ne T 458.1.

    Střelec: Roztavený jsem to kdysi zkoušel, už víckrát to neudělám. Jestli jsi to nezkoušel, tak to klidně zkus, myslím, že se ti sletovaná nádrž pěkně rozpadne.

    Mol: možná je to řešení, ale už jsem to měl dávno připravené a rozestavěné, takže bylo potřeba jen dokončit.

  • Pokud máte problém s olovem, tak si zajděte do rybářských potřeb, mají tam nepřeberné množství olověných zátěží v různých gramážích. Prostě řekněte, že chcete nějaké ty olova a prodavač vám něco nabídne. U těch nádrží bych to viděl tak na 30g (s obratlíkem nebrat ), nebo možná nejlepší budou bročky na plavanou, to je balení, kde máte mnoho malých olověných kuliček o váze např. 1g.

  • Jinak mašinka je nádherná, klobouk dolu před tím maskováním pruhů. Povrchovka a detaily jsou perfektní. Akorát, subjektivní dojem, není skříň posazená vysoko s tím, že je snížená nádrž a pluhy ?

  • Sadman: střechou jsem začínal, tak to nebyl problém, největší pakárna bylo vymaskovat ty slabé pruhy…

    Michal: taky jsem nad jejich použitím uvažoval, ale místa pro ně málo, a takhle to taky funguje bez problémů.

    Adam TT: olovo mám plátové (plech), naprosto super, stačí obyčejnýma nůžkama nastříhat na míru a slepit, žádný rozklepávání, a odstřižky můžu pak ještě přetavit…. Skříň snad vysoko není, po spřažení jsou vozy normálně na nárazníky.

  • V tom případě se omlouvám, pouze můj dojem z fotografie. To o tom olovu jsem psal pro ty, co by to chtěli tavit, já bych raději taky stříhal.

  • Adam TT: jo to je v pohodě, na jedný fotce to opravdu vypadá, že je skříň nedocvaklá, olovo bych netavil, sletovaný plech to nevydrží (vlastní zkušenost).

  • 2Jirka: to je mi jasný, ted jsem maskoval čmeláka, to je podobná megapakárna.. 😀 ale výsledek stojí za to

  • No – nedělal jsem modelovou nádrž, ale jinej naohýbanej dutej patvar. Nezdržoval jsem se letováním – skřípnul jsem to (natěsno poskládaný) mezi dřevěný bloky krytý mokrou džínovinou a relativně pomalu nalil olovo dovnitř. Povrch tuhnul rychleji než střed, takže pak stačilo začistit hrany v místě spojů. Samozřejmě se to neobešlo bez zajímavejch zvukovejch a pachovejch efektů. V jiným případě jsem narychlo poskládanou plechovou formičku vyložil alobalem, aby netekla, ale tam šlo o výrobu více kousků zátěže jednotnýho formátu, kterou jsem díky alobalu dostal bez problémů z formy….

  • Já přidám svou zkušenost s tím olovem do nádrže. Jsem taky rybář, jako Adam. Tudíž toho mám doma mraky. Nádrž od DK na 754 jsem naohýbal, položil na nějaký plech či co a nad kahanem začal nahřívat. Poté jsem sypal olověné závaží, dokud nádrž nebyla tak akorát plná. Nic víc. Olovo nevyteklo a nádrž je hodně pevná. Budu ji tavit ještě jednou, protože do ní chci umístit matku a nebojím se, že by se mi rozopadla. Cín jsem na ni použil taky, ale jen nahoru, aby to nevbypadalo moc hrbolatě. Což je ovšem blbost, protože to stejně není vidět.
    Jinak, model se mi moc líbí. Krásná práce, jako vždy.

  • Jo – udělanej je luxusně. Jsem ale zvědavej, jestli se někdo pokusí o hnědo – béžovou (původně snad bílou) kombinaci barev, kterou jsem na Hektorech vídal (v Chebu) jako malej kluk. Čumák pak silně připomínal emblém obchodní organizace “Pramen”.
    Jinak pájení a letování mi nikdy moc nešlo, takže jsem hledal jiná řešení. Dneska spíš vycházím z dlouhé praxe lití kulí do ládovaček….

  • Střelec: proč ne? Mám ještě asi 5 stavebnic, ale chtěloo by to nějaké podklady (fotky), ty se blbě shání.

  • Střelec : To se opravdu vyskytovalo? To zní velice zajímavě, ale ty fotky by to vážně chtělo! 😉 Do toho bych taky šel:)

  • Tou dobou mi bylo asi pět (cca 1971) a foťáky nebyly zdaleka běžný, natož barevnej film. Navíc fotit bez povolení na nádraží neslo tehdy riziko obvinění ze špionáže. Matně si vzpomínám, že to hnědobéžový zbarvení vyneslo mašině lokální přezdívku “Jezevec”. Rozmístění barev se prakticky nelišilo, jen základ byl hnědej (barvu pojezdu si nepamatuju) a proužky na bocích buď byly dva, nebo tradiční jeden, ale umístěnej vejš. Na čumáku pod čelním reflektorem byla relativně malá rudá hvězda. Stroje byly dost olezlý narezlým drážním šmírem – pomalu umíral parní provoz, ale proto bylo větší zasvinění…

  • na modelbazaru je inzerát od nějakého slováka na prodej hektora:
    Predam T 458.1. karoseria z leptu, pojazd celokovovy ( tichy, dobre jazdne vlastnosti ), velmi pekny lak aj popis, kompletne osvetlena ( reflektor, pozicne svetla ), interier kabiny
    Cena: 3 229 Kč
    jsou u toho tvé fotky, víš o tom, nebo si to někdo půjčil ? 🙂

  • Adam TT: tak o tom nevím, tento model rozhodně není nikde nabízen na modelbazaru, a jestli si někdo tady “vypůjčil” fotky a pak pod tím nabízí nějaké svoje ………, to je docela drzost.

  • Adam TT: Díky mza upozornění, již jsem kontaktoval administrátora webu modelbazar.

  • Jirka: není zač. chtěl jsem hned nahlásit inzerát, ale radši jsem se otázal. Po modelbazaru brouzdám často, a já že odkud toho pěkného hektora znám 🙂

  • Už je na MB zase inzerát na hektora s tvýma fotkama od téhož uživatele…. docela drzost 🙂

  • No to je teda opravdu drzost, a navíc se webmaster MB vůbec neozval, ikdyž jsem mu třikrát psal, jestli by s tím mohl něco udělat.

  • Docela bordel. Zkoušel jsi napsat přímo tomu slovákovi, co toho hektora prodává ?

  • Právě jsem mu napsal a taky znova už počtvrté na modelbazar. Jsem zvědav, jak se k tomu postaví. Asi ještě napíšu na fórum, aby si na něho dali všichn i pozor, kdoví co prodává.

  • Adam TT: dostal jsem od něho odpověď, že do inzerátu uvedl, že jsou fotky pouze ilustrační, lže jako když tiskne, pěkně drzý, modelbazar stále mlčí…

  • Za a) nic o ilustračním fotu nenapsal
    Za b) ilustrační foto k ručně vyrobenému modelu je taky blbost
    divný, že MB nedává vědět, místo aby taky bojoval proti křivákům, tak nic…

  • pěknej hektor

  • Je tedy na tom velkém Hektoru práce, jako na kostele, ale povedl se, je moc hezký ,a hlavně, zase jedna česká krásná loko .Žádná moderna, ale nádherná klasika, a na tu se srdce modeláře jen směje .

  • starsivlk: Díky za pochvalu, chystám se na další kousek, ale už bude digitalizován, osvětlení pěkně podle návěstní soustavy ČSD.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..