Sestavení kinematik SDV podruhé
Trochu jsem se přinutil sám a trochu mi vnuknul nápad Rosťopiš, když byly na trh uveřejněny kinematiky SDV pro TT. Rosťopiš je osoba znalá, mající nejen obratné modelářské dovednosti a velké zkušenosti, ale také vědomosti o anatomii kinematik už od jejich prvních zkušebních výlisků, takže mu některé věci přijdou samozřejmé.
Já když jsem skládal svoje první kinematiky, tak se mi je povedlo zničit. Když jsem to Rosťopišovi říkal, prohlásil jen něco ve stylu “prosimtě, vždyť na tom nic není” a tak jsem se rozhodl, že sepíšu své vlastní zkušenosti pro ty, kteří třeba bojují nebo se ještě vůbec neodvážili je vyzkoušet. Z vlastní zkušenosti bych rád upozornil, že doporučuju na začátek koupit kinematik více a první 2 až 4 kusy brát jako školné, které můžete s klidným svědomím ztratit – alespoň mně se to tak stalo. Ale jak se to člověk naučí a pozná, jak se věci mají, trvá složení kinematik jen pár minut. Já jsem si to nedávno měřil, a dostal jsem se pod 5 minut od fáze “nula” do fáze “hotovo”. Takže se toho nebojte, nenechte se odradit, pokud třeba první kousek nevyjde úplně na 100 %, a pusťte se do toho taky! Sice na začátku můžete ztrati pár prvních pokusů, ale pokud hodláte osadit více vozů těmito kinematikami, investice do zmetků se vám bohatě finančně vrátí a pak už to bude jen lepší… Ještě hodím odkaz na Rosťopišův článek s původní recepturou a můžeme začít.
Dva kusy kinematik, dva magnety a v mém případě trochu výjimečně delší kus drátu (vy už ho dostanete nakrájený). Stejný ocelový drát se dá sehnat třeba u Pecky, takže kdo potřebuje nějaký jiný rozměr, než dostal zabalený u kinematik, dá se posehnat zvlášť.
Nejprve co se týče nástrojů, které použiju – není jich mnoho. Základní vybavení tvoří odlamovací nůž a vteřinové lepidlo. Volitelně je možno doplnit jemnější skalpel, pilník, vrtáček (myslím že průměr 1,6 mm), štípací kleště a lepidlo na plastikové modely. Celá kinematika se dá složit pomocí vteřinového lepidla, pokud ale někomu vyhovuje více lepidlo na plastikové modely, může využívat zároveň i to, i když bez něj se obejdete (bez vteřiňáku se neobejdete).
První činností bylo vyřezání všech dílů z rámečků – jde to dobře a splést se snad nemůžete. Je potřeba dobře začistit nálitky na obou hlavních dílech (jsou trochu šedé, jde to poznat), aby šla kinematika dobře složit a osadit.
Pro přiklopení kulisy já osobně volím tuto hladkou stranu dovnitř.
Stranu se zbytkem nálitku dávám směrem ven, ale pokud jste si jisti kvalitou začištění, je to jedno.
Na trnu je třeba začistit jeden otřep v pravé části (ten tenký vertikální). To je velmi důležité a doporučuji na to nezapomenout, jinak se vám kinematika nebude moc pohybovat.
Než jsem těchto pár řádku napsal, měl bych připraveny díly na tři kinematiky – jde to opravdu snadno a rychle.
Jako další přípravnou práci doporučuju trochu zúžit trn, na který se bude nasazovat šachta. Rosťopiš mi sice občas říkal, že to pasuje a když to natře lepidlem, že to do sebe zajede, ale já jsem si téměř všechny nepovedené kinematiky zničil tak, že jsem narval šachtu na trn násilím (což šlo) a pak jsem se jí snažil ještě větším násilím zase sundat (to už právě nešlo) a trn jsem si zlomil. Stačí objet párkrát pilníkem nebo šmirglem.
Šachta pro mě jde nasadit optimálně, když jde s mírným odporem na trn navléknout i z něj sundat. Pokud musíte výrazně tlačit už při nasazování, přestaňte nasazovat a ještě bruste. Protože finální usazení šachty probíhá většinou až na voze, není možno vyvíjet velký tlak při nasazování šachty.
Případně je možno otvor v šachtě projet odpovídajícím vrtákem, pokud máte, a tím otvor lehce zvětšit.
Pak už je konečně možno přistoupit k sestavení samotné kinematiky – nejprve nasucho sesadím a vyzkouším, jestli nic nedrhne.
Když to nedrhne, lze přistoupit ke slepení. Zde záleží na každém, kterou metodu lepení zvolí, více je popsáno dobře v samotném návodu. Já většinou kápnu čtyři minikapky gelového vteřiňáku – důležité je nezalít kinematiku lepidlem, jinak si jí slepíte celou k sobě a dojezdili jste. Respektive nedojezdili, ale nesmíte jezdit do oblouků 🙂
Poté je možno přilepit magnet – ten se dá lepit jedině vteřiňákem, což jde, ale magnet se lepí dost na tupo, doporučuji lepit na rovné podložce a slícovat magnet právě s podložkou (představte si, že podložka je podlaha vozu a vy potřebujete, aby kinematika byla ze své vrchní strany plochá, aby se jí povedlo dobře usadit do vozu). Tady občas bojuji v bitvě “množství lepidla vs. kvalitní přilepení” a občas se mi povede omylem slepit i jezdec. Ten proto doporučuji mít při lepení magnetu vystrčený do jedné z krajních poloh.
Až po přilepení magnetu doporučuji vlepit do jezdce kus ocelového drátu jako druhou část magnetického mechanismu (jinak se vám bude jezdec pořád chtít přilepit k právě lepenému magnetu). Tím je hotový poslední krok kompletace hlavní části kinematiky. Nyní nastal čas vyzkoušet, zda se stále pohybuje jezdec volně a zda se alespoň částečně vrací zpět do neutrální polohy. Z mojí zkušenosti se nemusí vracet na 100 % a většinou mám v kinematice lehký odpor, což není na škodu, protože síly mezi vozy za jízdy udělají své a kinematice podstatně pomohou, ať už po dobrém či po zlém, najít správnou polohu.
Pak už je možno se vrhnout na kompletaci šachty – ta má vpředu dva malé výstupky pro zajištění spřáhla. Já mám zatím starší verzi kinematiky (první série), kde doporučuji nožíkem trochu srazit výstupky – jsou moc vysoké a při nacvaknutí spřáhla se většinou minimálně ohnou a neplní už tak dobře svou funkci. Verze, která je v prodeji nyní, by měla mít lehké úpravy v této části v rámci zlepšení funkčnosti.
Nyní přišel čas rovněž na přípravu spřáhla – ideálně Tillig, Tillig s doplněním leptaných pojistných plíšků, nebo Kuehn.
Přes šachtu je třeba převléknout její druhou část – jde to jednou stranou, v nasazovací části je vidět uvnitř výstupek, který pasuje jen do horní části kinematiky.
Pro nasazování spřáhla se mi osvědčil následující postup – spřáhlo vsadím do nasazovací části…
…tento celek začínám sesazovat do šachty… nejprve natlačím navlékací díl celý na šachtu… a poté docvaknu spřáhlo.
Pak už stačí jen nasadit šachtu na trn a je hotovo. Objímka by se měla směrem ke spřáhlu rozšiřovat! Jinak může docházet k praskání objímky vlivem pnutí materiálu.
Šachtu lepím napevno k trnu až po osazení kinematiky na vůz, kdy doupravím výškové usazení vůči továrnímu vozu.
Kinematiky mi v provozu (alespoň tom zkušebním) fungují dobře, i přes drobnou vůli při zkoušení “v ruce” svou funkci plní spolehlivě. Je potřeba nepodcenit stavbu – například špatně složená kinematika, i když se pohybuje dobře, se projeví tím, že spřáhlo má tendenci výrazně “plandat”. Určitě by se našli tací, kterým se nepovede složit kinematiku na 100 %, ale budou nadávat na výrobek a ne na své ruce 🙂
Kdo by si chtěl být jistý pevností spoje (což dle mě nutné není), je možno ve finální fázi ještě zakápnout lepidlem spáry pro dokonalé slepení, ale pozor, abyste si nezalili vnitřek a neslepili všechno k sobě na závěr práce.
Na závěr pár obrázků finálního osazení do vozů – Es Malá Železnice.
Cisterna Zagks ze stavebnice LPH.
A vůz Vtr rovněž od MŽ.
Já osobně už jiné kinematiky nevyužívám. Používal jsem Peho, zkusil jsem DK-model, zkusil jsem dokonce i Loco (které jsou však jen na krátké vozy a je potřeba si doma trochu “poradit” aby z nich byl vůbec funkční celek). SDV kinematiky mi nabízí nejlepší poměr ceny a výkonu, a to bezkonkurenčně. Já s oblibou říkám, že nabízí cca 80 % funkčnosti Peha (které je asi nejlepší, ale také výrazně nejdražší), ovšem za méně jak 50 % ceny. A to je myslím výrazný důvod, proč do nich jít, hlavně pokud máte větší množství vozů jako já. Samozřejmě stráví člověk chvíli sestavováním kinematiky a je potřeba si dát trochu záležet, protože funkčnost závisí právě na kvalitě složení, ale pro většinu modelářů by to neměl být problém. Takže přeju hodně štěstí všem, kteří se odváží je zkusit! 🙂
Ahoj, zajímavý článek plný postřehů a zkušeností.Nedá mi to, abych také jednu nepřidal.Při lepení magnetů postupuji tak, že na příslušný konec šachty nejdříve přilepím kousíček polystyrenové destičky silné 0.2 mm a na ni usadím magnet.Rozměr destičky volím tak, aby pokryla celou plochu zadku kinematiky.Magnet se pak perfektně usadí a nejsou problémy s ustavením jeho polohy.Michal
Ahoj konečně sem dáváš větší fotky jen tak dál díky
Michal: Super nápad, vyzkouším!!!
Já osobně nejvíce zatracoval šachtu pro spřáhlo, ale jednoho krásného dne jsem na ni vyzrál. Probrousím do ni zvrchu drážku tak, aby na ni šla nasazovací část nasunout z druhé strany. Tak je možné beze strachu o výstupky usadit spřáhlo a pak ho jen překrýt nasouvacím dílem. Nemusím se pak bát “plandání” spřáhla.
Já taky přidám jednu k dobru, a jednu takovou “kritickou” poznámku. Jezdce, a plochy po kterých se pohybuje před slepením máznu grafitovým prachem (stačí i nabarvit obyčejnou měkkou tužkou). Celá kinematika se pak pohybuje naprosto volně, bez jakýchkoliv problémů.
A ta kritická poznámka je k trnu jako takovému. Podle mě je hrozná škoda, že na něm není nějaký vystřeďovací prvek, jako třeba na PEHO kinematikách. Usazování by pak bylo lehčí, byť by to asi bylo mnohem náročnější na přesnost především formy.
Také se připojuji se svojí zkušeností. kinematika “super”, Jen neobrušuji trn, ale zvětšuji otvor v šachtici. Ale nedělám to vrtákem, ale kulatým pilníkem. V konečném výsledku to vyjde nastejno.
Jsem moc rád, že přispíváte svými tipy a triky, jen dál a houšť! Jednak si pomůžeme vzájemně si stavbu ulehčit, ale taky třeba výrobce (který to tu čte) pobídneme k možným úpravám nebo vylepšním 🙂
Podlepit magnet, jak píše Michal, je super nápad, jinak to je asi nejproblematičtější místo celé sestavy a zapatlání se těžko vyhýbá.
Jinak též mažu grafitem a díru pro trn též zvětšuji (já vrtákem). Co ještě dělám – srovnám si plochu vnitřku dohladka. Ono to asi není po namazání tolik potřeba, ale když už se s tím dělám…
Přimlouval bych se za úpravu formy, aby ta šachta šla na trn nasadit už z výroby + nějaké doplnění lůžka pro magnet. Jsou to drobnosti, které by výrobku dost pomohly.
Já abych řekl pravdu, se bojím lepení toho magnetu. Stalo se mi u kinematiky Peho s magnetem, že vypadl a po mé následné opravě kinematika letěla slepená dvoumetrovým obloukem do koše. A stalo se mi to u více kusů. U většiny se tedy podařilo zachovat funkci, ale radši používám pružinkové kusy. Napadlo mě řešení (které jsem nezkoušel) a to lepit magnet až přímo na vůz, po usazení kinematiky. Co si o tom myslíte? Tedy u kinematik SDV. Já mám zatím zásoby na dlouho, ale určitě bych se nechtěl vyhnout těmto výrobkům.
Taky jsem ji stavěl, všechny problémy jsou už popsané, já ještě pomocí špendlíku polepoval obvod magnetu, to byl naráz magnet na špendlíku, pak na zemi a vše od lepidla. Výrobce asi šachtu nesestavoval, stačilo málo, vyrobit pro magnet lůžko do kterého by se jen zatlačil i dělené.
A k tomu zkoušení funkce, zda jde pohybovat s kulisou než ji zalepíme, jak to bylo myšleno?
Mě stále drhla, tak jsem ji sestavil, po osazení spřáhlem a montáži na vůz nedrhne. Proč výrobce vyrobil objímku na spřáhlo tak obrovskou.
A můj názor?
Montáž hrozná, první dojem po rozbalení taktéž,použitý plast je taky nevhodný, cena neodpovídá takovému výrobku.
Jedině co je kladné,je,že to nakonec spolehlivě funguje.
A ještě poznámečka, nejsem žádný začátečník ani informatik, ale starý chlap co i něco postavil.
Pavel
Nejkou tyhle SDV kinematiky “obslehnuta” PEHA ?
Honza
Nejsou tyhle … Omlouvam se za preklep.
Honza: Nee, jak tě to napadlo 🙂
To Suvis: dělám to přesně tak jak píšeš, oddělím jednotlivé díly, odstraním nálitky a sestavím samotnou kinematiku (což je cca. pět minut) prolepení kynematiky provádím řídkým vteřiňákem, ale nanáším ho jen na spoj těla kynematiky a toho víčka z hora, jinde ne. Následně kinematiku usadím na vůz, osadím šachtu a spřáhlo. A jako poslední lepím magnet – lepím hustým gelovým lepidlem a to tak, že ho lepím více k tělu vagonu než k tělu kinematiky. Postavil jsme nejdřív 40 ks a nyní dalších cca 30 ks a všechny fungují bezchybně.
Samotná kinematika a její sestavení je myslím v pohodě, chce to hlavně nezmatkovat. co by si zasloužilo lepší řešení je uchycení spřáhla, vsadit a hlavně odebrat spřáhlo je trochu oříšek, na druhou stranu tohle člověk nedělá tak často. A také ten magnet by asi bylo lepší vsouvat do nějakého uložení, nikoli ho lepit jen na tupo.
Na druhou stranu jsem zatím nenarazil na žádné problémy v provozu a funkční omezení a to ani když za vagony osazenou touto KKK vysel dvoumetrový vlak. Takže za tu cenu a trochu práce je to myslím dobrá koupě.
Můj osobní názor (který se nemusí ztotožňovat s názorem výrobce) je ten, že sice ano, je to hodně podobné Pehu, ale na druhou stranu to má několik výhod. Peho zavedlo jakousi standardizaci rozměrů – dneska se už dělají modely, které jsou připravené na instalaci Peha, a v tu chvíli je super mít alternativu v podobě SDV, která do toho po lehkých rozměrových úpravách sedne. V dalším ohledu – co víc jde vymyslet v oboru kinematik, aby to fungovalo, bylo to kompaktní co se týče rozměrů, funkční, univerzálně osaditelné atd? Třeba DK model kinematiky je velmi obtížné složit a ještě jsou hodně rozměrově náročné, je spousta vozů kam se nevejdou nebo se musí výrazně zasahovat do konstrukce vozu. Loco kinematiky jsou zase vlastně jen změť náhradních dílů, které se prodávají samostatně – při snaze o instalaci většinou končí rozsypané na podlaze a pro jejich osazení sice není třeba téměř žádný prostor, ale spousta dodatečné práce, aby to nějak drželo při sobě (moje zkušenost). Kdyby se změnila dráha kulisy, už by to zase nebylo tak pěkně malé a nevešlo by se to všude, takže dle mě inspirovat se u výrobce zřejmě nejlepší varianty bylo asi lepší volbou než vymýšlet nějaké “bejkárny” které by ve výsledku ani nefungovaly…
Nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci:
-velké ztráty při montáži
-praskáni objímek šachty NEM 2 z 10
– spřahlo již nejde vysunout- ulomení nožky 2 z 10
-magnet instalace katastrofa- funguje to i bez něj takže na nic
Výrobce měl by měl dodávat 5 + 1 zdarma.
Včera mi poprvé praskla objímka také, tak jsem to konzultoval s výrobcem – prý nasazujeme objímku obráceně. Má se dávat širší stranou směrem ke spřáhlu a užší směrem k jezdci. V návodu to myslím bohužel není, ale je fakt, že jsem to většinou dělal tak, jak píšu, a problém jsem s tím neměl. V článku jsem upravil, je tam vidět jak se to má nasazovat. Stalo se mi to u objímky nasazené právě užší stranou ke spřáhlu a silnější k jezdci. Od psaní článku jsem postavil dalších cca 10 kinematik a opět cítím velký posun ve zkušenostech, ty poslední opět chodí o poznání lépe a stavba mi jde snadněji. Takže hlavně vydržet 🙂
Je tu několik stížností k lepení magnetu. Také jsem měl stejné potíže, magnet byl buď poněkud mimo osu, nebo šikmo. Pomoc je ale jednoduchá. Stačí díl kinematiky na který přijde magnet přilepit, odříznout co nejdál, až u vtokové lišty. Tak se ze vtoků, které jinak odřezáváme, vytvoří lůžko pro magnet, které zaručí přesnost přilepení. Stačí magnet chytit špičkou nožíku, na plošku kápnout trochu gelu a přimáčknout na své místo. Vtoky zajistí vystředění a výškovou oporu. Po chvilce stačí nožík stáhnout (ne odtrhnout) směrem ke vtokům a je hotovo. Pozn.: neuškodí ještě před přilepením pilníčkem zarovnat čelo a vtoky. Usazení je ještě přesnější a spoj pevnější. Pozor však, aby se piliny nedostaly do kinematiky!
V dobré víře že podpořím českého výrobce jsem koupil 30 těchto kinematik abych měl čím vyzbrojit vagóny a musím konstatovat že s nimi mám výrazně horší zkušenosti než popisuje článek. Už jsem jich sestavil 5 a ještě se mi ani jednu nepodařilo přimět k návratu do výchozí pozice pouze silou magnetu. Tímto negativním komentářem se výrobci omlouvám ale nemůžu si pomoc. Kvalita výlisků je mizerná – buďto má výrobce zprasenou formu nebo to lisuje na vysloužilém lisu se zemědělskými vůlemi. Další kinematiky se asi pokusím přestavět na “pohon” pružinkou, pokud se to nezdaří tak poletí do koše a zůstanu věrný kinematikám fy Peho… 🙁
Tome, ja jsem modelar zacatecnik, je mi pouze 13,kinematiky jsem postavil zatim jen 2, obe se povedly, byly to tyto, sice se nevraceji z uplne krejni polohy, ale z polovicni se vrati samy, a z krajni se vrati silou rovnajivi se sile ktera pusobi na kinematiky, kdyz vagon vyjizdi z oblouku.
A nazaver rada pro ostatni, aby se kinematika lepe vracela “pridejte zelezo”, misto kousku struny ze stavebnide dejte kancelarskou sponku dvojnesobne delky ohnutou do tvaru L, kdy ohnuti smeruje naslednym smerem:
Magnet-L-Trn kinematiky
dodatek,30 bych jich napoprve nekupoval, koupim tak 3 baleni, vyskousim, koupim dalsi:D
dodatek 2:jsem opravdu amater, mam za sebou jen 1 rajku lph,
1 smmp sdv,1 nadrazi od auhaugenu, 1 vlasni trafostanici a asi 10 plastikovych letadel(s temi jsem skoncil pred 4mi lety a z vlacky zacal pred pul rokem, snad konec vsech dodatku:-)
PetrL: pří tomto lepení magnetu jsem měl problém, že magnet přečuhoval nad “lepící” rovinu, takže kinematika byla křivě nalepená. Naučil jsem se (jak tu dříve bylo řečeno) “podlepovat” konec kulisy a pak až na to lepit magnet – funguje to výborně!
Tom: Určitě díky za další kritiku, jen ať výrobce vidí více různých názorů! Že se šachta téměř nevrací je pravda – z krajních poloh téměř nikdy, občas při “ručním” pohybu ani z malých vzdáleností, ale na voze se vždy vrací spolehlivě, toť moje zkušenost. Ovlivňuje to kvalita složení. Důvodem není chyba v rozměrech kulisy pro pohyb trnu do stran, ale moje zkušenost je, že po vtlačení drátu se objímka lehce “roztáhne” a začne drhnout o boky přímé kulisy. Řešením je a) zbrousit lehce drážku nebo uložení drátu, b) koupit u Pecky stejný drát, ale průměru 0.8 mm (u kinematik přiložen 1 mm), tím nedojde k roztažení objímky.
Kluci, kdyžtak stačí vzít vrtáček prům. 1 mm a “převrtat” otvor pro drát. Ještě se mi taky před sestavováním pracovní plochy kinematiky lehce přebrousit jehlovým pilníkem, hlavně v těch krajních polohách. Mám jich doma cca 60 a fungují, ale vzhledem k ceně a práci se sestavováním se vracím k osvědčeným Peho, nechají se sehnat i za nějakých 50 Kč za kus.
Tak jsem si balíček pořídil, první šla do… no hodně hluboko 😀 ale další sem už vychytal. Je potřeba dobře obrousit všechny nálitky, potom také lehce vybrousit drážky pro pohyb hlavně jak píšete v krajních polohách kinematiky, pak chodí vše dobře. Mám jich složených cca 5 a všechny další kousky už se vracejí i z krajních poloh. Sice vyjdou levněji ale taky se asi radši vrátím k Peho 100 a 101 popř. Tillig.
Kdyby jste se někdo doslechli že si hodlám tyto kinematiky opět koupit, tak mi zavolejte Dr. Chocholouška. Z těch 30ks co jsem koupil jsem jich 20 rovnou vyhodil protože to opravdu nemá cenu a ze zbylých 10 jsem “spolehlivě” rozchodil 3… zkoušel jsem i přestavbu na pružinkový pohon, ale té práce a ladění síly pružiny a výsledek veškerý-žádný… 🙁
Za tu námahu mi to opravdu nestojí a na vozy které budou v provozu bych je nenasadil – ještě se potom nervovat s nespolehlivým spojením souprav. Takže už jsem objednal kinematiky od Peha…
Takže váženým pánům (a dámám?) z SDV vzkazuju že tahle stavebnice je fail jako prase. Možná kdyby ty výlisky měly vyšší kvalitu, protože co výlisek to mrzák a pokaždé s jiným problémem a za těch 25Kč/ks mi to opravdu nestojí. 🙁
Možná to chtělo konzultaci s Chochološkem, než sis jich objednal 30 hned napoprvé bez vyzoušení, ušetřil by sis tu to vztekání 🙂
A ja mam jeste jeden dodatek, jestli to zvladne 13 lety d…l tak zkuseny modelar , ktery chce vyrabet 15 vagonu to da hned, chce to peclivost, hezky zbrousit nalitky, telo kinematiky slepit lep. na plastikove modely a magnot s kouskem struny vterinakem, gelovym, tekuty jsem radsi nezkousel, a tento pokus nedoporucoju.
KKK ZDAR!
honzajbanzaj
Tome, je vidět, že pro silnějšíší slovo nejdeš daleko, ale není Ti divné, že takhle nespokojený jsi jen ty? Co ti ostatní – jak to, že si nemyslí totéž? Je pravdou a taky mi trochu vadí, že se kinematiky nevracejí samy a až z krajních poloh, ale také je pravda, že to není třeba, protože při provozu to funguje. A spolehlivě. Já bych výrobci vytknul jen to, že v návodu tekuté lepidlo pouze nedoporučuje. Měl by ho raději rovnou zakázat! Tekuté jak známo výborně vzlíná – což je jinde vítané – ale tady je po zatečení jen na škodu. To by právě mohlo způsobovat uvedené problémy (osobní zkušenost s prvním kusem). Takže gelové lepidlo, dokonalé začištění dílů a čistota při práci zajistí úspěch jistě i Tobě.
Není to jen Tom, i já jsem dříve popsal nespokojenost s tímto výrobkem. Zatím jsem ale žádnou nevyhodil. To je naše česká vlastnost, že bojujeme s nedodělky a dotahujeme nesolidnost výrobců. Dnes nás bohatě zásobují Číňané, viz lokomotivy Brejlovec.
Pavel
Ano, určitě je vás víc, ale to bude u každého produktu – někomu se to bude líbit a někdo by si to představoval jinak, na tom není nic špatného. Od začátku se to snažím prezentovat tak, že je to STAVEBNICE a že každý je zodpovědný za výsledek – někdo na to prostě “nemá” a nedokáže to složit. Přiznejte si také, kolegové modeláři (nikoho z předchozí diskuze konrkétně nemyslím), že jste něco nezvládli a neházejte to vždy jen na polotovar – to je totiž nejjednodušší, svést vinu na někoho jiného 🙂 To je totiž také česká vlastnost, a možná u většiny hospodských tlučhubů rozšířenější (opět ani v nejmenším nemyslím nikoho konkrétního). Tyto kinematiky vzbudily kontroverzi, těžko říct jestli je to dobře, ale prostě nejsou pro každého. Někomu vyhovují, někomu ne. Co já jsem si zanadával a už jsem jich taky pár zničil, ale pořád ještě nejsem při tom množství vozů tak finančně na výši, abych si mohl dovolit komfort Peho, proto jsem zatnul zuby a snažil se tak dlouho, až to najednou (jako zázrakem, že?) funguje 🙂
VoVo, Petr & spol.: však já jsem taky nikdy netvrdil že se stavebnice nedají složit do provozuschopného stavu. Jen jsem tvrdil že jejich zprovoznění zabere spoustu času, úsilí a nervů a hlavní podíly viny (hned po neschopném modeláři – mě) na tom dle mého má nekvalitní provedení stavebnic. Nevím jestli jsem zrovna měl “štěstí” nebo to takhle fy. SDV prodává běžně, ale ty výlisky co jsem dostal považuju za zmetkovou výrobu. Nějaký čas jsem dělal v oboru lisování plastů a i když jsme se s tím moc nemazlili tak takovéto výrobky by si nikdo z nás k zákazníkovi poslat netroufl…
A když si spočítám, že jedna kinematika vyjde na cca 30Kč a kinematika Peho 101 která funguje o 100%lépe se dá koupit i pod 50Kč, tak mi to za ten ztracený čas a pocuchané nervy nestojí.
Je-li výrazem “Z těch 30ks co jsem koupil jsem jich 20 rovnou vyhodil protože to opravdu nemá cenu” myšleno “vyhodit na modelbazar” http://inzerce.modelbazar.cz/inzerat/423301/ tak to pak joooo. Jen je vidět, že je tu opět mnoho povyku a situace tak dramatická není 🙂
VoVo: ano, jsou moje. Pokud máš zájem tak ti na mě dam slevu. Po prvotním naštvaní jsem si řekl ze je těch peněz škoda tak jsem je šoupl na modelbazar. Ale pokud se brzo neprodají tak si magnety ponechám (už pro ně mám uplatnění) a zbytek půjde do tříděného odpadu…
Tome, nějak tomu přestávám rozumět. Jednou píšeš
“…tahle stavebnice je fail jako prase. Možná kdyby ty výlisky měly vyšší kvalitu, protože co výlisek to mrzák a pokaždé s jiným problémem a za těch 25Kč/ks mi to opravdu nestojí…”
Potom zase:
“…ty výlisky co jsem dostal považuju za zmetkovou výrobu. Nějaký čas jsem dělal v oboru lisování plastů a i když jsme se s tím moc nemazlili tak takovéto výrobky by si nikdo z nás k zákazníkovi poslat netroufl…”
No a teď to prodáváš za těch 25,- bez upozornění, že prodáváš fail, mrzáky a zmetky. Tak kde je sakra ta chyba???
Petr: za tím že jsou výlisky co do kvality šmejdy si stojím. Ale co já vím, třeba jsem divnej a u SDV mají tak nízké nároky na kvalitu že to normálně považují za kvalitní produkt a vesele to hrnou do prodeje…?!?… proto to neprodávám jako zmetky – prodávám to, co jsem koupil ale nevyužiji a ve stavu v jakém jsem koupil. Třeba se najde někdo kdo má čas a nervy si s tím vyhrát a budou mu sloužit. A pokud ne, tak za pár dní půjdou do tříděného odpadu (jak už jsem psal) kde snad ještě poslouží 😉
Pánové. Za 25 Kč to není tak špatné. Uznávám, výlisky nejsou nic moc, ale po menších úpravách, převrtání dírek a namazání hotové kinematiky, jsou funkční. Největší problém je nalepení magnetu rovně a nezapatlání šachty. Dobrý nápad je přilepení tenkého čela. To by ale mněl vyřešit výrobce !!!
Kdybych to porovnal:
Tillig – výborné, ale větší, dražší a nedají se sehnat.
Peho – výborné, ale dražší.
Loko – dobré a hlavně malé, bohužel použitelné pro krátké vozy.
SDV – dobré, malé, použitelné všestraně.
DK model – špatné, nepoužitelné, velké.
Tedy za mně používám Tillig, Loko, SDV podle místa a vozu.
Ahoj, zdravím všechny modeláře, asi je mou povinností zde přihodit také nějaké zkušenosti (i když trochu opožděně). Doposud jsem používal (a u LPH stavebnic budu) upevnění očka (spřáhla) jen pomocí ohnutého tenkého ocelového drátku (součást – kdysi – stavebnic LPH), zapájeného do”spodku” vozu, který jsem přesně vyměřil, podle druhu vagonku a dodneška, pokud jsem práci udělal poctivě, nemám problémy se sestavováním delších souprav vozů. P.S. Mám docela srach použít kinematiky, které zde uvádíte, postupně jsem objednal všechny možné, snad dostupné……Jen poznámka: vozů od bývalé LPH mám asi cca 250 kousků….
Zdarec všichni. Při prvním sklkádání jsem normálně uvažoval jestli jsem se nezbláznil a něco takové se snažím složit. Opravdu jsem si říkal, že na 5 minut to není. Hlavně to neuplat tak, že se to nehne a v sadit ocelovou strunu se taky moc nedařilo, ale asi tak po 15 minutách to bylo komplet a v podstatě plně funkční. U druhé, místo abych se zlepšil tak se nedařilo a dost jsem se vztekal, hlavně u té ocelové struny, převrtávat jsem to nechtěl a cpal jsme to tam jak to šlo takže se mě podařilo vylomit okolní plast. Takže vyřešeno a normálně jsem to tam přilepil vteřiňákem. U třetí jsem to nakonec pořešil zapalovačem. Normálně nahřál strunu a bez problému nasadil přesně kam je třeba. Sestavení dalších 7 kinematik bylo otázkou možná půl hoďky a všechny plně funkční i s vracením z krajních poloh. Jinak souhlas, že výlisky ani u nás by jsme zákazníkovi prodat v tomhle stavu nemohly a musely by se vyzmetkovat. Na druhou stranu dát do tvorby co nejvíc ze svého umu je právě ta modelařina. A s porovnáním Peha ,,, nějak z těch co jsem si aspoň složil, mám větší radost.
no,sestava dobrý…hned napoprvé,ale po instalaci na vůz,se mi podvozky nějak moc nevytáčejí…drhnou právě o ten vyčnívající magnetek…
I’ve made perhaps 50 pair of the SDV kinematic with only 4 failures (1 split sleeve, 1 snapped shaft and 2 siezed solid through too much glue).
I’ve learned to make sure all rubbing surfaces are smooth, pare away any pips or ejector marks.
I super-glue the magnet first (before assembly) and allow to dry, then assemble the rest. For plastic to plastic joins I use Revell Contacta but sparingly. I only ease out the hole in
the coupler mount if it’s a very tight fit.
Great site, full of useful tips and builds – very useful for someone like me who has acquired lots of older resin and etched kits on my Czech TT journey.