Saska (Faccs) se sadou leptaných doplňků
Tuto stavebnici z produkce bývalé LPH Jičín není určitě nutné nikomu dlouze představovat. Připravil jsem si ke stavbě již delší dobu avizovaný doplňkový lept z produkce TT-Jeník, který lze zakoupit na hekttor.biz, ale budou i na pražských burzách.
Těmto vozům už zde bylo věnováno několik článků – kompletní stavba vozu, verze Faccs Viamont a žlutý Faccs OKD. Takže se můžeme pustit hned do stavby s využitím právě leptaných doplňků.
Oba hlavní díly násypky jsem upravil takto – odstranil jsem výstupky uvnitř spodní duté části.
Z olověného plechu jsem vystříhal a vybrousil dvě závaží.
Následně jsem je do připraveného prostoru umístil.
Obě bočnice k sobě přilepil, závaží jsou uvnitř tak natěsno, že je není nutné lepit.
Dále jsem si připravil rám a oba podélníky.
Nejprve jsem na rámu odbrousil výstupky pro pérko, pak i vyztužení u žeber.
Následně jsem ještě vytvořil ve spodní části prostory pro umístění kinematik (přitom se mi jedné straně podvozek trochu délkově deformoval, ale bylo to opravitelné).
Po zkompletování jsem začal navrtávat montážní otvory pro doplňky.
Také došlo na odstranění masek nárazníků na čelníkách a probroušení osazení podle tvaru podélníků v rozích vozu.
Ve střední části rámu jsem přidal destičky v prostoru pro výsypné klapky, dál vás již nebudu napínat.
Stavebnici jsem odložil a připravil si již delší dobu avizovaný doplňkový lept.
Součástí tohoto leptíku je i velmi podrobný návod zpracovaný autorem leptu.
Takže jsem podle přiloženého nákresu zpracovaný polotovar vozu opatřil dalšími montážními otvory.
Původní čelníky osadil novými z leptu.
Podle rady v návodu si připravil vrták o prům. 0,5 mm a drátek prům. 0,2 mm.
Vyrobil jsem tedy 8 oček na oba podélníky.
Aby se mi někde neztratily, ihned jsem je i přilepil.
Teď jsem si připravil jednotlivé díly na sestavu výsypných klapek.
Nejprve vytvarovat.
Potom zkompletovat a proletovat.
Dále vyrobit přípravek k tvarování zábradlí.
I ten jsem raději vyztužil cínem.
A už je možno zábradlí tvarovat.
Nejlépe ihned osadit na plošinu a připravit si další díly.
No, některé jsou velmi malé.
Bedna pod vzduchový válec, hned čtyři dílky z leptíku jsou fuč.
Vzduchový válec je z původní stavebnice potřeba odříznout.
Z leptu přišla ještě vyrobit parádně vytvořená brzda včetně kliky.
Tuto plošinu jsem odložil.
Ještě jsem upravil původní vzdušník, z leptu vyrobil opásání a konzolu, menší vzdušník jsem vyrobil z jedné osičky.
Celé jsem to usadil do vozu.
Takže jsem se pustil do kompletace druhé plošiny, vytvarovat a sletovat držáky pák ovládání klapek.
Na řadu přišly i jednotlivé ovládací páky.
Sestavit na vrtáček, v horní části proletovat, pak vytvarovat.
Nyní byly jednotlivé podsestavy připravené, už mohla začít finální kompletace na vůz.
Nejprve přilepit výsypky a překrývací plechy.
Osadit ovládacími klapkami.
Sestavit celé ovládaní klapek.
Do předvrtaných otvorů vlepit uložení ovládací hřídele, tu vyrobit nejlépe z mosazného drátu prům. 0,5 mm.
Mezi oba podélníky vsadit hrazdu pro ovládací páčky.
Táhla vyrobit z drátku o prům. 0,3 mm osadit vždy k první klapce.
Oba čelníky doplnit novými leptanými maskami nárazníků, čelními deskami a háky.
Usadit plošinu pro ovládání klapek.
Ještě jsem z leptu vyjmul kotvičky.
Pak je bylo třeba vytvarovat.
Osadit na podélníky na určená místa pod podlahy obou plošin.
Dalším doplňkem jsou destičky.
Umístěny budou v místech os otočů podvozků na bočnicích podélníků.
Nesmí se zapomenout na ovládací táhla výsypných klapek.
Postupně je navlékat na ovládací hřídel.
Na konci osadit také ovládací páky,vše postupně zajistit kapičkou lepidla.
Doplnit zajišťovacími kolíky vyrobenými z drátku a připravit si osazení na čela hlavní násypky.
Po přilepení připravit žebříky.
Vytvarovat a v místech vybrání osazení vyvrtat otvory o prům. 0,4 mm pro snadnější upevnění žebříků.
Žebříky osadit.
Přichystat si jednotlivé díly bočního zábradlí, vytvarovat a v dolní části proletovat.
Podobně za pomoci zhotoveného přípravku vytvarovat čelní zábradlí.
Nejprve jsem upevnil boční dílky zábradlí.
Potom přišly na řadu i čelní díly.
Již zbývají jen nástupní schůdky.
Po vytvarování a zpevnění cínem stačí přilepit na podélníky.
Ještě zbývaly doplnit detaily, držáky páček přestavníků, schránky pro tiskopisy a tykadla.
Tím je stavba u konce.
Nyní jsem se vrátil opět ke zbytkům stavebnice a připravil si výlisek podvozků.
Jenže ještě před vyjmutím jsem bočnice z vnitřní strany ofrézoval, v místech náznaků otvorů jsem je provrtal a dopiloval.
Samozřejmostí je osazení ložisky Peho a středový díl zkrácen, aby nepřekážel kinematikám.
Vůz odjíždí do „lakovny“, nejprve základovka.
Potom modrá, jak zněla objednávka dopravce.
Umístění připravených páček přestavovačů, zvýraznění kotviček a ovládacích prvků. Také nanesení popisů, zalakování.
Osazení vozu kinematikami Peho a podvozky.
Převzetí vozu do užívání dopravcem dle loga, proto bez patiny, je po GO.
A pro porovnání vůz staršího data výroby postavený výhradně z dílů stavebnice a nový s použitím leptaných dílů.
Ty lepty jsou skvěle propracovaný, to se musí nechat, fakt super! Ale proč bych si je já nekoupil? Protože a) 3/4 bych jich vůbec nebyl schopný osadit, b) všechny drobné díly bych poztrácel, zničil nebo zalil lepidlem, c) bych je na vozu zničil než bych vůz dodělal, d) ve chvíli, kdy jsou leptané doplňky dražší, než samotný vůz, už je něco špatně, e) je hřích nechávat vůz bez nákladu s tou “hobby” podlahou nákladového prostoru, když už jsem si dal tolik práce s osazováním leptů při průběhu stavby a) až d) 🙂
A to já bych zase do téhle úpravy šel, ale s tím že bych odstranil to “falešné” dno. Jen nevím kam pak se závažím, ale určitě to nějak jít musí, nové vozy LOCO jsou taky bez dna. Když už jsem je zmínil, tak by mě taky docela zajímalo jak vypadá takhle osazený vůz vedle nic? Nemáš nějaké na porovnání?
mam jen dotaz, nepokladejte za hlupaka, ale vyrabi jeste lph?mam od nich rajku, ale vsude se pise od byvale lph, vyrabi se to jeste nebo ne?
LPH není, stavebnice se oficiálně nevyrábí, ale od všech stavebnic kromě právě faccsů (kde se sdělávají zatím dostatečné zásoby) se snad zachovaly formy a občas se to snad i pořád lisuje, i když už jen “načerno” a pak se to prodává po kamarádech…
No to je slušný výkon, klobouk dolů!. Sada je velice propracovaná, do toho bych rozhodně šel. Akorát asi budu muset udělat jednu sadu vozů “Start”, abych je mohl půjčit i synkovi, a tyto “extrémistické” si budu muset schovat na lepší časy 🙂
Závaží by možná šlo řešit z tenkých plátků, které by se podlepily zespodu pod výsypky a zevnitř do spodní půlky nákladového prostoru. Udělalo by tak jen “tlustou stěnu”, ale ta by se dala snad zamaskovat. Jen nevím, jestli by to stačilo.
A VoVo, nebuď béčko, ty, který tady předvádí úpravy všeho možného, že bys to nezvládl?
honzajbanzaj:
LPH Jičín jako taková už nevyrábí. Většinu forem přebrala fa. Loco, která i nadále lisuje tyto vozy. (Tedy pokuď to stále platí)
K tématu:
Faccs vypadá velmi pěkně s těmito detaily. Uvažoval jsem o jejich koupi, ale cena přes 200Kč mě odrazuje, když za 150Kč můžu mít samotnou stavebnici Faccs. Tak jsem alespoň koupil doplňky na Daa-k. Je pravdou, že vůz s využitím detailů vypadá parádně, ale je škoda, že leptík nepočítá s díly k zaslepení oken, protože v provozu jsem zatím viděl Daa-k maximálně s 4 okny.
Na závaží mám slušný trik – matka se dá vlepit do podvozku okolo čepu a když se natře černě, tak není skoro vidět – tím se nezíská celá hmotnost, ale minimálně půlka závaží je tím vyřešená. Jen se nesmí fajnšmekersky děrovat podvozky (což se mi moc líbí a u LPH jsem to ještě nikdy asi neviděl, i když jsem o tom slyšel).
VoVo: Náklady budou taky, ale opravdu se mi zatím nechtělo dělat jeden náklad, ty udělám, až postavím všechny vozy, zatím to odhaduju na 15-20 kousků.
Ty děrovaný podvozky jsou až teď na těch nových Faccs od Loco.
TTMili: Tím nákladem to “falešné” dno zakryju, a vůz od Loco opravdu na porovnání nemám, ale třeba se mi ho někdy v budoucnu podaří vypůjčit a pak udělat aktualizaci.
Ahoj Jirko
Tvá práce Sasky je perfektní.Dovedu si představit 10 těchto upravených vozů v soupravě,Klidně může konkurovat vozům
F.LOCO i cenou. Škoda že leptík je tak drahý v porovnání z jinými
od Hekttora .
tak toto je uz silne psycho, akoze fakt sila.
Jirko super práce, hlavně obdivuju tvoje tempo, to ti ůžou závidět i kluci z Kobry 11.
Vozejk z toho vznikne nádhernej, cena leptu je prostě taková jaká je. Osobně jsem toho názoru, že model stavím pro radost, a tím pádem tak úplně nehledím na náklady. Akorát mě samotnému by větší radost než třeba dvojdílná klika brzdy udělala leptaná korba. A to z jednoho a prostého důvodu. Nikdy jsem neviděl “sypák” s naprosto nedotčenou korbou, chtělo by ji to trochu “potlouct”…možná to měl autor pojmout jako celoleptanou stavebnici. Přihodit nárazníky s kinematikou SDV a podvozky Loco…
Twyggy:
Jo,jo, souhlasím s tebou, když něco chci pro radost, tak na náklady nehledím. A ta leptaná korba, to by bylo něco, nechceš se do toho pustit?
Všechny zdravím,
i já jsem se rozhodl upravit tyto vozy a to především odstraněním nemodelového dna nákladního prostoru a vymodelování vnitřní strany otvíracích klapek, to vše ještě než byl k dispozice tento lept, pokračoval jsem výměnou žebříků za modelovější od Dk Model. Závaží jsem nalepil do prostoru rámu vozu za výsypné klapky.Také prostor kde je umístěna vzduchová výzbroj jsem doplnil dalším vzduchojemem a z drátků jsem naznačil trubky vzduchového rozvodu. Samozřejmostí pak bylo upravení podlah plošin a také jako VoVo jsem doplnil vůz háky a schránkou na dokumenty. Kromě vyřezání dna je ostatní vcelku pohodová práce, chtěl jsem vozy prázdné a modelově vypadající. Jinak děkuji za další inspiraci. Pěkná práce. Plech
Ahoj všem,
dovolte pár komentářů autora.
1. gratuluji ke krásnému vozu. Už jsem myslel, že se nikdo nepochlubí:) Doufám, že nebude vadit, když dám odkaz ze svých stránek, protože nějak se k tomu návodu nemůžu dokopat.
2. pro vaši informaci vzoruje se i verze s roštovanou podlahou a horní zadeklování. To minulé se bohužel velmi obtížně sestavovalo.
3. cena, je bohužel dána velikostí leptu.
4. otázka celoleptané stavebnice. I o tom jsem uvažoval a to z několika důvodů. Prý už se nevyrábí (navíc se využije jen několik dílů mnohdy značně deformovaných), zmiňovaná tloušťka stěny vany a hlavně ty bočnice trochu neodpovídají skutečnosti. Navíc by odpadla pracná úprava původních dílů. Navíc třeba vypalovaný mosazný rám by i bodnul se zátěží vozu. Když si ale představíte rozbalenou vanu, k tomu (asi) vrstvené bočnice a naskládáte si to na plochu + laserovaný rám, zkusíte někdo tipnout cenu.
Ale nikdy neříkej nikdy, pokud zatlačíte?
5. to honzajbanzaj: Leptané zaslepení okna u Daa-k bylo, ale vypadalo moc “ploše”. Mrkni na moje stránky, je tam jednoduchý návod, jak ty okna zaslepit.
TT zdar 🙂
PS: pokud máte někdo nějaké nápady ohledně stavebnic přikládám několik důležitých odkazů.
http://ttjenik.wz.cz/kniha.htm
http://ttjenik.wz.cz/spoluprace.htm
Osobně si myslím (ale nejsem technolog) že nechat lisovat tři díly rámu (vpodst. ty největší díly stavebnice krom korby) by neměl být problém při rozumných nákladech z plastu (samozřejmě při odpovídajícím odběru kusů). Pak už jde “jen” o ty lepty, ale cenově by se to asi pod sestavu “současné lepty + současná stavebnice” stejně nedostalo, takže dokud stavebnice jsou, je to mimo mísu… Lepší věnovat úsilí něčemu, co tu ještě není… S odkazem já osobně problém samozřejmě nemám (naopak budeme rádi), leda jestli Jirka jako autor článku…? 🙂
TT-Jenik a VoVo: Samozřejmě mě to nevadí, jsem rád, že se vám líbí. Dík.
Když si spočítám cenu stavebnice+kinematika, dvojkolí,spřáhla, obtisky, paušál barva a lepidlo, déle připočítám cenu leptu doplňků, tak to si raděj koupím hotový model a čas raději strávím výrobou něčeho co na trhu není.
Mně se to líbí,ten lept je úžasně propracovanej,ale je to takový moc detajlní,já mám Sasek 6 v barvách našeho Carga bez jediné úpravy(prostě z pytlíku stavebnice)a do soupravy mi to bohatě stačí,když se to napatinuje,tak je to stejně jedno,a když to jede po kolejišti,tak to nikdo lupou skoumat nebude..
Krásná práce, i když jsou doplňkové lepty cenově výše, myslím, že jich je víc, jak na Ds/Daa-k nebo Raj……pěkná práce!
Vidím dobře, že ty nové stojí jen stovku? http://hekttor.biz/index.php?lng=CZE&m=1&act=katt&kat=2&kod=12104 To už by zase stálo za hřích! Jinak k tématu “moc doplňků” z vlastní zkušenosti asi to, že se teď učím s Corelem a člověk se snadno nechá “zlákat” tím, co všechno je možné nakreslit a následně co vše je možné technologicky vyrobit. Proto se při kreslení leptu může snadno stát, že se člověk zabývá detaily, které se na obrazovce zdají obrovské a v reálu jdou pak velmi těžko vůbec uchopit natož složit. To je ale jen tak “do diskuze” a nechci to spojovat konkrétně s tímto leptem, neb osobní zkušenost zatím nemám.
Díky za upozornění, to začíná být zajímavý! Mně se tyto “špeky” líbí a rozhodně jsem za ně rád, za tuto cenu dvojnásob! Zas mám téma…
Tak nové lepty už zdražily na “obvyklou cenu” takže to byl asi jen nějaký šotek – http://hekttor.biz/index.php?lng=CZE&m=1&act=katt&kat=2&kod=12104
škoda že jsem je nestihl koupit za šotkařskou cenu 😀
Ahoj
Nechtělo se mi vybrušovat závaží pod podlahu násypky.Tak jsem si napiloval olověné piliny a nasypal je spodem do slepených částí.Poklepáváním piliny usadil v kapsách a zakápnul zředěným herkulesem.
Moc pěkný model, vzal jsem si inspiraci na právě dělanou Sasku, jen dokoupím lept a pustím se do toho . Co se týče zaváží, používám olověný plech, který se dobře stříhá obyčejnými nůžkami a dobře formuje .
starsivlk : Dík, tak ať se ti podaří. Jo a jestli jsi dobře koukal ze začátku, to závaží mám také z olověného plechu.
Zdravim, moc pěkná práce. V článku to bohužel není uvedeno, ale zajímalo by mě jaká ta modrá barva byla na model použita (typ, odstín)? Děkuji
Bezy: díky za pochvalu, barva je odstín č. 52 od fy. Revell.