Silniční vozidla

Kloubový kolový traktor Škoda (Liaz) ŠT-180

Tato resinová stavebnice pochází opět z dílny p. Aleše Marboe, který navštěvuje také pražské modelářské burzy v menze, nebo po vzájemné dohodě lze zakoupit i jiným způsobem. Stavebnice je uložena do plastového sáčku s klipem, součástí je i návod a kontakt na výrobce.

V návodu výrobce doporučuje mimo jiné jednotlivé díly před sestavením natřít odpovídajícím barevným odstínem.

Při vlastní stavbě je možno postupovat podle tohoto návodu, ale mohu doporučit sehnat si pár fotografií tohoto stroje pro snažší orientaci.

Jednotlivé díly jsou zpracovány a následně odlity velmi pečlivě, doporučuji při odstraňování nálitků použít žiletkovou pilku a pracovat velmi pozorně, mohlo by dojít snadno k poškození některých drobných dílků.

Vlastní stavbu jsem započal odstraněním nálitků a začištěním jednotlivých dílků nejprve na přední část rámu.

Zde na rám podvozku s motorem přijde nejdříve přilepit přední náprava, dále kardan a potom i interiér.

Dále jsem osadil i boční stupačky a druhou sedačku do interiéru a také volant. Nyní jsem tuto část odložil.

Připravil jsem si ke kompletaci díly na zadní část rámu.

Zde se jednalo opět o kardan, ramena hydrauliky, tažný závěs, hydraulické válce a blatníky.

Na rám jsem přilepil závěs, následovala ramena hydrauliky, potom ještě hydraulické válce k těmto ramenům.

Nakonec jsem přilepil i blatníky. Vše k sobě dobře pasovalo, díly jsou opatřeny nálitky a rámy jsou pro změnu opatřeny otvory pro tyto nálitky.

Takhle nějak vypadají obě poloviny traktoru u sebe.

Dále jsem si začistil pneumatiky a připravil i disky.

Obě části pojezdu jsem natřel šedou Revell SM 378, dále disky kol červenou č. 34 a pneumatiky černou SM 8.

Po zaschnutí jsem zvýraznil ještě pístnice hydrauliky nátěrem stříbrnou, sedačky hnědou a volant černou.

Nyní lze obě poloviny pojezdu do sebe zaklapnout, ale je nutno dát pozor na pístnice, aby nedošlo k odlomení. Rám se pak může volně natáčet do stran.

Také je možno osadit zkompletovaná kola.

Do zadní části rámu přijdou umístit dvě palivové nádrže.

Dále je nutné nejprve začistit od nálitků kabinu a kapotu motoru. Potom lze natřít.

Zvolil jsem Revelku šedou č. 43 na kabinu a červenou č. 34 na kapotu motoru.

Také je zapotřebí osadit výfukové a sací potrubí.

Kapotu nyní možno přilepit na rám, předtím jsem ji ještě doplnil o madlo z leptu na levé straně..

Přemýšlel jsem nad nějakým vylepšením, ale nějak mě nic nenapadalo, takže jsem kouknul na velké množství fotek skutečných traktorů na truck-forum.cz, abych načerpal nějakou inspiraci.

Vzhledem k tomu, že je stavebnice velmi detailně propracována, rozhodl jsem se tedy alespoň naznačit hadice hydrauliky na podvozku za kabinou, dále ještě přidat dvě madla na boky kabiny.

Kabinu je potřeba ještě zasklít, zvolil jsem průhlednou destičku z nějakého přebalu a z této vystříhal jednotlivá zasklení. Ta jsem pak vlepil do rámů oken kabiny Herkulesem.

Na kabinu měly ještě být připevněny dvě zpětná zrcátka, která jsou ve stavebnici obsažena, prohlídkou fotografií se mi ale nezamlouvala, takže jsem přistoupil k vlastní výrobě ze zbytků leptů.

Z těchto zbytků jsem ještě čelní sklo doplnil stěračem a na nárazník přidal závěs podle skutečnosti z leptíku hekttorovy muvky.

Barevně jsem zvýraznil přední a zadní světla.

Náhled na modely p. Marboa a porovnání velikosti s naší tvrdou měnou.

Z nabídky už zbývá postavit jen dvouosý nákladní vlek za traktor.

Traktor bude jako nový převážen s příslušenstvím uloženým v dřevěné bedně na plošinovém voze ke konečnému odběrateli, tedy do nějakého JZD.

Bedna je vyrobena z kousku dýhy.

Zbývalo už jen vyrobit z leteckého nosníčku 2 x 2 mm jistící rám pro traktor na nákladní vůz ř. Pao.

Pan Marboe přislíbil v brzké době vyrobit ještě jako doplněk k tomuto traktoru další sadu kol na dvoumontáže a radlici. Máme se zase na co těšit.

Stavebnici můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

15 komentářů: „Kloubový kolový traktor Škoda (Liaz) ŠT-180

  • moc pekny model.kde se da sehnat kompletni seznam modelu p.Marboe.dekuji

  • Takováhle stavebnice, to už je fakt úlet (v dobrém) co je možné v TT stvořit z polyuretanu 🙂

  • Skvělý:-) Už abych měl hotovo v šuplíku mohl se pustit do takových stavebnic. A super nápad s naložením na plošiňák. Jednak ubyla práce s patinou (nové je přece krásné) a jednak to takhle vypadá fakt za bič s hvězdou 🙂

  • Joj keby tak radšej niekto začal vyrábať LKT. Tie sú všade. Ako dieťa si památam veľké železničné súpravy s LKT vlečúce sa Oravou.

  • Miro: LKT – To myslíš kloubový traktor pro lesní práce-“lakatoš” ? No třeba se dočkáme i toho.

  • Hezký…moc hezký…jen na tom voze by jistě byl přepravován s demontovanou kabinou…

  • Ahoj Jirko, chci se zeptat, jake sekundové lepidlo používaš?
    Díky za odpověď

  • Vorech: Používám gelové vteřinové lepidlo zn. Samson, když potřebuji opravdu pevné spojení, použiju k němu ještě urychlovač, takové spojení se mi zatím nepodařilo rozebrat.

  • 🙂 Taky používám gelový Samson. Cena je výborná (asi 18 Kč v Praze) a naprosto mi vyhovuje konzistence i pevnost spoje. Urychlovač používám taky, jen jsem někde četl, že naopak po urychlovači je spoj křehčí a je lepší to nechat pořádně “vyschnout” bez další chééémie. Ale je fakt, že na ty naše maličkosti to asi nehraje roli 🙂

  • Vladimír_B: Myslím, že je to v pořádku, byla i verze s jedním řízením, autor stavebnice přislíbil i další verzi s dvojitým řízením. Jinak dík.

  • měseto líbí deseto koupit.

  • You’re so interesting! I don’t think I have read anything like this before. So wonderful to discover somebody with some unique thoughts on this subject matter. Seriously.. thank you for starting this up. This website is one thing that is needed on the internet, someone with a bit of originality! dkfdggekdefk

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..