Dioráma stvořené během jednoho dne
Již jednou zde byla popsána stavba dioramatu. I já jsem chtěl přispět svou troškou do mlýna. Není to nijak obtížné a stavbu zvládne bez potíží každý. Já jsem jej vyrobil během jednoho dne 🙂 Plus samozřejmě doplňky, nad kterými kdyby se příliš nepřemýšlelo, daly by se zmáknout najednou během hodinky. Během stavby jsem se nevyvaroval určitých začátečnických chyb, nicméně chybami se člověk učí, a kdyby mi to někdo 100x řekl, tak to po 101. udělám zase blbě. Takže vzhůru dolů.
Jako základ jsem vzal voštinovou desku nebo jak se tomu nadává a uřízl si potřebný rozměr od oka. Na tuto desku jsem oboustrannou páskou nalepil 2 vrstvy korku. Jedna vrstva bude ještě přidána pod koleje.
Rozhodl jsem se, že udělám také dvoukolejnou trať se šiknými kolejemi. Koleje jsem omylem udělal trochu blíž u sebe.
A zde již po zaštěrkování. Možná by se hodilo počkat se štěrkem, až jak se bude pracovat s travní foliáží od Poláka „neobdělávaná louka“. Já ale zvolil zaštěrkování a pak se děj vůle Páně 🙂
Než štěrk prokapaný ředěným herkulesem 1:1 s vodou na sluníčku zaschnul, připravil jsem si ze styroduru část svahu, aby dioráma nebylo úplně ploché.
Za cca 1,5 hodiny jsem mohl pokračovat. Teď již přišla na řadu neobdělávaná louka. Možná jsem jelito nebo jsem nepochopil, k čemu se má používat ta odlepovací folie. Po jejím odstranění mi foliáž na polystyrenu prostě nedržela. Přišla tedy na řadu opět oboustranná páska. Nedával jsem ji nijak plošně. Prostě tu a tam a ono to bude držet a ne že ne… a taky jo 🙂
Veškeré mezery a plochy, kde travička chybí, přijdou samozřejmě zadělat menšími kousky a zbytky. Stejný postup jsem aplikoval i v přední části dioramatu. Pak už stačilo zapíchat stromky, nějaké ty keře z Naturexu a hromádka klád. Smrky jsou z produkce Model-Scene a břízy z vlastní produkce.
Bohužel jsem si pozdě usmyslel, jak už to tak bývá, že koleje budou napájené, abych mohl zkoušet osvětlení ve vagonech Bmto a jiných, které se chystám osvětlit. Vodiče jsem připájel ke koncům kolejí a minibruskou jsem vyřezal do boku desky drážky. V zadní části (pod svahem) jsou dráty vyvedeny ven. Zatím nemají žádnou zdířku, tak jen tak koukají a nic nedělají.
Také jsem napatinoval první kolej rezavou revellkou. Ke stříkání byl použit kompresor a minipistolka od 3Detailu. Celkem stačí. Proti natírání luxus nevídaný. Teď už mám fengdu a to je teprv prácička. Po zaschnutí byl použit pigment prach a rez. Druhá kolej je stále bez patiny. Na závěr, aby dioráma nemělo nevzhledné hrany, vyfasoval jsem od dědy staré nepotřebné dýhy různých barev. Nařezal jsem je skalpelem do požadovaného tvaru a nalepil herkulesem na boky dioramatu. Drží pekelně.
Práce na diorámatu mě velice bavila, neboť šla dobře od ruky a výsledek se brzy dostavil.. Zkazil jsem si oči :-))) A něco na závěr.
krása,jenom ta 372 bez drátů vypadá jako kdyby jí ten sběrač chtěl někdo vylomit. 😀
Nejaká motorová mašinka by tam ukázala krajšie a hlavne vernejšie. Ale i tak je to krásne. 🙂
Parádní práce! Jen bych možná oželel ten vysoký smrček s holým kmenem ten patří do lesa -> místo něj bych dal spíše nějaký rozrostlý, ale to už je drobnost 😉
Ne, ta 372 na předposlední fotce vypadá brutálně! Celkově hezká práce, ty foliáže mají něco do sebe…
Sorry, ten předchozí příspěvek je ode mě 🙂
Po pravdě-nic moc. Žádná trať takhle v realitě nevypadá ani omylem. Jako kýč OK.
Ahoja, tak tomu říkám, krása, opravdu se Ti to povedlo. Pěkné.
Lukáši, máš to výborný, je to hodné podobné tomu mému “prvnímu počinu”, tohle je ale o 1000 % lépe udělané 🙂 K tomu, co říkal KarelK – ono na tak malém prostoru opravdu víc vymyslet nejde, kdo by doma nechtěl mít trochu toho zeleného kýče, že 🙂
Zdravím všechny. Díky za chválu 🙂 Pro mě bylo důležité, že jsem to zmáknul rychle. Chtěl jsem vyzkoušet luční foliáž a mít prostor pro ukázku modelů. Výsledek mě samotného překvapil a jsem s tím naprosto spokojený. A ano ano, nám skromným stačí i kýč 🙂
Co na to říct? 😀 …skvělá práce 🙂 taky bych to chtěl takhle umět
nádherny dioráma 😉
Znáte pořekadlo: “Práce chvatná, málo platná” ? Jestli by nebylo příště lepší, místo dobrého pocitu z rychle “zvládnuté” práce, si něco osvojit o podobě železničního svršku, např. proporcích, či jeho odvodnění, i tímto by se měli modeláři zaobírat, když už si za předlohu dioramatu, jako zkušebního kousku pro nácvik zelenění, zvolí železniční trať a hodlají ji prezentovat železničním modelářům
Jinak vegetace se zdá pěkná, otázkou je co ukáže čas a odprašovací údržba s nahodile přilepenými trsy na tom růžovém podkladu. Netvrdím, že oboustranná páska nedrží, ale i sebelepší modelová vegetace sem tam odpadne nebo vylíná na podklad, což nebývá žádná tragédie, je-li podklad vybarven přijatelným přírodním odstínem.
I přes výhrady musím říct, že mi více vadí alibistickou skromností omlouvaná prezentace uspěchaných ochcavačských metod, kterou si někdo může vzít, na úkor preciznosti a věrohodnosti, za vzor.
Já jsem tedy po 20 letech znovu začátečník, takže “nemám co kecat”, nicméně se ztotožním se Seyovým příspěvkem. Je to pěkné, ale ne modelové. Přitom stačilo málo…
My si tu naštěstí nehrajeme na to, že jsme bozi, naopak se snažíme ukázat i naprostým začátečníkům, že bez toho jinde proklamovaného perfekcionismu lze s minimem úsilí, znalostí a zkušeností postavit něco oku (běžného smrtelníka) lahodícího. Zde je to předpokládám v pořádku a to jen z důvodu, že to dělá – pro některé modeláře – nadčlověk… http://magazin.modely.biz/view.php?cisloclanku=2008110002 To bych viděl jako mnohem výraznější “vzor” modelářstva, než článek začínajícího nadšence, který se s vámi chtěl podělit o svou radost… Kritiku ano, ale chce to taky trochu soudnosti, tímhle ty začínající modeláře dost odradíte a už vám nikdy nic veřejně neukážou… A já to tu pak vypnu a choďte si remcat na lampárnu 🙂 Já svoje první dioráma taky “zkazil” tímto způsobem že to je placka, ale to se prostě na poprvé stává… Fotím na něm dodnes a jako “pozadí” za vláčky to vyhovuje… Ono taky záleží, mohl Mrkwik modelovat nějakou vlečku, nebo okraj stanice nebo já nevím co… A jak všichni víme, ve stanici je to “trochu” jinak viz foto nebo toto foto, kde už se jedná o širou trať.
Díky VoVo, napsal jsi to přesně. Já předpokládám, že jsou zde všichni svéprávní a dovedou si z toho něco odnést, i kdyby to bylo, že takhle dělat dioráma nechtějí. Netřeba ale urážet…
Dobře, já se omlouvám, nechci nijak snižovat kolegovo úsilí, však moje věci taky nejsou vždy na výstavu. Chtěl jsem říct jen to, že pokud s tím “lezu na veřejnost”, měl bych se snažit o co nejlepší provedení. Právě pro to, aby si z toho někdo něco mohl odnést.
Na druhou stranu – víme, jak záludné je něco fotit a věřím, že ve skutečnosti to vypadá suprově. Držím proto palce do dalších realizací.
Mrkwiku a ostatní co nepochopili, už v začátku článku jste sebekriticky uvedl, že chybami se člověk učí, pak nechápu zdejší postoj k dobře míněné kritice, ve které jsem si dovolil, aniž bych předhazoval či vnucoval jakékoliv odkazy a vzory, upozornit na některá problémová řešení a i jejich možné následky, což možno potažmo vzít i na tu celkovou přednost, “rychle zvládnuté” záležitosti.
Od komentářů holt nelze vždy očekávat rozsmajlíkované chvalozpěvy, vždyť ta kůže, na trh přinesená, nemusí každému úplně padnout, mělo by se s tím počítat, obrnit se trpělivostí a hlavně: Netřeba se urážet.
Přeji príma zábavu s modelařinou.
Zajímalo by mě, co je to za štěrk, vypadá dobře a taky bych ho chtěl použít na své dioráma.
Dioráma je suprové, hlavně dvě poslední fotky jsou pěkné.
No – chybějící hluboké příkopy by šly markýrovat nepravidelným proužkem vegetace větší délky a sytějšího odstínu – na pár místech jsem viděl podobně “ploché” traťové těleso (příkopy zanesené a zarostlé do ztracena), k malému rozestupu kolejí se autor doznal. Stříknout nebo natřít podklad vhodným odstínem (šedá, hnědá) před lepením viditelného povrchu se mi jeví jako nezbytnost (jak někdo poznamenal výše – nesvítí opelichaná místa). osobně podklad nejdříve potáhnu papírem (utěrky, panapr), poté ho natřu podle potřeby a až potom dělám povrch. Trvá to ale dlouho – při použití disperze (Duvilax) je to i s vysycháním proces na několik dní. Tahle ukázka metody “žaves” má význam hlavně pro případ, že bude zapotřebí na poslední chvíli někde zachránit situaci.
Samolepící tráva od Poláka – používal jsem drny, ale nijak zvlášť nedržely, takže jsem je nakonec sázel do kapek Duvilaxu.
Nedá mi aby som aj ja niečo nenapísal. Mrkwik, môj názor je taký, že vôbec nevadí, že to nie je úplne ako v skutočnosti. Ja osobne mám rád vlastné výtvory z vlastnej fantázie. Preto aj moje koľajisko nie je úplne dokonalé. Ale nie je zle si vypočuť kritiku, lebo tá nás posúva stále ďalej a ďalej. Páni Sey a Zlámalík, už majú určite kde čo za sebov a je dobre dať na ich rady. Aj keď to napísali trochu nešetrne. Sú to iste skúsení modelári, lebo vypichli fakt nedostatky tohoto malého projektu.
Ale čo sa týka môjho názoru, je to pekné. Určite to splní aj svoj účel, na čo sú dioramy určené. Fotky lokomotív alebo vagónikov budú v tomto prostredí vyzerať pekne. Budem sa inšpirovať a tiež sa o niečo pokúsim, lebo ja si všetko fotím, len na koľajisku a je oveľa ľahšie nasvietiť malú dioramu ako veľké koľajisko. Alebo, je ešte ľahšie vyniesť to na denné svetlo, čo je najprirodzenejšie osvetlenie. Ďakujem za nápad.
Naprosto souhlasím s panem Sambou. Jsem moc rád,že tento web vůbec existuje a přináší mi mnoho užitku.Nejsem nejlepší z nejlepších modelářů jako p. Sey a Zlámalík (aspoň se tak snaží vypadat, leč žádné výtvory jsem neviděl), ale mám to pouze jako kratochvíl,kde tyto výtvory přesahují mé nároky. Proto mnohokrát děkuji jejich výrobci za fotky a snahu,jež projevuje; i chuť se s námi,kteří si toho vážíme, podělit.
Tak to je drsný nechám se inspirovat 🙂
Moc hezká práce,kámo.Dlouho už stavím Kity a chci se dát na Dioráma.Stavím své první tak jsem hledal podobný příspěvek jako tenhle.Sice se zaměřením na 2.sv.,ale i tak mě tvůj článek dost inspiroval a pomohl,protože už z toho nemám takové bobky:)Díky
Zdarec, díky. Jsem rád, že i po více jak roce je článek k něčemu. Až budeš mít dioráma hotové, rád se podívám. Inspirace není nikdy dost 🙂
Ja osobne si myslím, že ak by som sa fakt snažil, tak niekde takýto úsek na svete skutočne nájdem. Je to dioráma, účel bol skúška postupov a koncového efektu, použitie na fotenie modelov, kde je teda problém? Ja ho nevidím……