Silniční vozidla

Buldozer Stalinec S-100 od p. Štěpničky

Na dubnové burze měla svojí premiéru další resinová stavebnice z dílny p. Štěpničky (ttauta.wz.cz), známého výrobce resinových stavebnic převážně českých vozidel a techniky v měřítku TT a N.

U této stavebnice p.Štěpnička nabízí dvě varianty, a to buď s litou nebo leptanou kabinou obsluhy strojníka.

Součástí stavebnice tradičně zabalené do igelitového sáčku s klipem jsou jednotlivé polyuretanové dílky, vzhledem k volbě kabiny dvě planžety s leptanými díly, kousky profilů Evergreen a vytištěný jednoduchý návod na sestavení.

Opět jsem vlastní sestavení započal začištěním odlitých dílků od nálitků.

Potom jsem k sobě slepil obě části pojezdu buldozeru.

Tělo stroje jsem na obou stranách osadil maskami motoru.

Následně stačilo přilepit obě části pojezdů pásů, kdy je zespodu na tělo stroje potřeba přilepit ještě plastový hranolek jako rozpěrku.

Nyní jsem si z planžety vyjmul podlahu strojovny a tu přilepil na tělo stroje.

Dalším krokem bylo zpracování obou pásů. Vzhledem ke zdvojení pásů a doporučení je po vytvarování slepit, raději jsem je sletoval (ovšem v zápalu činnosti zapomněl nafotit).

Dále jsem sestavil z odlitku a leptaného držáku radlici, která bude osazena na čepech, aby byla pohyblivá.

Další sestavený díl z leptíku byla konzole s kladkami ovládání radlice, která bude umístěna okolo masky chladiče buldozeru.

Podobně byl zpracován zadní závěs z leptu, který jsem po vytvarování raději sletoval, po začištění byl přilepen na zadní část těla stroje.

Nad něj byl na tělo ještě přilepen naviják ovládání radlice.

Ještě zbývá vedení lana od navijáku k radlici.

Nyní přišla na řadu kabina strojníka. Vzhledem k tomu, že jsem zvolil variantu kabiny z leptu a při detailní prohlídce tohoto leptu mne napadlo ji nějak upravit.

Takže jsem ji vyjmul z rámečku a potom jsem proleptanou drážku dveří prořízl a dveře vyhnul ven, takže jsou v poloze otevřeno.

Nyní jsem již kabinu vytvaroval a proletoval. Potom jsem ještě navrtal otvory o prům. 0,4 mm pro madla před dveřmi a do dveří jsem vyvrtal rovněž otvory pro usazení klik, které mi zbyly ze stavby nějaké lokomotivy.

Kliky a madla jsem opět přiletoval a kabinu začistil, z mosazné tyčky o prům. 0,6 mm jsem si připravil výfukové potrubí, pro které jsem pak v krytu motoru vyvrtal otvor a výfuk přilepil.

Na podlahu kabiny jsem z destičky vyrobil sedačku strojníka a ovládací páky buldozeru.

Sedadlo bude obsazeno strojníkem, který zastavil stroj a naslouchá svému nadřízenému, jenž mu dává další instrukce, jak má pokračovat dále ve vyhrnování zeminy. Tento nadřízený stojí oběma nohama na boční liště radlice a drží se rukou madla kabiny.

Před instalací figurek pracovníků je ještě proveden nástřik celého stroje šedou barvou, dále trochu patiny (jak pracovního ušpinění tak i trochu koroze, přeci jen tento buldozer nepatří mezi nejnovější stroje).

Jako pracovníků je použito nebarvených figurek z produkce fy. Preiser, u nadřízeného byla provedena úprava levé ruky, aby se mohl držet madla.

Také bylo nataženo „lano“ ovládání radlice. V budoucnu by mohlo být u dalšího podobného stroje nahrazeno lanové ovládání radlice modernějším hydraulickým.

A toto je vše, už ho jen umístit někde na vhodnou skládku.

Stavebnici můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

18 komentářů: „Buldozer Stalinec S-100 od p. Štěpničky

  • Pásy to chtělo natřít nějakým kovovým odstínem a následně orezit a zabahnit celej podvozek. Ideální jsou kovový odstíny “ModelMaster” a práškový pigmenty Agama (hlína, bahno, rez, světlá rez).
    O starších verzích Stalinců je více zde: http://www.vojna.net/portal/viewtopic.php?p=16908#16908
    Dá se tu dopátrat i náznaků interiéru.

  • S těma figurkama vám to hoši vypadá fakt pěkně! Supr prácička. Co se mi na tom ale líbí nejvíc je, jak je na každé stavebnici od Štěpničků vidět ohromný krok kupředu co se týče kvality zpracování stavebnic 🙂

  • Super! Taky bych se přimlouval za více bahnitější patinu, vč. olejových skvrn na pojezdu, ale prácička je to krásná. Obdivuju zpracování stavebnice i šikovnost stavitele!

  • Stavebnice je luxusní, ale když už má leptanou kabinu, tak by náznak interiéru měl být součástí modelu. Co se týká barvy – vedle “vyšisované panzergrau” si z dětství vzpomínám na vyblitě modré, armádně zelené a olezle žluté kousky a nevylučuju, že jsem potkal i “kdysi červený” kus. Některé stroje ještě mívaly za kabinou spouštěcí hák – jeho pravou funkci ale neznám. Jednou si tím nějaký traktorista “předorával” terén příliš tuhý pro radlici.

  • Stavebnice pěkná, parádní práce, leptové doplňky modelu hodně pomohou, a využití figurek tomu dodává život. A konečně něco co mě taky spadá do epochy, stejně jako ten traktor co přijel na čumendu … 🙂

    Jen drobná připomínka k článku, první velká fotka v některých prohlížečích odskakuje do pravého sloupce s menu.

  • To zlámalík: já bych to s tou patinou nepřeháněl, zvláště pokud není model součásti dioramatu, ona by nekdy takováto patina mohla působit i nepatřičně, například zabahnění na buldozéru v pískovém lomu. 🙂

  • Díky za upozornění, dělá to pořád? Zkusil jsem něco upravit. Mám Chrome a vše ok :O Ten traktor už má Jirka taky sepsaný, tak ten bude příště 🙂

  • hele, sleduji chvíli tvý práce od štěpničky a je to fakt paráda.. ty figurky tomu dávaj tu nejlepší šťávu a vypadá to lépe když je tam nějakej děj, než když tam sedí postavička s rukama vodorovnýma a vlavou která je rovně natočená dopředu 😀 fakt paráda, jsem zvědavý,jestli se mi někdy taky povede vyrobit něco tak skvěle propracovanýho.. paráda 🙂

  • Teda vám se daří jak železnice, tak auta a pracovní technika 😀

  • Krásná práce na pěkné stavebnici. Někdo tu radil jak na barvení pásů- tak přidám taky svou trošku 🙂 Humbrol 142 (zemitě hnědá) a drapáky obyč. grafitovou tužkou – fajnšmekři doplní pigmenty a statickou trávou.

  • to Vovo: už je to OK, dělá to jen když je tam málo textu mezi tou náhledovou fotkou a první velkou fotkou. A jen v některých prohlížečích (FF a Opera) a taky možná ne ve všech verzích.

  • …model Stalince je pěkný ale spíš mne zajímá ten kolový traktor.Můžeš mi kněmu něco napsat?

  • To Vober: vydrž, už brzy bude článek i tom traktoru.

  • A myslím že k tomu traktoru se dělá tuším i mlátička na obilí, Jirko co ty na to … 🙂

  • To airwar: traktor je sice od jiného výrobce, ale mlátička dělá stoprocentně Davo. Taky ji mám v krabičce, jedou do statku se bude určitě hodit. A statek bude ryze český, určitě ne Auhagen.

  • To Jirka: vzhledem k třetí epoše a lokálkovému pojetí kolejiště právě tyhle věci určitě využiji, kosácí kosí pole, holky snášejí pokosené obilí do snopů, k tomu ta mlátička s traktůrkem, statek jasně že českej, námětu je v ABC ale i jinak dost a dost, kolem jede vlak, prostě venkovská idylka …

  • …Jirka,airwar úplně to vidím. Fandím poválečné době a hlavně páře.

  • Hi, thanks for good review, helps me alot in my build. It is however NOT S-100, but rather its successor T-100M as built around 1967, with D-686 bulldozer gear. Main difference outside was the cabin form (S-100 and T-100 had straigt front wall, while T-100M beveled), and the motor cover top tapered to the rear (S-100 had rectangular shape of the motor cover).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..