Silniční vozidla

Tatra 815 UDS od Štěpničky a druhá trochu jinak

Na burze v Praze lze u stolku p. Štěpničky (ttauta.wz.cz) zakoupit mimo jiné i resinovou stavebnici nákladního vozidla Tatra 815 s nástavbou UDS (universální dokončovací stroj) ve velikosti TT.

Z této stavebnice lze postavit pouze statický model, u něhož je i rameno v pevné poloze. Součástí stavebnice je plná kabina, kterou jsem si nechal za drobný příplatek nahradit kabinou dutou s doplňkovými leptíky. Nedílnou součástí stavebnice je také stručný přehledný návod a obtisky.

Celou stavebnici jsem doma vybalil na pracovní stůl, jednotlivé polyuretanové díly jsem začistil od nálitků a otřepů, kompletaci jsem započal sestavením páteře podvozku a náprav a osazením kol.

Dalším krokem bylo osazení rámu opěrnou konstrukcí pro rameno, vyvrtání otvorů ve spodní části pro umístění leptaných stupaček a přední konzoly.

 

Následně jsem začistil odlitek spodku kabiny, z planžety vyjmul leptané díly a osadil jsem nejprve volant, potom boční prosklené stěny a následně i odlitek střechy. Vše zalepeno gelovkou.

Zkusmo jsem celé vozidlo sestavil a začal přemýšlet o nějakých dalších doplňcích.

Otevřel jsem si svoji obrazovou galerii tohoto skutečného vozidla a začal doplněním madel vyrobených z ocelové struny na rameno, dále zábradlí na strojovnu a madlo na dveře do kabiny strojníka.

Další madlo jsem vyrobil na opěrnou konstrukci ramene, zároveň jsem doplnil podvozek předními blatníky, které zde chyběly.

Páteř jsem ještě doplnil zkrutnými (torzními) tyčemi z přiložené tyčky Evergreenu.

Vytvaroval jsem si také výfukové potrubí a přiložený tlumič výfuku jsem se rozhodl umístit podle předlohy na opěru za kabinu.Také jsem kabinu doplnil zpětnými zrcátky z leptu.

Všechny polotovary jsem si opatřil párátky pro snadnější manipulaci při stříkání a nejprve jsem použil pochopitelně základovou.

Jako konečný nátěr jsem zvolil zelenou, tuto UDS použiji do vojenského konvoje pro ženijní a technické zabezpečení.

Nakonec jsem nanesl obtisky, díly přestříkl matným lakem, zasklil kabinu a celé vozidlo zkompletoval. Navíc jsem doplnil ještě stěrače na kabinu řidiče.

Se svým dílem jsem byl ale spokojen jen z části. Hlavním nedostatkem je to, že se toto vozidlo nedá použít prakticky v žádné pracovní poloze. Takže jsem zvolil druhou variantu, a sice vlastní výrobu další UDS-ky.

Z internetu jsem si stáhl předlohu ze stránek www.z-modely.wz.cz, tedy vystřihovánku měř. 1:100, kterou jsem si vytiskl ve zmenšení 83% do měř. 1:120 a podle ní začal tvořit. Abych to upřesnil, tato UDS začala vznikat v době, kdy p. Štěpnička ještě tento model vůbec nenabízel. Později byly práce přerušeny, ale nakonec jsem ji přeci jen dokončil. Výsledky jsou dále.

K výrobě jsem použil vlastně jen plastovou asi všem známou tabulku, kousek měděného drátku a zbytek „uchošťouchu“.

 

Ve svých zásobách jsem vyhledal kabinu a kolečka, které jsem před lety dostal od jednoho svého kamaráda.

Z trubičky uchošťouchu jsem vyrobil páteř, poloosy a rozvodovku, z destičky jsem si nařezal pásky na rám, kostičky na nádrže. Vše poslepoval a po zaschnutí lepidla dobrousil do požadovaných rozměrů.

 

 

 

 

 

Prakticky shodným způsobem jsem vyrobil i další části, plochu nástavby s blatníky a patkami, skříň strojovny, vnější a vnitřní rameno, podpěru, lžíci. Pouze opěrnou konstrukci jsem vytvaroval z měděného drátu a sletoval.

Kabina strojníka je vyrobena z ochranného CD, které bývá v kulatých krabičkách.

Samozřejmě jsem takto vyrobil i interiér kabiny řidiče s předním nárazníkem a blatníky. Jako volant jsem použil kolečko brzdy, které lze zakoupit u p. Čambalíka.

Kabinu řidiče jsem ale upravil, tedy vyřízl levé dveře, které jsem zalepil zpět v otevřené poloze. Asi bude řidič nastupovat. Z drátku jsem vyrobil rámečky zrcátek, stupačky a přední konzoly.

Pak již přišla na řadu opět povrchová úprava nejprve základovkou a dále jsem volil kombinaci červené kabiny a žluté nástavby.

Tyto polotovary jsem po nástřiku opatřil patinou, prostě bude v pracovním nasazení.

Ještě jsem vozidlo doplnil spzétkami a polotovary přestříkl matným lakem. Následovala kompletace a doplnění nástavby pístnicemi.

Když má být pracovní, tak je třeba také zajistit řidiče a strojníka, figurky jsem použil od fy Preiser (nebarvené, které jsem si upravil a nabarvil). Zbývá tedy jen umístit někde na staveniště, ale o tom možná někdy příště.

Stavebnici můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

16 komentářů: „Tatra 815 UDS od Štěpničky a druhá trochu jinak

  • Hoši, vy jste se s těma Tatrovkama úplně pomátli! Víte, jak si připadám trapně se “základníma” odlitýma kabinama??? A ještě se zavřenýma dveřma??? 😀 K tomuhle nemám co dodat, naprosto vyčerpávající a obdivuhodné!

  • Vovo, možná to tady přejmenuj na Moje TaTra 🙂
    Jinak modely skvělé, čumím, co se dá vykouzlit ” z pár prkýnek”. Smekám.

  • Když vidím ty tatrovky takhle upravený a vyrobený vlastně dá se říct z ničeho, tak přemíšlím votom, že radši nebudu ani zveřejňovat stavbu mé první tatry.. 😀

  • Když se tak na to podívám, tak myslím že se za chvilku dočkáme i pojízdné tatrovky 🙂
    Jinak opět nádherná práce. Smekám!!!

  • Tatru UDS od p. Štěpničky už mám za sebou, ale teď toho trochu lituji : (
    Vidět tento příspěvek 3 měsíde zpátky, postupoval bych jinak. Ta madla, stěrače, kabina …… to je paráda.
    Holt musím vždy počkat na Vaše nové příspěvky a pak teprve začít tvořit.
    Po stavebnicích techniky ČSLA a Rudé armády jsem se dal do své “odlitkové prvotiny” – přestavba BR na 423.0
    Tak ne, že tady po dokončení najdu příspěvek: Nebojte se odlitků 2 – lokomotiva 423 : )
    Nadále děkuji za inspiraci a přeji Vám i nám všem, ať Vám to vše jde stále tak parádně.

  • Ad Pavel Veselý: možná i ten “bulík” bude, jen co se k němu prokoušu přes tu hromadu dalších modelů, pak to dám taky k dobru, však to každý dělá trochu jinak a třeba toho druhého i svým postupem může inspirovat. Stavět ze stavebnic není až tak těžké, to i z těch odlitků je to už horší. Tak ať se zadaří.

  • A zase nějaká Tatra! 😀 Nepřeháníte to trochu? 😀 Mě to nevadí ale … strašně se mě to líbí! 🙂

  • Nádherná práca Jirko.

  • Jirko pěkný, dle fotek vidím, že máš těch osmsetpatnáctek rozděláno více, zvláště ta AV 14 by stála za pochlubení, ale rád bych upozornil na jednu maličkost, která se vyskytla i na jiných zde předvedených Tatrách a tou je znázornění torzních tyčí a usazení listových per pérování zadních polonáprav. Zkrátka torzky mají být rovnoběžné s páteřovým rámem, a nevybočují ať už nahoru nebo do stran, listové pružiny máš vzhůru nohama, správně se rozšiřují směrem dolů a mají být uloženy konci nejdelšího listu pod polonápravama.Jsou to ale detaily a většinou to ani není vidět. Někdo už tady nabízel ofic. stránky TATRY, kde jsou hezké obrázky a animace těchto partií, nebo bylby-li zájem, mohu něco nafotit, Tatra je můj denní chléb.

  • Kdybych měl na hlavě klobouk, tak smeknu…

  • Nedělá se k té UDS ještě jiná lžíce? Vídam častěji placatější širokou (připomíná spíš zmenšenou radlici buldozeru se zubama a bočnicema), než na modelech prezentovanou “bagrovou klasiku”.

  • Ad Střelec : Určitě se dělá, pokud myslíš ve skutečn osti, v modelu nevím, já sám ještě jednu UDS, to byl první pokus a na ní jsem použil širší lžíci, na těch fotkách skutečné výše je taky široká, ale bez zubů, něco takového jsem si tehdy vyrobil.

  • Moc pěkná práce!!!
    K té lžíci-na uds stejně jako na jiné bagry se dá dát jakákoliv.

  • Hoši,hoši stavba je naprosto precizní,myslím,že vím kdo je Mistr modelář.Překvapila mne ta 815 ctková kabina,neměl jsem o ní moc valné mínění a prasácky zvětšená se pořád podobá 815.Jirko ,držím palce v další práci,za sebe “jedeme dál”.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..