Stavba Brejlovce z odlitku (ČD 750)
Brejlovec je u nás stále tak nějak nejoblíbenější lokomotivou, i když jak už jsem říkal, já radši Zamračené. A nejsnadnějším způsobem, jak mít doma Brejlovce, je odlitek. Takže tentokrát se pokusím vytvořit něco, co by mohlo připomínat Brejlovce.
Odlitek je od p. Číže. Sehnal jsem ho přes Modelbazar už částečně vybroušený a přetmelený, což mi ulehčí tu nejhorší práci s ořezáváním nálitků a už ho jen dobrousím. Odlitek je původně na 754, já se pokusím ho upravit na 750 (některé věci bude třeba ubrat). Už jsem ho sehnal s obroušenými schůdky (budu muset udělat nové) a písečníky (ty u 750 potřeba nebudou). Chci mít také nějakou lokomotivu s klasickými závěskami (v páté epoše dochází k postupnému rušení závěsek). Odlitky dělá p. Číž dle mě v rámci možností odlitků opravdu dobré. Zrovna forma na Brejlovce trpí neduhem křivých střešních žaluzií (viz. foto), ale to se ztratí. Jinak má odlitek snad opravdu vše, včetně naznačených otvorů pro madla.
Pojezd od p. Vilingera si už doma šetřím poměrně dlouho a už od začátku jsem s ním počítal na Brejlovce. Mohl bych sice použít opět V100, ale stále si myslím, že mosazné pojezdy nejsou špatnou alternativou a není potřeba jimi opovrhovat. Pro obyčejné ježdění je pojezd naprosto vyhovující. Samozřejmě nevýhodou je obyčejný motor “za pár kaček” a větší hlučnost (způsobená jednak motorem a jednak mosaznými převody), která mi však nevadí. Já osobně bych se po zkušenosti s V100 přimlouval za větší setrvačníky, určitě by se to projevilo na delším dojezdu. Motor je sice levný a hlučnější, ale i tak si myslím, že to s jeho vlastnostmi není tak hrozné a dokáže pojezd rozpohybovat dobře. Důkazem budou jistě stovky vyrobených a k plné spokojenosti fungujících pojezdů. Můžete si už při objednávání pojezdu dodat motor dle vlastního přání, takže není třeba smutnit. Já pojezd koupil na burze už hotový. Pojezd je přímo vyrobený do odlitku (šířka 22 mm).
První prací, která mě tedy čekala, bylo vybroušení závěsek. I při snaze o jemné broušení zevnitř se mi nakonec některé závěsky ulomily (a některé i poztrácely), takže jsem přistoupil k vylámání všech a jejich zpětnou instalaci budu řešit až za chvíli. Zbyly mi leptané ze stavby Zamračené, ale ty jsou dost zjednodušené a neplastické… Zároveň (když už jsem měl v ruce i vrtačku) jsem vrtákem 0.6 mm odvrtal vyznačené otvory pro madla a další doplňky. Menší průměr jsem pořád ještě nekoupil, 0.6 by měl být v pohodě.
Odvrtal jsem i světla a otvory pro nárazníky vrtákem cca 0.75 mm. Do otvorů pro světla (nepovedlo se mi to vždycky úplně ve středu světla, navíc jsem otvory musel ještě trochu zvětšit) jsem vlepil elektrikářské dutinky průměru 1 mm, a to ještě tou stranou, kde se rozšiřují. Bral jsem to dle velikosti původních světel. Příště je tam ale dám opačně tou užší stranou (tedy přesně 1 mm), toto vypadá moc velké. Ale teď už bych to asi nevyrval, není to tak hrozné. Až se to stříkne, ztratí se to. Do odlitých částí nárazníků dám dutinku 0.75 mm a talíře nárazníků na ně plánuji nalepit z destičky (sehnat odpovídající nárazníky je i v dnešní době dost náročná věc).
Pohled do vnitřku odlitku, je vidět, jak jde každá dutnika jiným směrem. Ale na čele sedí dobře, takže není problém.
Detail jedné strany odlitku, to vyklenutí způsobil foťák, jinak je odlitek samozřejmě rovný 🙂 Vidět jsou vyvrtané otvory a odbroušené závěsky.
A ještě jeden pohled na čumák. Alespoň si můžete prohlédnout a posoudit, jak je na tom odlitek s kvalitou. Světla vypadají opravdu trochu větší, ale myslím, že to nevypadá špatně. I původní odlitek měl světla položená trochu níže, než by dle fotek měla být, ideální by bylo zřejmě odbroušení původních světel a až potom vyvrtat nové otvory na nová místa. Ale to už je práce pro fajnšmekry 🙂
Na bocích jsem ubrousil zbytky písečníků, které má 754 navíc.
A na čelech zásuvky nad rámem. Nejdříve jsem to uřezal nožíkem, pak zatmelil a přebrousil do ztracena.
Stavbu jsem na několik měsíců pozastavil a rozhodl se začít znovu od začátku. Tentokrát odlitek přímo na 750 od p. Molaty. Místo pojezdu p. Vilingera bude použit pojezd z V100. Odlitek jsem vybrousil stejně jako vždy, odbrousil jsem i rámečky bočních oken kabiny.
Do odlitku jsem ve vyznačených otvorech na boku a střeše vyvrtal vrtákem 0.4 mm otvory a vytvaroval zatím ze strunky 0.3 mm madla na rámu.
Na střechu jsem dodal také madlo, alespoň to nejviditelnější.
P. Molata dodává “krabičku” na střechu zvlášť. Nevím co to je přesně za chladič, proto tomu budu říkat krabička 🙂 Bylo potřeba odlitek téměř o polovinu zbrousit a zabrousit trochu do oblouku, aby sedla na střechu. Přilepeno vteřiňákem.
Vrtákem 1 mm jsem vyvrtal tři otvory do střechy a z kulatého profilu Evergreen 1 mm do nich vsunul dvě trubky a jednu anténu. Menší trubku jsem ohnul a přilepil, profil lze ohýbat poměrně snadno. Delší jsem složil ze dvou dílů.
Anténu jsem “fiknul” na výšku od oka.
Celkový pohled, detaily na střeše tomu dost pomůžou.
Jak už jsem říkal, pojezd bude složen z dílů V100 za použití rámu p. Bártka.
Je to už ten novější vyztužený. Abych si ušetřil práci s broušením vnitřních stěn odlitku, seřízl jsem rám, což bylo hotové za půl minuty.
Pak ho stačí jen vsadit do odlitku a je to. Protože odlitek ani rám nejsou pravidelné, je rám upravený tak, aby pasoval jen jedním způsobem.
Opět jsem se jal vyvrtat světla. Tentokrát vrtákem 1 mm.
1 mm bylo tak akorát, aby to ještě vydržely rámečky světel. Ty jsem poté ještě seřízl téměř souběžně s rámem, vypadá to trochu lépe, ani reálná světla nejsou tolik vystrčená.
Přilepil jsem nárazníky. Původní části nárazníků nechávám, nevypadají tak zle.
Na řadu přišla sada od Detailu, zatím jen logo ČD na boky.
Do střešních větráků jsem nalepil leptané mřížky rovnou na ty původní.
Vyřezané masky podvozků a nádrž zbavená největšího nálitku, připraveno na nástřik.
Po nástřiku základovkou – první vrstva.
Protože odlitek p. Molaty měl opět lepená čela a docela viditelné přechody, po prvním přestřiku jsem ty nejviditelnější přebrousil co to šlo a opět stříkl základovkou, tentokrát trochu silnější vrstvou aby se škvírky zalily. Není třeba se bát, detailů je v těchto oblastech celkem minimum takže zalití nehrozí.
Základovka na auta vytvořila při silnější vrstvě krásně hladký povrch.
Po přechodech ani památky…
Základem jsou stříknuté i podvozky a nádrž, barva na nich bude lépe držet.
Stříknul jsem nejdříve světle šedou (lihová Agama R3M), potom šedou vymaskoval páskou a stříkl Zeleň vagónovou (syntetická Agama).
Zelená lehce zafoukla na čele, ale nic se neděje.
Stačí vymaskovat…
…a stříknout šedou ještě jednou.
Vše dostalo lesklý lak, matná šedá ho “vpije” a zpevní se. Zelená drží dobře, ale ochrání jí to i tak.
Bílou jsem natřel “brejle”. Vzal jsem tenký štětec a pěkně pomalu natíral, odlitek vás sám trochu povede dle hran.
Šedě jsem vzal chladič a výfuky.
A barvou Hliník reflektor.
Kterou barvu dáme teď?
Tmavě šedá? Může být…
Tou samou i masky a nádrž.
A může se začít s detaily. Ty já mám rád 🙂 Nejdříve logo ČD ze samolepky na bok.
Madla jsem tvaroval ze struny 0.3 mm běžně dodávané ke stavebnicím Detail (nějak mi zbývají).
Až tady zjistíte, že madla je potřeba dělat na míru každé díře, protože předpřipravené otvory pro vrtání byly každý úplně jinde a vzdálenosti jsou tak pokaždé jiné.
A natřít madla dle vybrané předlohy, v tomto případě bíle.
Obroučky světel natřít opět Hliníkem. Tahle barva je takový univerzální všelék. Je metalická tam, kde potřebujete naznačit kovové věci, ale není natolik metalická, aby působila nepřirozeně.
Velký problém – jak udělat nějaké dobré pluhy. Ideálně ne jednobarevné. Snadné řešení, p. Banko nabízí vzorky na pluhy v provedení samolepka asi za 3 Kč kus.
Stačí obstříhnout.
Případně přizpůsobit konkrétnímu tvaru, zde vystříhnutý otvor pro plát okolo šroubovky.
A nalepit na model. Výsledek zaručen, bez práce, bez nervů a za pár kaček.
Na čelo logo “vlastní výroby” z obtisku. Kdo má pořád shánět loga po burze v různých velikostech, tak jsem si jich na kousek obtiskového papíru vytiskl kolik jsem chtěl v různých velikostech a mám vpodst. zadarmo zásobu na celý život.
A teď už se můžou přilepit (Herkulesem) leptané tabulky, loga ČKD a výrobní štítky ze sady od Detailu. A také pár těch obtisků, tentokrát opět z univerzální sady na motorové lokomotivy od p. Jirana.
Tabulky jsou (už jinde probírané) s fiktivním číslem ze sady od Detailu, neboť ani tento model nemá konkrétní reálnou předlohu.
Začíná to vypadat celkem dobře 🙂
Ač jde číselně o řadu 750, provedení připomíná spíše řadu 753, kabel elektrického vytápění tentokrát chybí. Na řadu přišel matný lak jako závěrečná vrstva.
Teď přijde ta správná zábava. Zasklení snadno a rychle pomocí ClearFixu od Humbrolu.
Chce to trochu cviku, ale dají se s tím v pohodě zasklít kulatá okna strojovny.
Foceno těsně po aplikaci, po zaschnutí (několik hodin) jsou okna krásně čirá. Jen na ClearFix opravdu pozor, je to mrcha pružná a když se vám přilepí někde, kde ho nechcete, horko těžko se to dostává dolů.
Ti otrlejší můžou zkusit i větší otvory. Zde už to chce opravdu hodně opatrně aby nevznikly v hmotě bublinky. ClearFix se jinak sám docela dobře rozlije a slije v rovnou plochu.
Čelo konvenčním způsobem – nastříhaná fólie na míru a přilepená pár kapkami Herkulesu. Světla jsou také vylitá ClearFixem.
Už zbývá jen natřít ubroušenou příčku v bočních oknech kabiny a je hotovo.
Příčky jsem udělal z toho nejtenčího hranolku Evergreen.
Opatlal jsem ho trochu v Zeleni vagónové.
A Herkulesem plácnul nařezané na místo.
Poslední pohled na partie střechy.
A na hotovou skříň.
Tak a to je vše, stačí vsadit do rámu díly V100, přilepit masky a nádrž a jde se jezdit 🙂 Jak takový sestavený pojezd vypadá se můžete inspirovat třeba v článku o využití pojezdu V100 nebo v článku o stavbě 751 004. Otázka na závěr: Postřehli jste, že čelní okna jsou vždy celá z jednoho kusu fólie?
Čau budeš prosimtě někdy dělat 754 023? Díky
Ahoj, zatím si chci udělat jen jednoho “univerzálního” Brejlovce a pak se pustit do Zamračených a ostatních věcí, jak říkám, Brejlovce zrovna moc nemusím, spíš jen tak pro povinnost aby byl ve vozovém parku 🙂 Ale ve výhledu příštích tak 20ti let by mohl být určitě i zástupce řady 753 a 754 (možná i 755? kdoví co bude). Ale zda to bude zrovna 754 023, to teď opravdu říct nedokážu. Pak už to je jen hra s nátěry, postup bude stejný 😉
Chtěl bych se zeptat jestli nevíš stranky kde se prodavaji odlitky?
Ty se bohužel na internetu (co já vím) sehnat nedají, jedině na burzách. Ale občas se něco objeví na aurku nebo na modelbazaru.
ok diky spis se podivam na tu burzu udelam si vylet do Prahy:Dmam v planu udělat nejakou 742 a 751 😀
Určitě stojí za to jednou za čas vyrazit, seženeš tam rovnou i obtisky, tabulky, nárazníky…
Ok diky a nevite kde bych sehnal nejlevnejsi pojezd na 751,742?
No nejlevnější by bylo asi použít nějakou starou BTTB mašinu – na 742 pasuje Hektor (viz moje stavba Kocoura 742 – na začátku je na fotce obroušený pojezd, mám ho ještě doma, pokud bys měl zájem, napiš mi mail). A na 751 nejlevnější asi z Bobiny, doporučuju se zeptat třeba Petra z Kolejiště Šumperk, ten je v tomhle víc zkušený než já. Můžu ti poslat fotku jak vypadá rozřezaná bobina na Zamračenou.
Prosim te kde si sehnal ten mosaznej pojezd to si sám vyrábíš??
Máš tam napsané že pojezd je od p. Vilingera, který je vyrábí 😉 Kupuju je na burze v Praze.
Ok diky:D
Hezký pokračování chválim!!!
Tady jsou ty brejle krásně udělané – Cejnarxx má srovnatelný model ale on vylepil nejdříve skla a potom natíral brejle že ?Pak je to taková piplačka aby se nenatřelo i čelní sklo .
Dle fotek taky nejdřív barvil a pak až lepil, spíš to dělá jen špatné nasvícení že vypadá Herkules bílý. Postavit je vedle sebe tak je z nich určitě pěkná dvojička 🙂 Já navíc použil “jen” nádrž už s odlitými vzduchojemy vcelku plus další detaily které má Cejnarxx navíc 🙂
Ahoj VoVo! Jak bys dělal blesk? Já právě nevím tak se ptam Tebe.
Asi bych nařezal Tamiya pásku na tenký proužky a maskoval a maskoval… Nebál bych se že se to i přes ty žaluzie nechytí když to bude na tenký proužky. No a pak stříkat pro jistotu pomalu kolmo aby nezafoukala barva tam kde se páska nechytla 🙂
mohu se zeptata kde ste sehnal samolepky ČD na boku
p. Slowiaczek, pražská burza, asi 7 Kč 10 ks
VOVO:můžu se zeptat jestli ty obtisky,nárazníky atd… Jdou sehnat taky tam kde jsi koupil ty drobnosti na TT jestli tam není něco aj na HO.A nezná někdo taky takové stránky ,ale na HO,předem dík… Můžete odepisovat na email:samotkokos@seznam.cz
Na burze se dá sehnat cokoliv, ale v H0 se fakt neorientuju…
superrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ahoj VoVo kde se dají sehnat ty dutinky??
Přečti si článek o singrovce 😉
Dík za radu při prvním čtení článku o singrovce jsem to nejspíš přehléhl . Tak to vypadá že zítra vezmu prachy a vydám se do OBI :).
kde se daji sehnat ty odlytky
Dají se shnat na burze od p. Bartáka nebo od p. Číže nebo se dají objednat na modelyzeleznice.wz.cz cena mezi 200-300 Kč (podle lokomotivy)
Sorry ne od pana Bartáka ale od p. Molaty (jména si pořád pletu tak se na mne prosím nezlobte)
odpověd TT man::D :
Dají se sehnat na Maloseriovky.eu. Prodávají se tam odlitky pana Číže