Tipy a triky (nejen) pro začátečníky

Barvení modelů – natírat nebo stříkat?

100_2983Typický dotaz začátečníka. I já takové dotazy pokládal, není třeba se za ně stydět, jen je potřeba se zeptat vhodnou formou na vhodném místě a ve vhodný čas. Dnešní trend je poměrně nekompromisní k dříve běžnému “štětcování” a kdo nestříká, není “IN”.

Jako vždy zde budu prezentovat svoje zkušenosti a postupy. Určitě se najde spousta lidí, kteří to dělají jinak a jsem si jistý, že možná i lépe. Protože se však tyto základní otázky většinou považují za samozřejmé, nidke se veřejně kromě diskuzních fór moc neřeší.

Prvním rozhodováním tedy je, pro jakou technologii se rozhodnout. Vpodstatě jsou tři základní a nejpoužívanější:

– štětcování – tedy aplikování barvy štětcem

– stříkání spreji – většinou spreje určené pro široké použití, nikoliv pro modeláře

– stříkání airbrushem – speciální stříkací pistole, speciální modelářské barvy

Pak samozřejmě existují další výjimky a technologie, z nichž si teď vzpomenu třeba na speciální modelářské spreje Tamiya, nebo metodu tupování. S těmi však nemám zkušenosti, proto se jim věnovat nebudu.

Když se shrnou plusy a mínusy jednotlivých technik:

Štětcování:

+ nízké pořizovací náklady

+ velká variabilita barev

+ rychlá příprava a úklid

+ relativně málo smradu

+ na drobné detaily jediná možnost

– náročnější na správnou aplikaci

– nižší kvalita výsledného povrchu

Spreje:

+ rychlá příprava a úklid

+ relativně dobrá cena

– smradu jako v hradu

– široká oblast rozprašování = spousta bordelu kolem = nehodí se do bytu

– snadno se to přežene s vrstvou a model se “zalije”

Airbrush:

+ výborná výsledná kvalita povrchu

+ malá spotřeba barev

+ precizní dávkování barvy na větší plochy

– vyšší pořizovací náklady

– celkem dost to smrdí (záleží na druhu barev)

– příprava a čištění trvá nejdéle

– náročné na prostor

Když se to vezme trochu podrobněji, jako první je štětcování. Na začátek je to ideální technika. I já takto začínal a natřel jsem několik modelů. Nutno podotknout, že s nesrovnatelně menšími náklady se dá udělat naprosto vyhovující povrch pro provoz na kolejišti. Pořizovací náklady jsou cca 200 Kč na první vagón. Chce to nějaké štětce. Já mám velikosti 00K, 1K, 2K+P, 4K+P, 6P – K=kulatý, P=plochý). Dneska už stejně používám štětce téměř jen na detaily a na obtisky, takže si vystačím v rozmezí 00 – 2.

100_2963

Pak to chce barvy. Na štětec zřejmě nejlepší (a nejběžněji sehnatelné) syntetiky (Revell, Humbrol, Agama – vše v plechovkách). Barvám se budu věnovat příště. Na syntetiky stačí obyčejné syntetické ředidlo S6006.

100_2960

A můžeme jít natírat… Co jsem natřel kupříkladu štětcem? Tyhle tři “Rajky” (patina později dodělána pistolí).

100_6319

Barvu je podle mých zkoušek ideální naředit v poměru cca 3 díly barvy ku 1 dílu ředidla, ale chce to samozřejmě vyzkoušet. Barva by měla být řídká, ale při natírání by měla zanechávat alespoň nějakou stopu. Naředěním stylem “obarvené ředidlo” byste natírali hodně dlouho. Určitě lepší několik tenčích vrstev, většinou tak 2 až 3, záleží jak dobře se bude chtít barvě krýt. Světlé odstíny kryjí hůře, tmavé lépe. Po natření barvy je dobré do natřené plochy již nezasahovat, aby se nevytvořili “kocouři”. Barva by se měla sama slít, pokud se do ní nezačne po chvíli ještě rýpat štětcem. Barva zasychá cca za 6 hodin (Revell) až několik dní (Agama). Suchý povrch se pozná částečně tak, že při dotyku povrch nelepí. Také to chce, aby nebyla barva stará nebo vyschlá, při zavírání plechovky je potřeba dobře otřít víčko a já jsem se naučil skladovat barvy víčkem dolů (nedostane se tam žádný vzduch).

Samozřejmě se na první pokus nedá natřít model bezchybně, ale chce to prostě trpělivost. V dnešní době už používám štětec jen na detaily nebo na místa, která potřebuji jen zatřít barvou a nebudou vidět (rámy lokomotiv, interiéry).

Druhé je stříkání sprejem. Na zkoušku jsem koupil na radu kolegy jeden základový sprej a jeden barevný sprej na barevný nástřik. Spreje se dají sehnat většinou speciálně určené na auta, je na nich napsáno, že jde o akrylový lak. V jednom z testů na internetu byly za velmi vhodné vybrány spreje Dupli-Color. Jedna plechovka stojí většinou kolem 100 Kč a vystačí na několik modelů.

Jak už název a určení napovídá, sprej je určený na větší plochy. Z toho plynou základní nedostatky. Sprej je natlakovaný na poměrně velký tlak a má poměrně široký rozstřikovaný kužel. Určitě v žádném případě nedoporučuju zkoušet jakékoliv pokusy s takovými spreji v bytě nebo obytných prostorech!!! Sprej jednak hodně smrdí a jednak hodně práší všude kolem, z čehož by neměl radost žádný obyvatel domácnosti, vás nevyjímaje. Takže hurá do sklepa, na půdu, prostě pryč.

Aplikace je celkem jednoduchá a dá se během chvíle vychytat. Lepší je stříkat jen lehké vrstvy z větší vzdálenosti (cca 20 – 30 cm). V žádném případě nedržet sprej na jednom místě, jinak se model okamžitě zalije. Je potřeba sprejem pravidelně pohybovat po celé ploše modelu. Základový lak má výhodu, že zalije drobné škrábanečky. Pokud se to s vrstvou nepřežene, na detailech nezanechá znatelnou újmu. Spreje zasychají do několika desítek minut, je lepší je nechat proschnout déle (1 den by měl stačit určitě).

Se sprejem se dá dosáhnout při správné aplikaci velmi dobrého povrchu, ale dokonalý přechod barev neuděláte (nebo jen velmi těžko) kvůli silné vrstvě barvy. Já jsem se po pár zkouškách barevné spreje rozhodl nepoužívat, ale základový sprej jsem si nechal. Drží dobře na plastech, polyuretanu i leptu, takže je to taková univerzální náhrada Surfaceru (ta větší plechovka vlevo).

100_2974

No a tou nejoblíbenější a nejrozšířenější technikou je Airbrush. Spojuje výhody i nevýhody obou předchozích technik. Já už dnes využívám airbrush kdekoliv to jde (kromě zmíněného základového nástřiku leptů a občas polyuretanu).

Nejhorším strašákem při rozmýšlení je pořizovací cena. Kompresory se pohybují cca od tří tisíc výše, stříkací pistole cca od 500 Kč až do několika tisíc. Při troše štěstí to však nemusí platit vždy.

Oblíbené ledničkové kompresory jsou sice dobré, ale pokud si k nim člověk přikoupí všemožné ventily a nádoby, jak se radí po celém internetu, dostane se na cenu průmyslově vyráběného kompresoru. Dobrá varianta však na začátek může být samotný kompresor, pouze vybavený odkalovací nádobou pro olej, který se z kompresoru chtě nechtě line. Pár obrázků má na svém webu kolega Dan z Domácí modulovky. Kompresor se dá buďto někde vyhrabat a vykuchat ze staré lednice (pozor na únik plynů do ozvduší, chovejte se alespoň trochu ekologicky), nebo sehnat na šroťáku či v servisu ledniček za pár stovek. Já jsem svůj kompresor sehnal dokonce zdarma, a to tak, že jsem si na modelářské fórum dal inzerát, že sháním ledničák. Ozvalo se mi několik lidí, někteří mi nabízeli kompresory zdarma. Jeden člověk mi dokonce nabídl kompresor komplet zapojený a se vším potřebným (hadičky, odkalovací nádoba) v dřevěné bedně pouze za odvoz z okraje Prahy. Sám si koupil lepší a tohoto se rád zbavil, byl evidentně rád, že ještě někomu poslouží.

U pistole může být situace podobná. Já osobně jsem svojí první pistoli dostal. Byl to jednočinný Aztek, původně používaný na nástřik keramiky. Pro prvotní seznámení opravdu není potřeba žádná super pistole ani profi kompresor, jak je v mnoha případech doporučováno! Když chcete jezdit autem, taky si hned nekoupíte BMW. Problém byl v tom, že se barva směšovala se vzduchem uvnitř, takže dost často zasychala tryska a bylo potřeba celou pistoli rozebrat a pročistit. Plastové trysky na tom také nebyly s životností nejlíp. Ale na začátek a vyzkoušení určitě posloužila výborně.

100_7073

Měl jsem možnost vyzkoušet i pistoli z injekční stříkačky (dá se koupit asi za 175 Kč).  Znám dost lidí, kteří jsou s ní spokojení. Mně však nesedla. Jednak mám dost silný kompresor (na dvoučinnou pistoli akorát, na “stříkačku” moc) a jednak mi už ze zmlsanosti chyběly některé vychytávky. Do pistole prostě naberete barvu, pustíte komresor a už to stříká. Chyběla mi jakákoliv regulace množství barvy, jedinou regulací je regulace tlaku z kompresoru (kdo má tlakovou nádobu, má výhodu). Ale když potřebujete i jen na pět vteřin přestat, nezbývá než vypnout kompresor, nebo stříkat barvu pryč (škoda barvy).

Když se mi Aztek skoro rozpadl, skočil jsem do obchodu a koupil si za tisícovku Fengdu 130A. Je to jakási kopie kvalitní japonské značky, ale je to jako nebe a dudy. Pistole je dvojčinná – stiskem se pouští vzduch, posunem v ose pistole se pouští barva. Lze tak velmi jemně dávkovat množství barvy. Navíc barva téměř nezasychá (záleží samozřejmě na naředění, ale systém to prostě barvě moc neumožní). Už bych bez ní asi nedokázal žít. Pročištění stačí formou prostříku ředidlem a je hotovo. Jednou za čas (když už to fakt nestříká) pistoli rozeberu a vydrhnu, případně prostříknu Purisolem od Agamy. Musím říct, že ta investice se určitě vyplatila! Lepší koupit za tisícovku dobrou pistoli, než natřít špatně lept štětcem za stejnou cenu a tím ho “zkazit”.

100_2983

Syntetiky ředím do pistole ředidlem S6001, cca 1:1 – 3:1 ve prospěch ředidla. Protože používám z velké části lihové Agamy, tam jsou specifika trochu jiná a kdyžtak se o nich zmíním někdy příště. Na stříkání určitě není nic náročného, ale chce to nebát se a vyzkoušet to. Základem jsou tenké vrstvy barvy. Už několikrát se mi vymstilo, že jsem spěchal a dal barvy moc najednou. Nechat proschnout a další vrstvu. Chce to trpělivost, to je základ. Když dáte barvy moc, zalijou se detaily, nebo se vytvoří kapky, které po proschnutí nebudou zrovna ku prospěchu vzhledu modelu. Lepší pomalu přejíždět neustále po celé stříkané ploše, nezastavovat se na jednom místě.

Co z toho plyne? Vlastně nevím, asi vůbec nic. Já sám používám všechny tři techniky, protože každá z nich má něco do sebe. Ale určitě se vyplatí investovat do pistole, protože ta radost z výsledku je pak úplně jiná a člověk nemá pocit, že “by to přeci jen šlo ještě líp, i když je to krásně natřené štětcem”.

26 komentářů: „Barvení modelů – natírat nebo stříkat?

  • Ahoj
    Jaký tlak musí mít ta tvoje stříkací pistole Fengda 130A a kde se dá koupit? Mám totiž nějaký kompresor v garáži co se používal v lékařství ,ale musím se na něj podívat.
    Dík milan

  • Ahoj, přesně ti to moc neřeknu, nemám na kompresoru měřič, ale píše se něco mezi 0.5 až 2 bary na tyhle dvojčinný pistole, spíš jsem četl nejčastěji asi 1 – 1.5 baru. Já tu mojí Fengdu koupil na autodrahy.e-obchod.com, protože jsem to měl nejblíž a chtěl jsem jí mít hned, ale zkus třeba http://www.hobby.rooya.cz nebo http://www.airbrush-model.cz, tam mají taky ještě dobrý ceny.

  • Zdravim..
    Ja zacinal s takovym inhalacnim pristrojem,dostal jsem z neho 1 bar,nic vic a po case mi jednoduse odesel tak jsem si za 100 euro koupil kompresor s 3-litrovym zasobnikem no a to je parada..Nastavis si kolik chces tlaku,od 0-6 baru,to stejne plati u pistole co se tyce barvy…Ted uz muzu rict ze me strikani bavi,predtim to byla hruza..Ale stetce pouzivam taky,ac pouze jen a obcas na patinu…A co se tyce spreju tak ten mam jen jeden,jak uz bylo tady psano,a to ten zakladovy..Tak to neco malo ode me…

  • Dobrý den
    Jo jo,stříkací pistolka,to je věc,když jsem jí poprvé použil,byl jsem dost vyplácanej z toho jak nádherný to proti štětci bylo.
    S tou pracností čištění to taky tak horký není,jak si může někdo myslet,ja to prostříknu ředidlem a nerozdělávám ji pokaždé.
    Jako zásobník barev používám injekční stříkačku žádné nádobky,naberu barvu pak ředidlo,protřepu a zasunu do pistolky a…velice praktické,rychlé,nenáročné na čištění a díky stupnici přesný poměr ředidlo-barva.
    A jak bylo už několikrát napsáno:kdo jednou začne stříkat,na štětec už nesáhne:-)

  • No já měl něco podobného a nastříkal jsem s tím (a pěkně) dost modelů. Na velké plochy (kterou vlaky určitě jsou) je to vyhovující, na precizní práci (patina nebo drobné dodělávky) už moc ne. Ale časem se může pořídit něco lepšího 🙂

  • Tak by mi za 2 dny měly přijít dva odlitky,jelikož jsem z odlitku ještě nikdy nestavěl bude to moje pvní stavba . Bude to zamračená nejspíš 749.182 a potom laminátka. Největší potíže mi bude dělat asi nátěr . Bohužel nemám stříkací pistoli a tak budu muset obě lokomotivy natřít štětcem .Už jsem dstavěl Rajku a štětcoval jsem ji a je to na ní bohužel trochu vidět – jsou na ni vidět tahy štětce . Nevíš prosim jak bych zabránil tomu aby tam nebyly vidět ty tahy štětce ? Díky

  • Na to je asi rad víc a chce to zkoušet. Víc naředit barvu a dát víc tenších vrstev, nevracet se na natřené místo (do zasychající barvy), zkusit jiný štětec…

  • pistol aztek sem koupil za1300kč v pražském obchudku po 1 měsici z ní začala tect barva toliko ke kvalite aztek 1000 S

  • protože se k modelařině vracím po 35ti letech a je dnes tolik nových materiálů a technologií že je každá rada a zkušenost dobrá.

  • odkaz nejde, napiš aspoň značku a číslo pistole

  • AB-1006
    Výrobce:Puma industrial
    849,60 Kč

  • no tak to jdu do Fengdy 🙂
    děkuji moc
    Mohl bych se ještě zeptat:1)co by bylo dobré k tomu přikoupit
    2)jaké používáte nejčastěji jehly o trysky(jakýho průměru)

  • Není k tomu potřeba nic (krom kompresoru a přívodní hadičky). Případně si vyrobit nějaký stojan na pistoli, já si udělal stojan z prázdné lahvičky od Surfacer (prostě opřu o hrdlo a drží). Trysky a jehly já osobně doporučuju 0.3 (což je právě ta BD 130), protože tím proleze všechno (i hrubší Surfacer) a nic v tom nezasychá, když se to rozumně naředí. Menší průměry jsou podle mě tak akorát na vztekání, občas se vztekám i u ucpané 0.3, přeci jen ruku na srdce, člověk nemá vždycky luxus barvu v luxus stavu… 🙂

  • Já mám Fengdu BD-180, tryska 0,3mm, stále se s ní učím, ale začínám si připadat jako kouzelník. Jinak jako stojan používám pootevřený svěráček zakrytý kapesníkem 🙂

  • omlouvám se,ruším bod číslo 2

  • děkuji moc všem,moc jste mi pomohli 🙂

  • Dobry den, chcem sa iba spytat, kde v byte striekate, popripade brusite modely?….nakolko to robi smrad a spinu…:)

  • Stříkám v malé dílničce, je to bývalý špajz s oknem. Ale většinu roku tam není dost teplo aby se tam dalo sedět dlouhodobě, takže hlavní pracovní plochu mám v obýváku, odkud si modely na stříkání přináším. V poslední době se snažím trochu zapojit spreje na balkoně (základovka, nyní na autobusy i bílou lesklou). Menší broušení zvládám v obýváku za nadávek manželky, větší (odlitky) na balkoně za příznivých teplotních podmínek, dalo by se brousit i v dílničce, když nebude úplná zima. Ale ten úklid je třeba zrovna z odlitků pokaždé šílený. Celkově se samozřejmě snažím držet jakýkoliv takový bordel (prach, aerosoly z barev) mimo obytné místnosti, myslím že není vhodné to pak vířit a dlouhodobě šlukovat. No je to vždycky boj. Co se mi líbilo, někde jsem viděl stříkací box s odvodem vzduchu, filtrem, osvětlením, stálo to sice asi 1500 Kč ale pokud není zbytí, nevidím to jako vůbec špatnou investici v porovnání s cenou ostatních věcí jako jsou lokomotivy a vagóny.

  • Já jsem tomu problému šel “naproti” a používám bezkolizní technologie:
    akrylové barvy, tedy žádný smrad, žádný kompresor ale lahev s CO2, takže žádný hluk, a žádné odlitky (zatím), tedy (skoro) žádný bordel. Pracuji v kuchyni u stolu hlavně večer a v noci, takže podmínky byly dané a jiné rozumné místo nemám. Ale chápu, můžu být divnej 🙂

  • V tom případě jsem divní dva, já ještě divnější 😀 Stříkám normálně na pracovním stole, bez jakéhokoliv boxu, zástěn. Protože stříkám lihové barvy, není tolik smradu, v létě když se dá větrat je to uplně ok. Barvy jsou navíc hned suché, takže nehrozí, že mi to bude ještě další týden smrdět v byě během schnutí. Tím že barvy schnou rychle jako ďas, nenastříkám ani nábytek a zdi kolem, prostě už to tam nedofoukne. Pokud něco umažu nebo něco ukápne, je to hned vyčištěné obyč technickým lihem. Stříkám ledničkovým kompresorem, takže žádný hluk ani bordel.

    Odlitky jsem dost omezil, když už z nich něco stavím, většinou jsou to kvalitní odlitky, kde se ani moc nemusí nic brousit (SDV, ESP, auta od Štěpničků taky ujdou…). Každopádně je opracovávám v pracovních hadrech a klidně krouhám bordel do trička, hned po dokončení ho totiž vyklepu z okna a je pokoj.

  • Nazdárek žádám od Vás radu mám tuhle stříkací pistol FENGDA BD-130 ale nemám správné šroubení na tlakovou láhev… Neporadil by mi někdo kde k ní sehnat tlakovou láhev a nebo nějaké nahradní šrobení s tlakovým ventilem jako má revell.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..